Web Analytics Made Easy - Statcounter

با فرا رسیدن ماه و محرم، کسب و کار مغازه‌دارانی که اقدام به عرضه محصولات عزاداری می‌کنند رونق پیدا می‌کند.

خبرگزاری شبستان- گیلان، مائده فلاحتکارضیابری؛: هرساله با فرا رسیدن ماه محرم، شور حسینی را می‌توان در خیابان‌ها و فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی، مذهبی و عزاداری سید و سالار شهیدان مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در کوچه ‌پس ‌کوچه‌های قدیمی شهر که قدم می‌زنیم صدای چرخ دوزندگان چادرهای مشکی، سازندگان عَلم وکُتل‌، ضرب چکش زنجیرسازان و آهنگران به گوش می‌رسد.

 

محرم، ماهی که  بازار را رونق می‌بخشد و در این بازار کسی برای قیمت چانه نمی‌زند و همه حاضرند دار و ندار خود را برای برپایی باشکوه عزای حسینی نذر کنند.

 

محرم از ماه‌هایی است که در آن بیشتر شغل‌ها رونق می‌گیرد، چه شغل‌هایی که در بعضی ایام سال بازارشان کساد است و چه شغل‌هایی که در این ماه رنگ و لعاب بیشتری به خود می‌گیرند.

 

 

بازار کسب و کار خیاطان و بزازان در این ایام رونق خاصی دارد، پارچه فروشان با عرضه چادر و برزنت و پارچه‌های عزاداری و خیاطان با دوختن لباس‌های مشکی و شال‌های عزا کسب و کار خود را رونق می‌بخشند، انواع پرچم‌های سبز و سیاه، طبل، لباس‌های مشکی، لباس‌های کودکان و نوزادان ویژه محرم، انواع شمع، چراغ، زنجیر و سربندهای عاشورایی در بازار به چشم می‌خورد.

 

فروشندگان ملزومات ماه محرم اعم از سازندگان سنج و زنجیر، طبل و عَلم و کُتل، چلچراغ همه و همه در این ماه بیکار نیستند و از هفته‌ها قبل کار خود را آغاز کرده‌اند و این روزها سرشان حسابی مشغول عرضه این وسایل به عزادارن حسینی است.

 

در ایام محرم کسی بیکار نیست و هیچ کسب و کاری هم راکد نمی‌شود،‌ همه از قصاب گرفته تا نانوا، آشپز، قالیشو و .. در جوش و خروش و تکاپو هستند، ماه محرم برای مردم برکت به همراه دارد.

 

در این راستا با چند تن از مغازه داران گیلانی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه به آن می‌پردازیم:

 

 

*در ماه محرم کسب و کار ما رونق بیشتری می‌گیرد

«محمد کربلایی» با بیان اینکه از کودکی در کنار پدرم به فروشندگی لوازم محرم می‌پرداختم، اظهار کرد: حال که بیش از 60 سال از عمرم می‌گذرد روز به روز عشق و ارادتم به اباعبدالله(ع) بیشتر می‌شود و همچنان در همان شغل باقی مانده‌ام.

 

این فروشنده رشتی با بیان اینکه در ماه محرم کسب و کار ما رونق بیشتری می‌گیرد زیرا مردم بیشتر به خرید این وسایل می‌پردازند افزود: عشق به امام حسین(ع) پیر و جوان و کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و همه اقشار جامعه برای خرید ملزومات به مغازه مراجعه می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه امروزه وسایل ماه محرم کمی نسبت به گذشته تغییر کرده است، گفت: در گذشته دسته‌ها حالت سنتی داشت و با طبل کوچک و سنج یک دسته را حرکت می‌دادند اما امروزه همه به دنبال وسایل و ابزار چشمگیر و بزرگ هستند.

 

کربلایی با بیان اینکه با همه این تفاسیر عشق به اباعبدالله(ع) در دل همگان نهفته است، تصریح کرد: عزاداری درست و صحیح برای امام حسین(ع) باید سرلوحه همه هیئت‌های مذهبی قرار گیرد.

 

 

در این بین کودکان زیادی در بازار دیده می‌شوند که اصرار به خرید طبل‎ها و سنج‌های کوچک و پرچم‌ها می‌کنند چرا که عشق به حسین(ع) در سینه همه نهفته است و همه دوست دارند در این ماه عاشقانه ارادت خود را ابراز کنند.

 

زهرا سادات، مادر یاسین کودک 6 ساله گیلانی است، وی در این راستا خاطرنشان کرد: خودم از کودکی همراه پدر و مادرم در مجلس عزای حسینی حضور پیدا می‌کردم و فرزندم را هم از نوزادی به مجلس امام حسین(ع) برده‌ام.

 

وی با بیان اینکه وقتی ماه محرم فرا می‌رسد شور خاصی در فرزندم ایجاد می‌شود، افزود: وقتی با هم به خیابان می‌آییم و مغازه‌ها را می‌بیند که در حال فروختن طبل، سنج، پرچم و ... هستند دوست دارد که او هم این وسایل را داشته باشد.

 

مادر این کودک گیلانی با بیان اینکه خیلی خوشحالم عشق به امام حسین(ع) از کودکی در فرزندم وجود دارد، گفت: فرزندم را نذر جوانی حضرت علی‌اکبر(ع) کرده‌ام تا در این راه قدم بردارد و در رکاب امام زمان(عج) به شهادت برسد.

 

 

وی با بیان اینکه خانواده‌ها باید فرزندان خود را از کودکی با اهل بیت(ع) آشنا کنند، تصریح کرد: با توجه به هجمه‌های وسیع دشمنان علیه فرزندان این مرز و بوم، باید سیره اهل بیت(ع) را در خانه و خانواده ترویج دهیم.

 

پایان پیام/526

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم عزاداری محرم محرم کانون های مساجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد بیرجند روزنامه نمایشگاه هفته دولت مجلس عزاداری محرم محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۱۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه اسرائيل: جلوی ایران را بگیرید

به گزارش «تابناک» به نقل از یورونیوز، کاتز در این ویدیو که در آن گروهی از شهروندان در حال مراسم عزاداری محرم هستند تاکید می‌کند که خطر ایران بسیار نزدیک است و باید هرچه سریعتر مقابل این کشور ایستاد. او همچنین در این پست توییتری به سه زبان انگلیسی، عبری و فرانسوی جمله «همین حالا ایران را متوقف کنید پیش از آنکه خیلی دیر شود» را نوشته است.

مشخص نیست ارتباط این ویدیو به ایران چیست و حضور گروهی از شهروندان در مراسم عزاداری و سینه‌زنی با خطرات برآمده از ایران چه ارتباطی دارد. 

او در پایین پست خود آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده و همچنین وزرای امور خارجه کشورهای فرانسه، ایتالیا، بریتانیا و آلمان را نیز منشن کرده است. 

در این ویدیو وزیر خارجه اسرائيل تلاش کرده ایران را به عنوان خطری بزرگ برای جهان به تصویر بکشد و در آن تصاویری از برج ایفل دیده می‌شود در حالی‌که گروهی از مسلمانان فریاد الله اکبر سر می‌دهند.

دیگر خبرها

  • عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ تهران
  • عزاداری زنان با لباس‌های عجیب و غریب در خیابان
  • عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم
  • شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد
  • فعالیت مجامع اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی
  • روابط عمومی؛عامل کلیدی در رونق کسب و کار‌ها
  • دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم (ع) روانه حرم شدند
  • وزیر خارجه اسرائيل: جلوی ایران را بگیرید