Web Analytics Made Easy - Statcounter

رازلیقی‌ها نام مسجد خود را «حضرت زینب (س) کبری» قرار دادند تا با مدد گرفتن از عقیله بنی هاشم(س) کاری کنند کارستان. چنان‌که چند روز مانده به محرم حسینی آذری‌زبان‌های این مسجد آستین‌های همت را بالا زده و آماده میزبانی از سوگواران می‌شوند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون‌ های مساجد: مساجد از دیرباز مرکز اصلی گردهمایی اقوام مختلف ایرانی در مناسبت ها بوده اند چنان که پیش از آنکه ساخت حسینیه ها در کشور رایج شود این مساجد بودند که در مناسبت های مذهبی به ویژه محرم حسینی همه را دور هم جمع می کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مسجد در میان آذری زبان ها که تقید خاصی به رسومات مذهبی دارند نیز همیشه مرکز تجمعات مردمی مذهبی بوده است لذا در احیای کارکردهای آن و نیز ساخت مساجد حتی در جاهایی که انتظار آن نمی رود، پیشتاز و فعال بوده و هستند.

 

 

 

چنان که مردم روستای «رازلیق» واقع در شهر سراب استان آذربایجان شرقی بنا بر این سنت دیرینه و نانوشته، 40 سال پیش یعنی درست در ماه های اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدام به ساخت مسجد در یکی از مناطق بدنام تهران کردند. منطقه ای که دیرزمانی به پاتوق قاچاقچیان مواد مخدر معروف بود. همین اقدام موجب شد به تدریج فضای فرهنگی این منطقه از شرق تهران به سمت معنویت و پاکی و دوستی برود به طوری که این روزها دیگر خبری از بدنامی گذشته در این منطقه نیست.

 

رازلیقی ها تصمیم گرفتند نام مسجد خود را «حضرت زینب (س) کبری» قرار دهند تا با مدد گرفتن از عقیله بنی هاشم(س) کاری کنند کارستان. از حدود 20 سال پیش و با تکمیل ساختمان این مسجد و گسترش فعالیت های آن، علاوه بر مردم این روستا، اهالی تعدادی دیگر از روستاها و بخش های شهرستان سراب نیز در مناسبت های مذهبی، این خانه خدا را مرکز فعالیت ها و محل تجمعات خود قرار می دهند.

 

همه ساله چند روز مانده به ماه محرم و اوج گفتن ایام سوگواری در شهادت حضرت سیدالشهداء(ع) کار فضاسازی و سیاه پوشی مسجد حضرت زینب کبری (س) (واقع در تهران، منطقه حکیمیه، خیابان احسان، خیابان زمرد) آغاز می شود.

 

آذری زبان ها آستین های همت را بالا می زنند و برای خدمت و به عشق مولایشان، حسین علی (ع)  دور هم جمع می شوند. مردمانی که سادگی در ظاهر و پوششان هویدا است و وقتی نام امام حسین (ع) و حضرت زینب کبری (س) و به ویژه حضرت ابوالفضل (ع) برده می شود، ناخودآگاه اشک از گوشه چشمانشان جاری می شود. داستان ارادت آنها به خاندان رسالت (ص) زبانزد است.

 

مراسم سوگواری در عزای سالار شهیدان(ع) همه ساله از شب اول محرم تا اربعین حسینی و پس از آن به مدت سه روز از 28 تا 30 صفر در سوگ رحلت پیامبر اسلام و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در مسجد حضرت زینب کبری (س) برگزار می شود.

 

 

اهالی این خانه خدا وقتی غربیه ای را در میان خود بیابند بیشترین احترام ها را برای او قائل هستند و با هر چه در چنته دارند، از وی پذیرای می کنند. این موضوع در ماه محرم بیش از هر زمانی مشاهده می شود. رازلیقی ها احترام به سوگواران حسینی را نوعی عرض ارادت به اهل بیت (ع) می دانند.

 

مسجد حضرت زینب کبری (س) مجهز به کانون فرهنگی به نام حضرت زینب کبری(س) نیز است. اهالی مهربان روستای رازلیق تصمیم گرفتند برای سامان دهی به فعالیت های فرهنگی هنری این مسجد این کانون را راه اندازی کردند.

 

مراسم تعزیه خوانی در این مسجد، زبانزد اهالی منطقه حکیمیه است، طوری که هر کس هر جا باشد از شب هفتم محرم خود را به مسجد حضرت زینب کبری (س) می رساند. این مراسم در حیاط وسیع این خانه خدا با جذابیت های فراوان برگزار می شود و مخاطبان با تک تک صحنه های تعزیه خوانی که به زبان آذری اجرا می شود، همراهی و سوگواری می کنند گویی واقعه روز عاشورا در برابر دیدگانشان مجسم می شود.

 

 

جالب آنکه این مسجد در کنار این فعالیت های آموزنده در حوزه ارادت به اهل بیت پیامبر اسلام (ع) در طول هفته نیز برنامه های متنوعی برگزار می کنند که مشروح آن عبارت است از:

شنبه ها: کرسی تلاوت مجلسی قرآن.

یکشنبه ها: بیان احکام شرعی.

دوشنبه ها: تفسیر یک آیه از قرآن و قرائت زیارت امین الله.

سهشنبه ها: تفسیر یک آیه از قرآن و قرائت دعای توسل.

چهارشنبه ها: تفسیر قرآن.

پنجشنبه ها: تفسیر یک آیه  از قرآن و قرائت دعای کمیل.

جمعه ها: قرائت زیارت آل یاسین و سخنرانی پیرامون حضرت مهدی (عج) و شاخص های فرهنگ انتظار.

 

همانطور که روشن است اهالی مسجد حضرت زینب کبری (س) تلاش دارند قرآن را جزو فعالیت های اصلی این خانه خدا قرار دهند. ضمن اینکه کوشیده اند از ظرفیت های درونی برای اجرای برنامه های مختلف به ویژه در ماه های محرم، صفر و رمضان استفاده کنند.

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم عزاداری محرم محرم مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد بیرجند مجلس خراسان جنوبي روزنامه شهر سراب مسجد حضرت زینب س عزاداری های محرم محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۱۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از کلاس آموزش نماز و قرآن ویژه کودکان در مسجد روستای الیف

در مسجد روستای الیف از توابع شهرستان کازرون استان فارس اقدام به برگزاری کلاس آموزش مسائل دینی مانند نماز و قرآن ویژه کودکان کرده اند. این اقدام زیبا و خداپسندانه از لنز دوربین شهروند خبرنگار ما دور نماند و آن را به اشتراک گذاشت.

منبع: شهروند خبرنگار - فارس

 

بیشتر بخوانید:

برگزاری کلاس قرآن کریم ویژه کودکان و نوجوانان در روستای میلک + تصاویر

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • پیش‌کنگره  ۱۵۰۰۰ شهید فارس در کازرون برگزار می‌شود
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • «قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند
  • طرح دخترانه «سدنا» در مدرسه علمیه خواهران حضرت زینب(س) میناب برگزار می‌شود
  • تصاویری از کلاس آموزش نماز و قرآن ویژه کودکان در مسجد روستای الیف
  • تقویت گروه‌های سرود بچه‌های مسجد در استان اردبیل
  • مساجد و ائمه جماعات قزوین به کانون‌های فرهنگی تبدیل شوند
  • برگزاری جشنواره سرود آوای مسجد در میناب
  • اعزام خادمان کاشانی ویژه خدمت در چایخانه حرم رضوی