Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- سفیر ایران در عراق گفت: ایران و عراق مصمم به اجرای قرارداد ۱۹۷۵ و لایروبی اروند رود، هستند و ان‌شاءالله در جلسه آخر که درباره مسائل فنی و اجرایی بحث خواهد شد، کار بیشتر جلو می‌رود. تاریخ انتشار: 10:46 - 12 شهريور 1398 - کد خبر: ۵۴۶۸۱۳ ایرج مسجدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با اشاره به آخرین اقدامات در لایروبی اروندرود براساس قرارداد مرزی ۱۹۷۵ الجزایر که پس از سفر رئیس جمهور به عراق مورد تاکید قرار گرفت، اظهار کرد: تاکنون چهار جلسه کارشناسی در این باره بین ایران و عراق برگزار شده است و ان‌شاءالله جلسه پنجم آن هم به زودی برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی ادامه داد: هم ایران و هم عراق مصمم به اجرای قرارداد ۱۹۷۵ و لایروبی اروند رود(شط العرب) هستند و ان‌شاءالله در جلسه آخر که درباره مسائل فنی و اجرایی بحث خواهد شد، کار بیشتر جلو می‌رود.
سفیر ایران در عراق تاکید کرد: در حال آماده کردن مقدمات هستیم و ان‌شاءالله به زودی مقدمات اجرای کار صورت خواهد گرفت.

پایان اختلافات مرزی ایران و عراق؛ احیای توافقی که «صدام» پاره کرده بود

وزیر خارجه رژیم صدام: ایران قرارداد الجزایر را لغو کرد نه عراق!
به گزارش میزان؛ توافق‌نامه ۱۹۷۵این قرارداد در اوج اختلافات مرزی میان ایران و عراق بر سر مالکیت آب‌های اروندرود با میانجی‌گری «هواری بومدین» رئیس‌جمهور وقت الجزایر بین «عباسعلی خلعتبری» و «سعدون حمادی» وزرای خارجه وقت ایران و عراق و در حضور «عبدالعزیز بوتفلیقه» عضو شورای انقلاب و وزیر امور خارجه الجزایر در ۱۵ اسفند ۱۳۵۳ (۶ مارس ۱۹۷۵) به امضا رسید. در این معاهده مرز دو کشور در اروند رود بر پایه خط تالوگ تعیین شد.

مقصود ایران از امضای این عهدنامه رفع دایمی اختلافات مرزی بود، اما به نظر می‌رسید عراق این قرارداد را فرصتی برای تجدید قوای سیاسی - نظامی خود می‌دانست چنانکه ۶ سال بعد نیز به دنبال پیروزی ملت ایران و انقلاب شکوهمند اسلامی، «صدام» با زیرپا گذاشتن این قرارداد جنگ هشت ساله‌ای را به دو ملت تحمیل کرد. این در حالی بود که طبق ماده ۵ عهدنامه، در قالب غیر قابل تغییر بودن مرز‌ها و احترام کامل به تمامیت ارضى دو دولت، طرفین معظمین متعاهدین تایید مى‌کنند که خط مرز زمینى و رودخانه‌اى آنان لایتغیر، دایمى و قطعى است.   انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق توافق نهایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۳۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای 200 کیلومتر خط انتقال برای آبرسانی به روستاهای همدان

به گزارش جام جم آنلاین همدان، فرهاد بختیاری‌فر با اشاره به اینکه 304 میلیارد تومان اعتبار برای قرارداد اول طرح جهاد آبرسانی همدان تخصیص داده شده، اظهار داشت: احداث مخزن زمینی به تعداد 19 باب و 15200 متر مکعب، اجرای خط انتقال به طول 200 کیلومتر، اجرای شبکه توزیع به طول 120 کیلومتر، حفر چاه به تعداد 37 حلقه و 1 دهنه بهسازی چشمه و قنات و احداث 2 باب ایستگاه پمپاژ از اقدامات انجام شده درراستای آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی استان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان افزود: قرارداد اول جهاد آبرسانی در همدان با هدف آبرسانی به 160 روستا در نظر گرفته شده و این قرارداد در حال حاضر 76 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: این قرارداد از 5 اسفندماه 1400 آغاز شده و مدت آن ۳۰ ماه و اعتبار درنظر گرفته شده برای این پروژه‌ها ۵۰۹ میلیارد تومان است که بیش از ۱۵۰ هزار نفر را در قالب ۴۵ هزار و ۲۰۰ خانوار، پوشش می‌دهد.

بختیاری‌فر در پایان خاطرنشان کرد: عملیات آبرسانی به 70 روستای استان در طرح جهاد آبرسانی با همکاری قرارگاه بسیج سازندگی امام حسن مجتبی (ع) به اتمام رسیده است.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها در دیلم
  • مرور روند اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • تاکید ایران و عراق بر پیشبرد توافقنامه امنیتی دو کشور
  • تمرکز ایران برای تبدیل شدن به بازیگر اصلی گازی منطقه/ از تمدید قرارداد گاز عراق تا تکمیل ساخت خط لوله صلح
  • عمار حکیم: جامعه جهانی رژیم صهیونیستی را وادار به اجرای آتش‌بس کند
  • دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی و همتای عراقی وی در سن‌پترزبورگ
  • ۱۶۰ کیلومتر از رودخانه های مازندران لایروبی شد
  • اجرای 200 کیلومتر خط انتقال برای آبرسانی به روستاهای همدان
  • مصمم به ارتقای روابط ایران و پاکستان هستیم/ افزایش سطح روابط تجاری به ۱۰ میلیارد دلار در گام اول
  • اجرای بخش دوم لایروبی رودخانه کارون