Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@23:07:06 GMT

رونق تولید محصولات کشت دوم در شالیزارهای گیلان

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۹۳۵۶۷

رونق تولید محصولات کشت دوم در شالیزارهای گیلان

مسعود الماسی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: گیلان با تولید ۷۳۰ هزار تن برنج سفید که البته امسال با وجود شرایط مناسب آب و هوایی به ۷۵۰ هزار تن افزایش یافته، در جایگاه دوم تولید این محصول بعد از مازندران را دارد. 

وی ادامه داد: شالیکاران پس از برداشت برنج ، هر سال با پرورش راتون و کشت محصولاتی چون سبزیجات برگی و غده ای، شبدر، گندم، جو، حبوبات و کلزا، شالیزارها را در نیمه دوم سال هم سبز نگه می دارند که البته در سال های اخیر با کشت گیاهان علوفه ای تریتیکاله ، خُلر و ماشَک، بخشی از نیاز نهاده های پرورش واحد های پرورش دام را هم تامین می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

الماسی با بیان اینکه شالیکاران در سال های اخیر استقبال خوبی از کشت محصولات ثانویه در گیلان داشته اند و سطح زیر کشت را بیش از دو برابر افزایش داده اند گفت : سطح تولید محصولات کشت دوم در شالیزارهای گیلان از ۵۱ هزار هکتار در سال ۹۲، به ۱۱۳هزار هکتار در سال گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح تولید محصولات کشت دوم شالیزارها معادل ۷۵هزار هکتار مربوط به راتون است ، افزود: سال گذشته شالیکاران گیلانی پس از برداشت برنج در شالیزارهایشان ۳۱۵ هزار تن انواع محصولات کشت دوم به ارزش اقتصادی ۸۹۰ میلیارد تومان تولید کردند که ۴۸ هزار تن آن مربوط به راتون یا همان شابج بود.

وی با بیان اینکه حدود یک ماه است که شالیکاران کشت دوم را در شالیزارها آغاز کرده اند افزود : پیش بینی می شود با توجه به مساعد بودن هوا و بارندگی های چند روز اخیر، شالیکاران هفت هزار هکتار بیشتر از سال گذشته شالیزارهایشان را به زیر کشت محصولات و پرورش راتون ببرند و ۳۵ هزار تن دیگر به سبد تولید محصولات کشت دوم کشاورزی در گیلان اضافه کنند. 

الماسی پیش بینی کرد که امسال تا رسیدن فصل کشت و کار برنج ، شالیکاران در۱۲۰ هزار هکتار از شالیزارها ۳۵۰ هزار تن محصولات کشت دوم تولید خواهند کرد.

در نیمه دوم سال ، بسیاری از کشاورزان گیلانی تقریبا بیکارند که با کشت دوم شالیزارها از بیکاری در می آیند و در آمد خوبی هم نصیبشان می شود؛ درآمدی که می تواند هزینه های آماده کردن شالیزارها و کشت و کار برنج را در بهار و تابستان تامین کند.

شالیکاران گیلانی افزون بر درآمدی که از کشت برنج در هر هکتار به دست می آورند، در کشت دوم براساس نوع و ارزش محصول کشت شده ، حدود هشت تا ۲۰ میلیون تومان درآمد عایدشان می شود. از طرفی شالیکاران با افزایش تولید محصولات زراعی در کشت دوم ، نه تنها بخشی از مایحتاج زندگی خود را تامین می کنند و درآمد خانوار را افزایش می دهند، بلکه باعث خودکفایی در تولید این دست از محصولات نیز می شوند.

از آنجا که در نیمه دوم سال ، بارندگی ها در گیلان افزایش می یابد و غالبا شالیزارها دچار آبگرفتگی می شوند با کشت دوم، که لازمه آن ایجاد زهکش است ، آب ها به بیرون شالیزار هدایت و ضمن جلوگیری از فرسایش خاک ، از جاری شدن سیل هم جلوگیری می شود.

۷۲۹۶/۲۰۰۷/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رشت کشاورزی گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۳۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسنامه‌دار شدن۳۰ درصد باغات جویبار

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، عبدالله رحیمی گفت: شناسنامه‌دار کردن باغ، مدرک رسمی کاملاً فنی و تخصصی است که امکان برنامه‌ریزی و مدیریت کلان زیربخش باغبانی با هدف افزایش کمی کیفی تولیدبه بهره‌بردار می‌دهد.

وی افزود:کشاورزان جویباری از طریق واحد‌های صنفی کشاورزی نسبت به دریافت شناسنامه باغ اقدام کنند.

رحیمی افزود: در شهرستان جویبار ۶۴۰۰ هکتار مزارع جویبار مرکبات و سیاه ریشه تشکیل می‌دهد که ۱۸۲۰ هکتار معادل ۳۰ درصد از این باغات شناسنامه‌دار شدند.

عبدالله رحیمی اظهار داشت: طرح شناسنامه دار کردن باغات نشانه هویت، اصالت و مرغوبیت تولیدات باغی و مبنای اصلی شناسایی و ارزش‌گذاری محصولات در بازار‌های داخلی و جهانی است و به منظور شناسایی هوشمند و تهیه آمار جامع مربوط به تولیدات باغات و برنامه ریزی در فروش و صادرات محصول و ایجاد زنجیره تولید تا مصرف و ثبات قیمت، تهیه شناسنامه باغ امری ضروریست.

وی خاطرنشان کرد:کشاورزان به خصوص باغداران مرکبات در جویبار می‌توانند با دریافت شناسنامه باغ از نظام صنفی کشاورزی و کد QR زمینه صادرات را برای محصولات خود فراهم سازند.

سالانه ۳۰هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان جویبار به زیر کشت ۴۵نوع محصولات زراعی و باغی می‌رود.

دیگر خبرها

  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • شناسنامه‌دار شدن۳۰ درصد باغات جویبار
  • معرفی 14 میلیارد تسهیلات توسعه باغ در ساری
  • نشاکاری 25 درصد شالیزارهای محمودآباد
  • صادرات صنایع‌ دستی رونق می‌‌گیرد
  • شخم اولیه ۶۲ درصد از شالیزار‌های گیلان
  • اجرایی شدن ۸۵ درصد مصوبات رفع موانع تولید در آذربایجان غربی
  • ۶۲ درصد از شالیزار‌های گیلان شخم زده شد
  • امسال ۱۶۷ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران خزانه‌گیری شد
  • تداخلات چهار پلاک ثبتی در اراضی کشاورزی قم رفع شد