Web Analytics Made Easy - Statcounter

ادبیات عدالت‌خواه باورمند انقلابی از همان سال ۵۷ از حنجره شاعرانی چون سلمان هراتی، احمد زارع و قیصر امین‌پور فریاد زده شد؛ اما چرا این جریان در سال‌های اخیر کمرنگ‌ شده است؟ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، انقلاب اسلامی در حالی چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت‌سر گذاشت و قدم به دهه‌ پنجم حیات خود نهاد که اگرچه دشمنان گمان‌های باطلی در سر داشتند اما دوستانش در سراسر جهان، امیدوارانه آن را در گذر از چالش‌ها و به‌دست آوردن پیشرفت‌های خیره‌کننده، همواره سربلند دیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چنین نقطه عطفی، رهبر انقلاب با صدور «بیانیه‌ گام دوم انقلاب» و برای ادامه‌ این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده‌اند.

بیانیه‌ «گام دوم انقلاب» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان که به‌مثابه منشوری برای «دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد. این گام دوم، انقلاب را «به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ(ارواحنا فداه) هست» نزدیک خواهد کرد. با توجه به اهمیت این بیانیه و لزوم تبدیل این بیانیه از گفتار به یک گفتمان و الگوی اجرایی، دومین نشست از سلسله‌نشست‌های این حوزه با محوریت راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم در حوزه فرهنگ، ادب و هنر با مشارکت انجمن قلم ایران و خبرگزاری تسنیم در این خبرگزاری برگزار شد. مصطفی محدثی خراسانی و کامران شرفشاهی میهمانان این نشست بودند و رضا اسماعیلی نیز مدیریت این جلسه را که با محوریت «بیانیه گام دوم؛ جوانان و فرهنگ» برعهده داشت.

رضا اسماعیلی در ابتدای این نشست با اشاره به توجه رهبر معظم انقلاب به جوانان گفت: جوان‌محوری شاه‌کلید بیانیه گام دوم است. همچنان که در طول 40 سال گذشته از سلوک و سیره رهبر معظم انقلاب توجه ایشان به جوانان را دریافت کردیم، در این بیانیه نیز می‌بینیم که روی سخن ایشان با جوانان است؛ جوانانی که آینده‌ساز و پایه‌های اصلی توسعه و پیشرفت هستند.

شرفشاهی نیز در ادامه این نشست با اشاره به سابقه جوان‌گرایی در عرصه فرهنگ در سال‌های دهه 60، به این موضوع در سال‌های اخیر اشاره و اضافه کرد: برنامه‌‌ریزی‌هایی که در عرصه آموزشی انجام شده، موجب شد تا در عرصه شعر و ادبیات شاهد ظهور نسل جوانی باشیم که حرف روزگار خود را دارد و در زمینه فرم و محتوا آثاری خلق کرده که حرفی برای گفتن دارد؛ هرچند هنوز فضا برای کار این نسل باقی است. 

وی با بیان اینکه ما در سپردن مسئولیت‌ها به نسل جوان و کسانی که دارند از سن جوانی عبور می‌کنند، کوتاهی کرده‌ایم، یادآور شد: این در حالی است که هنوز کسانی که بازنشسته هم شده‌اند، بر صندلی‌های مسئولیت‌ها تکیه زده‌اند. جای دریغ دارد که بگوییم بعضی از این اشخاص، فعال و جریان‌سازی هم نیستند اما کماکان تلاش می‌کنند تا در صحنه باقی بمانند.

بخش دیگر این جلسه به تأثیر جوان‌گرایی بر آرمان‌گرایی جامعه اختصاص داشت. اسماعیلی با طرح این پرسش که آرمان‌گرایی و عدالت‌خواهی از این منظر تا چه اندازه توانسته در سال‌های گذشته وارد ادبیات انقلاب شود، گفت: ما در ابتدای سال‌های پیروزی انقلاب به ویژه در دهه 60، شاهد حضور شاعرانی مانند زنده‌یاد احمد زارعی، قیصر امین‌پور، سیدحسن حسینی و سلمان هراتی هستیم، اما به نظر می‌رسد که این روحیه در سال‌های بعد کمرنگ‌تر می‌شود.

محدثی خراسانی در ادامه صحبت‌های اسماعیلی با اشاره به فعالیت‌هایی که طی سال‌های اخیر در حوزه عدالت‌خواهی در ادبیات انقلاب انجام شده، یادآور شد: جوانان از جهانی حرف می‌زنند که جهان مطلوب است. آنها برای تغییر وضعیت موجود به وضعیت مطلوب آمده‌اند. اینکه به فعالیت‌های ادبی در دهه 60 اشاره شد، باید بگویم که جامعه در آن زمان به شدت زلال‌تر از الان بود، به همین دلیل حساسیت‌ها بیشتر بود.

«قصیده دزدیه»؛ سروده جدید مصطفی محدثی خراسانی در پی کشف اختلاس‌های جدیدآرمان‌خواهان دیروز، سکولارهای امروز؛ چالش جدید در ادبیات انقلابقوجق: نقدهای سیاسی، رمق ادبیات انقلاب را می‌گیرد/ آرزویی به نام «رمان انقلاب»

مشروح این نشست در روزهای آتی منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

R1013197/P/S4,35/CT1 واژه های کاربردی مرتبط انجمن قلم ایران ادبیات انقلاب اسلامی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: انجمن قلم ایران ادبیات انقلاب اسلامی انجمن قلم ایران ادبیات انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۴۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راز پویایی هنر انقلاب بارور شدن اندیشه انقلابی است

مریم میری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی ادر مورد فعالیت هنری خود و پرداختن به هنر انقلابی اظهار کرد: از اواخر دهه هفتاد دست به قلم بردم و صاحب سه مجموعه شعر هستم و برخی از ترانه‌هایم توسط خواننده‌های استانی و کشوری به اجرا درآمده و بزرگترین دستاورد هنری‌ام را تعهد به خاک سرزمینم و قلم‌فرسایی برای وطنم می‌دانم.

وی با اشاره به اینکه هنر، مدافع ارزش‌هایی است که از بطن جامعه برخاسته، ابراز کرد: شاخصه اصلی هنر انقلاب هم زبان مردمی داشتن است؛ به این معنی که چون انقلاب ریشه در خواست مردم داشته است، لذا هنر انقلابی هم توجه به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلابی دارد که با اندیشه و افکار انقلابی عجین شده باشد و بتواند روح تعالی هنر را گسترش دهد.

شاعر و ترانه‌سرای زنجانی با بیان اینکه هنرمند انقلابی پایبند به اصول و ارزش‌های انقلابی است و خود را مدافع و متعهد به ارزش‌هایی می‌داند که در جهت رشد و تعالی روحش باشد، عنوان کرد: هنر در واقع بازتاب رویکردهای اجتماعی است و نمی‌تواند دور از آن‌ها باشد و هنرمند انقلابی در واقع زبان مردم است و باید بتواند به تقویت ارزش‌های جامعه کمک کند.

وی پویایی و بالندگی را از ویژگی‌های اصلی هنر دانست و گفت: تحولات انقلابی تأثیر بسزایی در پرورش و شکوفایی روح هنر و هنرمند انقلابی دارد و لذا هنر و هنرمند انقلابی همواره در جهت اعتلای روح و استعداد هنری والا، قدم بر می‌دارند و نمی‌توان این دو مقوله را جدا از هم دانست.

میری خاطرنشان کرد: البته پویایی هنر انقلاب، بستگی به نوع جهان‌بینی هنرمند و بازتاب آن در هنری که ارائه می‌دهد دارد و خوشبختانه هنرمندان متعهد همواره در جهت رشد و بالندگی و پویایی هنرشان گام‌های ارزشمندی برداشته‌اند و باید اذعان داشت راز پویایی هنر انقلابی توجه به اندیشه‌ها و ایجاد فرصت برای باور شدن اندیشه‌های انقلابی است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه یک هنرمند ارائه اثر هنری‌اش است، تصریح کرد: با توجه به اوضاع و شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، بسیاری از هنرمندان انگیزه هنریشان را برای خلق اثر، از دست داده‌اند و این هشدار بسیار جدی برای مسئولان است.

شاعر و ترانه‌سرای زنجانی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر شاهد سکوت و رخوت هنر در بسیاری از هنرمندان بودیم، اظهار کرد: مسئولان باید به دغدغه‌های هنرمندان متعهد و انقلابی اهمیت دهند و حداقل مسیر را برای ساخت اثر هنری، هموارتر کنند.

وی در مورد نقش هنرمند در جایگاه یک کنشگر در مسائل روز بیان کرد: هنرمند انقلابی نسبت به اتفاقات پیرامونش واکنش نشان می‌دهد و بی‌تفاوت نیست و در واقع هنرمند انقلابی، هنرمندی است که همیشه در بزنگاه‌ها حضور خودش را نشان می‌دهد و حرفی برای گفتن داشته و نسبت به ارزش‌هایی که ریشه در باور او دارد، دغدغه‌مند است.

میری ادامه داد: هنرمند انقلابی باید بتواند متأثر از اتفاقات پیرامونش، متعهدانه هنرش را عرضه کند و این موضوع سبب می‌شود هنرمند حرف و هنرش اثرگذار و جریان‌ساز باشد، همچنین هنرمند انقلابی نسبت به اتفاقات پیرامونش منفعل نیست و همیشه در تلاطم و در عین حال افشاگر و اثربخش است.

وی در مورد گرایش نوجوانان و جوانان به هنر انقلاب عنوان کرد: با توجه به این مهم که جوانان و نوجوانان ما با موانع و بحران اقتصادی و اجتماعی گوناگونی مواجه هستند، باید فرصت‌ها را در اختیارشان قرار دهیم و با اعتماد به توانستن، آن‌ها را در مسیر رشد و بالندگی هدایت کنیم تا ثمره این اعتماد را ببینیم وگرنه به شدت دچار آسیب فرهنگی خواهیم بود که قابل جبران نیست.

این شاعر زنجانی با اشاره به اینکه متأسفانه کشف استعدادها در جریان هنر انقلاب به خوبی صورت نگرفته است و انتظار نمی‌رود هنرمندان، آثار فرهنگی و هنری قابلی را عرضه کنند، یادآور شد: هنرمند انتظار دارد هنرش خریدار داشته باشد و به اثر هنری‌اش توجه شود.

وی افزود: حال با توجه به وضع موجود اقتصادی حاکم بر جامعه، مسئولان فرهنگی باید ترتیبی اتخاذ کنند که عرصه برای تولید آثار فاخر و تأثیرگذار باز شود تا استعدادهای هنری جوانان و نوجوانان، در جهت تولید آثار ارزشی پیش برود و این مستلزم دستگیری و حمایت‌های مادی و انگیزه‌بخشی مسئولان است تا تحقق به این امر آسان‌تر شود.

میری ذات اصلی هنر انقلابی را مطالبه گری آن دانست و گفت: با اشاره به مشکلات فرهنگی رایج در جامعه، هنر انقلابی آنطور که باید نتوانسته است حق خود را از مسئولان فرهنگی و حتی هنرمندان مطالبه کند و مسئولین باید خلاءهای موجود را برای رسیدن به جایگاه هنر والای انقلابی بررسی و زمینه‌ها و فرصت پر کردن این خلاءها را برای هنرمندان فراهم کنند.

کد خبر 6080162

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه ایران راهی نیویورک شد
  • ادیبان ستاره بر دوش
  • از «سلمان فارسی» چه خبر؟
  • راز پویایی هنر انقلاب بارور شدن اندیشه انقلابی است
  • بزرگداشت روز سعدی با حضور قدمعلی سَرّامی در دهمین سعدی‌خوانی
  • جلوه‌های اقتدار ارتش ایران برای جهانیان آشکار شده است
  • حقیقت‌یابی و حق‌طلبی ‌ویژگی‌ بارز هنر انقلابی است
  • عملیات «وعده صادق» و لزوم جدی گرفتن دیپلماسی انقلابی
  • آغاز اولین نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه در سال جاری
  • تبلور اندیشه‌های اسلامی در هنر انقلابی است