Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-16@08:59:08 GMT

منحصربه‌فردترین شیوه عزاداری در بوشهر

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۹۵۸۴۰

منحصربه‌فردترین شیوه عزاداری در بوشهر

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  آداب و رسوم خاص عزاداری در مناطق مختلف کشورمان آمیخته با فرهنگ و جغرافیای خاص آن محیط است. عزاداری ماه محرم در استان بوشهر یکی از منحصر به فردترین عزاداری‌ها در کشور به شما می‌آید، چرا که دارای جذابیت‌های خاصی است. مردم بوشهر با شروع ماه محرم با برپا کردن خیمه‌ها و سیاه‌پوش کردن تکیه‌ها، مساجد و حسینیه‌ها و نصب پرچم‌های عزا بر سر درب منازل و معابر، خود را برای عزاداری و سوگواری سالار شهیدان آماده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سینه‌زنی به همراه نوای غم انگیز نوحه‌خوانان از ویژگی‌های مراسم عزاداری بوشهر است.

سنج و دمام

سینه‌زنی، نوحه‌خوانی و نوازندگی سنج و دمام بوشهری‌ها از ویژگی‌های مراسم عزاداری در این استان است. این نوع مراسم عزاداری به سبب سبک ویژه و خاص برگزاری و همچنین قدمت زیادی که دارد در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

سینه زنی بوشهری بدین شکل است که نوحه‌خوان در وسط می‌ایستد و بین ۵ تا ۲۰ حلقه انسانی، دور او تشکیل می‌شود. سینه‌زن‌ها به صورت دایره‌ای می‌چرخند و حرکت پای آنان با نوای نوحه‌خوان هماهنگی دارد.

جالب است بدانید از ۴۳ آثار معنوی استان بوشهر که در ثبت آثار ملی به ثبت رسیده، بیش از نیمی از این آثار آئین و مراسم سوگواری مردم این استان است که دارای ویژگی‌هایی خاصی هست. عزاداری استان بوشهر نه تنها به عنوان یکی از منحصربه‌فردترین عزاداری‌ها شناخته می‌شود، بلکه عزاداری این منطقه از تنوع بی‌نظیری برخوردار است. سینه‌زنی، نوحه‌خوانی، سنج و دمام‌زنی، پامنبری، هیامظلوم، یزله و مقتلک علی اصغر (علیه‌السلام) از آئین‌های مراسم ماه محرم در استان بوشهر است. علاوه بر آن غذا‌های سنتی بوشهری به عنوان نذری در ماه محرم توزیع می‌شود که طعم این غذا‌ها در کام عزاداران ماندگار شده است.

شکل صحیح هیا مظلوم بدین گونه است که اصولاً تعداد هفت تا ۹ نفر به اصطلاح سر (جلو) می‌ایستند و باقی افراد به شکل معمولاً برابر، تقسیم و پشت سر آخرین نفر در سمت راست و آخرین نفر در سمت چپ قرار گرفته و همانند قطار یک ردیف را تشکیل می‌دهند، دست‌های‌شان را به صورت کشیده پشت کمر یکدیگر زنجیروار می‌گذارند و مسافت را طی می‌کنند.

نوحه پامنبری یکی دیگر از آئین‌های زیبای عزاداری سنتی مردم استان بوشهر است که در ایام محرم قبل از سخنرانی مذهبی کنار منبر به صورت جمعی و با سبکی خاص اجرا می‌شود.

در مراسم سینه زنی، سوگواران با حلقه بین مداح سینه‌زنی می‌کنند که مداح با نواح‌خوانی و پاسخ سینه‌زنان جلوه خاصی از عزاداری نشان می‌دهند. سینه‌زنی در بوشهر و سایر شهر‌های استان با شکوه خاصی برگزار می‌شود و در نوع خود گونه‌ای از اتحاد و همبستگی است. مراسم سینه‌زنی سنتی بوشهر هم‌صدایی و هم‌نوایی جمعیت یک‌رنگی، یک‌دلی جمع را بازگو می‌کند و این همه نشان‌دهنده ارادت، عشق و علاقه مردم استان بوشهر به ائمه اطهار (علیه‌السلام) نشان می‌دهد.

غذا‌هایی که به صورت نذری در بوشهر پخته می‌شوند نیز اغلب محلی هستند. به طور مثال معمولاً در صبحانه، نان لواش بوشهری با سبزی و گوشت پخته شده و بین عزاداران پخش می‌شود. ناهار و شام هم بیشتر شکر پلو با شکر، زعفران و قیمه بوشهری با گوشت و نخود له شده می‌پزند.

مکن‌ای صبح طلوع

اوج عزاداری بوشهری‌ها در شب عاشورا اتفاق می‌افتد. بوشهری‌ها اعتقاد دارند که مبادا در هنگام شهادت امام حسین (علیه‌السلام) و یارانش در خواب بمانند. بر این اساس با برگزاری مراسم عزاداری صبح‌دم که یکی از آئین‌های سنتی این استان است با خواندن نوحه‌ای ویژه از آفتاب می‌خواهند تا طلوع نکند که مبادا با برآمدنش امام حسین (علیه‌السلام) قربانی شود.

منبع:مهر

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ایام محرم عزاداری حسینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۵۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش خانه پدری برای نجات پسر از قصاص

پسر جوان که دوستش را به قتل رسانده و با جلب رضایت اولیای دم از قصاص نجات پیدا کرده بود، از جنبه عمومی جرم محاکمه شد.

به گزارش مشرق، ۱۸ اسفند سال ۱۴۰۱ به دنبال پیدا شدن جسد خونین پسر جوانی به نام سعید در حاشیه اتوبان خلیج فارس، تحقیقات برای شناسایی عامل قتل در دستور کار قرار گرفت. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد که مقتول بر اثر اصابت جسمی برنده به قفسه سینه‌اش و خونریزی شدید جان باخته است.

در نخستین گام از تحقیقات مأموران به سراغ خانواده قربانی رفتند. پدر مقتول به مأموران گفت: دیروز صبح پسرم با یکی از دوستانش به نام شهرام قرار داشت و از آن به بعد از او خبری ندارم. در حال حاضر هم فکر می‌کنم شهرام می‌داند چه اتفاقی افتاده و من به او مظنون هستم.

پس از ارائه این اطلاعات شهرام ۳۰ ساله بازداشت شد و در همان بازجویی‌های اولیه به قتل دوستش اعتراف کرد و در تشریح ماجرا گفت: روز حادثه برای صحبت درباره کار به نزدیکی یک معدن رفته بودیم که سر موضوعی با سعید بحث مان شد و او به یکباره به روی من چاقو کشید و من هم از روی عصبانیت چاقو را از او گرفتم و یک ضربه به سینه‌اش زدم.بعد از اعتراف صریح متهم وی صحنه جرم را بازسازی کرد. با تکمیل تحقیقات پرونده برای رسیدگی به شعبه ۱۳ دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

اما خانواده متهم پیش از جلسه رسیدگی موفق شدند رضایت اولیای دم را جلب کنند و متهم از جنبه عمومی جرم محاکمه شد.

در دادگاه چه گذشت

در ابتدای جلسه شهرام به جایگاه رفت و گفت: من و سعید از دوستان قدیمی هم بودیم و باهم رفت و آمد خانوادگی داشتیم.

روز حادثه قرار بود برای انجام کاری باهم صحبت کنیم که سر موضوعی بی‌ارزش باهم بحث کردیم و کارمان به درگیری کشید وقتی هم دیدم او به رویم چاقو کشیده از ترسم چاقو را گرفتم و ضربه‌ای به سینه‌اش زدم.

باور کنید نمی‌خواستم دوستم را بکشم از خودم دفاع کردم.

متهم در ادامه افزود: برای آنکه من قصاص نشوم پدرم تنها دارایی‌اش را که خانه‌اش بود فروخت و پولش را به اولیای دم داد تا رضایت شان را جلب کند.

من تا آخر عمرم مدیون آنها هستم. من اشتباه بزرگی کرده‌ام و در این مدت هم سختی زیادی در زندان کشیدم و خانواده‌ام را نابود کردم.

از قضات هم می‌خواهم تا حد امکان در مجازاتم تخفیف قائل شوند تا بتوانم زودتر به زندگی‌ام برگردم و اشتباهاتم را جبران کنم.

متهم پس از اظهاراتش و در حالی که اشک می‌ریخت به دست‌های پدر مقتول بوسه زد و گفت: حلالم کنید.

در پایان جلسه قضات برای صدور رأی وارد شور شدند.

طبق قانون متهم از جنبه عمومی جرم به ۳ تا ۱۰ سال حبس با احتساب روزهای بازداشت محکوم خواهد شد.

منبع: روزنامه ایران

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم تکیه‌خوانی و عَلَم‌کشی در شمیران
  • فروش خانه پدری برای نجات پسر از قصاص
  • قیمت فیله مرغ امروز ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
  • تأمین جهیزیه به ارزش ۴ میلیارد تومان برای ۲۲۰ زوج بوشهری
  • اگر زیر دنده چپ شما درد می‌کند، بخوانید
  • نیمه تمام ماندن دیدار رم و اودینزه
  • چه چیزی باعث ژنیکوماستی می شود؟
  • ویژگی‌های منحصربه‌فرد ساعت ۱ میلیون پوندی پپ گواردیولا
  • قرارداد اصلاح و احیای ۳ معدن بزرگ در زنجان بسته شده است
  • هفته نکوداشت فرهنگی و اجتماعی شهر مشکات کاشان