Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- فضاسازی علیه پیروز حناچی شهردار تهران به خاطر قرائت آیه‌ای از قرآن کریم در مراسم اهتزاز پرچم هزار متری «یا حسین» در نگاه اول شگفت‌آور و غیر قابل باور به نظر می‌رسد.

حساسیت برخی از اصول‌گرایان که با پروپاگاندای رسانه‌ای همراه شد اما به خاطر آن بود که شهردار حناچی در باغ هنر مجموعۀ اراضی عباس آباد گفته بود: «در شرایط سخت است که معتقدان و متظاهران از هم جدا می شوند: فضَّل الله المجاهدین باموالهم و انفسهم علی القاعدین درجه و کلا وعدالله الحسنی و فضّل الله المجاهدین علی‌القاعدین اجراً عظیماً.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

این بخش آخر همان آیه ای است که بنیان گذاران اولیه «مجاهدین خلق» در دهۀ 40 خورشیدی برای آرم خود برگزیدند تا با سازمان های مارکسیستی و کمونیستی متمایز باشند یا بگویند نام خود را از آن گرفته اند.

آقای عبدالله گنجی مدیر مسؤول اصول‌گرای روزنامۀ «جوان» البته این رویکرد را سرزنش کرده و گفته چرا اصرار دارید یک آیۀ قرآن را به نام مجاهدین سند بزنید و در این صورت داعش هم باید « لااله الا الله و محمد رسول‌الله» را به نام خود سند بزند.

در این که « فضل الله المجاهدین ....» از نشانه‌های آرم سازمان مجاهدین خلق است تردیدی نیست اما بر پرچم عربستان سعودی هم «لا اله الا الله و محمد رسول‌الله» نشسته و در روزگار ما داعش هم در نگاه غربی‌ها با همین شعارها شناخته می‌ شود.

به بهانۀ این فضاسازی می توان نکاتی را یادآور شد:

1. از 30 خرداد 60 که مجاهدین اعلام قیام مسلحانه کرد و رسما وارد فاز براندازی شد در گفتارهای رسمی «منافقین» خوانده می شود. همین که از اصطلاح «منافقین» استفاده می شود یعنی برازنده نام «مجاهدین» نیستند و مجاهدین اصطلاحی قرآنی است. حالا چه شده که این جماعت از «مجاهدین» قرآن یاد « منافقین» افتاده اند؟!

2. در سال‌های انقلاب و پس از پیروزی گروه‌های مسلمان در آرم خود یا بالا یا ذیل لوگوی نشریه شان آیه‌ای از قرآن را می‌آوردند و منحصر به مجاهدین/ منافقین هم نبود. کما این که هفته نامۀ «اُمت» ارگان «جنبش مسلمانان مبارز» با نماد «دکتر حبیب‌الله پیمان» آیۀ 43 سورۀ بقره‌ ( وَكَذٰلِكَ جَعَلناكُم أُمَّةً وَسَطًا لِتَكونوا شُهَداءَ عَلَى‌النّاسِ وَيَكونَ الرَّسولُ عَلَيكُم شَهيدًا) را ذیل لوگوی «اُمت» درج می کرد.

آیه مورد علاقه ابوالحسن بنی صدر اولین رییس جمهوری هم « فبشر عباد‌ الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه» بود که بالای لوگوی روزنامۀ انقلاب اسلامی می نوشت. حالا هیچ کس این آیه را بر زبان نیاورد چون شعار بنی‌ صدر بود؟

3. به این ماجرا به گونه دیگری هم می توان نگاه کرد. حناچی آیه مشهور را بار دیگر به ادبیات انقلاب بازگرداند. اگر به جای بسم الله الرحمن الرحیم می گفت «به نام خدا و به نام خلق قهرمان ایران» کد آنها بود ولی آیه قرآن که مال یک گروه نیست.

4. انتساب یک آیه به یک اندیشۀ خاص به گونه ای در برخی ذهن ها رسوب کرده که بعضی « لیس للانسان الا ما سعی» را هم به کار نمی برند تا مبادا به آنها انگ کمونیست بزنند! آیه ای که تصریح می کند: « نیست برای انسان جز آنچه به خاطر آن کوشیده است» و تفاسیر مختلفی بر سر آن درگرفته است.

5. برخی آیات وارد گفتار مردم شده و حالت ضرب المثل هم پیدا کرده است. مثل «لا اکراه فی الدین» یا « انّ مع العُسر یُسرا» و نسبت دادن به یک گروه و اندیشه عین بی سلیقگی است.

6. این تحلیل هم وجود دارد که این همه حاشیه سازی برای آن است که متن سخنان شهردار تهران دربارۀ بدهی برجای گذاشته شده از دوران گذشته (69 هزار میلیارد تومان) تحت الشعاع قرار گیرد. اگر این فرض درست باشد با بی اخلاقی مضاعفی رو به روهستیم.

7. این که آیۀ قرآن است و مجاهدین اولیه هم فرسنگ‌ها با موجوداتی مانند مسعود رجوی فاصله داشتند و حنیف نژاد و بدیع زادگان و سعید محسن الهام بخش خیلی ها شدند و آیه را هم آنها انتخاب کردند. لابد به حافظ هم ایراد می گیرند که چرا با شعری منسوب به یزید بن معاویه شروع کرده است: الا یا ایها الساقی ادر کأسا و ناولها...

8. نکتۀ پایانی هم این که «مجاهدین» در نقطۀ مقابل «قاعدین» قرار دارد. کما این که عنوان کتابی از عماد الدین باقی در دهۀ 60 و دربارۀ انجمن حجتیه به خاطر همراه نبودن آنان با انقلابیون «قاعدین زمان» است. قاعدین به معنی «نشستگان» در برابر مجاهدین قرار می گیرد که به جهاد برمی خیزند.

با این اوصاف این همه حساسیت پرسش برانگیز به نظر می رسد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: پیروز حناچی مجاهدین خلق منافقین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۷۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ درصد تخفیف به خاطر دفاع جانانه از خاک ایران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس در اینجا هر ایرانی غیوری می‌خواهد در این پیروزی شادی‌بخش شریک باشد، حال یکی در فضای مجازی مطلبی می‌زند، دیگری شیرینی و چایی پخش می‌کند، فرد دیگری سرود «ای ایران» را پخش می‌کند، کمی آن‌سو تر هم جلسه دعای سلامتی حرفو نصرت برای رزمندگان اسلام بر پا می‌شود.

حال بخوانید از یک هم‌وطن سیستان و بلوچستانی که با ۲۰ درصد تخفیف؛ ناز شست دفاع جانانه از خاک ایران، این گونه جشن گرفته است. کد خبر 845365 برچسب‌ها خبر مهم استان سیستان و بلوچستان حمله ایران به اسرائیل

دیگر خبرها

  • ۲۰ درصد تخفیف به خاطر دفاع جانانه از خاک ایران
  • ببینید/ توقیف خودرو به خاطر بی حجابی
  • جواز توسل و زیارت قبور برگزیدگان در قرآن و روایات شیعه و سنی
  • ارتش مؤمن و مقتدر مایه آرامش خاطر مردم و هراس دشمنان است
  • باید در بخش حمل و نقل سرمایه‌گذاری شود
  • عملیات علیه اسرائیل طلیعه فتح است
  • آیت‌الله جوادی آملی:‌ عملیات علیه اسرائیل طلیعه فتح است
  • شهردار جدید شهر سی سخت معرفی شد
  • دور جدید رسیدگی به پرونده متهمان تشکیلات مجاهدین خلق از امروز
  • فتح مطلق در راه است