Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@08:01:00 GMT

خلاقیت فرهنگی و هنری، راهی به شکوفایی اقتصادی

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۹۹۳۴۶

خلاقیت فرهنگی و هنری، راهی به شکوفایی اقتصادی

دست‌اندرکاران «شبکه شهرهای خلاق فرهنگ‌وهنر» از اثرگذاری این شبکه در شکوفایی اقتصادی می‌گویند.

به گزارش ایسنا، مسئولان طرح «شبکه شهرهای خلاق فرهنگ‌وهنر ایران» می‌گویند این شبکه با هدف برنامه‌ریزی برای توسعه پایدار، مشارکتی و مبتنی بر رویکرد آمایشی در شهرها و مناطق فرهنگی ایران، کشف، جذب، و پرورش فعالیت‌ها و حمایت از پیشنهادهای نو، خلاقانه، اثربخش، و پایدار بومی، ساماندهی و بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در سطح محلی و بومی مبتنی بر فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، تمرکززدایی در امور فرهنگی و هنری و تقویت ظرفیت‌های مردمی در فرهنگ، تبادل تجربه‌ها و دانش بومی در میان شهرهای مختلف ایران و توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر و کمک به بهبود کسب‌وکارهای فرهنگی هنری و صنایع خلاق توسط معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری نهادها و دستگاه‌های مرتبط مثل کمیسیون ملی یونسکو و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور راه‌اندازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی درباره این طرح گفت: طرح «شبکه شهرهای خلاق فرهنگ‌وهنر» یکی از برنامه‌های مهم و مورد اهتمام جدی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی است. پس از تشکیل شورای سیاستگذاری و برگزاری جلسات مختلف، فراخوان عمومی این طرح در تیرماه ۱۳۹۸ به صورت ویدئو کنفرانس با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیران علمی و اجرایی آن با حضور مدیران کل و معاونین فرهنگی و هنری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور  و اصحاب رسانه برگزار شد. در مردادماه ۱۳۹۸ کارگاه هم‌اندیشی و توجیهی معاونان هنری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره چگونگی اجرای این طرح در تهران برگزار شد و تا ۱۰ شهریورماه ۱۳۹۸ فرصت ثبت درخواست اولیه شهرها برای شرکت در این طرح اعلام شد.

دبیر اجرایی طرح «شبکه شهرهای خلاق فرهنگ‌وهنر» درباره  شیوه اجرایی این طرح اظهار کرد: در هر شهر، شورای برنامه‌ریزی شهرهای خلاق فرهنگ‌وهنر به ریاست فرماندار و دبیری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور نمایندگان مجموعه‌ای از دستگاه‌های فرهنگی‌وهنری شهرستان تشکیل می‌شود. سپس دبیرخانه شهر خلاق فرهنگ‌وهنر در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی می‌شود. پس از آن، شهرها مطابق با فراخوان، نسبت به انتخاب حوزه و شاخه موضوعی اقدام خواهند کرد. هر شهر درخواست اولیه خود را برای شرکت و ثبت حوزه‌های فرهنگی و هنری مندرج در فراخوان، حداکثر تا ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ و پس از امضای فرم‌های مربوطه توسط شهردار، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان انجمن‌های فرهنگی و هنری مرتبط به دبیرخانه مرکزی ارسال می‌کند. پس از ارزیابی فرم‌های رسیده، نمایندگان هر شهر از نیمه دوم شهریورماه به کارگاه تخصصی مرتبط دعوت خواهند شد. پس از بازگشت گروه آموزش‌دیده، طرح تفصیلی و پرونده‌های تخصصی شهر را تدوین و ارسال خواهند کرد. دبیرخانه مرکزی پس از اعلام نظر هیئت داوران، طی مراسمی شبکه شهرهای خلاق هر رشته فرهنگی و هنری را معرفی خواهد کرد.

حیدری همچنین درباره ویژگی‌های کلی برنامه‌های شهرها افزود: باید برنامه‌ها، فعالیت‌ها و اقدام‌ها به طور ویژه برای این عنوان طراحی شده باشد و از ظرفیت‌های بومی و محلی به نحو احسن استفاده شده باشد. ضروری است برنامه‌ها متناسب با نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی باشد. همچنین برنامه‌های یادشده باید تأثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ و هنر شهر داشته باشد. برنامه‌ها باید از مشارکت مردمی و فعالان حوزه فرهنگ و هنر و پشتیبانی شرکت‌های بزرگ تجاری، کارخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری برخوردار و قابلیت الگوبرداری داشته باشد و مهم‌تر این‌که در محتوا و شیوه اجرا نوآورانه و کیفی باشد. قابلیت و ضمانت اجرایی نیز از دیگر ویژگی‌های ضروری برنامه‌ها شهرهای خلاق فرهنگ و هنر است.

همچنین مسعود غلامپور، عضو شورای سیاستگذاری «شبکه شهرهای خلاق فرهنگ‌وهنر» ایران با اشاره به تاثیر مثبت پیاده‌سازی این ایده در شهرهای مختلف ایران گفت: شبکه شهرهای خلاق فرهنگ‌وهنر به منظور شناسایی ظرفیت‌های و سرمایه‌های بومی و تاریخی شهرهای مختلف ایران که در طول قرن‌های متمادی شکل گرفته و به دنبال این است که صنایع فعال در حوزه‌های مختلف فرهنگی‌وهنری و خلاق به نحوی بازآفرینی و احیا شده و منجر به رونق شهرهای خلاق فرهنگ و هنر شوند. در واقع هدف و اولویت «شبکه شهرهای خلاق فرهنگ‌وهنر» هویت‌یابی شهرهای ایران است و با داوری توانمندی شهرها در شاخه‌های مختلف مشخص می‌شود و شهرها با توانمندسازی و توسعه خود در شاخه‌ای که توانایی بالاتری داشته‌اند می‌توانند زمینه شکوفایی فرهنگی، هنری و اقتصادی شهر خلاق خود را فراهم کنند. ساکنان شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران که سالیان متمادی به عرضه محصولات و خدمات مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر مشغول بودند در قالب شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر می‌توانند در بُعد وسیع‌تری تولیدات خود را در داخل و خارج کشور در معرض مخاطبان قرار دهند و سهم بیشتری در اقتصاد ملی داشته باشند، چرا که این کسب‌وکارها مولد و درون‌زا هستند و سریع‌تر می‌توانند در اشتغال‌زایی نقش ایفا کنند.

او ادامه داد: فراخوان حاضر به دنبال مسابقه نیست بلکه این هدف را دنبال می‌کند که ضمن شناسایی ظرفیت شهرهای مختلف کشور با سیاستگذاری درست، برنامه‌های حمایتی و برنامه‌ریزی مستمر با همکاری نهادهای همکار در این حوزه همچون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی‌وگردشگری، وزارت‌ورزشوجوانان و وزارت کشور(استانداری‌ها ، فرمانداری‌ها و شهردای‌ها) و سایر ارگان‌ها و نهادهای مردم‌نهاد این ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کند. شهرهایی که خود را در معرض داوری قرار می‌دهند هم با نقاط قوت خود آشنا می‌شوند که می‌توانند بر این نقاط قوت تکیه کنند و هم از نقاط ضعف خود آگاه می‌شوند که باید برای این نقاط ضعف برنامه‌ریزی کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۹۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد طراز اسلامی در سایه تعامل حداکثری متولیان مساجد محقق می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمد چگنی نژاد امروز یکشنبه در دیدار با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، اظهار داشت: مسجد طراز اسلامی، در سایه تعامل حداکثری میان متولیان مساجد و نهادهای فرهنگی محقق می‌شود.

وی با تجلیل از حمایت‌های ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از برنامه‌های ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد، گفت: تعامل حداکثری ادارات و نهادهای فرهنگی با مساجد بستر تقویت فرهنگ دینی و فرهنگ عمومی جامعه است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد لرستان با بیان اینکه مساجد سنگر هستند، افزود: مسجد طراز اسلامی، در سایه تعامل حداکثری میان متولیان مساجد و نهادهای فرهنگی محقق می‌شود.

چگنی نژاد، تصریح کرد: تحقق مسجد طراز اسلامی منجر به تعالی جایگاه و نقش این اماکن امن الهی در جامعه، تقویت فرهنگ دینی و مقابله با توطئه‌های دشمنان خواهد شد.

وی با اشاره فعالیت ۴۹۸ کانون فرهنگی هنری عمومی و ۳۸ کانون فرهنگی هنری تخصصی خواهران در استان لرستان، افزود: هر قدمی در راستای حمایت از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برداشته شود، منجر به آبادانی معنوی مساجد خواهد شد.

کد خبر 6084420

دیگر خبرها

  • شهر خلاق، فرصتی برای مشارکت مردم
  • سرپرست جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا معارفه شد
  • مدیرکل ارشاد سیستان و بلوچستان سکاندار کمیته آثار هنری در کنگره ملی شهدا شد
  • تخصیص اعتبار از محل قرارگاه شهید آوینی برای تقویت انجمن های هنری
  • مسجد طراز اسلامی در سایه تعامل حداکثری متولیان مساجد محقق می‌شود
  • فعالیت ۵۳۶کانون فرهنگی هنری در لرستان
  • تشریح برنامه‌های جشنواره امام رضا و چله رضوی
  • برنامه‌های جشنواره امام رضا و چله رضوی تشریح می‌شود
  • رادیو فرهنگ در سالی که گذشت/ از توجه به فرهنگ اقوام تا برنامه‌های جدید 
  • توجه به ارزش های دینی در تولید محصولات فرهنگی