Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایرنا نوشت: میخاییل اولیانوف در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: انتظار می رود در این نشست بحث های فشرده درخصوص موضوعات منطقه ای ازجمله سوریه، کره شمالی و ایران انجام گیرد.

وی افزود: موضوع داغ اصلی در این نشست این است که آیا ایران گام های جدید برای کاهش تعهدات خود در چارچوب برجام برمی دارد؟

گفتنی است، ایران تاکنون دو گام خود برای کاهش تعهدات برجامی را با توجه به وضعیت پیرامون خروج آمریکا از این توافق بین المللی و مانع تراشی از سوی واشنگتن برای اجرای آن و نیز تعلل طرف های اروپایی در اجرای تعهدات خود در این توافق به اجرا درآورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این گامها افزایش غنی سازی اورانیوم و نیز افزایش سطح غلظت اورانیوم غنی شده بیش از ۳.۶۷ درصد تعیین شده در برجام است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان روز گذشته در مسکو درجمع خبرنگاران درخصوص گام سوم ایران اظهار داشت: اقدامات مرحله سوم را اگر اروپایی ها نتوانند در تاریخ معین به تعهدات خود عمل کنند، قطعا اجرا خواهد شد اما بارها گفته ایم هر زمان اروپایی ها برجام را کامل اجرا کنند ما هم آمادگی داریم آن را کامل انجام دهیم.

در آستانه روزهای منتهی به برداشتن گام سوم هسته‌ای از سوی ایران که به گفته رسانه‌ها قرار است ۱۵ شهریورماه تکلیف آن نهایی شود، حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان شامگاه شنبه برای پنجمین بار در طول هفته‌های گذشته با امائونل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه به صورت تلفنی گفت‌ و گو کرد.  

روحانی در این مذاکره تلفنی ضمن هشدار به همتای فرانسوی خود گفت که اگر اروپایی‌ها قادر نباشند تعهدات برجامی خود را عملی کنند، ایران مرحله سوم کاستن از تعهدات برجام را اجرایی خواهد کرد. روحانی همچنین با بیان اینکه بندهای توافق هسته‌ای تغییرپذیر نیست، تصریح کرده است: گام سوم نیز مانند دو گام قبلی در صورت بازگشت شرکای برجام به تعهدات‌شان قابل چشم‌پوشی خواهد بود.

ایران تاکنون در برابر تعلل طرف‌های اروپایی برجام از اجرای تعهدات‌شان براساس اختیاراتی که در ماده ۲۶ و ۳۶ برجام دارد، بخشی از تعهدات هسته‌ای خود را در این توافق به صورت محدود در قالب دو گام کاهش داده است. فرصت شصت روزه‌ای که ایران برای اجرای گام سوم کاهش تعهداتش داده است، پنجشنبه این هفته به پایان می‌رسد. ظریف تاکید کرده است که در صورت «اجرای اقدامات لازم از سوی اروپا هنوز امکان بازگشت ایران از اجرای گام سوم وجود دارد.»

کد خبر 453858 برچسب‌ها هسته‌ای - برجام

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: هسته ای برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۰۲۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد

نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه برای افغانستان تصریح کرد برگزاری نشست‌های بین‌المللی درباره افغانستان باید در هماهنگی با طالبان باشد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان در دیدار با «امیرخان متقی» وزیر خارجه حکومت طالبان تصریح کرد هر نشستی که در مورد افغانستان برگزار می‌شود باید با هماهنگی و توافق کابل باشد.

کابلوف با اظهار اینکه سازمان ملل برای برگزاری دور سوم نشست دوحه باید موافقت کابل را داشته باشد، تأکید کرد درغیراین‌صورت این نشست‌ها نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

وی همچنین تصریح کرد دولت‌‎های جهان باید به جای استفاده از سازوکارهای تماس چندجانبه، روابط خود را با افغانستان از طریق سازوکارهای دوجانبه حفظ کنند.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت خارجه طالبان، کابلوف تأکید کرد آمریکا باید دارایی‌های مسدود شده افغانستان را آزاد کند، به تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی نظام بانکی این کشور پایان دهد و به مسئولیت‌های خود را در رابطه به بازسازی افغانستان عمل کند.

نماینده ویژه پوتین همچنین ابراز امیدواری کرد متقی در سال جاری میلادی به مسکو سفر کند.

متقی نیز در این دیدار از موضع حمایتی روسیه در نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قدردانی کرد و بر تقویت بیشتر روابط سیاسی و تجاری دو کشور تأکید کرد.

وزیر خارجه طالبان گفت: روابط افغانستان با کشورهای منطقه رو به رشد است و در حال حاضر افغانستان با تمام کشورهای همسایه منطقه سفارتخانه‌های فعال دارد.

روسیه:حذف طالبان از فهرست سازمان‌های ممنوعه را بررسی می‌کنیمروسیه: مشکلات افغانستان باید با همکاری کشورهای منطقه حل شود

وی همچنین تأکید کرد واقعیت‌های زمینی کنونی افغانستان باید درک شود و شرایطی در افغانستان وجود ندارد که نیاز به تعیین نماینده ویژه توسط سازمان ملل داشته باشد.

متقی تصریح کرد افغانستان مشغول گفتگو با سازمان ملل است و پس از شفاف‌سازی کافی در مورد دستورکار و ترکیب نشست آینده دوحه موضع خود را برای حضور در آن نشست اعلام خواهد کرد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • حضور فعال ایران در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ
  • جلسه شورای شهر اهواز برای سیزدهمین بارپیاپی تشکیل نشد
  • روسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد
  • جنجال جدید کریمی قدوسی درباره موشک های با برد ۱۲ هزار کیلومتر /قلهکی: این ادعاها پیوست گزارش آژانس علیه ایران خواهد شد
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه می‌رود/ علت چیست؟