Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایتنا- محققان ام‌ای‌تی موفق به ساخت رشته روباتیک ویژه‌ای شده‌اند که می‌تواند نیاز به جراحی مغز باز را تا حد زیادی کاهش بدهد. محققان ام‌ای‌تی موفق به ساخت رشته روباتیک ویژه‌ای شده‌اند که می‌تواند نیاز به جراحی مغز باز را تا حد زیادی کاهش بدهد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، مهندسان ام‌آی‌تی روبات رشته‌ای جدیدی ساخته‌اند که می‌تواند به رگ‌های خونی وارد شده و داروهای کاهش دهنده لخته‌های خون را برای درمان سکته و آنوریسم به مناطقی از بدن وارد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رشته روباتیک می تواند به عنوان جایگزینی برای درمان حراجی باز مغز در نظر گرفته شود. در تئوری، جراحان می‌توانند این روبات را به صورت از راه دور از موقعیت مکانی کاملا متفاوتی هدایت کنند.
 
تیم تحقیقاتی سازنده این روبات آن را به عنوان « رشته روباتیک با روکش هیدروژل با هدایت مغناطیسی» تعریف کرد. هسته این رشه از آلیاژ نیکل و تیتانیوم ساخته شده است و هردوی این دو عنصر خم شونده و فنری هستند. این روبات با خمیری پلاستیکی یا جوهر ویژه‌ای پوشیده شده است که با ذرات مغناطیسی تشکیل شده‌اند. سپس این روبات که هیدروژل اغشته شده است که موجب نرمی و بدون اصطکاک بودن آن می‌شود و محصول نهایی را می‌توان به کمک اهنربا کنترل کرد.
 
امروزه جراحان لخته‌های خونی مغز را با وارد کردن سیم نازکی به درون شریان اصلی بیمار درمان می‌کنند. جراحان برای این کار از فلوروسکوپی استفاده می کنند که رگ‌های خونی را با استفاده از اشعه اکس عکس برداری می‌کند و به این ترتیب می‌توان سیم یاد شده را به صورت دستی چرخاند و به درون رگ اسیب دیده مغز وارد کرد. سپس کاتتر ویژه ای برای ارسال داروها و درمان‌های دیگر لخته خون به همراه سیم یاد شده به درون رگ فرستاده می‌شود.
   
 با این حال این فرایند از نظر فیزیکی بسیار هزینه‌بر است و بدن جراحان به صورت دائم در معرض پرتوهای فلوروسکوپ قرار می‌گیرد و سیم یاد شده هم ممکن است به دیواره رگ‌ها اسیب بزند.
 
در مقابل این رشته روباتیک توسط اهنربا کنترل می‌شود و حراجان می‌توانند آن را از بیرون اتاق جراحی کنترل کنند. به این ترتیب آنها در برابر تابش‌های مضر مصون می مانند و ممکن است بتوانند این فرایند را با استفاده از دسته ویژه‌ای از راه دور هم انجام بدهند.
 
علاوه بر این هیدروژل به کار رفته در این رشته ریسک اصطکاک با دیواره رگ‌ها را کاهش می‌دهد و دستگاه یاد شده می‌تواند حتی به نقاط دورتری از مغز برسد. کیوجین چو به عنوان پروفسور مهندسی پزشکی در دانشگاه ملی سئول در این رابطه میگوید:«یکی از چالش‌های جراحی توانایی مسیریابی از میان رگ‌های خونی پیچیده در مغز با ابعاد بسیار کوچک بوده است که کاتترهای تجاری قادر به رسیدن به آنها نیستند. این پژوهش نشان دهنده پتانسیلی برای برطرف کردن این چالش و توانایی انجام فرایندهای مغری بدون جراجی باز بود.»
 

منبع: ايتنا

کلیدواژه: روبات ام آی تی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۰۳۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت داغ 316 تیم در هجدهمین رویداد بین‌المللی ربوکاپ / روبات‌ها کاربردی می‌شوند

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ دکتر مرتضی موسی‌خانی، رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران، در مورد هدفگذاری ربوکاپ امسال گفت: هدفگذاری امسال ما همانند سال‌های گذشته ترویج علم و دانش است، اما تغییراتی در تعداد لیگ‌های امسال ایجاد کرده‌ایم. به طور مثال، یک لیگ جدید تحت عنوان لیگ دمو یا لیگ آزاد به این رقابت اضافه شده است. هدف از برگزاری این لیگ حمایت از خلاقیت و ایده‌های جدید است و برای رونق گرفتن آن از اعضای فدراسیون اختراعات و ابتکارات دعوت کردیم. حدود 44 تیم دانش‌آموزی در این لیگ ثبت‌نام کرده‌اند.

وی افزود: به غیر از این، لیگ خودروهای خودران هم امسال به این مجموعه اضافه شده است که اهمیت این موضوع را در جهان نشان می‌دهد. در واقع، درصدد این هستیم که در کنار ربوکاپ، لیگ‌های کاربردی را داشته باشیم که علاوه بر توسعه و ترویج دانش‌آموزی هوش مصنوعی، یک سری مجموعه تخصصی و کاربردی مانند خودروهای خودران را هم اضافه کنیم.

موسی‌خانی در مورد لیگ کاربردی گفت: منظور از لیگ کاربردی، دستگاه‌های کاربردی مانند خودروهای خودران که مبحث آن توسعه نرم‌افزار و هوش مصنوعی است. این بخش در سال‌های گذشته هم بوده، اما امسال توسعه پیدا کرده است؛ به طوری که 42 تیم در این لیگ ثبت‌نام کرده‌اند. در واقع هدف ما از اضافه کردن این لیگ، کاربردی کردن نتیجه کار دانش‌آموزان و دانشجویان برای صنعت است تا به موضوع ارتباط با صنعت هم بپردازیم.

وی در مورد تعداد تیم‌هایی که در ربوکاپ امسال شرکت کرده‌اند گفت حدود 400 تیم در این رقابت ثبت‌نام کردند که بعد از بررسی‌های اولیه 316 تای آنها به مسابقات راه پیدا کردند.

به طور کلی 15 لیگ در 2 بخش دانش‌آموزی و دانشجویی در ربوکاپ امسال وجود دارد. از لیگ‌های بخش دانش‌آموزی می‌توان به لیگ‌های دمو، فوتبالیست، امدادگر، شبیه‌ساز دوبعدی فوتبال در بخش استارتر اشاره کرد. لیگ دیگری در این بخش به نام «این سایتو» یا RMRC (Rapidly Manufactured Robot Challenge) وجود دارد که مربوط به روبات‌هایی است که سریع ساخته می‌شوند. این لیگ در واقع ابتکار ایران است و بعد از ایران چند سالی است در کشورهای دیگر نیز برگزار می‌شود. در این لیگ که 44 تیم شرکت کرده اند، دانش‌آموزان بدون پیش‌فرض قبلی باید در محل یک روبات جدید بسازند.

در بخش دانشجویی هم می‌توان به لیگ‌های دوبعدی فوتبال، دمو، روبات‌های پرنده، خودروی خودران و روبات‌های صنعتی اشاره کرد که هر دوی این بخش‌ها خود به زیرشاخه‌های دیگری تقسیم می‌شوند.

به طور کلی 70 تیم در بخش دانشجویی و بقیه در بخش دانش‌آموزی در این رقابت شرکت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: آغاز به کار هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران

موسی‌خانی در مورد شرایطی که ربوکاپ برای ایجاد ارتباط با صنعت ایجاد می‌کند، گفت: این رقابت فرصتی است برای صاحبان صنعت که با اساتید و دانشجویان که در حوزه‌های روباتیک و هوش مصنوعی کار می‌کنند، آشنا شوند و با کمک آنها کارهای صنعتی خود را توسعه دهند. از آنجا که صنعت به سمت نسل چهارم یعنی مبتنی بر هوش مصنوعی پیش می‌رود، بحث اتوماسیون و مکانیزاسیون بسیار حائز اهمیت است، صاحبان صنعت در این فضا می‌توانند با توجه به سلیقه و هدف شرکت خود از این فرصت استفاده کنند.

انتهای پیام/

نسترن صائبی صفت کد خبر: 1227463 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی

دیگر خبرها

  • نسخه قدرتمندتر ربات انسان‌نمای «اطلس» معرفی شد
  • این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند!
  • نگاه ویژه‌ای به دانشگاه داریم
  • هوش مصنوعی چینی در رقابت با ChatGPT
  • رقابت داغ 316 تیم در هجدهمین رویداد بین‌المللی ربوکاپ / روبات‌ها کاربردی می‌شوند
  • این باکتری‌ها به خون انسان تشنه‌اند
  • رکوردشکنی هوش مصنوعی چینی
  • رازهای سر به مهر مانده «مغز» انسان
  • هیات دوچرخه سواری البرز پیست ندارد/ ضرورت نگاه ویژه به این رشته
  • فیلم حرکت ویژه محافظان و تیم اسکورت نخست وزیر ژاپن | درخواست با احترام از رانندگان!