Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالرضا مهاجری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: شرایط آب و هوایی و وضعیت مراتع و جنگل‌های منطقه به گونه ای است که احتمال آتش سوزی در آن‌ وجود دارد که نیاز است پایش منطقه و رصد لحظهای عرصه‌ها به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: بارش‌های مطلوب از آغاز سال آبی جاری(مهر ۹۷) تاکنون به ویژه در نوروز امسال باعث شد رشد گیاهان و پوشش گیاهی در عرصه‌های طبیعی استان افزایش پیدا کند به همین خاطر مراقبت و نظارت‌ها باید با استفاده از نیروهای ستادی اداره کل و ساکنان بومی مناطق بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی اصفهان خاطرنشان کرد: برای اطفا حریق در عرصه‌های استان اصفهان ۷۴ تیم در ماه‌های اخیر و تا اوایل پاییز آماده باش خواهند بود و تیم‌های گشت و مراقبت با کمک نیروهای مردمی در مناطق مختلف فعالیت می‌کنند.

مهاجری ادامه داد : با توجه به بارش‌های یاد شده تولید علوفه در مراتع اصفهان بالغ بر ۲۰ درصد رشد یافت و به حدود ۷۴۰ هزار تُن رسید.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه رصد مردمی و دقت گردشگران در حفظ عرصه‌های طبیعی بسیار حائز اهمیت است، اضافه کرد: مردم می‌توانند در هر ساعت از شبانه روز هرگونه تخریب عمدی و یا غیر عمدی منابع طبیعی نظیر آتش سوزی، بریدن درختان، تصرف و یا هرگونه آسیب رسانی به مراتع و جنگل‌ها را از طریق سامانه تلفنی ۱۵۰۴ گزارش دهند.

وی اختصاص یک فروند بالگرد امدادی به استان اصفهان برای استفاده در مواقع بحرانی و غیر مترقبه بویژه در زمان آتش سوزی را ضروری خواند و گفت: اصفهان با توجه به واقع شدن در مرکز کشور می‌تواند مرکز مناسبی برای امدادرسانی به سایر استان‌های همسایه باشد، به غیر از آن تراکم جنگل‌های زاگرسی در این منطقه زیاد است، بنابراین وجود بالگرد می‌تواند در حوادثی نظیر آتش سوزی، روند اطفا را سریع‌تر و کامل‌تر کند.

استان اصفهان ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از آن را مراتع تشکیل می‌دهد، این خطه همچنین سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی بیابانی دارد که یک میلیون و ۳۰۰ هکتار از آن کانون‌های بحرانی فرسایش بادی و انتشار ریزگردهاست. 
در این استان یکصد هزار هکتار جنگل زاگرسی متراکم بیشتر در مناطق سمیرم در جنوب استان و فریدونشهر در غرب اصفهان و ۴۳۰ هزار هکتار جنگل‌های تنک ایرانی تورانی در شمال استان وجود دارد.

جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در دو شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار پراکنده است و سرانه جنگل در کمتر از ۰.۱ هکتار است اما با وجود سطح به نسبت کم از تنوع گونه‌ای خوبی (۳۵ گونه درختی ودرختچه ای) برخوردار است.
این استان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در دو ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق استان جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی است.
اصفهان واقع در مرکز کشور دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و از این پهنه ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل داده که به طور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنش دارند، این اراضی مشتمل بر ۱۶ کانون بحرانی فرسایش بادی است که حدود یکهزار ۱۰۰ هزار هکتار از استان را به خود اختصاص داده‌اند.
درباره مراتع استان اصفهان باید گفت که مشتمل بر مراتع ییلاقی ۱.۹ میلیون هکتاری و مراتع قشلاقی ۴.۳ میلیون هکتاری است و تعداد خانوار بهره بردار وابسته به مراتع حدود ۴۱ هزار خانوار بوده که ۷۵ درصد آنان ساکن روستا و ۱۵ درصد عشایر و مابقی مرتعداران مهاجر هستند.

۶۰۲۰/۶۰۲۶/

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر اداره کل منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اصفهان نوروز قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۰۴۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی برای جلوگیری از فشار کمتر به مراتع همدان

اسفندیار خزایی در جلسه ارزیابی اقدامات مدیریت چرا و ساماندهی کوچ عشایر که با حضور کارشناسان دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی کشور در استان همدان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه در استان همدان سطح اراضی ملی از اراضی مستثنیات کمتر است، استفاده از پسماندهای کشاورزی باید در امر چرای دام مورد استفاده قرار گیرد تا فشار کمتری به مراتع استان وارد شود.

وی افزود: توجه به شرایط مراتع استان همدان و لزوم بهره‌برداری اصولی از آن مدیریت چرا، رعایت تقویم کوچ و جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع می‌تواند این بستر را حفظ و حتی به بهبود شرایط مرتع کمک کند.

خزایی افزود: استان همدان به علت وجود ۶۶۵ هزار هکتار مرتع، استانی مرتعی به حساب می‌آید که این مراتع به عنوان بستر بهره‌برداری توسط بهره‌برداران روستایی و عشایری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه هماهنگی خوبی در سطح استان بین بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف از جمله فرمانداری‌ها، منابع طبیعی به امور عشایری و ادارات‌کل منابع طبیعی استان‌های قشلاقی وجود دارد، خاطرنشان کرد: جزیره‌ای عمل کردن در این موضوع موجب عدم دستیابی به اهداف مورد نظر خواهد بود.
وی آموزش، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در افزایش همراهی و مشارکت در حفظ مراتع  را مهم دانست و گفت: نیاز است کارشناسان با زبان قابل درک با عشایر ارتباط برقرار کرده و آموزش‌های لازم را برای آنها از طرق مختلف ارائه کنند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه
  • ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی برای جلوگیری از فشار کمتر به مراتع همدان
  • هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران
  • هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران
  • جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع همدان
  • دامداران ضوابط قرق مراتع را رعایت کنند
  • احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع به دلیل غنی شدن پوشش گیاهی منطقه
  • (تصاویر) جنگل های هیرکانی النگدره
  • آغاز کوچ بهاره عشایر ورامین به مراتع جنوبی شهرستان
  • ظرفیت مراتع جنوبی ورامین ۳۳ هزار رأس دام است