Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان یکی از شرکت‌های مستقر در پارک فناوری فارس بعد از دستیابی به دانش فنی تولید نانو رنگ‌های خود تمیزشونده و آنتی‌باکتریال، اخیرا موفق به صادرات اکسیدگرافن به قطر شدند و در تلاش هستند تا رنگ‌های آنتی باکتریال ایرانی را به منظور اعمال در اماکن عمومی این کشور در طول بازی‌های جام جهانی به فروش برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از شرکت‌های پارک فناوری فارس به دانش فنی تولید نانو رنگ‌های تصفیه کننده دست یافت. این رنگ‌ها قبلا توسط یکی از شرکت‌های آلمانی تولید شده بود و این محققان با ارتقا این محصول اقدام به تولید نانو رنگ‌هایی کردند که به ۳ ویژگی را به طور همزمان دارد. یکی از خواص نانو رنگ‌های تولید شده خاصیت فتوکاتالیستی (خود تمیزشوندگی) آن است. در نمونه‌های خارجی با استفاده از نور خورشید نانو ذرات "تیتانیم" فعال می‌شود و با فعال شدن این نانو ذرات، خاصیت خود تمیزشوندگی رنگ نیز فعال می‌شود ولی در نمونه رنگ‌ فتوکاتالیستی تولید شده در کشور خاصیت فتوکاتالیستی با استفاده از نور خورشید فعال می‌شود و به این ترتیب این خاصیت خود تمیزشوندگی در اتاق هم ایجاد خواهد شد.

  تصفیه هوا از دیگر ویژگی‌های این نانو رنگ و قادر است جیوه و سرب معلق در هوا را جذب و تجزیه کند ضمن آنکه این پوشش دارای خاصیت آنتی باکتریال است؛ به این معنی که ۴ نوع باکتری شناسایی شده در ساختمان‌ها با نشستن بر روی این پوشش از بین می‌روند.   پایه اصلی این پوشش نانو ذرات کلوئیدی نقره است و از آنجایی که نانو ذرات نقره ایجاد سمیت و آلودگی‌های زیست محیطی می‌کند از این رو در این تحقیقات از بذر "گل همیشه بهار" برای سنتز نانو ذرات کلوئیدی نقره استفاده شد از این رو حتی از این ماده می‌توان برای آنتی باکتریال کردن نوشیدنی‌ها استفاده کرد.   "آجر آب گریز" از دیگر دستاوردهای این شرکت است که با استفاده از نانو ذرات در روی سطح و داخل آجرها، مصالح آب گریزی تولید شد که مانع نفوذ آب به دیوارهای داخل ساختمان خواهد شد. در این آجر نانو ذرات ارگانو سیلان استفاده شد. ارگانو سیلان‌ها به عنوان سبزترین ساختارهایی هستند که در دنیا تولید می‌شوند.   رنگ‌های آنتی‌باکتریال این شرکت نیز با رنگ‌های آنتی‌باکتریال نانویی رایج تفاوت دارد؛ چرا که در این رنگ‌ها از نانوورق‌های عامل‌دار استفاده شده که مساحت سطحی بالایی دارند. مقاومت بالای این پوشش‌ها در برابر اکسید شدن از دیگر مزایای این رنگ به شمار می‌رود. این رنگ‌های آنتی‌باکتریال به صورت پایلوت در دو بیمارستان شیراز کاربرده شده است.   تولید نانومواد اکسیدگرافن از دیگر دستاوردهای دانش بنیان این شرکت است که اخیرا ۲۰۰ کیلوگرم از این نانو مواد به ارزش ۳ میلیون دلار به کشور قطر صادر کرده است. رایزنی‌هایی برای استفاده از رنگ‌های آنتی‌باکتریال در اماکن عمومی، هتل‌ها و بیمارستان‌های قطر نیز آغاز شده است ضمن آنکه این محققان به دنبال فروش رنگ‌های آنتی باکتریال به شرکت‌های قطری هستند تا از این رنگ‌ها در اماکن عمومی این کشور در طول بازی‌های جام جهانی استفاده کنند.   یوسف امراللهی، مجری طرح در این باره گفت: از آنجایی که در طول جام جهانی افرادی از کشورهای مختلف جهان به این کشور خواهند آمد، سلامت عمومی یکی از دغدغه‌های قطر خواهد بود بنابراین این کشور به دنبال فناوری‌های نوین برای تضمین سلامت گردشگران در طول جام جهانی است. ما از این فرصت کم‌نظیر استفاده کردیم و گفت‌وگو با وزارت بهداشت و یکی از پارک‌های علم فناوری این کشور برای فروش رنگ‌ها آنتی‌باکتریال را آغاز کرده‌ایم.   انتهای پیام

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۰۵۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت صادرات ایران به روسیه ۲۰ برابر الان

تین نیوز

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه از صادرات یک میلیارد دلار کالا از ایران به روسیه در سال 1402 خبر داد و گفت: این میزان از صادرات مطلوب نیست و صادرات محصولات ایرانی به روسیه می تواند تا 20 میلیارد دلار در سال رشد کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، عبدالله مهاجر دارابی، نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه درباره آخرین وضعیت صادرات ایران به روسیه به خبرنگار ایلنا گفت: صادرات ایران به روسیه در 10 ماهه 1402 نسبت به 10 ماه 1401، 25 درصد رشد داشته است.

مهاجر دارابی افزود: در کل سال 1401، ارزش صادرات ایران به روسیه 751 میلیون دلار شد و پیش بینی می شود این رقم در سال 1402 از یک میلیارد دلار تجاوز کند با این حال این حجم از صادرات در شرایطی رقم خورده که روسیه سالانه 1000 میلیارد دلار کالا وارد می کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه میان ایران و روسیه روابط سیاسی حسنه ای برقرار است و برای بسیاری از کالاهایی که در ایران مازاد بر نیاز تولید می شود، در روسیه تقاضا وجود دارد صادرات محصولات ایرانی به روسیه می تواند تا 20 میلیارد دلار در سال رشد کند، همچنین ایران در ارتباط با روسیه از مزیت مسیر آبی دریای خزر برخوردار است.

وی از مواد غذایی، لبنیات و مرکبات به عنوان کالاهای ایرانی یاد کرد که می تواند بازار خوبی در روسیه داشته باشد و گفت: بخش خصوصی آمادگی افزایش صادرات را دارد و از پتانسیل مطلوبی در این زمینه برخوردار است با این حال تحقق این امر نیاز به ایجاد تسهیلاتی از سوی مسئولان دولتی دارد.

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه اضافه کرد: ایران برای اینکه بتواند صادرات خود را به روسیه افزایش دهد در گام نخست نیاز به تسریع روند صادرات دارد.  

وی یادآورد شد: همچنین بی ثباتی قوانین تجارت دیگر عاملی است که مانع از تقویت صادرات ایران به روسیه با وجود آماده بودن بستر صادرات در بخش خصوصی می شود. قراردادهای تجار ایران با تجار روسیه سالانه بسته می شود اما صدور ناگهانی بخش نامه ها در  طول یک سال می تواند صادرکنندگان را در اجرای تعهدات ناتوان کند، اتفاقی که به از دست رفتن بازار آنها می انجامد.

مهاجر خاطرنشان کرد: در شرایطی که در ایران با قوانین صادراتی این چنین بر سر راه صادرکنندگان سنگ اندازی می شود، در ترکیه برای توسعه صادرات به بازار روسیه مشوق های صادراتی تعریف می شود.

عضو هیأت رئیسه اتاق ایران اظهار کرد: صادرکنندگان با اینکه ارز حاصل از صادرات خود را به دولت برگردانند مشکلی ندارند اما درخواست آنها از دولت این است که با قیمتی این ارز را خریداری کند که صادرات صرفه اقتصادی داشته باشد و با معادلات صادراتی جور دربیاید.

وی افزود: صادرکنندگان ایرانی هچنین با چالش تبادلات ارزی در تجارت با روسیه مواجه هستند و همه اینها هزینه صادرات ایران را در بازار رقابتی روسیه بالا می برد و از قدرت رقابت ایران در این بازار می کاهد؛ هرقدر کالایی در این بازار کیفیت و بسته بندی جذابی داشته باشد اما از نظر قیمت با محصولات مشابه قدرت رقابت نداشته باشد مشتری برای آن پیدا نمی شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری به سوریه در سال جاری
  • ظرفیت صادرات ایران به روسیه ۲۰ برابر الان
  • اختراع طلایی دانشمند ایرانی در آمریکا
  • ابتکار دانشمند ایرانی در استفاده از نانوذرات طلا برای از بین بردن باکتری‌ دهان و دندان
  • فناوری نانو به کمک درمان بیماری‌های خودایمنی می‌آید
  • صادرات ۱۴۸۹ میلیون دلاری کالا از آذربایجان‌غربی به کشورهای خارجی
  • بهنگام سازی متناسب با پیشرفت‌های جهانی حلقه مفقوده کاربردی سازی علوم مهندسی
  • تقویت تایر کامیون‌ها با فناوری نانو
  • نزدیک به ۲۳۳ میلیون دلار کالا از قم به کشور‌های مختلف جهان صادر شد
  • اروپا پروژه ۱۲۰ میلیون دلاری کشف «ذرات شبح» را آغاز کرد