Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-03-28@08:03:18 GMT

قیمت کالاها ربطی به نرخ ارز ندارد

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۰۷۸۷۴

قیمت کالاها ربطی به نرخ ارز ندارد

تین‌نیوز | 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است قیمت کالاها ارتباط مستقیمی با نرخ ارز در بازار آزاد ندارد که با کاهش آن انتظار داشت قیمت کالاها کاهش یابد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، عباس آرگون اظهار کرد: وقتی قیمت دلار در سال گذشته افزایش یافت، مستقیما بر قیمت تمام شده کالاهای تولیدی که مواد اولیه خود را از راه واردات تامین می‌کردند، تاثیر گذاشت؛ با این حال در شرایط فعلی باید توجه کرد که آنچه در بازار آزاد رخ داده، به معنی کاهش مستقیم هزینه‌های تولید نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در ماه‌های گذشته طبق برنامه‌ریزی که دولت انجام داده عملا ورود برخی از کالاهای وارداتی متوقف شده و برای ورود مابقی کالاها و مواد اولیه تولید نیز ارز نیمایی اختصاص یافته و برای کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت شده است؛ پس عملا برای تامین مواد اولیه تولید، ارزی از بازار آزاد تخصیص نیافته و این ارز یا ارز دولتی بوده یا از طریق سامانه نیما به دست واردکنندگان رسیده است.

این عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه پس بنابراین رابطه مستقیمی میان کالاهای تولیدی و ارز بازار آزاد وجود ندارد، خاطرنشان کرد: برخلاف تصورات به وجود آمده، ارز نیمایی که منبع اصلی واردات مواد اولیه بوده، در این مدت نه تنها کاهش بها نداشته که حتی در یک فرایند بلندمدت افزایش قیمت نیز داشته است.

آرگون ادامه داد: ارز نیمایی وقتی کار خود را آغاز کرد در کانال ۸۰۰۰ تومان قرار داشت و در این مدت با حفظ روند افزایشی به کانال ۱۱ هزار تومان رسیده است. قطعا نزدیک شدن نرخ ارز آزاد و نیمایی به یکدیگر برای اقتصاد ایران نتایج مثبتی به همراه دارد، اما در عین حال هزینه‌های تولید را کاهش نداده است.

وی با بیان اینکه شرایط امروز بازار ارز تحت تاثیر ثبات نسبی به وجود آمده پس از شوک تحریم‌ها است، اظهار کرد: در ماه‌های اول تحریم، هر تهدیدی که از سوی آمریکا صورت می‌گرفت، اثرات منفی داشت و حتی با یک توییت جدید، شرایط بازار به هم می‌ریخت، اما امروز دیگر تحریم جدیدی باقی نمانده و اقتصاد ایران توانسته خود را با شرایط جدید وفق دهد.

آرگون خاطرنشان کرد: حفظ روند فعلی و کاهش نرخ دلار در بازار آزاد توانسته نرخ ارزها را به یکدیگر نزدیک‌تر کند و همین مسئله برای صادرکنندگان این مشوق را به وجود آورده که ارز خود را با سرعت بیشتری به کشور باز گردانند. در صورتی که ثبات فعلی حفظ شود، قطعا می‌توان به بهبود نسبی شرایط در اقتصاد ایران امیدوار بود.

به گزارش ایسنا، با کاهش نرخ دلار در هفته‌های گذشته بسیاری از مردم منتظرند قیمت کالاهایی که به دنبال افزایش نرخ ارز، رشد کرده بودند، بار دیگر کاهش یابد.

چندی پیش قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش‌بینی کرده بود که در صورت پایین باقی ماندن نرخ ارز، قیمت کالاها به دنبال آن کاهش یابد.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: عباس آرگون سامانه نیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۰۷۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا، سکه و دلار در بازار امروز دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳

آفتاب‌‌نیوز :

بازار امروز شاهد شیب نزولی عمده قیمت ها نسبت به روز گذشته است.

آخرین نرخ اونس طلا

هر اونس طلا، امروز به ۲,۱۷۰ (دو هزار و یکصد و هفتاد) دلار رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۰.۲۳ درصدی داشته است.

آخرین نرخ گرم طلا ۱۸ عیار

قیمت طلا کاهش یافت و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۳,۲۶۸,۷۰۰ (سه میلیون و دویست و شصت و هشت هزار و هفتصد ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۰.۲۹ درصدی داشته است.

آخرین نرخ مثقال طلا ۱۸ عیار

همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با کاهش ۰.۳۶ درصدی نسبت به روز قبل ، ۱۴,۱۵۹,۰۰۰ (چهارده میلیون و یکصد و پنجاه و نه هزار) تومان معامله شد.

قیمت دلار مبادله ای امروز

قیمت دلار مبادله ای، امروز به ۴۳,۴۷۲ (چهل و سه هزار و چهارصد و هفتاد و دو ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، بدون تغییر است.

قیمت یورو مبادله ای امروز

یورو مبادله ای، امروز به ۴۶,۹۸۰ (چهل و شش هزار و نهصد و هشتاد ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۰.۲۲ درصدی داشته است.

آخرین نرخ پوند

پوند امروز با کاهش ۰.۶۱ درصدی، از ۷۷,۹۲۰ (هفتاد و هفت هزار و نهصد و بیست ) تومان به ۷۷,۴۵۰ (هفتاد و هفت هزار و چهارصد و پنجاه ) تومان رسید.

آخرین نرخ درهم امارات مبادله ای

همچنین درهم امارات مبادله ای بدون تغییر نسبت به روز قبل ، ۱۱,۸۳۷ (یازده هزار و هشتصد و سی و هفت ) تومان معامله شد.

آخرین نرخ لیر ترکیه

همچنین لیر ترکیه با کاهش ۰.۲۶ درصدی نسبت به روز قبل ، ۱,۹۱۵ (یک هزار و نهصد و پانزده ) تومان معامله شد.

قیمت دلار کانادا امروز

دلار کانادا، امروز به ۴۵,۱۵۰ (چهل و پنج هزار و یکصد و پنجاه ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۱.۸ درصدی داشته است.

قیمت دلار استرالیا امروز

دلار استرالیا در بازار داخلی هم ۴۰,۰۵۰ (چهل هزار و پنجاه ) تومان قیمت خورد.

قیمت دینار عراق امروز

همچنین دینار عراق با کاهش ۲.۱۷ درصدی نسبت به روز قبل ، ۴۶ (چهل و شش ) تومان معامله شد.

قیمت سکه امامی امروز

قیمت سکه امامی به ۳۹,۱۰۰,۰۰۰ (سی و نه میلیون و یکصد هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۰.۰۱ درصدی داشته است.

قیمت نیم سکه امروز

همچنین نیم سکه بدون تغییر نسبت به روز قبل ، ۲۳,۴۰۰,۰۰۰ (بیست و سه میلیون و چهارصد هزار) تومان معامله شد.

آخرین نرخ سکه گرمی

همچنین هر سکه گرمی بدون تغییر نسبت به روز قبل ، ۷,۰۰۰,۰۰۰ (هفت میلیون) تومان معامله شد.

قیمت ربع سکه امروز

ربع سکه در بازار داخلی هم ۱۴,۶۰۰,۰۰۰ (چهارده میلیون و ششصد هزار) تومان قیمت خورد.

منبع: دنیای اقتصاد

دیگر خبرها

  • پیش بینی قیمت دلار ۹ فروردین ۱۴۰۳ / تنور قیمت دلار داغ شد
  • پشت پرده تراز منفی تجارت ایران در ۱۴۰۲
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ / تارا چند؟
  • پیش بینی قیمت دلار ۸ فروردین ۱۴۰۳/ ترمز دلار کشیده شد؟
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۷ فروردین ماه
  • اختلاف قیمت دولتی و بازار آزاد میوه در کردستان
  • قیمت طلا، سکه و دلار در بازار امروز دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳