Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@16:12:05 GMT

وقوع ۷۱ مورد مرگ مغزی از ابتدای سال تاکنون

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۰۹۷۹۴

وقوع ۷۱ مورد مرگ مغزی از ابتدای سال تاکنون

ابراهیم خالقی مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۱۲۰ مورد دچار مرگ مغزی شدند که از این تعداد حدود ۶۰ درصد از خانواده‌ها راضی به اهداء عضو شدند.
او با بیان اینکه تفاوت کما و مرگ مغزی باید برای مردم تبیین شود، ادامه داد: وضعیت کما درحالی برای فرد بیمار رخ می دهد که قسمتی از قشر مغز آسیب می‌بیند، اما ساقه مغز دچار آسیب نمی‌شود، بیمار تنفس می کند و قلبش نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تا کنون در هیچ نقطه‌ای در جهان بیماران مرگ مغزی از مرگ نجات نیافته اند، گفت: در برخی موارد افراد کما را با مرگ مغزی تشخیص نمی‌دهند و به صورت عامیانه فردی که در کما به سر می‌برد را با فرد مرگ مغزی اشتباه می‌گیرند و تصور می‌کنند معجزه‌ای برای آن‌ها اتفاق خواهد افتاد، اما واقعیت این است که هیچ معجزه‌ای بالاتر از نجات جان چند انسان نیست.

خالقی با اشاره به اینکه درجه هوشیاری فرد عادی باید ۱۵/۱۵ باشد، افزود: در فردی که دچار مرگ مغز شده این هوشیاری کمتر از ۳ است، اما در بیماری که در کما به سر می‌برد، سطح هوشیاری ۶، ۷ و یا ۸ خواهد بود.

او ادامه داد: برای اجحاف نشدن در حق این بیمار، علاوه بر اینکه آزمایش‌های پاراکیلینیکی از او به عمل می‌آید نوار مغزی و آنژیوگرافی نیز از او گرفته می‌شود و تیمی متشکل از پنج پزشک مجرب که با حکم وزیر بهداشت انتخاب شدند بر بالین فرد حاضر و آزمایشات لازم درباره تایید مرگ مغزی او انجام می دهند.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پس از تایید جراح و متخصص مغز و اعصاب، فوق تخصص بیهوشی، متخصص داخلی و نماینده پزشکی قانونی و همچنین رضایت وراث قانونی و اولیاء دم، اعضای بیمار مرگ مغزی اهداء می‌شود.

خالقی افزود: قلب، ریه‌ها، کبد، کلیه‌ها، پانکراس و روده کوچک، هشت عضوحیاتی برای اهداء هستند که می‌توانند بیماران را از مرگ حتمی نجات دهد، اما اهدای سایر اعضاء همچون اهدای قسمتی از پوست می‌تواند معلولیت اشخاص را برطرف کند.
او با بیان اینکه مرگ مغزی عوامل متعددی دارد، تصریح کرد: مصرف دارو، خونریزی مغزی براثر تصادفات و حلق آویز شدن مهمترین عوامل بروز مرگ مغزی در کشور به شمار می‌آید.

انتهای پیام // ا. ز   تصادفات مهمترین عامل مرگ مغزی است

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت علوم پزشکی اخبار پزشکی اهدای عضو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۰۹۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌شناسایی ۹۱۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس

به گزارش قدس آنلاین، مهرداد شریفی امروز، ۲۹ فروردین با اشاره به اینکه ۱۷ آوریل برابر با ۲۹ فروردین به عنوان روز جهانی هموفیلی نامگذاری شده است، گفت: براساس بسته‌های حمایتی ابلاغی وزارت بهداشت، خدمات مورد نیاز به بیماران هموفیلی با هدف کاهش هزینه‌های تشخیص و درمان در مرکز آموزشی درمانی شهید آیت‌الله دستغیب شیراز به عنوان تنها مرکز جامع هموفیلی دانشگاه ارایه می شود.

وی ادامه داد: ویزیت بیماران توسط پزشک فوق تخصص خون و سرطان‌شناسی، فیزیوتراپی، دندانپزشکی، تهیه و توزیع فاکتورهای انعقادی رایگان، تزریق فاکتورهای نادر انعقادی و فرآورده‌های خونی، آموزش، مشاوره و مددکاری به بیماران مبتلا به هموفیلی ارائه می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام اینکه بیشتر بیماران مبتلا به هموفیلی دارای پیشینه خانوادگی خونریزی هستند، ادامه داد: از مجموع بیماران شناسایی شده، حدود ۴۲۲ نفر به هموفیلی نوع A ، بالغ بر ۵۵ نفر به هموفیلی نوع B و حدود ۴۴۱ نفر به سایر اختلالات انعقادی مبتلا هستند.

شریفی اضافه کرد: بر همین اساس، ۶۶۷ مرد و ۲۵۱ مورد زن مبتلا به هموفیلی تاکنون در شیراز و شهرستان‌های استان فارس شناسایی شده‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: تغذیه سالم، ورزش منظم و مستمر، پرهیز از استرس و فشارهای روانی و رعایت شیوه نامه های بهداشتی تا حد قابل توجهی می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های خاص پیشگیری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • به درمان سرطان به کمک آزمایش دی‌ان‌ای امیدوار باشیم؟
  • پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی
  • امدادرسانی هلال احمر به ۲۵۰ نفر گرفتار در سیل کرمان
  • شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی بالاتر از میانگین کشوری
  • امدادرسانی هلال احمر به ۲۵۰ نفر گرفتار در سیل استان کرمان
  • شناسایی ۹۱۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس
  • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون
  • ثبت نام کشاورزان در سامانه پهنه بندی، شرط خرید گندم
  • ‌شناسایی ۹۱۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس
  • بانوی مرگ مغزی به هفت بیمار زندگی دوباره بخشید