Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسینیه اعظم زنجان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا و مرکز پایتخت شور و شعور حسینی در ایران، این روزها شاهد حضور زائرانی است که از گوشه و کنار ایران اسلامی می آیند تا شرح دلدادگی عاشقان سالار کربلا را به نظاره نشینند.

خبرگزاری شبستان-زنجان: حسینیه اعظم زنجان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا و مرکز پایتخت شور و شعور حسینی در ایران، این روزها شاهد حضور زائرانی است که از گوشه و کنار ایران اسلامی به حاجت طلبی آمده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ثبت دسته عزاداری هشتم محرم برابر با شب تاسوعای حسینی به‌عنوان دهمین میراث معنوی ایران، دلیل منحصر به فرد بودن این برنامه و آستان مقدس و صد البته توجهات خاصه حضرت سید الشهداء (ع) به این مکان مذهبی است که شهرت و آوازه آن را به برکت معنویت خاص این مسجد و اعتقاد قلبی ارادتمندان حضرت امام حسین (ع) جهانی کرده است.

 

امروز خبرنگاران زنجان در یک تور رسانه ای که از سوی روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان تدارک دیده شده بود از بخش های مختلف حسینیه و مجتمع کشت و صنعت مصباح بازدید کردند.

در ابتدای این تور مسئول روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان به بیان تاریخچه ای از مسجد حسینیه اعظم زنجان پرداخت و گفت: برای بیان تاریخچه این مکان متبرک و معنوی از پنج سند مکتوب نام می بریم.

 

یکی از این منابع کتابی است به نام «تاریخ دارالعرفان خمسه» تألیف «رستم الحکما» که با مقدمه و تصحیح آقای حسن حسینعلی در سال 1387 شمسی توسط انتشارات پینار زنجان به چاپ رسیده است. این کتاب در دوره فتحعلی شاه قاجار و به فرمان فرزندش عبدالله میرزا که در آن دوران حاکم زنجان بود و با روایت دو نفر به نام‌های «میر اشرف بیگ زنجانی» و «میرافضل بیگ زنجانی» گویا در سال 1248 هجری قمری تألیف شده است. موضوع کتاب، شرح حال حاکمان زنجان از زمان مرگ نادر شاه افشار تا روی کارآمدن فتحعلی شاه قاجار است. با مطالعه این کتاب مشخص می‌شود که حسینیه اعظم زنجان در دوره نادرشاه افشار و شاید هم سال‌های قبل وجود داشته است.

 

‌دومین سند مربوط به تاریخچه حسینیه اعظم «علمی» است که در حسینیه موجود است و به نام «علم اصلی» معروف و اندازه آن از سایر علم‌ها کوچکتر بوده و تاریخ 1221 بر روی آن حک شده است.

‌سومین سند مکتوب، سنگ نوشته ای است که در حال حاضر در راهرو مسجد به دیوار نصب شده و تاریخ 1261 هجری قمری در ذیل اشعار آن مکتوب گردیده است.

 

همانطور که تاریخ سنگ نوشته نشان می‌دهد اهالی محل، این مسجد را در سال 1261 هجری قمری به پایان رسانده‌اند. البته به گفته معمرین و اهالی محل این تاریخ مربوط به زمان تعمیر و بازسازی مسجد است.

 

‌چهارمین سند مکتوب که با مهر «حاج میرزا لطف الله شیخ الاسلام» و «آخوند ملاکاظم» ممهور شده، صفرالمظفر 1295 هجری قمری را نشان می‌دهد که در زیر وقف‌نامه دو فرد خّیر و نیکوکار به نامهای «حاج میرزا محمد تقی» و «حاج میرزا بابایی» تاجر که دو باب دکان را وقف صحیح شرعی نموده‌اند، آمده است.

 

‌در این وقف نامه قید شده با اطلاع عالی‌جناب «آخوند ملاعلی اصغر روضه خوان» در راه جناب ابی‌عبدالله الحسین(ع) در تکیه حسینیه خرج و احسان نمایند. از اول ماه محرم تا دوازدهم محرم، هر قسم مصلحت بداند صاحب اختیار است.

‌پنجمین سند مکتوب که با مهر«آقا سید عبدالرحیم مجتهد» و «آقا سید علی» و «آقا شیخ ابراهیم» ممهور شده مربوط به شخصی به نام «حاج محمد هاشم شریف العلماء» به تاریخ شوال 1322 هجری قمری است.

 

‌این سند وقف شش‌دانگ یک شعیر و دو ثلث شعیر قریه دهجلال از قراء سجاسرود به مساجد و مدارس خمسه زنجان در سال 1322 هجری قمری است که نام مسجد و مدرسه حسینیه نیز در بین آنها مشاهده می‌شود.

 

این مسجد قدمتی 500 ساله دارد و آخرین بار در دهه ۴۰ بازسازی شده است، شبستان فعلی حسینیه اعظم درگذشته حیاط مسجد و تکیه حسینیه بوده که در قدیم پارچه بزرگی را آماده و مردان آن را روی ستون و خیمه برپا می کرده و عزاداری ها در خیمه به پا می شده است.

در راستای توسعه فضای مجموعه حسینیه اعظم زنجان، طرح توسعه آن آغاز و تاکنون بیش از ۸۰ باب منزل با نذورات مردمی تملک شده است، فضای ۵۰۰ متری اولیه به ۲۰ هزار مترمربع تبدیل شده است.

 

شبستان های جدیدی با نام های شبستان حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) در این مجموعه ساخته شده است که در این شبستان ها برنامه های فرهنگی در طول سال برگزار می شود که سال گذشته 116 برنامه اجرا شده است.

 

در این مجموعه برنامه های مشارکتی با دیگر نهادها اجرا می شود که از آن جمله می توان به جشن تکلیف دانش‌آموزان با همکاری آموزش و پرورش اشاره کرد.

 

در شبستان اصلی حسینیه اعظم زنجان لوستری به وزن 2.5 تن وجود دارد که توسط یک خیرکویتی اهداء شده است، ظرفیت شبستان های مسقف این مجموعه 15 هزار نفر است.

۱۲ سال گذشته زیرزمینی در حسینیه اعظم زنجان ساخته شد که در ایام محرم محل عزاداری و در دیگر ایام سال برای برگزاری کلاس های آموزشی و تربیتی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

حسینیه اعظم زنجان دهمین میراث معنوی کشور است که در محرم هرسال نیم میلیون عزادار در مراسم آن شرکت می کنند؛ عزاداری حسینیه اعظم زنجان 70 سال قدمت دارد و در روز هشتم محرم که به نام یوم العباس معروف است از بعدازظهر تا غروب آفتاب دلدادگان حسینی عزاداری و سینه زنی می کنند.

 

حسینیه اعظم زنجان دومین قربانگاه جهان اسلام است که 800 خادم کار ذبح و بسته بندی قربانی ها فعالیت می کنند، محرم هر سال به طور متوسط۵۰ هزار بسته بهداشتی و تبرک آماده و درب منازل توزیع می‌شود.

 

سادگی عزاداری مردم در هشتم محرم موجب شده است تا پایتخت شور و شعور حسینی الگویی برای تمام شیعیان جهان باشد، جلوه این مراسم به حضور ساده مردم دل های شکسته و چشمان گریانشان است.

در ادامه این تور رسانه ای رئیس هیات امنای مسجد حسینیه اعظم زنجان در جمع خبرنگاران حاضر به سوالات آنان پاسخ داد.

 

جواد غم پرور در سخنانی به فروش احشام در منطقه خیام در طی سال های اخیر اشاره کرد و گفت: به جهت جلوگیری از آلودگی و ترافیک فروش احشام در منطقه جاده بیجار پنج کیلومتری جاده دندی انجام می شود.

 

وی به برگزاری مراسم عزاداری به مدت 13 روز از اول محرم در حسینیه اعظم زنجان اشاره کرد و گفت: آیت اله رئیسی، رئیس قوه قضائیه، آیت اله خاتمی امام جمعه زنجان و آیت اله دولابی نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری به عنوان سخنرانان این مراسم در برخی از شب ها حضور خواهند داشت.

غم پرور به آمادگی حسینیه اعظم برای روز هشتم محرم در دسته عزاداری اشاره کرد و افزود: مراسم شیرخوارگان حسینی و نماز ظهر عاشورا هم از دیگر برنامه های این ایام است.

 

ریئس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان با اشاره به اینکه سال گذشته حسینیه اعظم زنجان نذر نیابتی 500 نفر از استان های دیگر و 400 نفر از استان زنجان را ادا کرد، گفت: هفت هزار نفر در سال گذشته اسکان داده شده و از ظرفیت دستگاه های دیگر استان برای اسکان مسافران در این ایام استفاده خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه ظرفیت اسکان در استان زنجان ضعیف است، افزود: به منظور تکریم زائران امام حسین(ع) نیازمند همراهی مردم و مسئولان هستیم.

 

رئیس هیات امنای حسینیه اعظم زنجان ادامه داد: سال گذشته 4 میلیارد و 500 میلیون تومان نذورات جمع آوری شده است.

بازدید از مجموعه کشت و صنعت مصباح مجموعه حسینیه اعظم زنجان از دیگر بخش های این تور رسانه بود، این مجموعه بزرگترین پایگاه ژنتیکی کشور است و خدمات بسیاری به استان های ایران ارائه می دهد.

 

این مجموعه که در زمینه اشتغالزایی هم موفق عمل کرده و با دو مرکز دامداری با دامداران همکاری می کند و مسئولیت فروش احشام نذری را برعهده دارد.

 

 مجموعه کشت و صنعت مصباح حسینیه اعظم زنجان در هفت کیلومتری زنجان و در 74 هکتار زمین ایجاد شده است؛ در این مجموعه دو حلقه چاه مفید وجود دارد که شامل زمین زراعی، باغ، نهالستان و دامداری می‌باشد و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی آغاز به فعالیت کرده است.

 

در بخش باغداری این مجموعه، محدوده ای به کاشت نهال‌های مادری پایه رویشی اختصاص یافته که این نهال‌ها از هلند وارد شده است و تکثیر نهال‌های تولیدی این مجموعه از طریق نهال‌های پایه مادری انجام می شود که اقلام مختلف سیب‌های اصلاح شده که به کم آبی و آفت مقاوم هستند و جنس آن پاکوتاه می باشد از این نهال ها تکثیر می‌گردد.

 

یکی از ویژگی‌های این نهال‌ها زود بازده بودن آن می باشد و انواع سیب‌های زرد، سفید، سیب گلاب، سیب مرکال و ... تولید و به بازار عرضه می‌شود.

محمد آسیابی عضو هیات امنای حسینیه اعظم و مسوول این مجموعه در این خصوص گفت: باغ سیب این مجموعه در 12 هکتار و در سال 89 و نهالستان در سال 91 ایجاد شد که برای آبیاری نهال‌ها  و درختان از آبیاری تحت فشاری، قطره ای و بارانی استفاده می‌شود.

 

دامداری مجموعه کشت و صنعت مصباح حسینیه اعظم زنجان هم در سال 92 احداث شده است که در آن یک هزار و 200 راس گوسفند نگه‌داری می شوند که از این تعداد 200 گوسفند ژن اصلاح شده هستند.

 

آسیابی با اشاره به اینکه 30 هکتار از این مجموعه به صورت آبیاری بارانی تحت فشار و 12 هکتار به صورت قطره‌ای آبیاری می‌شوند، افزود: مابقی اراضی به صورت دیم هستند.

 

محدوده‌ای از این مجموعه به کاشت گل محمدی اختصاص پیدا کرده است که از این گل‌ها برای تهیه گلاب و اسانس گل محمدی استفاده می‌شود و از آنجائیکه از اسانس این گل برای تولید انواع عطر و ادکلن استفاده می‌شود، به گفته عضو هیات امنای حسینیه اعظم زنجان در صورتی که بتوانیم 100 هکتار زمین برای کاشت این گل ایجاد کنیم و در کنار آن کارخانه تولید اسانس احداث کنیم؛ می‌توانیم به اشتغالزایی بسیار گسترده‌ای دست بزنیم.

 

وی به تولید نهال صنوبر اصلاح شده در این مجموعه اشاره کرد و گفت: از صنوبر به عنوان بادشکن و حصار در باغ‌ها استفاده می‌شود و این نهال اصلاح شده برخلاف دیگر صنوبرها زودتر رشد می‌کنند.

 

نهال سنجد، نهال انگور هم از سال گذشته به صورت آزمایشی در این مجموعه پرورش می‌یابند که به جهت کمبود آب این نهال‌ها نیاز آبی کمتری دارند که در این بحران آبی مقرون به‌صرفه است.

 

پایان پیام/73

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم عزاداری محرم محرم مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مجلس کانون های مساجد استان همدان اردبیل روزنامه پایتخت شور و شعور حسینی حسینیه اعظم زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۱۰۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازی ایران روی بدترین زمین چمن آسیا!

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی فوتبال ایران پس از ۹ سال و برای کسب اولین پیروزی در خاک ترکمنستان به مصاف همسایه شمال شرقی می‌رود. کشوری که البته جمعیت تقریبا ۸ میلیونی آن، سوارکاری و انواع و اقسام کشتی را به هر ورزش دیگری از جمله فوتبال ترجیح می دهند.

پیش از مصاف برگشت ایران و ترکمنستان از سری مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ و به دلیل فاصله بسیار زیاد کیفیت فنی دو تیم شاید صحبت کردن از این مسائل چندان جذاب نباشد، هرچند سابقه رویارویی دو تیم نشان می‌دهد قلعه‌نویی و شاگردانش احتمالا دیدار آسانی برابر میزبان خود نخواهند داشت اما آشنایی با کشوری با ویژگی‌های ترکمنستان حتما جالب توجه خواهد بود. به‌خصوص اگر بدانید دانستنی‌ها درباره این نقطه جغرافیایی بسیار اندک و تقریبا غیرقابل جست‌وجو هستند!

یک تردید بزرگ درباره پایتخت ترکمنستان
در هیچ یک از متون تاریخی و ادبی معتبر اشاره‌ای به یک عشق آتشین چه از نوع عاشق و معشوق یا مادر و فرزند و حتی سرباز و میهن (مثل آرش کمانگیر) درین منطقه جغرافیایی که البته از نظر هنر و به ویژه موسیقی بومی جایگاه قابل احترامی دارد نشده است.

از زمان فتح ترکستان توسط امپراتوری روسیه، این شهر که در 21 سپتامبر 1881 به موجب عهدنامه آهال با ایران رسماً به روسیه رسید، اسخ آباد نام داشت. این نام تا سال 1919 باقی ماند.

عشق آباد کمتر از صد سال است که با این اسم شناخته می‌شود. درست ۲ سال پس از تغییر رسم الخط (خط نوشتاری) آنها از حروف فارسی-عربی به لاتین! (شاید تعجب کنید اگر بدانید افراد کهنسال حاضر در این کشور بلدند فارسی را از رو بخوانند اما با تغییر خط رسمی هم اکنون عملا بی‌سواد شمرده می‌شوند.)
جالب‌ترین بخش ماجرا این است که حتی در منابع روس نیز عنوان شده که نام پایتخت ترکمنستان از زبان فارسی گرفته شده! درواقع آنطور که از شواهد تاریخی مستقل استنباط می‌شود نام این شهر برگرفته از نام اشک یکم (سردودمان سلسله اشکانیان) است. موضوعی که مورد پسند روس‌ها و حتی ترکمنستان پیش و پس از استقلال نبوده و نیست و خودشان آن را آشگابات تلفظ می‌کنند.

میزبانی روی چمن مصنوعی ورزشگاه Ashgabat 
موضوعی که امیر قلعه‌نویی در نشست خبری پیش از مسابقه به آن اشاره کرد بازی روی چمن ورزشگاه دوم کشور ترکمنستان است. البته دوم از نظر کیفیت. چرا که مسابقه فردا در زمینی برگزار می‌شود که از استادیوم المپیک پایتخت ترکمنستان از نطر زیبایی، تکنولوژی و حتی کیفیت در سطح پایین‌تری قرار دارد. در مقام مقایسه، چیزی شبیه دو ورزشگاه ثامن و امام رضا در شهر مشهد خودمان! با این تفاوت که بازی روی چمن مصنوعی کار را برای ملی پوشان سخت خواهد کرد. چمنی که مورد انتقاد بازیکنان و کادر فنی ازبکستان نیز قرار گرفته بود. 

درحالی که گنجایش میزبان مسابقه فردا ۲۰ هزار نفر است که باتوجه به استقبال اجباری به احتمال زیاد ظرفیتش نیز تکمیل خواهد شد، ورزشگاه المپیک که میزبانی افتتاحیه و اختتامیه رقابت‌های داخل سالن آسیا در سال ۲۰۱۷ را برعهده داشت در دهکده المپیک و بسیار شیک و مدرن ساخته شده است و قابلیت میزبانی از ۳۰ هزار تماشاگر را دارد. 

با این حال ترکمن‌ها که انصافا در میهمان نوازی هم رده هموطنانمان به حساب می‌آیند پس از پشت سرگذاشتن دو روز تعطیلات عید نوروز برای تماشای بازی ایران به ورزشگاه می‌آیند، آن هم در شرایطی که حتی از نشست مطبوعاتی سرمربی تیم ملی این کشور عکس و خبر خاصی منتشر نشده است.

در پایان توجه داشته باشید که اگر با هر مکافاتی توانستید ویزای کشور ترکمنستان را بگیرید و به آنجا سفر کنید مصرف سیگار در معابر عمومی، پارک‌ها و اماکن سرپوشیده عمومی و دولتی ممنوع بوده و جریمه نقدی در پی خواهد داشت. همچنین برگزاری جشن و شب نشینی در محل سکونت پس از ساعت 23 ممنوع و متخلف تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

مهدی بشکنی

دیگر خبرها

  • بازسازی پل رودخانه اعظم در بوانات
  • افزایش تخلفات رانندگی در کمربندی پیامبر اعظم (ص) قزوین
  • افزایش تخلفات رانندگی در کمربندی پیامبر اعظم قزوین
  • پویانمایی «کوچولو‌های کنجکاو» از شبکه نهال
  • مسیر خدمت برای مجموعه انتظامی در زنجان هموار است
  • هم افزایی و هم اندیشی بانک توسعه تعاون و سازمان تعاون روستایی در نخستین روز کاری سال جدید
  • ادعای بحث‌برانگیز درباره حضور «معین» در ایران
  • هم افزایی و هم اندیشی بانک توسعه تعاون و سازمان تعاون روستایی در نخستین روز کاری سال جدید
  • بازی ایران روی بدترین زمین چمن آسیا!
  • هگمتانه نخستین پایتخت ایران، مقصد گردشگران نوروزی در همدان