Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگر حوزه اقتصاد اسلامی گفت: اولین الگوی نظام‌سازانه از اندیشه‌های اقتصادی اسلام و ساماندهی بسیار منظم و منسجم مبتنی بر یک سوال بنیادین در مباحث اقتصاد را در اندیشه‌ی امام موسی صدر و شهید صدر می‌بینیم. ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶ اقتصادی اقتصاد ایران نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، قسمت چهارم از برنامه‌ی تلویزیونی مصیر کاری از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما، سه شنبه شب با موضوع «اقتصاد و محرومیت‌زدایی اندیشه‌ی امام موسی صدر» روی آنتن رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ویژه برنامه «مصیر» در چهل و یکمین سال‌روز ربوده‌شدن امام موسی صدر، به بررسی ابعاد فکری و اندیشه ایشان می‌پردازد و هرشب ساعت 20:30 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. در قسمت اول به پرونده‌ی ربودن امام موسی صدر و در قسمت دوم به موضوع صهیونیسم و مقاومت و در قسمت سوم به اندیشه سیاسی ایشان پرداخته شد.
مهمان قسمت چهارم برنامه، دکتر عادل پیغامی، پژوهشگر حوزه اقتصاد اسلامی در ابتدا درباره‌ی شخصیت امام موسی صدر گفت: «لفظ امام که به ایشان اطلاق می شود بی‌دلیل نیست. امام موسی صدر عامل است و رهبر است و بقیه را هم عامل می‌کند. اگر امام خمینی را فقیه جامعه‌ساز کلان بدانیم ایشان فقیه جامعه ساز خرد هستند.»
پیغامی افزود: «در نظر امام موسی صدر انسان جانشین خداست و دین برای انسان است. ایشان تعریف جدیدی از اسلام و دین ارائه می‌دهند که در اندیشه‌های شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید صدر و امام خمینی هم دیده می‌شود. این افراد اسلام را تعهدآفرین، موسئولیت‌زا، تاریخ‌ساز و جامعه‌ساز میدانند.»
پیغامی بیان کرد: «نوعی احیاگری، آغازگری و نواندیشی در شخصیت امام موسی صدر دیده می‌شود. ایشان در دانشگاه رشته اقتصاد را انتخاب می‌کنند و هم تحصیلات دانشگاهی و هم انتخاب رشته نشان‌دهنده‌ی مشی متمایز ایشان از سایر افراد است. انتخاب رشته‌ی اقتصاد ناشی از دغدغه‌ی ایشان نسبت به جامعه‌سازی و کاربردی کرئن اسلام است. نگاه امام موسی صدر به اسلام بیشتر اقتصادی است و بعد سیاسی که این نگاه را می‌توانیم از برداشت ایشان از قرآن و... ببینیم.»
پیغامی اضافه کرد: « امام موسی صدر چه در مباحث علمی و چه در عمل نگاهی خاص به اقتصاد داشتند. نزدیکی امام موسی صدر با سایر فرقه‌های مذهبی، احیای انسان مسلمان، سخنرانی در کلیسای کبوشین ، وحدت مردم جامعه پایه و ریشه‌ی اقتصادی داشت.»
پیغامی گفت: «پس از سفر یک‌ماهه امام موسی صدر به ‌دعوت مرحوم شرف الدین در سخنرانی‌های بعد از آن شاهد هستیم که ایشان به‌مثابه کارشناس اقتصاد توسعه، سرمایه‌های اجتماعی، ثروت، توانمندی‌ها و زیرساخت‌های اقتصادی را بررسی کرده است و با توجه به آن‌ها به مدل و الگو برای پیشرفت و جامعه سازی رسیده است.»
پیغامی درباره‌ی تجربه عملی امام موسی صدر و اقدامات ایشان در لبنان گفت: «امام موسی صدر ادامه‌دهنده‌ی راه مرحوم عبدالحسین شرف الدین، به‌صورت سازمانده‌یافته‌تر، علمی‌تر و دقیق‌تر است. امام موسی صدر حدود سال شمسی1340 حرکت المحرومین را ایجاد می‌کنند. نهادسازی می‌کند و در توانمندسازی مدرسه صنعتی صور را ایجاد می‌کنند که در آن شاهد حضور شهید چمران هستیم. کارگاه قالی بافی برای زنان، چایی‌کاری برای بخشی از جامعه و مطالبه سهم تمام مردم جنوب لبنان از اقدامات ایشان است.»
پیغامی راجع به پشتوانه‌ی نظری امام موسی صدر بیان کرد: «ایشان موسس مجله‌ی مکتب اسلام همراه با جمعی ازنواندیشان است. در این نشریه شاهد قرائتی از اسلام که اجتماعی و سیاسی است، هستیم. در این مجله افراد مختلفی مانند شهید مطهری و شهید بهشتی یادداشت و مقاله دارند. امام موسی صدر چهار مقاله در این مجله نوشتند که حاوی نوعی نوآوری و تشخیص درست مساله اقتصاد اسلامی است که از سایر مقالات و رویکردهای آن زمان و اکنون کاملا متمایز است. »
پیغامی اضافه کرد: «به‌نظر من کتاب اقتصادنای شهید محمدباقر صدر کاملا شبیه این چهار مقاله است و گویی پایه‌های این کتاب نظرات امام موسی صدر است. اولین الگوی نظام‌سازانه از اندیشه‌های اقتصادی اسلام و ساماندهی بسیار منظم و منسجم مبتنی بریک سوال بنیادین در مباحث اقتصاد را در اندیشه‌ی امام موسی صدر و شهید صدر می‌بینیم.»
پیغامی گفت: «امام موسی صدر به سوالی رسیده است که تعیین‌کننده مرز مکاتب اقتصادی است و پاسخ امام موسی صدر بسیار نوآورانه است. سه سوال اصلی در مباحث اقتصادی این است که اگر مجموعه‌ای از عوامل برای تولید محصول باهم درگیر شوند و محصول تولید شود، مالکیت با کیست؟ برخی عموال رئیس هستند و برخی اجیر، حال چه کسانی باید رئیس شوند؟ ارزش اضافی محصول برای کیست؟ امام موسی صدر از دل فقه و اخلاقیات عناصری را پیدا می‌کند و نظام سازی می‌کند و پاسخی می‌دهد که جامع همه‌ی مکاتب است.»
پیغامی درباره‌ی اندیشه‌ی امام موسی صدر گفت: « امام موسی صدر نظامی مبتنی برعدالت را می‌سازد. درباره‌ی مباحث فلسفی عدالت، مشکلات عدالت پژوهشی و سایر مسائل این حوزه نقد و نظر ارائه می‌دهد. نظرات ایشان در این حوزه بی‌بدیل است و نباید از آن‌ها به‌خاطر قدیمی‌بودن عبور کنیم.»

پیغامی در پاسخ به سوال مجری برنامه، عطاالله بیگدلی که پاسخ امام موسی صدر به آن سه سوال چه بود بیان کرد: «امام موسی صدر می‌گویند قاعده‌ی نظام‌های اقتصادی با هم متفاوت است و مثلا قاعده‌ی نظام صنعتی با نظام کشاورزی یکسان نیست. در واقع ایشان، نظام‌های اقتصادی را همگن نمی‌دانند. برای مثال امام موسی صدر با توجه به قاعده‌ی حرام‌بودن ربا این پاسخ را در سوال مالکیت ارائه می‌دهند که پول صرف وجودداشتن اجیر نیست مگر آنکه در صاحب کار باشد یا قرضه‌الحسنه باشد.»
پیغامی در پایان اضافه کرد: «نگاه امام موسی صدر به دین نگاه عمل‌گرایانه است و دین حتما باید ثمره و نتیجه داشته باشد. اگر زندگی ما درست نیست پس در استفاده ما و برداشت ما از دین اشکال وجود دارد. اگر عمل به ذکات درست و صحیح انجام شود، فقیری نباید وجود داشته باشد.»
در بخش‌های دیگر برنامه، سخنرانی امام موسی صدر، معرفی کتاب و پرونده‌ی ربوده شدن ایشان پخش شد.

انتهای پیام/

R1012122/P/S7,77/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۱۱۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت برنج با آبیاری آب زیرزمینی به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی حذف می‌شود

مشاور معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشت برنج با سیستم آبیاری از آب‌های زیرزمینی توجیه اقتصادی ندارد و حذف این روش اجتناب‌ناپذیر است‌.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، مجید حسنی‌مقدم، امروز_ چهارشنبه، بیست‌ونهم فروردین_ در نشست کارگروه اصلاح کشت جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اصلاح آرایش کشت، اصلاح شیوه کشت و اصلاح نظام راهبری و مدیریت کشت سه اصل مهم در برنامه اصلاح الگوی کشت هستند، اظهار کرد: نگاه سنتی که اصلاح الگوی کشت را تنها جابه‌جایی سطح محصول می‌دانست، جایگاهی ندارد و ارتقای بهره‌وری و نظام‌مند کردن ۲۰ خدمت رایگان دولت در بخش کشاورزی از جمله تحقیق و آموزش ترویج، یارانه تولید، یارانه صادرات و دیگر موارد لازم در این برنامه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی از سال ۹۳ و پس از اجرای قانون انتزاع، از تولید محور به سمت محصول محور پیش رفته است و از مزرعه تا سفره دغدغه دارد و از آنجا که قیمت محصول در بازار روی نوع کشت تأثیر می‌گذارد، اجرای این برنامه امری مهم به نظر می‌رسد.

مشاور معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی تغییر اقلیم و نیروهای بازار را دو مورد مهم در اجرای اصلاح الگوی کشت دانست و گفت: اجرای آن نیازمند تغییر تعریف قدیمی این برنامه و دیده شدن به صورت یک زنجیره پیوسته تا مزرعه، در مزرعه و پس از مزرعه است.

وی تصریح کرد: یکی از اتفاقات خوب پس از اجرای برنامه اصلاح الگوی کشت، پیش رفتن به سمت اصلاح آمار به عنوان اولین قدم برنامه‌ریزی است، به‌طوری که در تولید با برآورد، اما در بازار با آمار واقعی سروکار داریم و اصلاح آمار، آمار بهینه و به موقع در مدیریت بخش کشاورزی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

حسنی‌مقدم با بیان این نکته که بازخورد کشاورز از بازار به عنوان مرحله چهارم پس از کاشت، داشت و برداشت به کشاورزی اضافه شده است، خاطرنشان کرد: تولید در جغرافیای استان مدیریت می‌شود اما بازار مرز نمی‌شناسد و یکی از اهدافی که در تدوین برنامه اصلاح الگوی کشت در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات مورد توجه قرار می‌گیرد این است که بیش‌بود و کمبودی را در بازار شاهد نباشیم.

وی افزود: تدوین برنامه اصلاح الگوی کشت درون وزرات‌خانه است اما اجرای آن فرآیندی بین وزراتخانه‌ای است که در زمان ابلاغ آن، مقام عالی اجرای این برنامه به درستی استاندار دانسته شده‌است و جهاد کشاورزی دبیر اجرای این برنامه در استان‌ها است و همکاری استانداری‌ها در اجرای آن امری ضروری و مهم است.

مشاور معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به محصول مهم برنج در کهگیلویه و بویراحمد و تقاضای افزایش سطح آن در برنامه اصلاح الگوی کشت توسط کارگروه استانی، گفت: حلقه آخر وصل به مزرعه نقش بسیار مهمی در زمینه اصلاح سطح کشت خواهند داشت و مزارع برنجی که از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند، توجیه اقتصادی ندارد و حذف آنها امری اجتناب‌ناپذیر است.

وی سازماندهی ۲۰۰۰ متخصص در کل کشور، گفتمان‌سازی و اصلاح آمار را از جمله دستاوردهای اجرای برنامه اصلاح الگوی کشت طی دو سال اخیر عنوان کرد و گفت: اصلاح الگوی کشت به معنی نظام‌مندی و مدیریت پذیر کردن کشاورز بوده و مباحث اجتماعی و فرهنگ خاص هر استان در این زمینه اثرگذار است.

حسنی‌مقدم اصلاح الگوی کشت را برنامه مادر و تکلیف قانونی وزرات جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: نظرات کمیته استانی و بازدیدها از کهگیلویه و بویراحمد در راستای تغییرات مورد نظر در کارگروه کشوری به بحث و تبادل نظر گذاشته می‌شود.

کد خبر 745372

دیگر خبرها

  • پیکر مرحوم پرویز داودی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد
  • پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت «پرویز داودی»
  • الگوی سنتی کسب و کار در دنیا منسوخ شده/ برای ایجاد جهش در تولید روشهای نوین استفاده شود
  • تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند
  • برگزاری نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری شهرداری | درخواست احیاء جایگاه مرکز مطالعات از سوی شهردار تهران مطرح شد
  • الگوی حکمرانی تولید تدوین شود/ اگر به مردم میدان داده شود جهش تولید اتفاق می‌افتد
  • مدل دانشگاهی تمدن ایرانی الگوی ۲۰۰ دانشگاه در دنیا است
  • کشت برنج با آبیاری آب زیرزمینی به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی حذف می‌شود
  • کشت برنج با آبیاری آب زیرزمینی به دلیل نبود توجیه اقتصادی حذف می‌شود
  • امام موسی صدر و سیدحسن نصرالله مایه افتخار جهان اسلام هستند