Web Analytics Made Easy - Statcounter

انگورستان ملک اصفهان هرساله میزبان مجموعه فرهنگی «باران» در دهه نخست محرم است و این مجوعه عملیات فرهنگی و آموزشی خود را برای جوانان و نوجوانان در اصفهان آغاز می‌کند. ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، در روزگاری که ابزار دشمنان تهاجم فرهنگی و هدف آنها جوانان و نوجوانان هستند، باید در مباحث آموزش و پرورش در پرتو دین، انقلاب اسلامی و عاشورا برای نوجوانان و جوانان سرمایه‌گذاری‌های بیشتری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خیمه امام حسین(ع) که بسیاری از این قشر را مجذوب درگاه خود کرده است زمان مناسبی برای آگاه‌سازی آنها است اما چیزی که باید مورد توجه قرار بگیرد، وجود هیئات مذهبی است که به دل نوجوانان و جوانان بنشیند.

انگورستان ملک اصفهان هرساله میزبان مجموعه فرهنگی باران در دهه نخست محرم است و این مجوعه عملیات فرهنگی و آموزشی خود را برای جوانان و نوجوانان در اصفهان آغاز می‌کند.

کلیات این مراسم به گونه‌ای تنظیم شده که مناسب دانش‌آموزان است، البته مخاطبان دیگری هم حضور دارند اما تبلیغات، تزئینات، موضوع سخنرانی‌ها، سبک مداحی و غیره بر اصول دانش‌آموزی چیده شده است. این محفل میزبان جمعیت عظیمی از دانش‌آموزان مقاطع مختلف و دانشجویان است.

حجت‌الاسلام عبدالرسول اسماعیلی، مسئول بخش اجرایی مجموعه باران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارتباط با استقبال بسیار خوب نوجوانان و جوانان از این هیئت اظهار داشت: در این مراسم بین 4 تا 5 هزار نفر شرکت می‌کنند که به جرأت می‌توان گفت 70 درصد آنها دانش‌آموزان هستند. بخشی از این استقبال مربوط به جذابیت موضوعات و سبک سخنرانی حجت‌الاسلام داستانپور است که به دل نوجوانان امروزی می‌نشیند و آنها را جذب هیئت‌های مذهبی می‌کند و نکته بعدی دخالت این قشر سنی در فرایند تصمیم‌گیری و اجرای برنامه‌ها است.

وی با اشاره به مشارکت دانش‌آموزان در امور اجرایی این مجموعه بیان کرد: تقریبا 300 دانش‌‌آموز در ستاد اجرایی محرم چینش می‌شوند که هرکدام مسئولیت‌های مختلف مثل انتظامات و تدارکات را دارند؛ در کنار جلسات محرم غرفه‌هایی با نام بهشت برپا می‌شود که دانش‌آموزان جدید با ورود به این غرفه‌ها و گپ‌وگفت‌های دوستانه با مجموعه باران آشنا شده و در آن عضو می‌شوند و در طول سال نیز در جلسات فرهنگی باران شرکت می‌کنند.

اسماعیلی روش آموزش نوجوانان و جوانان در این هیئت را زیر سایه بیانات رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: نوع جلسات ما و مباحثمان در جهت دستورات مقام معظم رهبری است و در همین فضا به تربیت دانش‌آموزان می‌پردازیم؛ از معدود مجموعه‌هایی هستیم که ریزشمان کم بوده است و توانسته‌ایم کسانی که جذب دستگاه امام حسین(ع) شده‌اند را همراهی کنیم و نیز آنها در طول زندگی‌شان هم همین مسیر معنوی را در پرتو انقلاب ادامه می‌دهند.

نکته‌ای که در این هیئت پس از استقبال عظیم نوجوانان و جوانان به چشم می‌خورد، احساس رضایتی بود که این افراد از حضور و گذراندن اوقاتشان در آن داشتند.

عجین شدن آنها با سخنرانی را از تایید صحبت‌های حجت‌الاسلام داستانپور و خو گرفتنشان با عزاداری را از اشک‌ها و احساس نیازشان به درگاه اهل بیت(ع) می‌شد فهمید. همه آنها معتقد بودند که این هیئت مدرسه‌ای برای آموزش نهضت عاشورا و نیز مباحث روز اجتماعی است.

یکی از این نوجوانان دلیل حضور خود در این مجلس را اینگونه بیان کرد: صحبت‌های حجت الاسلام داستانپور برای قشر نوجوان دلنشین است و عزاداری این مجلس هم متناسب با نوجوانان بوده و آنها را در عشق امام حسین(ع) به وجد می‌آورد؛ در این برنامه‌ها ما با سیره سیدالشهدا آشنا می‌شویم.

نوجوانان و دانش‌آموزان در این مجموعه فرصت خادم‌الحسین بودن را دارند؛ فرصتی که شاید بسیاری از هیئات حاضر نباشند در اختیار این قشر بگذارند. آنها می‌توانند در انجام کارهای بزرگی دخالت داشته باشند و این حس خوبی را برای آنها ایجاد می‌کند. البته این کار بزرگ حتماً ارزش مادی ندارد، آنها از اینکه به هر نحوی می‌توانند به اباعبدلله الحسین (ع) خدمت کنند خوشحال هستند و از انجام هیچ کاری هم ابایی ندارند.

اصفهان| جوانان انقلابی پای ثابت مشارکت اجتماعی در هیئات؛ عزاداری‌هایی که «فرهنگ‌ساز» استبررسی فلسفه اشک ریختن در عزای حضرت سیدالشهدا (ع)/ چرا اشک‌هایی که در هیئت می‌ریزیم موجب نشاط می‌شود؟اصفهان| حی علی العزای حسینی؛ روایت جوانانی که با عشق هیئت‌گردانی می‌کنند

حس رفاقت و صمیمیت بین این خادمان نوجوان موج می‌زند و تلاش عظیمی برای انجام اعمالی که بر دوششان گذاشته شده شکل گرفته است. آنها ساعت‌ها روی پا ایستادن را برای لبخند رضایت اهل بیت(ع) و خدمت به زائران سیدالشهدا (ع) ترجیح می‌دهند. آنها توانسته‌اند راه خود را با درس گرفتن از مکتب عاشورا زیر پرچم انقلاب اسلامی پیدا کنند. لبخند رضایت همواره بر لبشان است و ضمن اجرای درست وظایفشان مناسب‌ترین خیرمقدم را برای مهمانان هیئت انتخاب می‌کنند.

یکی از خادمان نوجوان مجموعه باران از علاقه خود برای این کار اینگونه گفت: برخورد مناسب کارکنان این مجموعه و لبخند آنها از گذشته سبب شد که من به خدمت کردن در این هیئت به اباعبدلله الحسین (ع) علاقه‌مند شوم؛ نکته دیگر این است که این مجموعه رویکرد مذهبی خود را همواره در تمام برنامه‌ها حفظ می‌کند.

وی با اشاره به احساسی که در همسن و سالانش می‌بیند عنوان کرد: تمام نوجوانانی که در این هیئت شرکت می‌کنند، چه خادمان و چه مهمانان شور و عشق حسینی و البته انقلابی دارند و این حس در تمام ایام سال دیده می‌شود.

نوجوانی دیگر دلیل حضور خود را اینگونه بیان کرد: بیشتر مخاطبان این هیئت نوجوانان هستند و بهتر می‌توان با آنها ارتباط برقرار کرد و از طرفی برنامه‌های این مجموعه متناسب با سلیقه مخاطبان و حال و هوای روز است؛ این هیئت در دل خود برای نوجوانان درس‌های عاشورایی دارد و پس از ورود به مرور زمان با این اندرزها اخت پیدا می‌کنند.

در میان تمام فعالیت‌هایی که به دست دانش‌آموزان انجام می‌شد، نوجوانانی بودند که با عشق غبار کفش‌های مهمانان امام حسین(ع) را پاک می‌کردند.

لبخندی که بر لب داشتند و دعوت مهربانانه آنها از حس زیبای درونشان سخن می‌گفت. آنها خودشان را وقف سیدالشهدا (ع) و زائرانشان می‌دانستند و زیبایی این مسیر را بی‌پایان.

یکی از این نوجوانان با خرسندی تمام از خدمت به مهمانان امام حسین(ع) گفت: اینجا دلیلی برای خدمت انسان‌ها وجود ندارد چراکه اصل عدله خلقت انسان اینجا است و هر آنچه که خلق شده برای حسین(ع) و هر آنچه که برای حسین(ع) است، برای خدا است؛ اینجا ما کار نمی‌کنیم بلکه به زیباترین وجه ممکن به ساحت مقدس اباعبدلله (ع) عشق می‌ورزیم.

وی اینگونه ادامه داد: زائران این هیئت وقتی به ما می‌رسند می‌گویند شرمنده‌ایم در صورتی که اگر قرار بود دردی بکشیم به اینجا نمی‌آمدیم و این کار سراسر عشق است و قطعاً چون انسان به زیباترین وجه خلق شده است باید در زیباترین مسیر کار کند.

این نوجوان فراهم کردن زمینه ظهور امام زمان(عج) را مهمترین هدف هیئت دانست و از ارتباطشان اینگونه سخن گفت: ما در تاریخ رابطه بسیار زیبای حضرت علی اکبر(ع) و آقا اباالفضل(ع) را دیده‌ایم که چقدر صمیمانه بوده است و این هیئت هم تلاش می‌کند که جوانان و نوجوانان را باهم رفیق کند، رفاقتی مقدس که به دل حضرت زهرا(س) بنشیند و مقدمه‌ای برای ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) باشد؛ ما در اینجا بیشتر از رفیق باهم برادریم و این برادرانه کار کردن ما را به امام حسین(ع) نزدیک می‌کند.

وی گام برداشتن در راه اهل بیت(ع) برای خشنودی آنها را برای دوستانش پیشنهاد و آرزو کرد و گفت: رفقا بی هیچ منتی در اینجا برای امام حسین(ع) خدمت کنند چراکه در روایت‌ها داریم که برای امام حسین(ع) کار کنید تا دنیا به پایتان ریخته شود و خداوند هم می‌گوید که هرکه برای حسین باشد من هم برای او هستم؛ امیدوارم تمام هم سن و سال‌های من خودشان را وقف اباعبدلله (ع) بدانند تا دل حضرت زهرا (س) شاد شود و این هدف ما و این هیئت و تمام نوکران اهل بیت(ع) است.

حس صمیمیت زیبایی هم بین بزرگان و نوجوانان این هیئت به چشم می‌خورد و این قطعاً حاصل بها دادن به قشر نوجوان و دانش‌آموز است.

میثم احمدی مجری مجموعه باران دلیل این استقبال و همدلی در این هیئت را اینگونه بیان کرد: ویژگی بارز مجموعه فرهنگی باران واگذار شدن تمام فعالیت‌های اجرایی به نوجوانان است و آنها محور همه چیز هستند و بزرگترها بیشتر نقش ارشادی و نظارتی دارند و نوجوان وقتی احساس می‌کند که به او بها داده شده است متعهدانه کار می‌کند و این سهم بزرگ در این هیئت برای او جذاب است؛ شبکه‌سازی بزرگی که در عضو‌گیری مجموعه باران وجود دارد، ارتباط خوب مربیان و مسئولان شاخه‌های دانش‌آموزی و متناسب با ذائقه نوجوانان امروزی سبب جذب بیشتر آنها در این هیئت مذهبی شده است.

وی با اشاره به درس‌هایی که اینگونه هیئات به آینده‌سازان کشور ما می‌دهند، تصریح کرد: بزرگترین پیام اینگونه جلسات آزادگی است؛ ما سیدالشهدا (ع) را به عنوان سرور آزادگان می‌شناسیم و آزادگی در این است که نوجوانان امروزی دغدغه دین داشته باشند، نسبت به زمانه خود بی‌تفاوت نباشد و انقلاب اسلامی را ابتدا در درون خود پرورش دهد و سپس متجلی کند و به نوعی مبارزه با ظلم هم از اهداف نهفته عاشورا است که در این جلسات به آن پرداخته می‌شود، این مبارزه هم می‌تواند با نفس درونی خود و هم می‌تواند با استکبار بزرگ جهانی باشد که این رسالت انقلاب اسلامی است.

احمدی استفاده از هنر متناسب با ذائقه نوجوانان و جوانان امروزی را راه اثرگذاری بیشتر جلسات فرهنگی و مذهبی دانست و عنوان کرد: نوجوانان مسیر خود را پیدا می‌کنند به شرطی که مسئولان فرهنگی با زبان هنر، فرهنگ، فضای مجازی و با زبان نوجوان امروزی با آنها سخن بگویند و تلاش کنیم که آنها شیفته حضور در این خیمه و فضا باشند و این امر نیازمند مجهز بودن به علم و هنر است چراکه به تعبیر مقام معظم رهبری هم هر اندیشه‌ای که در قالب هنر نگنجد ماندنی نیست.

به گزارش تسنیم، چه زیبا می‌شود اگر این قشر حساس و آسیب‌پذیر نوجوان در همه عرصه‌ها بتواند ورود کند و با مشارکت و فعالیتش درس‌های بزرگی را بیاموزد و این بهترین راه مقابله با جنگ نرم دشمن است. بزرگترها باید بخواهند که نوجوانان و دانش‌آموزان زیر پرچم دین و ولایت پرورش یافته و استعدادهای آنها در تمام زمینه‌ها بروز پیدا کند.

انتهای پیام/ ت

R41346/P1336/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۱۹۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویر متفاوت از صحن مجلس؛ مهمانان ویژه پارلمان را ببینید

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۲۸ فروردین به ریاست محمدباقر قالیباف، برگزار شد. در همین راستا، جمعی از فرماندهان و مدیران ارشد ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران از مهمانان امروز بهارستان بودند. در همین راستا، تصاویری از حضور مقامات نظامی ارتش را در صحن علنی مجلس مشاهده می‌کنید.

دیگر خبرها

  • مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد
  • وجود ۳۷۰ هزار دانش‌آموز در استان کرمانشاه
  • درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع
  • قبرستان بقیع در سطح بین‌المللی معرفی شود
  • آغاز جشنواره استانی طنزواره میرماه در محمودآباد
  • میرکیانی ماجرای دشت مرموز را کامل کرد
  • کاخ عالی‌قاپوی اصفهان ۳۰ فروردین تعطیل است
  • مجموعه مقالات سومین همایش فرهنگ و شعایر حسینی رونمایی می شود
  • نوجوانان از راه درست در مسیر تئاتر قدم بگذارند/ آموزشگاه‌های بازیگری به‌دنبال سرکیسه کردن
  • تصویر متفاوت از صحن مجلس؛ مهمانان ویژه پارلمان را ببینید