Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@07:29:34 GMT

۱۵۰۰ هکتار اراضی ارزوئیه زیر کشت کلزا

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۲۰۱۵۰

۱۵۰۰ هکتار اراضی ارزوئیه زیر کشت کلزا

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  رضا امیری مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه گفت: در سال گذشته ۵۰۰ تن کلزا در این شهرستان تولید شد که سطح زیر کشت کلزا در سال جاری یک هزار و ۵۰۰ هکتاراست که برنامه ابلاغی کلزا ۲ هزار هکتار می‌باشد.

او افزود: با توجه به قیمت مناسب محصول کلزا وخرید تضمینی آن و در تناوب قرار گرفتن با گندم و جو و نیاز آبی کمی که این محصول دارد کشا ورزان از کشت کلزا استقبال می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه اظهار کرد: البته با همه مزایایی که این محصول دارد مشکلاتی مانند همزمانی برداشت کلزا با محصول گندم و متعاقبا کمبود دستگاه‌های برداشت، تردید کشاورزان جهت انتخاب بذر جدید و همزمانی برداشت ذرت با کشت کلزا وجود دارد.

امیری با اشاره به اینکه جهت ترغیب کشاورزان به کشت کلزا اقداماتی توسط این مدیریت در شهرستان صورت گرفته است، بیان داشت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی به منظور آشنایی کشاورزان با فواید این محصول نظیر در تناوب قرار گرفتن با گندم وجو وکاهش علف‌های هرز وافزایش ماده آلی وحاصلخیزی خاک، نیاز آبی کم، معرفی کشاورزان جهت خرید دستگاه‌های ریز دانه کار یارانه دار که تاکنون بیش از ۳۰ دستگاه در شهرستان خریداری شده است، تنظیم دستگاه‌های ریز دانه کار در زمان کاشت کلزا، ازجمله اقداماتی است که تاکنون انجام شده است.

او تصریح کرد: با تشکیل ۹شبکه مراقبت متشکل از کارشناسان ناظر طرح گیاه پزشکی ومشارکت دو کلینیک گیاهپزشکی برمزارع کلزا نظارت می‌کنند و با ارائه توصیه‌های لازم در مدیریت آفات و بیماری‌های این محصول و ارائه مشاوره فنی به کلزاکاران در زمینه تغذیه اصولی مزارع توسط کارشناسان، کشاورزان را همراهی می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه با بیان اینکه عملکرد کلزا ۵/۲ تن در هر هکتار، پنبه۲/۵ تن، آفتابگردان ۱/۵ تن، کنجد ۱-۱/۵تن در هکتار می‌باشد، گفت: با توجه به اینکه بذر کلزا وارداتی می‌باشد و توسط مدیریت زراعت استان تهیه وتدارک دیده می‌شود جهت توزیع بین کشاورزان در اختیار مدیریت شهرستان قرار می‌گیرد.

امیری با اشاره به اینکه در سال گذشته بدلیل بارندگی‌های زیاد و مناسب بودن شرایط آب و هوایی کلزا عملکرد خوبی داشته است، عنوان کرد: کشت بذر کلزا در بافت خاک‌های سبک عملکرد بهتری دارد.

او بیان داشت: خرید کلزا در شهرستان به صورت تضمینی و توسط اداره غله انجام می‌شود.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه تصریح کرد: کاشت کلزا با دستگاه‌های ریز دانه کار و برداشت با کمباین انجام می‌شود.
انتهای پیام/ح

برداشت کلزا در ارزوئیه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کلزا کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۲۰۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ‌و خرید دانه کلزا توسط بخش خصوصی آغاز شد

به گزارش خبرنگار مهر، در راستای کاهش وابستگی به واردات دانه‌های روغنی و حمایت از تولید محصولات اساسی در کشور طی ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری مقرر شده دانه‌های روغنی کشور شامل کلزا، گلرنگ، سویا، آفتابگردان و کاملینا توسط بخش خصوصی خریداری شود.

از آنجایی که بزرگترین دغدغه چند سال اخیر کشاورزان کلزاکار در خوزستان که مهم‌ترین استان تولیدکننده کلزا شناخته می‌شود موضوع تحویل و پرداخت مطالبات کشاورزان است در سال جاری با سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی به نظر می‌رسد این مشکل مرتفع گردد.

کیوان فرهنگ آسا یکی از کارشناسان حوزه دانه‌های روغنی در این خصوص گفت: با همفکری سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ۳۰ مرکز خرید در مناطق استان فعال شده و عملیات تحویل محصول از کشاورزان از ۱۷ فروردین آغاز شده است.

وی میزان خرید دانه از کشاورزان را تا کنون ۷۵۰۰ تن عنوان کرده که بیشترین میزان خرید در شهرستان شوش با ۲۷۰۰ تن، بهبهان با ۱۲۰۰ تن، کرخه ۱۱۰۰ تن و دزفول با ۴۵۰ تن در رده چهارم است.

پیش بینی می‌گردد بیش از ۶۰ هزار تن دانه کلزا از کشاورزان خوزستانی خریداری شده و از این حیث در کشور مقام نخست را کسب نماید.

همچنین گفتنی است؛ قیمت خرید تضمینی کلزا به ازای هر کیلو دانه خالص ۳۵ هزار تومان از سوی دولت ابلاغ گردیده است.

استان خوزستان از کانون‌های تولید دانه کلزا در کشور بوده و معمولاً نخستین استانی است که برداشت دانه در آن آغاز می‌شود. دانه کلزا دانه‌ای صنعتی و فسادپذیر بوده که ضرورت دارد به محض تحویل به کارخانه مقصد ارسال گردد. انتظار می‌رود با عملکرد مناسب، سطح زیر کشت این محصول سال آینده افزایش یابد.

کد خبر 6079204

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»
  • تولید بی سابقه کُلزا در شهرستان دهلران
  • ثبت نام کشاورزان در سامانه پهنه بندی، شرط خرید گندم
  • برداشت یکهزار تن کلزا در رامهرمز
  • آغاز برداشت گندم از مزارع عنبرآباد
  • برداشت ۵۱ تن گندم از مزارع خوزستان
  • پیش بینی برداشت ۲۳۰ هزار تن گندم از مزارع دهلران
  • برداشت ‌و خرید دانه کلزا توسط بخش خصوصی آغاز شد
  • پیش بینی برداشت ۲۳۰ هزار تن گندم در شهرستان دهلران
  • برداشت محصول بیش از ۴۷۰ هکتار از اراضی دیم شهرستان سرباز