Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-28@13:03:27 GMT

دستور پخت آش کدو حلوایی

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۲۴۵۱۰

دستور پخت آش کدو حلوایی

آش کدو حلوایی یکی دیگر از آش‌های سنتی استان مرکزی می‌باشد. این استان به دلیل آب و هوای سردی که دارد نوع تغذیه شان هم طبعاً متفاوت است. در زمان‌های قدیم سعی بر این بوده که با استفاده از آش و سوپ‌هایی که قوّت لازم را به بدن می‌رسانده خود را تقویت کنند. از طرفی در بسیاری از شهر‌های ایران آش و غذا‌های آبکی جز غذا‌های اصلی به شمار می‌رفته است و برنج کمتر مورد استفاده قرار می‌گرفته به همین دلیل است که در تنوع غذایی بسیاری از شهر‌ها از جمله اراک آش دارای تنوع زیادی ست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با بیشتر موادی که در طبیعت موجود است می‌توان آش تهیه کرد. از جمله کدو حلوایی. شاید خیلی از شما‌ها این صیفی را اصلاً دوست نداشته باشید، اما کدو حلوایی دارای خاصیت‌های فراوانی است.
کدو حلوایی یک گیاه علفیست که دارای ساقه‌های بلند و خزنده و برگ‌های پهن است، گل‌های این گیاه زرد و میوه آن شبیه خربزه و یا خیلی بزرگتر از آن است، قسمت‌های مورد استفاده کدو حلوایی میوه، پوست، تخم میوه میباشد و گل کدو حلوایی را پخته و در تهیه ترشی، مربا و … مورد استفاده قرار میدهند. کدو حلوایی طعم شیرین و بافت نرم و لطیفی دارد، اما بسیار کم کالری است به طوری که در هر ۱۰۰ گرم از این گیاه تنها ۲۰ کالری وجود دارد. این گیاه خوراکی حاوی اکسید‌های قدرتمند آنتی هیدروکسی است که یک اسید طبیعی در میوه است و سلول‌های مرده پوست را برطرف کرده و پوست را درخشان می‌کند. همچنین حاوی ویتامین A. است که به تولید سلول‌های پوستی جدید و نرم‌تر و جوان‌تر شدن این بافت کمک می‌کند. کدو حوایی با داشتن غنی‌ترین ریزمغذی ها، مجهز به سلاح‌هایی موثر برای مقابله با بیماری‌ها است. با آمدن فصل پاییز حتما توصیه می‌شود که این آش را تهیه کنید و لذت ببرید.

مواد لازم
بلغور گندم: ۱ پیمانه
کدو حلوایی: نصف پیمانه
لوبیا چشم بلبلی: نصف پیمانه
پیاز کوچک: ۱ عدد
روغن: به مقدار لازم
نمک: به مقدار لازم
فلفل: به مقدار لازم
زردچوبه: به مقدار لازم
مراحل پخت
مرحله ۱
ابتدا پیاز را خرد کرده و تفت می‌دهیم.

مرحله ۲
سپس بلغور گندم و لوبیا چشم بلبلی را با ادویه مخلوط کرده و با مقداری آب می‌پزیم. (حدود ۲ ساعت).

مرحله ۳
پس از پخت کامل حبوبات کدو‌های ریز شده را درون آش می‌ریزیم.

مرحله ۴
در پایان ادویه‌های لازم را به غذا اضافه می‌کنیم.

مرحله ۵
اجازه می‌دهیم همه مواد خوب با هم مخلوط شوند.

مرحله ۶
پس از پخت کامل همه مواد حدود ۳۰ دقیقه بابت جا افتادن غذا صبر کنید.     منبع:غذالند

منبع: پارسینه

کلیدواژه: آشپزی غذای محلی غذای سنتی آش کدو حلوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۲۴۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروتئین این گیاه با شیرگاو برابری می‌کند

به گزارش تابناک، ایسنا نوشت: در حالی که تقریباً ۶۸ درصد از جمعیت کره زمین به لاکتوز حساسیت دارند، صنایع لبنی یکی از بزرگترین عوامل انتشار گاز‌های گلخانه‌ای نیز هستند، چیزی که به طور قابل توجهی بر تغییرات آب و هوایی تأثیر می‌گذارد.

 این موضوع، دانشمندان در سراسر جهان را بر آن داشته است تا خارج از چارچوب فکر کنند و به دنبال جایگزین‌های گیاهی برای لبنیات به خصوص شیری باشند که شبیه به شیر گاو است. اکنون پژوهشگران با وجود در دسترس قرار داشتن شیر‌های گیاهی جایگزین مانند شیر بادام، شیر جو دوسر، شیر بادام هندی، شیر سویا و شیر فندق، به منبعی ناشناخته یعنی بامبو رسیده‌اند.

بامبو قدیمی‌ترین و سریع‌رشدترین گیاه روی زمین است. پژوهشگران می‌گویند بامبو پتانسیل زیادی دارد و نقشی کلیدی در ارائه یک منبع غذایی پایدار و مغذی برای جمعیت رو به رشد جهان ایفا می‌کند.

پروتئین مشابه با شیر گاو
به نظر می‌رسد شاخه‌های بامبو فواید زیادی برای سلامتی دارند. آن‌ها سرشار از پروتئین بالا مشابه شیر گاو هستند.

یک مطالعه جدید که در مجله معتبر Trends in Food Science & Technology منتشر شده است، نشان می‌دهد که پروتئین آن در مقایسه با بسیاری از غلات از نظر حجم بالاتر است.

این مطالعه در چین به رهبری وو لیانگرو، نویسنده مسئول این مقاله و پژوهشگر مرکز تحقیقات ملی بامبو چین انجام شده است.

در این مطالعه آمده است که بامبو، یک منبع طبیعی دست کم گرفته شده است که در آینده می‌تواند یک غذای اصلی بالقوه باشد.

نویسندگان این مطالعه می‌گویند: بامبو پتانسیل منابع غذایی پایدار را ارائه می‌دهد و فرصت‌هایی را برای تجارت و صادرات ایجاد می‌کند که می‌تواند به رشد اقتصاد‌های محلی کمک کند.

این مطالعه نشان داد که بامبو علاوه بر کمک به پیشگیری از بیماری‌هایی مانند چاقی، دیابت و سرطان، مزایای سلامتی قابل توجهی دارد، زیرا آنتی اکسیدان‌ها و فواید ضد میکروبی ارائه می‌کند.

به گفته پژوهشگران، شاخه‌های بامبو دارای هفت اسید آمینه از ۹ اسید آمینه ضروری مورد نیاز انسان هستند.

اسید آمینه بالا و آهن
در کمال تعجب، شاخه‌های بامبو حاوی مقادیر بیشتری از آمینو اسید نسبت به سایر سبزیجات مانند هویج، کرفس و کلم هستند. ضمن اینکه میزان آهن آن نیز بیشتر از اسفناج و کدو تنبل است.

علاوه بر این، این مطالعه اشاره کرد که بامبو منبع خوبی از کربوهیدرات‌ها مانند فیبر‌های غذایی است، چربی کمی دارد و منبع خوبی از ویتامین‌های مختلف است.

دانشمندان می‌گویند که این غذا حاوی ترکیباتی است که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. رادیکال‌های آزاد سلول‌هایی هستند که منجر به آسیب سلولی می‌شوند که اغلب با پیری نیز مرتبط است.

در این مقاله آمده است: فعالیت آنتی اکسیدانی یکی از مهم‌ترین عملکرد‌های شاخه‌های بامبو است.

لیانگرو می‌گوید: شاخه‌های بامبو سرشار از پروتئین، فیبر غذایی، مواد معدنی، ویتامین‌ها و انواع مواد فعال زیستی هستند.

به گفته دانشمندان، این گیاه را می‌توان به روش‌های مختلفی از جمله ترشی انداختن با نمک، تخمیر، خشک کردن، کنسرو کردن یا تازه پختن مصرف کرد. حتی می‌توان آن را منجمد یا آبگیری کرد.

همچنین بامبو را می‌توان به اجزای مختلفی تبدیل کرد تا «مواد غذایی کاربردی» مانند فیبر رژیمی ساخت که به غذا‌هایی مانند محصولات پخته شده و ماست‌ها اضافه شود تا تقویت شوند.

بامبو به طور گسترده در کشور تایلند استفاده می‌شود و یکی از غذا‌های معروف با آن، کاری قرمز تایلندی با مرغ و شاخه‌های بامبو است.

دیگر خبرها

  • جینسینگ هندی یا آشواگاندا چیست و چه خواصی برای بدن دارد ؟
  • ۹ فروردین در دنیای علم چه خبر؟
  • شروع به کار دستگاه دروگر سنبل آبی در تالاب انزلی
  • تخریب دیوار باغ گیاه‌شناسی نوشهر؛ قانونی یا غیرقانونی؟
  • گرسنگی در غزه ؛ مردم علف می خورند (+ عکس)
  • گیاهی که به انسولین معروف است
  • این گیاه همانند انسولین است / گیاهی که به انسولین معروف است
  • علائم بزرگ شدن پروستات چیست؟ (+ گیاه درمانی )
  • ۴ دم‌نوش فوق‌العاده برای رهایی از سرماخوردگی
  • پروتئین این گیاه با شیرگاو برابری می‌کند