Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی مواد غذایی به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی خاص از سفیدی زودرس موها جلوگیری می کند. علل سفید شدن مو چیست؟

مو‌های سفید و خاکستری اغلب علامت پیری است. سلول‌های رنگدانه‌ای که در ریشه مو‌ها قرار دارند به آهستگی از بین می‌روند و ریشه مویی که دارای تعداد کمتری از سلول‌های رنگدانه باشد قابلیت تولید ملانین (ملانین ماده‌ای است که باعث تولید رنگ در تار‌های مو می‌شود) را به تدریج از دست می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور معمول سن آغاز سفید شدن مو‌ها در مردان ۳۰ سالگی و در زنان ۳۵ سالگی است که با افزایش سن بر سرعت سفیدی مو‌ها افزوده می‌شود، اما گاهی مو‌ها از ۲۰ سالگی شروع به سفید شدن می‌کنند. گرچه وراثت در سن بروز مو‌های سفید موثر است، اما دلایل عمده‌ای وجود دارد که منجر به سفیدی زودرس مو‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: دلیل سفید شدن مو در سن جوانی چیست ؟

نبود مقدار کافی مواد معدنی مانند آهن و منگنز که در تشکیل رنگ در تار مو موثرند، مشکلات غده تیروئید بویژه کم کاری تیروئید، استعمال دخانیات، کم خوابی واسترس از جمله این عوامل هستند.

اینجاست که داشتن سبک زندگی مناسب و برنامه غذایی درست می‌تواند به شما برای جلوگیری از سفید شدن مو‌ها کمک کند، باید اطمینان حاصل کنید که از این موادغذایی به مقدار مناسب استفاده می‌کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. در ادامه مطلب با برخی از این مواد غذایی که می‌تواند به جلوگیری ازسفیدی زودرس مو‌ها کمک کند، آشنا می¬شوید.

اسفناج

اسفناج به دلیل دارابودن مواد معدنی لازم برای تولید رنگدانه مو، به حفظ رنگ آن کمک می‌کند؛ بنابراین برای جلوگیری از سفیدی زودرس باید سبزیجات برگ دار مصرف کنید.

لوبیا

لوبیا و حبوبات غنی از ذخایر پروتئین هستند. فراموش نکنید که مو‌های شما از پروتئین تشکیل شده است، بنابراین اگر می‌خواهید کیفیت و رنگ موهایتان حفظ شود، باید رژیم غذایی خود را غنی از پروتئین نگه دارید.

تخم مرغ

تخم مرغ مقدار موردنیاز ویتامین B۱۲ بدن را به شما می‌دهد وخون را از رادیکال‌هایی که می‌توانند مسئول سفیدی مو‌های شما باشند، پاک می‌کند.

ادویه کاری

شاید جالب باشد، اما زنان هندوستان مو‌های ضخیم و سیاه خود را مدیون خوردن مقدار زیادی برگ کاری هستند. این چاشنی به رفع سفیدی مو‌ها برای مدت طولانی کمک می‌کند.

جگر و گوشت

کمبود آهن یا کم خونی علت اصلی بروز مو‌های خاکستری و سفید در جوانی است به همین دلیل برای تامین سطح مورنیاز آهن نیاز به این موادغذایی دارید.

انواع توت‌ها

انواع توت‌ها حاوی منابع غنی از ویتامین C هستند که به بهبود گردش خون در پوست سر کمک می‌کنند. بدین ترتیب ریشه مو‌ها خون تازه دریافت می‌کند و به همین دلیل سالم باقی می‌ماند.

هویج

ویتامین A برای پوست و مو بسیار مهم است. به همین دلیل هویج برای جلوگیری از بروز زودرس موهای سفید باید بخش مهمی از رژیم غذایی شما باشد. ویتامین A به سنتز ملانین سازنده رنگ موها کمک می کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۲۶۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرز تهیه کباب لاهماجون، خوشمزه‌ترین کباب ترکی

فراروـ  کشور ترکیه به داشتن کباب‌های بسیار متنوع و خوشمزه مشهور است. دونر کباب، آدانا کباب، چوپ شیش، تاووک شیش، بیتی کباب، تپسی کباب و اورفا کباب چند نمونه از انواع کباب‌های لذیذ این کشور هستند. لاهماجون یکی از انواع کباب‌های خوشمزه ترکی است که در بسیاری از کشور‌های خاورمیانه مانند عراق، سوریه و لبنان نیز طبخ می‌شود. لاهماجون مخفف کلمه «لحم عجین» به معنای «گوشت و خمیر» است که به صورت مصطح و به عنوان «پیتزای ترکی» نیز شناخته می‌شود. این غذا از یک لایه خمیر گرد و نازک به همراه لایه‌ای از مواد روی آن تشکیل می‌شود. لاهماجون از یک خمیر و لایه رویی تشکیل می‌شود که آن را داخل فر یا تنور می‌پزند و بعد به صورت رول شده همراه با پیاز و آبلیمو سرو می‌شود. ترکیب روی خمیر لاهماجون متفاوت است، اما مشهورترین آن لاهماجون گوشت است که در ادامه این مطلب می‌خواهیم طرز تهیه آن را آموزش بدهیم. در این روش نیازی به درست کردن خمیر نیست و شما می‌توانید با نان لواش نازک یا خمیر یوفکای آماده این لاهماجون خوشمزه و لذیذ را در منزل تهیه کنید، پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم

گوشت چرخ کرده: ۵۰۰ گرم
پیاز: ۲ عدد
فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد
گوجه فرنگی: ۲ عدد
سیر: ۲ حبه
جعفری: ۵ شاخه
رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
رب فلفل یا سس تند: ۱ قاشق غذاخوری
روغن زیتون: نصف فنجان
خمیر یوفکای بزرگ یا نان لواش نازک: ۴ عدد
نمک، فلفل و پاپریکا: به میزان لازم
آرد گندم: ۲ قاشق غذاخوری
کره: ۴ قاشق غذاخوری
آب سرد: یک چهارم لیوان

طرز تهیه

برای درست کردن این کباب خوشمزه و خاص ابتدا پیاز‌ها را پوست و بعد رنده کنید. پیاز رنده شده را داخل گوشت چرخ کرده بریزید، سپس جعفری خرد شده، روغن زیتون، رب گوجه فرنگی، سس فلفل، فلفل دلمه‌ای و سیر رنده شده، نمک، فلفل و پاپریکا را به آن اضافه کنید و با دست مواد را خوب ورز بدهید تا مزه‌ها با هم مخلوط شوند.

داخل یک کاسه کره آب شده را با آرد گندم و آب سرد مخلوط کنید و خوب هم بزنید. سینی فر را آماده کنید و خمیر یوفکا را روی سینی پهن کنید. از ترکیب آرد و کره روی خمیر بمالید، سپس خمیر یا نان بعدی را روی آن بگذارید و دوباره از ترکیب آرد و کره روی آن بمالید. هر چهار خمیر یا نان را به این صورت روی هم بچسبانید؛ سپس لبه‌ها را به سمت داخل صاف کنید تا خمیر شما یک مستطیل کامل باشد. حالا مواد گوشتی را روی نان یا خمیر بمالید و با قاشق کاملا صاف کنید. سینی را داخل فر ۱۸۰ به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه بگذارید تا بپزد. بعد از پخت نان را رول کنید و بعد به اندازه دلخواه برش بزنید و میل کنید، نوش جان.

نکات مهم
۱ ـ برای پخت لاهماجون به جای فر می‌توانید از ماهی تابه‌های تفلون هم استفاده کنید و لاهماجون را روی اجاق گاز تهیه کنید.

۲ ـ بهتر است برای گوشت چرخ کرده از ترکیب گوشت گوساله و گوسفندی چرخ شده استفاده کنید تا کباب لاهماجون شما کمی چرب باشد.

۳ ـ روغن زیتون به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، در رژیم غذایی بسیاری از افراد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اما از آنجا که قیمت روغن زیتون خالص بالاست، معمولاً در هنگام عرضه در بازار با روغن‌های معمولی مخلوط می‌شود. درنتیجه از کیفیت آن کاسته می‌شود؛ بنابراین کسانی که به دنبال خرید روغن زیتون هستند، اغلب می‌پرسند که چطور روغن زیتون اصل را تشخیص بدهیم. البته تشخیص خالص بودن روغن زیتون کار چندان ساده‌ای نیست. با این حال کارشناسان برای تشخیص روغن زیتون اصل سه روش را به شرح ذیل ارائه داده‌اند:
۱- برای انتخاب روغن مرغوب بهتر است که اول آن را ببویید. روغن زیتون خوب باید بوی میوه زیتون، سیب یا علف تازه بدهد که مربوط به نوع زیتون یا زمان برداشت آن است؛ بنابراین اگر بوی فلز احساس کردید، بدانید که روغن نامرغوب یا فاسد است.
۲- روش دوم برای تشخیص روغن زیتون اصل این است که آن را بچشید. اگر ۱ قاشق روغن زیتون را در دهان خود بریزید و در دهان بچرخانید و با استشمام هوا آن را فرو بدهید، باید بعد از چند لحظه در گلوی خود تلخی و تندی شدیدی احساس کنید. به نحوی که گلوی شما بسوزد. در بعضی موارد افراد به دلیل تندی بیش از حد روغن به سرفه می‌افتند. درست پس از ۱ دقیقه مزه تلخی و تندی از بین می‌رود و خوشمزه می‌شود. ضمن اینکه فرد با خوردن این روغن در دهان خود احساس چربی نمی‌کند. با خوردن روغن زیتون اصل در ابتدای زبان احساس شیرینی و در انتهای آن احساس تلخی و سوزش خواهید داشت.
۳- روش بعدی برای تشخیص روغن زیتون اصل رنگ آن است. رنگ روغن زیتون باید زرد مایل به سبز باشد. البته رنگ روغن زیتون معیار مناسبی برای تعیین کیفیت روغن نیست؛ زیرا به‌راحتی می‌توان در آن تقلب کرد.

دیگر خبرها

  • طرز تهیه کوکی پنیری ژاپنی؛ یک شیرینی شیک و خوشمزه برای پذیرایی (فیلم)
  • خداحافظی‌های بی پایان در غزه
  • طرز تهیه سوسیس جگر گاو توسط زوج پرتغالی (فیلم)
  • طرز تهیه کوکی زنجبیلی، ترد و خوشمزه (فیلم)
  • طرز تهیه اسموتی توت فرنگی خوشمزه! یک مُدل با شیر، یک مُدل رژیمی
  • طرز تهیه کباب لاهماجون ، خوشمزه‌ترین کباب ترکی
  • طرز تهیه کباب لاهماجون، خوشمزه‌ترین کباب ترکی
  • طرز تهیه خوشمزه‌ترین سیب زمینی تنوری پنیری (فیلم)
  • خداحافظی مهدی مهدوی از دنیای والیبال
  • تراکتور با این فیلم غمگین از خمز خداحافظی کرد + ویدئو