Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس از چابهار، سیستان و بلوچستان در کنار محرومیت‌هایی که دارد، در زمینه‌های مختلف سرشار از استعداد و ظرفیت‌های خدادادی و طبیعی است.

تلاش، همت و خوداتکایی و باور توانمندی‌ها از شاخصه‌های مردمان این سرزمین است که استعدادهای بالقوه را شناسایی و شکوفا می‌کند.

نمونه بارز آن عبدالحکیم بهار، بهورزی است که به روستای رمین آوازه ملی بخشیده و نام آن را در فهرست روستاهای دوستدار کتاب کشور قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روستای رَمین در نزدیکی چابهار است، شغل اکثر مردم این روستا صید و صیادی است و در چابهار کمتر کسی را می‌توان یافت که آوازه آقای بهارِ کتابخوان را نشنیده باشد، از صیادان اسکله صیادی رمین گرفته تا نویسندگان، شاعران و قصه نویسان همه و همه او را می‌شناسند و با فعالیت‌های فرهنگی او آشنایی دارند.

 این بهروز مهربان با اختصاص بخشی از خانه خود به روستاییان برای ایجاد کتابخانه، مروج مطالعه و کتابخوانی در بین کودکان روستای خود است.

بهار پیش از اینکه بهورز شود، به صید و صیادی مشغول و از نوجوانی با کتاب مانوس بود به طوریکه روزهایی که برای صید به دریا می رفت نیز کتابهایش را برای مطالعه با خود همسفر می‌کرد.

یک اتاق از خانه شخصی‌ام را به کتابخانه روستا تبدیل کردم

دقایقی پای درد دل عبدالحکیم بهار نشستیم و او در مورد چگونگی ایجاد کتابخانه آن هم در روستا می‌گوید: سال‌ها پیش تصمیم‌ گرفتم چندین جلد کتاب از کتابخانه شخصی خودم را به مدرسه‌ای اهدا کنم‌، برخلاف استقبال دانش‌آموزان، رئیس وقت مدرسه اجازه توزیع کتاب‌ها را نداد، تلاش و رایزنی هم بی‌فایده بود،

کتاب‌خوانی از یک اتاق کوچک 18 متری که بخشی از خانه ام بود شروع شد و با پیگیری‌های شخصی و مشارکت دوستان، آن را به یک کانکس در حد 50متر رساندیم و توانستیم کارهای خوبی در یکی دو سال اخیر در این فضای کوچک برای بچه‌های روستا و مردم آن انجام دهیم.

در نهایت مصمم شدم در خانه خودم در روستای رمین یک کتابخانه روستایی ایجاد کنم، شور و نشاط و علاقه کودکان و نوجوانان روستا مرا برای گسترش این کتابخانه و ترویج این کار در سایر روستاها تشویق می‌کرد، به طوریکه کتاب‌خوانی از یک اتاق کوچک 18 متری که بخشی از خانه ام بود شروع شد و با پیگیری‌های شخصی و مشارکت دوستان، آن را به یک کانکس در حد 50متر رساندیم و توانستیم کارهای خوبی در یکی دو سال اخیر در این فضای کوچک برای بچه‌های روستا و مردم آن انجام دهیم.

 

 

دو سال پشت سرهم روستای رَمین را با فعالیت‌های زیبای کتاب خوانی، به عنوان روستای دوستدار کتاب معرفی و نام روستا را در برنامه‌های جام باشگاه‌های کتابخوانی اضافه کردیم.

در سومین دوره جام باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان این روستا، موفق به ثبت بیش از 50 باشگاه کتاب خوانی شدیم که این روند همچنان با استقبال پر شور دانش اموزان، معلمین، خانواده ها و والدین دانش آموزان روبروست.

مشارکت مدیران و مربیان مدارس در کنار مروجین کتاب خوانی نقطه عطفی است که نمی شود از آن یاد نکرد.

 

با توجه به فعالیت چشمگیر کودکان و نوجوانان روستای رمین در برنامه های کتاب خوانی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان چابهار طی مکاتباتی با ادارات آموزش و پرورش، شیلات، بخشداری مرکزی و غیره روستای رمین را بعنوان مرکز برگزاری برنامه‌ های جام باشگاه های کتاب خوانی معرفی کرده است و محور اصلی فعالیت های جام باشگاه شهرستان چابهار در این روستا در نظر گرفته شده که ما را برای ترویج کتابخوانی و افزایش فعالیت ها بیش از پیش تشویق می کند.

گاهی اوقات استقبال بچه ها آنقدر زیاد است که فضای داخلی کتاب خانه جوابگوی تجمع آنها نیست و مجبور می شویم یا بیرون کتابخانه بنشینیم و یا با بچه های روستا در کنار ساحل زیبای رمین و دریای آبی، کتاب بخوانیم و قصه تعریف کنیم.

این کودکان از  امکانات زندگی شهری دور هستند اما سرشار از عشق و مهربانی اند و من از بودن در کنارشان لذت می برم، لذت می برم وقتی هریک از آنان با هیجان مضاعف کتاب می خواند، دیدن احساس هر یک از آنان هنگام مطالعه و قصه گویی عالمی دارد.

با خودم می گویم این کودکان سرمایه های سرزمینم هستند و روزی به ستاره های بی نظیری تبدیل خواهند شد که بر تاریکی های زندگیشان غلبه خواهد کرد.

خوشحالم کانکسی که امروز به یکی از پرمخاطب ترین کتابخانه های ایران تبدیل شده و آوازه کودکان کتابخوانش در کشور پیچیده در روستای زیبای رمین شهرستان چابهار است و بیش از 700 عضو دارد.

 

برای احداث کتابخانه بزرگتر نیازمند کمک خیران و دوستداران کتاب هستیم

 حجم فعالیت کودکان کتابخوان این روستا به گونه ای است که دیگر این کتابخانه جوابگوی نیازشان نبوده و لازم است دوستداران کتاب این کودکان را مورد لطف قرار داده و زمینه مکان مناسبتری را برای فعالیت هایشان فراهم کنند.

این کودکان اهداف بزرگی دارند، هر کدام برای خود آرزو و رویایی دارد که تنها از راه کسب علم و دانش و مطالعه دستیابی به آن را ممکن می‌دانند.

با کمک مردم عزیزمان تا امروز مبلغ ۴۵ میلیون تومان برای احداث کتابخانه جمع آوری شده اما آنچه در قرارداد کار آمده است برای تکمیل و تحویل این ساختمان غیر دولتی و مردمی، مبلغ ۱۰۸ میلیون تومان مورد نیاز است.

شور و علاقه این کودکان هنگام قصه گویی و کتابخوانی قابل توصیف نیست، همه این کودکان از سر شوق و ذوق به کتابخانه می‌آیند، حتی پدران و مادران خود را نیز به سمت کتاب کشانده اند و در روستای رمین کمتر صیادی را می بینی که با کتاب مانوس نباشد یا حداقل یک جلد کتاب را مرور نکرده باشد.

ساخت یک کتابخانه برای این کودکان آرامش و رفاه را برایشان به ارمغان می آورد و اراده و قدم‌هایشان را به سمت ترویج کتاب و مطالعه استوار تر می کند.

با توجه به اینکه قیمت مصالح ساختمانی لحظه به لحظه در حال افزایش است، تصمیم بر این گرفته شد ساختمانی پیش ساخته برای این مهم در نظر گرفته شود تا ضمن تسریع در انجام کار هزینه ها نیز کاهش یابد.

با کمک مردم عزیزمان تا امروز مبلغ ۴۵ میلیون تومان برای احداث کتابخانه جمع آوری شده اما آنچه در قرارداد کار آمده است برای تکمیل و تحویل این ساختمان غیر دولتی و مردمی، مبلغ ۱۰۸ میلیون تومان مورد نیاز است.

امیدواریم با کمک خیران و دوستداران کتاب، هرچه زودتر شاهد احداث و تکمیل سقفی ایمن، محکم و وسیع برای ادامه فعالیت این کودکان باشیم.

البته به همت منطقه آزاد چابهار یک دستگاه مینی‌بوس برای پیشبرد اهداف و فعالیت های کتابخانه روستایی رمین اختصاص یافت که در روستاهای اطراف رمین فعالیت می کند اما با توجه به نیاز روستا و فرسوده بودن این مینی بوس لازم است تا یک دستگاه خودروی دیگر به این کتابخانه اختصاص یابد.

 

وی گفت: قطعا اتوبوس سیار در ترویج کتاب و کتابخوانی در روستای رمین، احمد اباد، بل سر، عثمان اباد،کمب و حاشیه شهر چابهار تاثیرات مثبتی خواهد گذاشت.

از عبدالحکیم درباره میزان همکاری ادارات و ارگان های فرهنگی با کتابخانه‌اش پرسیدیم، می‌گوید: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره ارشاد چابهار در برگزاری چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتاب خوانی کمک کردند تا این رویداد به جای زاهدان در چابهار برای مربیان شهرهای جنوب و جنوب شرق استان برگزار شود.

نهاد عمومی کتابخانه های شهرستان چابهار متاسفانه نسبت به کتابخانه هایی که توسط مردم و مشارکت فعالان حوزه ترویج کتاب راه اندازی شده اند اصلا اهمیت نمی دهد در حالی که بیشترین فعالیت های کتاب خوانی در همین کتابخانه ها به چشم می خورد.

با تمام مشکلات و سختی‌ها، توانسته ام در چابهار بیش از ۲۰ نفر را با حوزه کتاب آشنا کنم و از آنها مروج کتاب خوانی بسازم که با شور و شوق و امکانات محدود در حال  فعالیت هستند و کتابخانه راه می‌اندازند، آنان با پیگیری های شخصی در حد توان شان کتاب و ملزومات کتابخانه ای تهیه می‌کنند و با استفاده از کمک افراد مختلف برای استمرار فعالیت‌ها تلاش می‌کنند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۲۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی

در حال حاضر، بیش از 250 هزار و 600 منبع مطالعاتی متنوع با محوریت سیره و معارف اهل بیت(ع) در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی در دسترس اهل علم و پژوهش قرار دارد. 

قاسم فدایی‌راد مسئول امور کتابخانه تخصصی اهل بیت علیهم السلام(گوهرشاد سابق) سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: این کتابخانه در حال حاضر دارای سه هزار و 919 نسخه خطی است که نسخه پشتیبان آن‌ها از طریق کتابخانه دیجیتال این سازمان در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. 

وی ادامه داد: همچنین سه هزار و 545 نسخه کتاب چاپ سنگی، بیش از 120 هزار نسخه کتاب چاپی، 1700 لوح فشرده، 1500 نسخه پایان‌نامه و افزون بر 120 هزار نسخه کتاب الکترونیکی با محوریت سیره و معارف اهل بیت(ع) در این کتابخانه وجود دارد. 

 

معرفی خدمات و برنامه‌ها

فدایی‌راد بیان کرد: کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) ویژه پژوهشگران، طلاب علوم دینی و دانشجویان است، اما با توجه به شبانه‌روزی بودن کتابخانه، به زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت رضا(ع) و اعضای کتابخانه مرکزی و سایر کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در زمان تعطیلی کتابخانه‌ها خدمات‌رسانی می‌کند.

وی گفت: همچنین این کتابخانه، یکی از بزرگترین کتابخانه‌های تخصصی و شبانه‌روزی در جهان اسلام به شمار می‌آید که از ابتدای تأسیس ویژه ارائه خدمات به آقایان بود، اما بنا به درخواست‌های مکرر مراجعان، بخش بانوان نیز در سال‌های اخیر در آن راه‌اندازی شد.

مسئول امور کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی با اشاره به این‌که در مجموع 433 هزار و 500 زائر و مجاور از خدمات این کتابخانه در سال گذشته بهره‌مند شدند، افزود: کتابخانه به طور میانگین ماهانه به 22 هزار نفر در بخش آقایان و 14 هزار نفر در بخش بانوان ارائه خدمت می‌کند. 

وی ادامه داد: برگزاری نشست‌های علمی به صورت سلسله نشست‌های رضوی، سیره و معارف اهل بیت(ع) به صورت حضوری و غیرحضوری و برپایی نمایشگاه کتاب و نرم‌افزار همزمان با مناسبت‌های اسلامی در محل دائمی نمایشگاه کتاب خود در ورودی کتابخانه، از جمله فعالیت‌های جانبی این کتابخانه تخصصی است. 

 

تاریخچه تأسیس کتابخانه

فدایی‌راد در خصوص تاریخچه کتابخانه تخصصی اهل بیت علیهم السلام یا گوهرشاد سابق حرم مطهر رضوی نیز اظهار کرد: هسته اولیه و اصلی کتابخانه جامع گوهرشاد با وقفیات مرحوم سید سعید طباطبایی نایینی، یکی از واقفان و بسترسازان فضای علم و اندیشه شکل گرفت و او این کتابخانه را در سال 1332 شمسی در جوار بارگاه منور رضوی بنیان نهاد. 

وی گفت: این واقف فرهنگ‌دوست با وقف پنج هزار نسخه خطی، چاپ سربی، چاپ سنگی و... به انضمام املاک و رقباتی برای اداره کتابخانه، نام خود را برای همیشه در زمره واقفان آستان قدس رضوی ثبت کرده است. 

وی افزود: پس از مدت‌ها فعالیت کتابخانه، باتوجه به افزایش تقاضای مراجعان برای بهره‌مندی از معارف اهل بیت(ع) و همچنین اهتمام بیشتر به اجرای نیت واقف آن، کتابخانه عمومی جامع گوهرشاد در آذرماه 1389 با عنوان جدید «کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع)» افتتاح شد و ارائه خدماتش را به صورت شبانه‌روزی به مشتاقان معارف اهل بیت(ع) اعم از زائر و مجاور دنبال کرد. 

فدایی‌راد ادامه داد: در این میان، با توجه به قرارگیری کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) در مسیر انجام پروژه زیرسطحی بست شیخ بهایی حرم مطهر رضوی، این کتابخانه به سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی واقع در صحن امام حسن مجتبی(ع) حرم مطهر منتقل شده است و در حال حاضر در این مکان به اهل علم و پژوهش خدمات‌رسانی می‌کند.

وی گفت: این کتابخانه در طول سال بجز پنج روز تعطیل رسمی اعم از بیست و نهم اسفندماه، اول و سیزدهم فروردین، تاسوعا و عاشورای حسینی، در سایر ایام به صورت 24 ساعته پذیرای علاقه‌مندان(آقایان) در محل موقت کنونی در صحن امام حسن مجتبی(ع) است. البته بخش بانوان آن از ساعت 7 تا 21 پذیرای مراجعان است. 

مسئول امور کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: عضویت در این کتابخانه تخصصی نیز از طریق کتابخانه مرکزی بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) و پیش ثبت‌نام در سایت کتابخانه مرکزی این آستان مقدس به نشانی https://library.razavi.ir امکان‌پذیر است.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • افتتاح اولین کتابخانه تخصصی مستقل کودک در خراسان جنوبی
  • کتابخانه محل مناسبی برای آموزش حقوق شهروندی به کودکان و نوجوانان است
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • مجموعه شعر «گورکن» منتشر شد
  • پویش «بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند» در چهارمحال و بختیاری
  • کتابخانه ویژه دفاع مقدس در مازندران دایر می شود
  • سیستان و بلوچستان فرودگاهی که فقط یک مسیرپروازی داشت
  • ماجرای کتاب به امانت گرفته‌شده‌ای که بعد از یک قرن به کتابخانه بازگشت!
  • جنگ موقعیت‌های دراماتیکی برای نوشتن دارد