Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام محمد هادی نظیری، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: وظیفه و مأموریت این مجموعه در حوزه امر به معروف و نهی از منکر، تبیین معرفتی است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه رویکرد و سیاست کلان سازمان تبلیغات اسلامی نگاه معرفتی به امر به معروف و نهی از منکر است، افزود: شبکه تبلیغی اداره تبلیغات اسلامی، به عنوان تکلیف معرفتی وظیفه تبیین امر به معروف و نهی از منکر در حوزه‌های مختلف برای آحاد مردم را برعهده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظیری اضافه کرد: زاویه، رویکرد و مأموریت تخصصی و اصلی تبلیغات اسلامی، مهندسی فرهنگی و اطلاع و شناسایی از اهم آسیب‌های اجتماعی اخلاقی رفتاری و ...است.

وی با اشاره به اینکه تشخیص درست یک مسئله می‌تواند در ارائه راه حل آن مسئله نقش بسیار مهم و موثری داشته باشد، گفت: موضوعی همچون عفاف و حجاب و تبعات آن در فضای جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان ادامه داد: نحوه برخورد با افراد بی‌حجاب در جامعه، راهکارهای درست در جهت ترویج فرهنگ عفت در میان مردان و حجاب در میان زنان و مسائل دیگر در این حوزه با تشخیص درست مسئله قابل حل است.

نظیری ابراز کرد: در راستای مبارزه با بی‌حجابی و ترویج عفاف و حجاب در استان این مجموعه با همکاری مدرسه علمیه فدک در حال سامان دهی کارگروه تخصصی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر در بخش‌های مختلف است.

تذکر لسانی همراه با گشاده‌رویی باشد

وی بیان کرد: آنچه در این بین مهم است این است که آمران به معروف و ناهیان از منکر و افراد فعال در این حوزه باید به «قواعد، لوازم و ضرورت‌ها و نیاز‌های حوزه امر به معروف و نهی از منکر» آشنا باشند و با «احکام و اخلاق امر به معروف و نهی از منکر» آگاه باشند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه عمده چالش های انسان در حوزه امر به معروف و نهی از منکر از حواشی آن است، گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده اند «وظیفه انسان در امر به معروف و نهی از منکر گفتن و عبور کردن است».

نظیری بیان کرد: اما به صورت متعارف طبق آنچه در شعائر اسلامی و دینی ما عنوان شده تذکر لسانی از سوی انسان باید همراه با رویی گشاده و نگاه مهربانانه باشد.

وی با بیان اینکه نباید نگاه آمر به معروف و نهی از منکر نگاه مجرمانه و از بالا به پایین نسبت به فرد گنهکار باشد، گفت: نگاه آمر به معروف و ناهی از منکر باید نگاهی دلسوزانه و خیرخواهانه باشد که در صورت تحقق این مهم، فرد در آن شرایط ملزم به رعایت آن اصل شده و او را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این مقام مسئول ابراز کرد: بسیاری از نزاع و هنجار شکنی‌ها در حوزه امر به معروف و نهی از منکر به دلیل عدم آگاهی و آشنایی فعالان این حوزه نسبت به آداب، احکام ، اخلاق و قواعد امر به معروف و نهی از منکر است.

نظیری با بیان اینکه متأسفانه هیچ نقش موثری از سوی دستگاه‌های حکومتی در راستای ترویج عفاف و حجاب در جامعه انجام نمی‌شود، ادامه داد: اقدامات دستگاه‌های متولی در حوزه ترویج عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر در جامعه با وجود مکلف و قانونی بودن آنها در این حوزه، ظهور و بروز اجتماعی ندارد.

کم‌کاری دولت در حوزه عفاف و حجاب

وی با بیان اینکه عدم کنترل فساد در جامعه، نشان از عدم ظهور و بروز اجتماعی اقدامات دستگاه های متولی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر است، ابراز کرد: متأسفانه جریان‌های دولت و مجلس‌ ما به عنوان قانون‌گزاران، ناظران و مجری اقدامات این حوزه قابل مشاهده و لمس نیست.

نظیری با اشاره به اینکه دولت و مجلس ما دغدغه زیادی در حوزه عفاف و حجاب در جامعه را ندارند، گفت: اگر دولت و مجلس آنگونه که نسبت به بسیاری مسائل و موضوعات دغدغه‌مند هستند نسبت به عفاف و حجاب نیز دغدغه مند بودند بی‌شک امروز شاهد بی‌حجابی و بی‌عفتی در جامعه نبودیم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان ادامه داد: اگر قانون عفاف و حجاب به دستگاه‌های ابلاغ شده چرا هیچ نهاد دولتی آن را اجرا نمی‌کند و اگر ابلاغ نشده چرا مجلس نسبت به این مهم اقدامی نمی‌کند لذا مجلس و دولت هیج نقش موثری در این راستا انجام نداده و نمی‌دهند.

وی افزود: از طرف دیگر وقتی مردم خود را دغدغه‌مند نسبت به امر مهمی چون حجاب دانسته، وارد کار شده و با تذکر لسانی فرد را از کار نادرست نهی می‌کنند که ممکن است این تذکر منجر به نزاع و درگیری شود در این میان، دولت موظف به حمایت از آمر به معروف است.

نظیری ابراز کرد: عدم حمایت دولت از آمران به معروف و ناهیان از منکر زمینه را برای بیان دیدگاه توده‌های مردم با جملاتی همچون «گفتن تو مشکلی را حل کرد؟ و یا کسی از تو حمایت نمی‌کند چرا خودت را به آب و گل می‌زنی» و سرزنش فرد را مهیا می‌کند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان ادامه داد: این برخورد مردم با فرد آمر و عدم حمایت دولت و دستگاه‌های متولی از فعالان در این حوزه، موجب می‌شود تا دیگر افراد در حوزه اخلاق و رفتار اجتماعی حساس و دغدغه‌مند نباشند.

وی اشاره‌ای به حادثه چند روز پیش یک آمر به معروف در همدان داشت و گفت: ما در قوانین خود ملزم به امر به معروف نیستیم و اگر کسی در این حوزه وارد شد قانون و دولت و دستگاه‌های متولی موظف به حمایت از شخص آمر هستند.

نظیری با بیان اینکه تحلیل چنین پدیده و حوادثی از جنبه‌های مختلف قابل تأمل است، ادامه داد: متولیان امر باید هوشمندانه ابعاد مختلف صحنه‌های چنین حوادث و اتفاقاتی را مطالعه کرده، تجزیه و تحلیل کرده و آموزش دهند تا دیگر شاهد تکرار چنین رویدادهای تلخی در جامعه نبود.
انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا همدان امر به معروف تبلیغات اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۵۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اژه‌ای: به فراجا در زمینه موضوع حجاب کمک کنیم

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای امروز دوشنبه (۳ اردیبهشت) طی سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه، ضمن تبیین و تشریح ابعاد و جوانب مختلف مقوله‌ی بسیار مهمِ آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: در مقوله‌ی عفاف و حجاب، قوانینِ مدوّن و مشخصی از جمله «قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر»، «قانون مجازات اسلامی»، «مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی» و ... وجود دارد؛ در این قوانین برای هر سه قوه و دستگاه‌های مختلف، از جمله وزارتخانه‌های کشور، آموزش‌وپرورش، آموزش‌عالی، ارشاد اسلامی و همچنین نهادهای تبلیغاتی و فرهنگی همچون سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات، مأموریت‌ها و وظایفی تعریف شده است؛ به تبع این امر، برای فراجا نیز در قوانین، وظایف و مسئولیت‌هایی در حوزه عفاف و حجاب مقرر شده است.

ایسنا نوشت: رئیس قوه قضاییه بیان داشت: قدر مسلم، چنانچه دستگاهی به وظایف قانونی خود در هر حوزه‌ای از جمله عفاف و حجاب، عمل نکرد و یا کم عمل کرد، این امر، رافعِ مسئولیت و وظایف دستگاه‌های دیگر نیست؛ فی‌المثل، پلیس نمی‌تواند بگوید، چون سایر دستگاه‌های مسئول در امر اقتصادی و معیشتی و فرهنگی به وظایف خود عمل نکرده‌اند، پس من هم در مقابله با جرمِ سرقت، به مسئولیت خود عمل نمی‌کنم!

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: علاوه بر وظایف ذاتی و قانونی که فراجا در حوزه عفاف و حجاب، به موجب قوانین مختلف و مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دارد، در ستاد عفاف و حجاب نیز مأموریت‌هایی برعهده این نهاد گذاشته شده است؛ علاوه بر آنها، به موجب اتفاقات سال ۱۴۰۱ و بعد از آن که در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی و حوزه عفاف و حجاب رخ داد و مشخص شد که برخی از این موارد، با پشتیبانی دشمن است، مردم متدیّن و غیور و عَفیف ایران اسلامی، ناراحت و مکدّر شدند؛ فلذا از فراجا خواسته شد که طبق وظایف ذاتی و قانونی خود، در این عرصه ورود داشته باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898293

دیگر خبرها

  • امربه معروف ونهی از منکر وظیفه همه آحاد جامعه
  • تقدیر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از پلیس در موضوع عفاف و حجاب
  • ستاد حجاب در سال ۱۴۰۲ به ریاست وزیر کشور تشکیل شد
  • فراجا وظایفی در حوزه عفاف و حجاب دارد / همه نسبت به ناهنجاری‌های اجتماعی مسئولیت داریم
  • لزوم حمایت مقامات قضایی از اهداف مجمع امر به معروف و نهی از منکر
  • اژه‌ای: به فراجا در زمینه موضوع حجاب کمک کنیم
  • فراجا در حوزه عفاف و حجاب وظایف ذاتی و قانونی دارد/ ما امروز همه نسبت به ناهنجاری‌های اجتماعی مسئولیت داریم و باید به وظایف خود عمل کنیم
  • اژه‌ای: باید به فراجا در طرح عفاف و حجاب کمک کنیم
  • فرهنگ سازی و اغنای عمومی در حوزه عفاف حجاب اساسی و ضروری است
  • افشاگری دبیر ستاد امر به معروف: رئیسی دستور تشکیل ستاد حجاب را داد