Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@23:19:34 GMT

ثبت ملی ۳۰ آیین عاشورایی/ از مشال پلیته تا منبرکشی

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۳۵۳۳۸

ثبت ملی ۳۰ آیین عاشورایی/ از مشال پلیته تا منبرکشی

طوبی اصانلو در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه عاشورا و فلسفه آن در قلب و جان مردم ریشه دوانده است و کاملاً به این باورها و اعتقادات ایمان دارند گفت: حدود ۳۰ اثر و آئین عاشورایی در استان به ثبت ملی رسیده است.

وی افزود: برخی آئین‌ها مانند مشال پلیته از جمله رسم‌های فراموش شده‌ای است که در شرق استان استان برگزار می‌شود و در زمانی که روشتایی و برق وجود نداشت، پارچه‌ها و لباس‌های را به نیت مراسم عاشورا در طول سال کنار می‌گذاشتند و با آن مشعل درست می‌کردند وبرای مراسم عزاداری و سینه زنی از این مشعل و پارچه‌ها استفاده می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصانلو با اظهار اینکه آئین مشال پلیته به عنوان قدیمی ترین آئین در شرق استان و در منطقه بهشهر و گرجی محله در حال انجام است گفت: ۸۰ آئین ثبت ملی شده داریم که ۳۰ آئین به عاشورا و عزاداری‌های امام حسین (ع) بر می‌گردد.

کارشناس میراث فرهنگی تصریح کرد: یکی دیگر از آیین‌هایی که برگزار می‌شود صبح صادق که در محله ماهفروجک ساری به «صبح تروره» معروف است و از دیگر آیین‌هایی که مردم مازندران بسیار به آن اعتقاد دارند، «تکیه دوسن» است و مردم در روزهای منتهی به محرم نسبت به غبارروبی تکایا و مساجد اقدام می‌کنند تا برای عزاداری محرم آماده شود.

اصانلو، هدف اصلی حفظ آئین‌های عاشورایی را آشنایی نسل جدید با این آئین‌ها برشمرد و گفت: نسل جدید و آئین‌ها حامیان اصلی باورها و رسم‌ها هستند و باید فرزندان و کودکان را با این رسم و رسوم آشنا کنیم تا در استمرار آن تلاش کنند.

این کارشناس میراث فرهنگی یادآور شد: آئین منبرکشی منزل علمدار در امامزاده یحیی ساری در محله سیزده پیچ را از رسم‌های قدیمی و ماندگار عاشورایی برشمرد و مردم از مناطق مختلف در شب عاشورا خود را به این مراسم می‌رسانند و معتقدند باید از زیر منبر رد شوند تا یکسال برابر حوادث بیمه باشند.

وی علم گردانی در روستاهای مازندران را از دیگر رسم‌ها عاشورایی بیان کرد و گفت: علم پنج تن و گرداندن آن به درب منازل و سینه زنی زنان روستای ولامده از دیگر آئین‌های قدیمی و عاشورایی در مازندران است.

کد خبر 4712981

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی مازندران آئین های عاشورایی ساری هفته دولت بوشهر ماه محرم قزوین شیراز ایلام گرگان شهرکرد استانداری سمنان خرم آباد خطبه های نماز جمعه اربعین حسینی مشهد یاسوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۵۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه جشنواره «تن پوش» در ورامین

به گزارش خبرنگار مهر، آئین اختتامیه جشنواره مد و لباس ایرانی و اسلامی شامگاه جمعه در فرهنگسرای رازی ورامین و با حضور سرهنگ مهدی امینی فرمانده سپاه ناحیه ورامین و مردم برگزار شد.

امینی در حاشیه این آئین به خبرنگار مهر گفت: هدف از برگزاری این جشنواره کشف استعدادهای نوظهور و شناسایی طراحان نوپا و جوانی است، که در زمینه پوشاک و مد و لباس ایرانی و اسلامی فعالیت کرده و نیازمند حمایت هستند.

این جشنواره به همت جامع بسیج زنان ناحیه مقاومت بسیج امام حسین (ع) ورامین با همکاری دیگر نهادها برگزار شده بود.

کد خبر 6082874

دیگر خبرها

  • اختتامیه جشنواره «تن پوش» در ورامین
  • برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی
  • همدلی نیاکی‌ها و اسکی‌های لاریجان با آیین سنتی ورف چال؛ روزی که زنان پادشاهی می‌کنند
  • همدلی نیاکی‌ها و اسکی‌ها لاریجان با آیین سنتی ورف چال؛ روزی که زنان پادشاهی می‌کنند
  • آئین شکرانه خدمت زائران نوروزی حضرت رضا (ع) 
  • آیین آغاز به کار مرکز مستقل بسیج اروندکنار
  • ثبت آئین پخت سمنوی سادات از البرز در فهرست میراث ملی
  • آیین تکیه خوانی و علم کشی در شمیران
  • ببینید | آئین بهره برداری از ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی در کلانشهر کرج با حضور وزیر کشور
  • آیین تکیه خوانی، سنت عزاداری و علم کشی