Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@21:09:48 GMT

مقابله چین با راهبرد فروش تسلیحاتی آمریکا به تایوان

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۳۶۱۴۶

مقابله چین با راهبرد فروش تسلیحاتی آمریکا به تایوان

ارتش چین در تازه ترین ترین بیانیه خود ضمن ابراز انتقاد شدید از آمریکا آورده است چنین فروش های تسلیحاتی هرگز باعث برتری هوایی تایوان در برابر چین نمی شود.

این بیانیه خاطر نشان کرده است دولت چین تدابیر بازدارنده و مقابله جویانه لازم را اتخاذ کرده و چنین سرمایه گذاری از سوی تایوان برای خرید این جنگنده ها را از هر جهت بیهوده می داند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه ارتش چین هم در گزارشی آورده است که اصرار بر این اقدام از سوی تایوان، هدر دادن پول های این جزیره است در واقع این یک سرمایه گذاری در حمایت از صنایع تسلیحاتی آمریکا محسوب می شود و برای تایوان نفعی ندارد.

«چائو یانجونگ» محقق آکادمی علوم نظامی چین می گوید که تایوان با این ۶۶ فروند جنگنده وایپر نمی تواند در مقابل قدرت نظامی چین قد علم کند و این جزیره دارد پول هایش را هدر می دهد.

وی افزود ما تنها قدرتی هستیم که می توانیم امنیت و ثبات تنگه تایوان را مورد حراست قرار دهیم و از حق حاکمیت چین حفاظت کنیم چنین خریدهای تسلیحاتی توان نظامی تایوان را بر چین افزایش نمی دهد.

«چینگ رونگدی» از مرکز جنگ آکادمی علوم نظامی چین هشدار داد چین ساکت نخواهد ماند ما هرگز اجازه نمی دهیم شماری از مقام های آمریکایی و تایوان اصل چین واحد را به چالش بکشند.

توافقنامه فروش تسلیحات جنگی توسط آمریکا به تایوان، باید به تصویب کنگره آمریکا برسد اما پیش از آن، تایوان از این خرید تسلیحاتی دفاع و تاکید کرده است برای مقابله با چین و بالا بردن توان دفاعی خود لازم است این جنگنده ها را در اختیار بگیرد.

 در همین حال «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین هم در مصاحبه با خبرنگاران در پکن بار دیگر گفت چندین یادداشت اعتراضی تسلیم مقام های آمریکایی شده است.

تشدید تنش ها در روابط پکن و واشنگتن پس از آن صورت گرفت که آمریکا اعلام کرد درصدد فروش جنگنده های اف ۱۶ به تایوان به ارزش ۸ میلیارد دلار است و بررسی برای فروش آنها در جریان است.

اگر این جت ها به تایوان فروخته شود یکی از بزرگترین فروش های تسلیحاتی آمریکا به تایوان در چند دهه گذشته است اما چین می گوید پیامدهای بسیار جدی برای واشنگتن خواهد داشت.

این جنگنده ها ساخت شرکت آمریکایی لاکهید مارتین است و در صورتی که سنای آمریکا تصویب کند، به تایوان فروخته خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین تاکید کرد ما در صورتی که چنین فروشی صورت گیرد هر تدبیری لازم باشد برای حراست از حق حاکمیت خود اتخاذ خواهیم کرد.

چین یک ماه قبل وقتی آمریکا اعلام کرد تانک، موشک و تجهیزات دیگری به ارزش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به تایوان می فروشد هشدار داد که شرکت های فروشنده این تسلیحات را تحریم خواهد کرد.

«لیانگ یون شیانگ» از دانشگاه پکن در این ارتباط می گوید احتمال می رود چین در صورت انجام این معامله تسلیحاتی، تعاملات و ارتباطات نظامی با آمریکا را تعلیق کند.

وی افزود از حربه های دیگر چین این است که فشارهای نظامی بر تایوان را با انجام رزمایش های مکرر در نزدیکی این جزیره افزایش دهد.

این کارشناس چینی تصریح کرد یکی از نگرانی های پکن این است که تایوان با داشتن این جنگنده ها می تواند قابلیت های هوایی خود را افزایش دهد و توازن قدرت را به نفع خود تغییر دهد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا قبل از تصویب سنا این فروش را مورد تایید قرار داده و توئیت کرده است این معامله تسلیحاتی بزرگی با پول زیاد است.

آمریکا یک بار در سال ۱۹۹۲ میلادی جت های اف ۱۶ به تایوان فروخت این دومین فروش تسلیحاتی از این نوع از آن زمان تا کنون است.

وزارت خارجه تایوان هم در بیانیه ای از این فروش تسلیحاتی استقبال کرده و همزمان رزمایش های چین در اطراف این جزیره و دریای جنوبی و شرقی را خطری برای صلح و ثبات و امنیت دانسته است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چین ایالات متحده آمریکا فروش تسلیحات تایوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۶۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) استقبال سرد چینی‌ها از بلینکن

وزیر امور خارجه آمریکا بدون فرش قرمز و حضور مقام‌های عالی رتبه وارد چین شد. رئیس کمیته حزب کمونیست در شانگ‌های و یکی از اعضای دفتر سیاسی، عالی رتبه‌ترین مقامی بود که از بلینکن استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا برای تحت فشار قرار دادن پکن در مورد مسائلی از جمله حمایت این کشور از روسیه و ظرفیت مازاد صنعتی، با تهدید تحریم‌های جدید آمریکا در جریان این سفر، وارد چین شده است.

بلینکن در سفر سه روزه خود ابتدا در شانگ‌های رفته و سپس در پکن توقف خواهد کرد تا با دانشجویان صحبت کند و در یک بازی بسکتبال شرکت کند.

براساس گزارش بلومبرگ، بلینکن تلاش خواهد کرد تا مقامات چینی را متقاعد کند تجارتی را که به رغم محدودیت‌های غربی اعمال شده پس از حمله روسیه به اوکراین، پایگاه صنعتی دفاعی روسیه را قادر به بازسازی کرده است، متوقف کند.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: همچنین ادعا‌های ارضی پکن در مورد تایوان و دریای چین جنوبی در دستور کار قرار دارد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته پکن را «بیگانه هراس» خواند و قول داد که تعرفه‌های بیشتری بر چین اعمال کند و تحقیقاتی را در مورد صنعت کشتی سازی این کشور آسیایی آغاز کرد.

قبل از دیدار بلینکن، رسانه‌های دولتی چین تناقض در تلاش برای تثبیت روابط و در عین حال تشدید رقابت تجاری را مطرح کردند.

گلوبال تایمز، نوشت: «چرا طرف آمریکایی یک دیدار عادی را به چیزی که به نظر می‌رسد یک اولتیماتوم است تبدیل می‌کند؟ در این تفسیر هشدار داده شده است: «اگر این مشکل حل نشود، مانند راه رفتن در شب با چشم بسته است و به راحتی منجر به اشتباه و حتی خطر می‌شود».

بلینکن تنها چند ساعت پس از تصویب یک بسته کمک اضطراری ۹۵ میلیارد دلاری برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان توسط سنا وارد چین شده است.

بلومبرگ می‌گوید هیأت ایالات متحده به دنبال این خواهد بود که سیاست‌های خود را به طور واضح به پکن ابلاغ کند تا از تشدید تنش‌ها جلوگیری کند. سفر بلینکن همچنین همزمان با برگزاری مانور‌های نظامی آمریکا و فیلیپین در نزدیکی دریای جنوبی چین و تایوان است.

بعید است که مقامات ایالات متحده از این نشست‌ها با پیشرفت‌های مشخص یا قابل ارائه خارج شوند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن
  • سفیر روسیه کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین را مضحک خواند
  • اسلحه واجب‌تر از نان شب؛ رکوردشکنی هزینه‌های تسلیحاتی
  • رکوردشکنی هزینه‌های تسلیحاتی در سطج جهانی
  • رویترز: آمریکا به صورت مخفیانه به اوکراین موشک دوربرد ارسال کرده است
  • تسلیحات، واجب تر از نان شب / هزینه های تسلیحاتی جهان به 2.5 تریلیون دلار رسید / هزینه های تسلیحاتی در سطج جهانی رکورد زد
  • (ویدیو) استقبال سرد چینی‌ها از بلینکن
  • بسته تسلیحاتی یک میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین
  • آماده‌سازی بسته کمک تسلیحاتی جدید آمریکا به اوکراین
  • واکنش تایوان به تخصیص بسته کمک‌های مالی جدید آمریکا