Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-25@00:28:14 GMT

برخورد امام صادق (ع) با ریخت و پاش صحابه

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۳۷۷۲۸

برخورد امام صادق (ع) با ریخت و پاش صحابه

مراسم عزاداری شب هفتم محرم باسخنرانی حجت‌الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی و مدیحه‌سرایی سیدمهدی میرداماد در مسجد امیر (ع) برگزار شد.

به گزارش مشرق، مراسم عزاداری شب هفتم محرم شب گذشته جمعه ۱۵ شهریورماه باسخنرانی حجت‌الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی و مدیحه‌سرایی سیدمهدی میرداماد در مسجد امیر (ع) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام علوی تهرانی در این مراسم طی سخنرانی با موضوع «امامت، روح غدیر» اظهار داشت: بندگی خدا یعنی یک تلاش عاشقانه برای جلب نظر معبود است لذا افرادی که می‌گویند براساس نظر خودم عمل می‌کنم، از کجا می‌دانند که نظر معبود را جلب می‌کنند.

وی با اشاره به رموز جلب توجه معبود، گفت: انسان کاری را که انجام می‌دهد نباید جفای به خدا باشد پس بنابراین باید کاری را انجام دهیم که خدا خواسته است. دومین خصلت آن است که باید کار ما رضایت الهی را در پی داشته باشد که این رضایت بزرگترین نعمت است.

بیشتر بخوانید: این حسین(ع)‌کیست؟ چرا امام حسین (ع) تفسیر «نفس مطمئنه» است؟

علوی تهرانی با بیان اینکه در بندگی باید به مسیری حرکت کنیم که خدا فرموده است، تصریح کرد: رضایت خداوند را به دست آوردن، کار سختی است و اموری باید رعایت شود که برای ما قابل درک نیست.

این سخنران مذهبی با اشاره به اینکه چه عملی موجب رضایت خداوند است، گفت: در دین کلی گویی مطرح نیست باید مصداقی مطرح کرد، گفتند کردار نیک، پندار نیک و گفتار نیک اما مصداق این‌ها چیست؟ چه چیزی کردار نیک است؟

وی گفت: امام صادق (ع) صحابه‌ای به نام حسین بن عبدالاعلی داشتند که فردی ثروتمند بود، بنا می‌کند با عده‌ای از عراق به مکه برای حج برود. جمعیتی می‌رفتند تا امنیتی بیشتری حاکم باشد. حسین بن عبدالاعلی به خادمان خود گفته بود جلوتر بروند و زودتر در کاروان‌سراها اسباب پذیرایی را فراهم کنند. به طور مثال گاوی یا گوساله‌ای را ذبح و کباب کنند تا هم‌کاروانی‌هایش راحت باشند و آب در دل آن‌ها تکان نخورد. اتمام حج این است که به زیارت امام معصوم (ع) برسی. بعد از حج این‌ها نزد امام صادق (ع) رفتند. حسین سلام کرد امام پاسخ نداد و فرمودند: تو مومنی را پیش خودشان خار می‌کنی. او گفت: دور باشم از این کار، حضرت فرمودند: به من خبر دادند که تو از کوفه راه افتادی تا مکه رفتارهای اینچنینی کرده‌ای، حسین گفت: بنا داشتم هم‌کاروانی‌هایم راحت باشند. حضرت فرمودند: با خودت فکر نکردی شاید یکی از این همراهان، دلش بخواهد کاری شبیه تو انجام دهد و پیش خودش شرمنده شود؟ حسین گفت: ببخشید و حضرت تازه فرمودند: و علیک سلام.

علوی تهرانی با بیان اینکه کردار نیک پس چیست؟ این فرد که بنا داشت از زائران بیت الله الحرام پذیرایی کند، افزود: کردار نیک را باید امام معصوم (ع) تعیین کند. براساس این روایت امروز می‌توان گفت فردی حق ندارد سوار بر ماشین یک میلیاردی شود؛ چون به این واسطه افراد پیش خود خار می‌شوندو به طور مثال پشت چراغ قرمز یک فرد با ماشین گران قیمت خود با همسرش ایستاده و فردی با همسرش روی موتور نشسته است که در این صورت اعتبار این مرد نزد همسرش خار می‌شود.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: باور 373 بازار سکه و ارز اخبار خودرو حزب الله لبنان مراسم عزاداری ماه محرم حج سخن امام صادق امام معصوم حسینیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۷۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرونشست زمین در میدان امام حسین(ع) یزد با بارش‌های اخیر

به دنبال بارش شدید باران و وقوع سیلاب در شهر یزد، بخشی از زیرگذر میدان امام حسین(ع) به عنوان میدان اصلی شهر یزد با فرونشست همراه و تردد در این مسیر محدود شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، بارش‌های سیل‌آسای باران در نقاط مختلف استان یزد سبب روان شدن سیلاب و رواناب‌ها در بخش‌های مختلف استان شد.

علاوه بر روان‌ شدن سیلاب‌ در بخش‌های مختلف برخی شهرها، سیل خسارت‌هایی هم به دنبال داشت که از فرونشست تا ورود آب به منازل مردم در برخی از نقاط استان را شامل می‌شود.

از جمله خسارت‌های سیل در شهر یزد، فرونشست بخشی از مسیر زیرگذر میدان امام حسین(ع) بود که سبب شد بخشی از این زیرگذر قابل استفاده نباشد.

شهر یزد در سال 1401 هم شاهد دو سیل بسیار شدید بود که خسارت‌های زیادی به همراه داشت؛ از جمله خسارت‌های این دو سیل ویرانگر، فرونشست‌هایی بود که با عمق بالا در نقاط مختلف شهر به وقوع پیوست.

در سیل مرداد 1401 طبق گزارش‌های اعلام شده بالغ بر 500 فرونشست در بخش‌های مختلف ایجاد شده بود که بخش قابل توجهی از آن به دلیل عدم بازسازی و غیرفعال شدن قنات‌ها بود و میل‌های این قنات‌ها سبب فرونشست زمین شده بودند.

نکته بسیار مهم و قابل توجه در ارتباط با این سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها در نقاط مختلف شهر یزد، وضعیت بافت تاریخی است که با وجود آسیب‌هایی که در این بخش وجود داشته اما نسبت به بخش‌های دیگر به ویژه بافت فرسوده خسارت بسیار جزئی‌تر داشته است.

نوع معماری بافت تاریخی شهر یزد، حفر چاه‌های جذبی از سوی شهرداری و همچنین ورود آب به قنات‌های فعال از جمله دلایلی است که بافت تاریخی شهر یزد را از تخریب سیلاب در امان نگه داشته است.

به گفته کارشناسان قنات و سازه‌های آبی سنتی، در صورتی که تمام قنات‌های شهر یزد که نزدیک به یک هزار کیلومتر در زیر شهر هستند، فعال بودند، سیل امکان خسارت وارد کردن به هیچ بخشی از شهر یزد را نداشت، اما متاسفانه در طول دهه‌های گذشته لایروبی، حفاظت و بازسازی از قنات‌ها به صورت کامل کنار گذاشته شده است.

در حال حاضر و در سیلاب اخیر نیز به دلیل ورود آب به برخی از ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها امکان وقوع خسارت‌هایی وجود دارد، اما بررسی این خسارت‌ها به روزهای آینده موکول شده است. 

انتهای پیام/781

دیگر خبرها

  • فرونشست زمین در میدان امام حسین(ع) یزد با بارش‌های اخیر
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع)
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین (ع)
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر امام حسین (ع)
  • آتش سوزی انبار داروی بیمارستان امام حسین
  • آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین تهران
  • علت آتش‌سوزی در انبار بیمارستان امام حسین چه بود؟/ عکس
  • پذیرش سطح عالی و مقطع خارج مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(ع) قم
  • رضایت شهروندان از خدمات شهرداری تهرانی در روز عید فطر