Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@15:32:41 GMT

از شیرخوارگان حسینی تا گل‌گیران در بیجار

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۳۸۲۹۲

از شیرخوارگان حسینی تا گل‌گیران در بیجار

به گزارش ایکنا از کردستان، بیجار یکی از شهرستان‌های استان کردستان بوده که در ایام ماه محرم همچون مردم سایر استان‌های کشور در سوگ سرور و سالار شهیدان به عزاداری می‌نشینند.مردمان دیار گروس در این ایام با آیین‌ها و مراسمات خاصی عزاداری می‌کنند.
همایش شیرخوارگان حسینی
روز شهادت حضرت علی اصغر(ع) و روزعاشورا به یاد طفل شهید دشت کربلا گهواره بین عزاداران به گردش در می‌آید و مادران برای شفای کودکان مریض خود نذر می‌کنند و صدقات خود را در این گهواره‌ها می‌اندازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در روزی که منقش به نام حضرت علی اصغر(ع) کوچکترین سرباز امام حسین(ع) در صحرای کربلا بود، ماداران با گریه‌هایی که برای مظلومیت امام حسین(ع) و یاران باوفای آن حضرت از گونه‌هایشان جاری می شود؛ با زمزمه «یا حضرت علی اصغر» در گوش شیرخواران و کودکان خود، آن‌ها را نذر یاری رساندن به صاحب‌الزمان(عج) می‌کنند.
اجرای برخی آئین‌های سنتی مانند دسته اعراب هاشمی که در آن کودکان و نوجوانان با پوشیدن لباس ویژه اعراب به منزله کودکان کاروان کربلا گرداگرد اسبی که نماد ذوالجناح است بر سر و سینه‌زنان ندای «یا حسین مظلوم، حسین وای، ذوالجناح کو بابایم» سر می‌دهند و پیشاپیش دسته‌های عزاداری حرکت می‌کنند.
تعزیه‌خوانی
تعزيه خواني يكي ديگر از آئين هاي سنتي در ماه محرم است كه بيشتر در روستاهاي اين شهرستان برگزار مي‌شود.


تعزیه‌خوانی که مختص شهر بیجار است، در شب‌های هفتم تا دهم ماه محرم در دستجات عزاداری اجرا می‌شود، مراسم «شمر خوانی» یا همان تعزیه با حضور شمر و یاران بازمانده امام حسین(ع) برگزار می‌شود که در شب دهم با برگزاری مراسم گل‌گیران بیجاری به سوگ حسین عزاداری می‌کنند.
آئین حلیم پزی در روز تاسوعا
پخش نذورات نیز که بیشتر به صورت پذیرایی با غذای گرم از هیأت‌ها انجام می‌شود، از شب هفتم ماه محرم آغاز شده و بین حاجت‌مندان و نیازمندان درگاه اهل بیت(ع) که به قصد تبرک به این مجالس می‌روند، پخش می‌شود.
پخت حلیم در شب تاسوعا توسط زنان برخی از مناطق استان از جمله شهر بیجار از جمله رسوم دیگری است که در استان کردستان در ایام محرم اجرا می‌شود در شب تاسوعا بانوانی که نذر دارند به ماتم قافله سالار دشت کربلا در خانه فردی که نذر دارد جمع می‌شوند و آن شب تا صبح هیچ کس نمی‌خوابد و به قرائت قرآن و دعا می‌پردازند.


در این مراسم زنان شب قبل با پاک کردن گندم‌ها و شستن و تمیز کردن، آن را برای پختن حلیم روز تاسوعا آماد می کنند و صبح زود قبل از اذان صبح حلیم در دیگ‌های بزرگ در حیاط فردی که نذر دارد، بار گذاشته می‌شود و با این حلیم در صبح غم‌انگیز عاشورا از عزاداران پذیرایی می‌شود.
پس از سپری شدن زمانی از حرکت دسته‌های عزاداری در روز عاشورا به یاد واپسین تکبیرهای کاروانیان کربلا و ندای «هل من ناصر ینصرنی» قافله‌سالار دشت کربلا مؤذنان اذان می‌گویند و به طرف میادین شهرها می‌روند.
حرکت علم‌ها و بیرق‌های عزاداری که بزرگ‌ترین آن علم بلندی منصوب به قمر بنی‌هاشم حضرت ابالفضل (ع) بوده که نشان دهنده در زمین نماندن علم آن امام همام است در بیجار انجام می‌شود.

برگزاری آیین گل‌گیران
عزاداران حسینی در روز عاشورا با برگزاری مراسم گل گیران، غربت اهل بیت امام حسین(ع) و یاران با وفایش را در صحرای کربلا روایت می‌کنند. آئین گل‌گیران در روز عاشورای حسینی از صبح و با حضور مردم در خیابان‌های اصلی شهر بیجار آغاز می‌شود که تمامی هیئات مذهبی و دسته‌های عزاداری با نظم و ترتیب خاصی در برگزاری هر چه باشکوهتر آن با هم متحد و یکدل می‌شوند.


مقدمات برگزاری این آیین دو هفته قبل از روز عاشورا و با تهیه خاک رس از دشت‌های اطراف شهر و الک کردن آن آغاز می‌شود و در روز عاشورا گل مخصوص این آیین در داخل ظرف‌های مختلف تهیه و عزاداران با گل به سر کردن به سوگ سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) می‌نشینند.
حاضران در این آئین سپس با زنجیرزدن و سینه‌زدن و عبور از خیابان‌های اصلی، راهی حسینیه بیجار می‌شوند و در طول مسیر با صدای یا حسین(ع) در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان اشک می‌ریزند.

گفتنی است؛ آئین گل‌گیران شهرستان بیجار در چهارمین همایش ثبت ملی آثار، در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا کردستان اجتماعی عزاداری حسینی بیجار تعزیه خوانی گل گیران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۸۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سید حسین حسینی نقره داغ شد!

به گزارش فرارو و به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، کمیته انضباطی با بررسی دقیق گزارش مسابقه و تطبیق موضوع با مقررات انضباطی آرا مربوط به دیدار تیم‌های آلومینیوم اراک و استقلال را به شرح ذیل اعلام کرد:

باشگاه آلومینیوم اراک

تخلف: استفاده از الفاظ توهین آمیز و پرتاب اشیا از سوی تماشاگران منتسب و ورود تماشاگر به داخل زمین مسابقه

مستند: ماده ۸۶

تنبیهات:۲۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی+اجرای یک جلسه محرومیت از حضور تماشاگران در مسابقه رسمی موضوع دادنامه تعلیقی شماره ۲۰۶۹ پس از قطعیت دادنامه (قابل تجدیدنظر)

حامد بصیری (بازیکن آلومینیوم اراک)

تخلف: رفتار غیرورزشی؛ مستند: ماده ۶۴

تنبیهات:۲۰ میلیون تومان جریمه نقدی (قابل اجرا_قطعی)

باشگاه استقلال

تخلف: استفاده از الفاظ توهین آمیز و پرتاب اشیا از سوی تماشاگران منتسب؛ مستند: ماده ۸۶

تنبیهات: ۱۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی (قابل تجدیدنظر)

سید حسین حسینی (بازیکن استقلال)

تخلف: نقص اصول کلی رفتار و بدرفتاری نسبت به مقام رسمی مسابقه؛ مستند: مواد ۵۱ و ۵۵

تنبیهات: یک جلسه محرومیت که به مدت ۶ ماه تعلیق می‌شود + ۳۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی (قابل تجدیدنظر)

محمدحسین مرادمند (بازیکن استقلال)

تخلف: بدرفتاری نسبت به مقام رسمی مسابقه؛ مستند: ماده ۵۵

تنبیهات: ۱۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی (قابل تجدیدنظر)

دیگر خبرها

  • همایش بین‌المللی «معرفت و رسالت حسینی» در کربلا آغاز شد
  • ترکیب تراکتور بدون خمس زیر و رو شد!
  • گناه دروازه‌بان استقلال چیست/ باید با مشت بر سر دختر جیمی جامپ می‌کوفت؟!
  • گناه دروازه‌بان استقلال چیست/ با مشت بر سر دختر جیمی جامپ می‌کوفت؟
  • دروازه‌بان استقلال چه کار باید می‌کرد/ با مشت بر سر دختر جیمی جامپ می‌کوفت؟
  • سومین همایش بین‌المللی معرفت و رسالت حسینی آغاز شد
  • جانشین بیرانوند در آستانه رسیدن به رکورد حسین حسینی
  • سید حسین حسینی نقره داغ شد!
  • رونمایی از مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی در کربلا،فردا
  • رونمایی از مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی در کربلا