Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@16:25:15 GMT

کاهش حجم پرونده های جذب هیئت علمی در سالهای اخیر

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۳۸۹۷۵

کاهش حجم پرونده های جذب هیئت علمی در سالهای اخیر

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، محمدعلی کی نژاد در این نشست گفت: ما در ده سال اخیر حدود شصت هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های کشور جذب کرده ایم.

وی ادامه داد: حدود ۸.۴ درصد از آنان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های خارج از کشور و ۹۵.۲ درصد آنان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های داخل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس هیئت عالی جذب اعضاء هیئت علمی تأکید کرد: تمام اختیارات جذب اعضاء هیئت علمی به هیئت های جذب واگذار شده است و هیئت عالی جذب تنها کار نظارتی را انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر حجم پرونده‌های جذب کمتر شده است و دلایل آن را اشباع شدن ظرفیت اعضاء هیئت علمی رشته‌های موجود دانشگاه‌ها، کاهش دانشجو، کاهش ردیف استخدامی و همچنین کاهش بودجه و اعتبار دانشگاه‌ها عنوان کرد.

کد خبر 4713172 زهرا سیفی

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد دانشگاه آزاد اسلامی سازمان سنجش وزارت علوم تحقیقات و فناوری حسین توکلی دانشجویان دانشگاه های ایران دانشگاه های علوم پزشکی پذیرش بدون آزمون پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی وزارت بهداشت دانشگاه پیام نور مهندسی فناوری دانشگاه علم و صنعت دانشگاه تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۸۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه‌های دولتی و رشته‌های اشتغال‌آفرین در اولویت دریافت بودجه

خطیبی، معاون وزیر علوم تحقیقات در برنامه تلویزیونی بالاتر با عنوان «بودجه آموزش عالی برای همه دانشجویان؛ آری یا نه؟» مطرح کرد: آنچه در بودجه عمومی کشور دیده می‌شود به دانشگاه های دولتی زیرمجموعه وزارت علوم اختصاص دارد و دانشگاه غیردولتی، غیرانتفاعی و دانشگاه هایی که به هر نحوی با شهریه خدمات می‌دهند از بودجه عمومی برخورداری ندارند و ما عمدتا از بودجه سنواتی که هرساله تصویب می‌شود بین پژوهشگاه ها، پارک های علم و فناوری، موسسات آموزشی و مراکزی که خدمات رایگان ارائه میدهند توزیع می شود.

او با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۳ در این رابطه هنوز بسته نشده در رفت و آمد بین مجلس و دولت است، گفت: اما در سال ۴۰۲ بالغ بر ۴۱ هزار میلیارد تومان هزینه جاری بود تقریبا ۶ هزار میلیارد تومان هم بودجه تملکی و دارایی.

دانشگاه های دولتی در اولویت دریافت بودجه دولت 

وحید مهربانی مدرس دانشگاه نیز در این باره بیان کرد: اساسا وقتی آموزش عالی را تفکیک به دولتی و غیر دولتی می‌کنیم منطقا باید بودجه دولت به دانشگاه و دانشجویان بخش دولتی برسد. روال در کشور ما و سایر کشورها همین گونه است که دولت بودجه ای را تخصیص می دهد به دانشگاه‌های دولتی تا از طریق دسترسی به آموزش عالی دولتی اهدافی که دولت ها از برگزاری آموزش‌عالی در نظر دارند تحقق پیدا کند.

او ضمن مخالفت با توزیع متوازن بودجه بین دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی گفت : بخش غیردولتی خود باید هزینه های خود را تامین کند و بودجه دولتی نمی‌تواند به آن اختصاص پیدا کند مگر در موارد خاص که مشاهده شود مثلا دانشجویانی از بخش ضعیف جامعه در این دانشگاه ها حضور دارند و اگر حمایت دولتی وجود نداشته باشد دسترسی این‌قشر به آموزش عالی مخدوش می شود.

رایگان بودن تحصیل تا سرحد خودکفایی، تکلیف قانونی دولت

خطیبی‌، معاون وزیر علوم تاکید کرد: مقوله ای که خیلی باید به آن دقت کنیم بحث کیفیت آموزش عالی است آن هم نه در نحوه ارائه آموزش. چیزی که ما در این دوره وزارت علوم پیگیری می‌کنیم بحث آمایش آموزش عالی است. اینکه ما چه چیزی آموزش دهیم. ما تاکید داریم به لحاظ تکلیف قانونی که داریم به عنوان دولت، تحصیلات تا سرحد خودکفایی رایگان باید باشد و تکلیف قانونی ما است. 

او ادامه داد: در یک رشته ای که بازار اشتغال ندارد و انباشت فارغ‌التحصیلان را داریم یا فارغ التحصیلان فعلی اوضاع اقتصادی چندان خوبی ندارند، در این شرایط ما دیگر تکلیفی نداریم در این رشته شرایط تکلیف رایگان را بگذاریم.

معاون وزیر علوم گفت: موضوعی که ما پیگیری می‌کنیم بحث آمایش آموزش عالی و توجه به پیوست اشتغال برای هر رشته است. یعنی هر رشته ای که بخواهد ایجاد شود مکلف شدند مسئولین دانشگاه که پیوست اشتغال آن را ارائه دهند مبنی بر اینکه اگر قرار است این رشته ایجاد شود آیا آینده شغلی دارد یا نه. ناظر به همین قضیه در رشته های زیادی ظرفیت دانشجو را صفر کردیم؛ رشته‌هایی که بازار کار آن‌ها اشباع شده و ضرورتی در آموزش عالی حس نشد که ادامه داشته باشند. برعکس آن هم وجود داشت و رشته های جدید هم ایجاد شدند.

نمی‌توان برای علم و تکنولوژی سقف قائل شد

 خطیبی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم برای علم و تکنولوژی سقف قائل شویم، گفت: امروز علوم نوظهوری مثل هوش مصنوعی، نانو، کوانتوم و دانش هسته ای داریم ، در این قضایا همچنان باید تحقیق کنیم و فارغ‌التحصیل داشته باشیم تا بتوانیم نیاز کشورمان را برطرف کنیم.

او مطرح کرد: برای بحث سرحد خود کفایی نمی‌توان یک حکم کلی داد و باید رشته به رشته، مورد به مورد بررسی بکنیم که این کار در حال انجام است. 

اهمیت به آینده شغلی در تایید رشته های جدید 

او ادامه داد: در وزارت علوم یک شورای گسترش آموزش عالی داریم که آینده شغلی رشته هایی که قرار است تاسیس شوند در آن بررسی می شود. برای رشته هایی که ضریب اشتغال بالا دارند ونیاز کشور است، اتفاقا اصرار داریم که آموزش رایگان باید صورت بگیرد. عدد بودجه ای ک برای دانشگاه ها می‌بینیم ناظر به همین قضیه است که این اعتبارات صرف رشته‌هایی شود که فوایدی برای کشور دارد و مسائل را می تواند حل کند و اشتغال پذیری را برای فارغ‌التحصیلان به دنبال داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • شورای‌ عالی نظام‌پزشکی: در تعرفه‌های مصوب دولت بازنگری شود
  • فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها اصلاح شد
  • فعالیت ملک‌زاده به عنوان عضو هیئت علمی تمدید شد
  • فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیأت علمی دانشگاه ها اصلاح شد
  • انتصاب در وزارت راه و شهرسازی
  • دکتر بذرپاش حکم جدید صادر کرد
  • انتخاب ۲ پایان نامه از دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان به عنوان پایان نامه‌های برتر تقاضامحور
  • مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
  • آمار افت و خیز دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو اعلام شد/ روند رشد اعضای هیئت علمی با مرتبه استاد
  • دانشگاه‌های دولتی و رشته‌های اشتغال‌آفرین در اولویت دریافت بودجه