Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@16:59:21 GMT

نگاهی به مطالب امروز مطبوعات فارس

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۳۹۶۲۰

نگاهی به مطالب امروز مطبوعات فارس

یادداشت و سرمقالات روزنامه های چاپ امروز استان فارس شامل خبرجنوب،عصر مردم ،سبحان ،افسانه، طلوع و تماشا در این مطلب بررسی شده است.

فوتبال و کاهش تصادفات

روزنامه خبرجنوب در شماره ۱۱۱۹۰ و در یادداشتی با عنوان فوتبال و کاهش تصادفات به قلم محمد جلالی نوشت: در دهه های قبل شیراز محل فوتبالی های دو آتیشه بود،آنهایی که سعی می کردند به هر شکل ممکن خود را به ورزشگاه حافظیه برسانند تا تماشاگر بازی نماینده فارس در برابر قدرت‌هایی همچون استقلال و پرسپولیس باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیراز یکی از معدود شهرهایی بود که دو نماینده در لیگ برتر فوتبال داشت.

برق شیراز و فجر شهید سپاسی با عملکردی بی نظیر ورزشگاه حافظیه را مکانی برای جدال با میهمانان خود قرار داده بودند ،چه جام هایی که در همین ورزشگاه با رنگ زرد فجر و نارنجی برق به بالا نرفت.

در آن دوران بسیاری از استانها همچون کرمان و یزد فاقد نماینده در لیگ برتر بودند و طرفداران فوتبالی در این استان ها منتظر می ماندند تا استقلال و پرسپولیس به شیراز بیایند و آنگاه ورزشگاه کوچک اما پر خاطره حافظیه را پر کنند.

همه غره بودند و می گفتند که این ماییم که استعداد فوتبالی کشور هستیم و همین عامل سقوط شد،پس از آن هر دو تیم پرطرفدار شیرازی از گردونه رقابتها حذف شدند و یکی به لیگ یک سقوط کرد و برق شیراز هم یک یه یک از لیگ ها به پائین کشیده شد تا تنها نامش در خاطرات بماند و پس از آن کسی از فارس طعم لیگ برتر را نچشد.

قشقایی شیراز و فجر سپاسی در پایان مسابقات لیگ گذشته پشت سر یکدیگر هشتم و نهم شدند و نتوانستند طعم لیگ برتر را به هواداران خود و مردم فارس بچشانند اما امسال امیدوارانه پا به عرصه مسابقات گذاشته‌اند.

نویسنده مطلب نتیجه گرفته است اگر شیراز در لیگ برتری یک فوتبال کشور نمایندگانی داشت، مسابقات لیگ دسته برتر در شیراز برگزار می شد و  مردم شیراز و فارس برای دیدن مسابقات رنج سفر را متحمل نمی شدند و تصادفات با کاهش مسافرتها نیز کاهش می یافت.    

 درس‌های عاشورایی

روزنامه عصر مردم در شماره ۶۷۱۸ و در سرمقاله خود به قلم محمد عسلی و با عنوان درس‌های عاشورایی نوشت: انسان بودن فی نفسه یک قدرت است و امتیازاتی را به دنبال دارد. قدرت اراده و تصمیم‌گیری، قدرت بکارگیری اندیشه و استفاده از ابزارهای ساخته شده، قدرت به کار بردن اعضای بیرونی بدن و ممارست آنها برای هنرنمایی، قدرت ابزارسازی و پیشرفت در تنوع‌بخشی، قدرت خلاقیت و پاسخ به چرایی‌ها و چگونگی‌ها.

این مجموعه قدرت‌ها را در بسیاری از انسان‌های بزرگ و کوچک اعم از زن یا مرد سراغ داریم. اما انسان‌های نادری در روی زمین زندگی کرده‌اند که قدرت‌های ویژه و استثنایی داشته‌اند و کمتر کسی توانسته جا پای آنها بگذارد. حضرت امام حسین(ع) فرزند اول امام شیعیان یکی از اسوه‌های حسنه و باورمندان عظیم تاریخ است که حماسه جاودانه او و ۷۲ تن از یارانش درس‌های مانا و سختی را به بشریت دادند و قدرت استثنایی خود را به منصه ظهور رساندند.

نخست قدرت پایمردی و استقامت در برابر ستمگران و ستم‌پیشگان با هر ادعا حتی اگر مدعی دینداری باشند و با حربه و وسیله دینی به میدان بیایند زیرا یزید خود را خلیفه مسلمین لقب داده بود و لشکریانش هم اهل نماز و روزه بودند و مدعی اسلامیت.

دوم قدرت آزادی و آزادیخواهی به معنای ظهور اراده مشروع هم از درون و هم از بیرون چنانکه خطاب به سپاه عمر سعد فرمودند: «اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید» حریت و آزادگی یکی از ویژگی‌های هر مؤمن مسلمانی است که نشانه باور به خدا و قدرت لایزال اوست و هیچ قدرتی بالاتر از او نیست که انسان خود را بنده دیگری قرار دهد.

این سخن معروف امام علی(ع) کلید بازگشایی قفل زندان تسلیم‌پذیری است که فرمودند: «لا تکن عبد غیرک و لکن جعلک الله حرا» [بنده دیگری مباش که خدا تو را آزاد آفریده است]

سوم قدرت جهاد به معنای مقابله با جور، جهل، کفر، شرک و نفاق.

خداوند در قرآن فرموده: «کتب علکیم القتال و هو کره لکم و عسی ان تکرهوا شیئاً فهو خیر لکم و عسی ان تحبوا شیئاً فهو شر لکم» [جهاد بر شما واجب شد هر چند در انجام آن کراهت دارید. چه بسا چیزهایی که دوست نمی‌دارید، اما خیر شما در آن است و چه بسا چیزهایی را دوست می‌دارید لکن شر شما در آن است…]

کشتن و کشته شدن مطلوب طبع هیچ انسانی نیست زیرا انسان فطرتاً صیانت و حفظ جان خود را دوست دارد. اینکه در برابر تهاجم دشمن بتوان تا پای جان ایستادگی کرد و از میدان فرار نکرد و یا تسلیم خواسته‌های دشمن نشد یک باور قوی مسلمانی است که ساده به دست نمی‌آید و شجاعت و حریت و باور می‌طلبد که همه کس حتی اگر به ظاهر مسلمان باشند ندارند.

امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان به جهاد معنی و مفهوم واقعی دادند و قدرت خود را چنان نشان دادند که علی‌رغم شهادت تمامی آنها پیروزی خون بر شمشیر را رقم زدند.

چهارم گذشت از تمامی تعلقات دنیوی حتی زن و فرزند چنانچه تاریخ نهضت امام حسین(ع) گواه و شاهد این مدعاست که فرزند شیرخواره آن روح عظیم نیز به میدان آورده شد تا حجت بر همه دشمنان و دوستان تمام شده باشد.

پنجم قدرت کاریزمایی «تاثیرگذاری» این قدرت در معنویت و کلام امام حسین(ع) چنان بود که تمامی یاران صدیق علی‌رغم قدرت سپاه دشمن برای مبارزه و شهادت آگاهانه به میدان آمدند و حتی یک نفر تسلیم دشمن نشد و همه در رکاب آن امام همام جانفشانی کردند. انتقال این قدرت کاریزمایی در باور زنان و بازماندگان اسیر چنان بود که همه در برابر سختی‌ها و ستم‌های اسارت ایستادگی کردند و جز کلام حق نگفتند حتی در مقابل یزید که می‌خواست پیروزی خود را به رخ بکشد. حضرت زینب(س) چنان قدرتی در کلام کوبنده‌اش نشان داد که یزید را سرزنش و سرکوب کرد و او از آن همه خفت و سرزنش عقده کرد و در بدترین شرایط به درک واصل شد.

ششم حق‌طلبی و حق‌گویی که نشانه ایمان است در زورآزمایی با باطل و ناحق.

این جمله فرمایش جاودانه آن حضرت است به هنگام ورود به میدان جنگ با مشرکان:ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی فیا سیوف خذینی،اگر دین محمد جز با کشتن من پایدار نمی‌ماند پس ای شمشیرها مرا دریابید.

هفتم و مهمتر از همه آثار و اثرات آن واقعه عظیم و انقلابی است که درس‌آموز تمامی انسان‌های حق‌جو و حقگو شد تا با تأسی از آن نهضت عاشورایی در برابر ستمگران و استعمارگران و استثمارکنندگان بایستند که نمونه‌ای از آن را می‌توان انقلاب اسلامی ایران ذکر کرد.

زود باشد که ظالمان و ستمگران از قدرت بیفتند و همانند ستمگران گذشته ننگ تاریخ شوند.

والسلام

ولگردان بیماردل در فضای مجازی!

در شماره ۱۹۰۴ روزنامه تماشا در یادداشتی به قلم سیدمحی الدین حسینی ارسنجانی با عنوان ولگردان بیماردل در فضای مجازی! آمده: یکی از جمله پرســش های پیش روی مردم و به ویژه افرادی که میخواهند به صورت آبرومندانه زندگی کنند و وارد برخی مسائل و مشکالت نگردند این است که آیا برای ایجادکنندگان مزاحمت در شبکه های اجتماعی و تعرض این افراد بیماردل به حریم شخصی و زندگی خصوصی مردم در فضای مجــازی که همانا افراد بیکار، مغرض و ولگردان مسئله دار اینترنتی اند مجازاتی هم وجود دارد؟!

بســیاری از ولگردان در فضاهای مجازی و شــبکه های اجتماعی بدون در نظر گرفتن ارزش و اعتبار آبروی دیگران و خارج از اخلاق و تعهــد اجتماعی و به دور ازتقوی اقدام به انتشــار برخی مطالب نادرست و اخبار کذب در حوزههای مختلف نموده و با کار خود آبرو و حیثیت اجتماعی چندین و چند ســاله افراد و به ویژه مســئوالان عمومی را زیر ســؤال می برند.

آنها با یافتن چند عملکرد ضعیف و بزرگنمایی و تکرار بسیار آن و بدون هیچ اشاره ای به عملکردهای مثبت و موفقیت ها سعی در تخریب چهره و خدمات افرادی خاص در جامعه دارند.

گذشــته از جنبه های حقوقی آن و از نقطه نظــر اخلاقی اینگونه اقدامات فاقــد ارزش بوده و قابل پیگیــری و تعقیب قضایی می باشــد. زیرا افرادی که این چنین کارهای زشــت و ناپسندی را برای طرح و بر ســر زبان انداختن نــام خود و تخریب کردن یا از میدان به در بردن افراد موفق و توانمند انجام می دهند آثار ســوء و ناصوابی دارد که میتواند تا سال ها دامن فردیا افرادی را بگیرد و باعث اخلافات بزرگ فردی، اجتماعی، خانوادگی و حتی امنیتی گردد.

از این جهت دولت و مجموعه مســئولان نظام و خصوصا مجلس شــورای اســلامی و دســتگاه قضایی باید مصوباتی را در ارتباط با برخــورد جدی با این گونــه افراد در نظر بگیرنــد.

 افرادی که خــارج از هرگونه ملاحظات فــردی و اجتماعی اقدام به انتشــار فیلــم ها یا عکس ها، متن ها نادرســت و حتــی مطالب خارج از حیطه اخــلاق اجتماعی می نمایند، زیرا هرگونــه ایجاد مزاحمت و ســلب آســایش در فضای مجازی جرم بوده و برابر قانون باید برخورد شود.

فصل پنجم قانون جرائم رایانهای به موضوع هتک حیثیت و نشــر اکاذیب پرداخته اســت. در ماده ۱۶ این قانون آمده است، هرکس به وسیله سامانه های رایانهای یا مخابراتی،فیلم یا صوت یا تصویر دیگــری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشــر یا با علم به

تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت او شــود، به حبس از نود و یک روز تا دو ســال یا جزای نقدی از پنــج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یــا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

تبصره ماده ۱۶ قانون جرائم رایانهای هم اذعان دارد چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مســتهجن باشــد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد. امروزه متأسفانه شاهد بسیاری از بی اخلاقی ها از سوی افراد کم سواد درباره افراد شاخص و مدیران خلاق و دلسوز شیراز و استان فارس هستیم به گونهای که بسیاری از این افراد به جهت های شخصی و نرسیدن به منافع خلاف قانون و مســئولیت های خاص اداری دست به تخریب چهره و شخصیت و حرمت افراد و زیر سؤال بردن خدمات صادقانه مسئولان ارزشی و توانمند می زنند که باید با شــدت بسیار با اینگونه افراد برخورد

گردد.

باید با چنین افرادی که خارج از هرگونه مسئولیت حقوقی یا حقیقی اقدام به انتشار مطالب کذب و دروغ علیه افراد می نمایند متناسب با نوع جرمشان برخورد شــود تا تأدیب الزم گردند که اگر با این گونــه افراد برخورد جــدی و بموقع نگردد آنان در انتشــار چنین مطالبی اصرار مــی ورزند و خود را به نوعــی زرنگ و مدعی و یا فراقانونی می دانند.

ختم کلام اینکه اگر فرد یا مجموعه ای از شخص یا نهادی مدرکی دال بر تخلف دارد باید آن را به مراجع قضایی و نظارتی تحویل دهد و قانون به هیچ شــخص یا گروهی اجازه نداده است تا قبل از رأی قاضی یا افراد دارای صلاحیت کسی را محکوم نمایند و به اسم نقد آن فرد را به بدترین و بی اخالقی ترین شیوه ممکن تخریب کنند که آبروی افراد داری ارزش بسیار بالایی است.

نگرانی از افزایش دکتر و مهندس در کشور بدون توجه به معضل بیکاری

روزنامه طلوع در شماره ۲۶۰۵ خود با انتشار خبری با عنوان نگرانی از افزایش دکتر و مهندس در کشور بدون توجه به معضل بیکاری به تحلیل این خبر پرداخت و نوشت: از میان برداشته شدن سد کنکور،سال‌ها رویای بسیاری از جوانان و دغدغه برخی مسئولان و نمایندگان مجلس بوده است.

اگر قبول کنیم که این سد حتی در بسیاری از رشته های تحصیلات تکمیلی عملا برداشته شده و کارکرد کنکور از شاخص ورود به دانشگاه به شاخص تعیین واحد دانشگاهی تغییر کرده ،باید بررسی کنیم که اولا این تغییرات به چه شیوه ای و با چه کیفیتی انجام شده و ثانیا چه تبعاتی به دنبال داشته است.

بی تفاوتی

روزنامه افسانه در شماره ۳۹۵۷ سرمقاله ای با عنوان بی تفاوتی به چاپ رسانده است.

در این مطلب به قلم حمید مقدس فرد آمده است: بهداشت عمومی درایران مسئله اجتماعی مهمی است که ازکنارآن بی تفاوت می گذرند. به ویژه در فصل گرما که دربرخی مناطق ایران تا دوسوم سال هم می رسد ومیانگین آن ۶ماه است ازنارسایی های جدی درمدیریت بهداشت عمومی و فردی انباشته است . یک بی اعتنایی عمدی فراگیر بخش جدایی ناپذیر سبک زندگی یک اکثریت چشمگیر از مردم شده که شامل همه گروه های اجتماعی و درآمدی می شود . روش تغذیه ، نوع پوشش ، رژیم خواب و استراحت ، تهویه ساختمان ها ، رفتار ترافیکی ، چگونگی گذران اوقات فراغت وفقر آموزش ، جایی برای بهداشت استاندارد برای فصل گرما نگذاشته . پاره ای نارسایی های ساختاری مانند عقب مانده بودن سیستم های شهری و مدیریت زمان هم بردامنه مشکلات بهداشتی می افزایند. سهم اندک بهداشت در ردیف های بودجه و هزینه های عمومی نقش مهمی درتقویت روش ها و باورهای غلط درمورد بهداشت فردی و جمعی دارد به شکلی که حتی درگروه های درآمدی بالا هم مسئله ساز شده . کیفیت زندگی درمیان همه این گروه ها مانند فرودست ها پایین است و قربانی ناآگاهی ، ظاهرپرستی وتجمل شده . فتیشیسم ( بت انگاری ) مصرف و مد برای نمونه که دراستفاده از مواد آرایشی غیراستاندارد و لباس تنگ که زنان ودختران گرفتار آنند رفتار ضد بهداشتی با عوارض بهداشتی و اجتماعی فراوان است . کیفیت پارچه ها هم پایین است و نمی تواند اززیان های پرتوهای تند خورشید جلوگیری کند . استفاده از پوشش تیره که زنان  به استفاده ازآنها ناچارند  و برای جوانان پسرهم یک جور پرستیژ عاطفی شده به جز آثار درازمدت برروی سلامتیشان فضای اجتماعی را هم افسرده کرده که بابهداشت روانی ، تضاد شدیدی را نمایش می دهد که  پسند ها و سلیقه های خود به خودی رابر استانداردهای بهداشتی برتری داده اند. کیفیت مواد شوینده وعطرها و اسپری هاو روش استحمام هم مسئله ساز است که به ویژه درمورد  کسانی  که رایحه های تندتری دارند درجاهای شلوغ و بسته و وسایط نقلیه عمومی ناراحتی و تنش ایجاد می کند . بسیاری از مردم درمورد اثربدی که رفتارشان برروی بقیه وخودشان می گذارد بی تفاوتند که سرخوردگی های پایدارو درونی شده آنها را نشان می دهد . جنبه روانی پدیده هم مهم است و مخصوصا به کسانی مربوط می شود که دچار افسردگی شدیدند و بوهای تندی را که از عطرهای خودشان برمی خیزد حس نمی کنند . مردم درمورد اصول ساده ای که با هزینه های مناسب ، رفتارآنهارابهداشتی تر می سازد ناآگاه یا بی تفاوتند و نتایج آنی و زودگذر را بر دستاوردهای پایدار ترجیح می دهند . چیزی که سلامتی عمومی را تهدید می کند و کیفیت فضای اجتماعی را به شدت کاهش می دهد . زندگی بهداشتی درایران با استانداردهای ملی و جهانی فاصله بسیار دارد . این مسئله اجتماعی برای هیچکس مهم نیست که یک ریشه  مهم عقب ماندگی درتوسعه و ازدست رفتن فرصت ها و کاهش بازدهی و بحران روابط اجتماعی درنوع زندگی بهداشتی مانهفته وکسی هم به دنبال حل آن نیست . شاید اصل مسئله همین بی تفاوتی عمومی باشد ونه بهداشت عمومی.

رانندگانی که پشت فرمان قانون نمی نشینند

روزنامه سبحان در شماره ۴۹۶۵خود در یادداشتی به قلم لیلا غضنفری با تیتر رانندگانی که پشت فرمان قانون نمی نشینند نوشت: تصور می شــد که پیشــرفت فناوری باعث تغییرات در برخی حوزه ها از جمله فرهنگ شــهروندی شــود اما با ظهور و بروز اپلیکیشــن ها، فضای مجازی برای مردم قابل دسترس است و باز هم به جرئت می توان گفت همچنان با ضعف آموزش مواجه  هســتیم.

این خلأ آموزشی بارها باعث شــده است که مردم بیشــترین صدمه را ببینند و هیچ گاه هم خود را مقصر ندانند، نمونه این خلأ آموزشــی را می توان در فرهنگ رانندگی دید. یکی از علت های اصلــی تصادفات رانندگی، رفتارهای پرخطر اســت؛ بروز چنین رفتارهایی نشــان دهنــده همان خلأ های  یاد شــده است که باعث شده ترمز رفتارهای پر خطر رانندگی زمانی کشیده شــود که دیگر کار از کار گذشته و ماحصل آن فوتی هایی هســتند که در خودروها جان داده اند؛ متأســفانه  برآینــد رفتارهای ترافیکــی در خیابان هــا و جاده های برون شــهری نشــان می دهد که کمتر کسی پشــت فرمان قانون می نشــیند و بدون توجه بــه عوامل راهنمایــی و رانندگی و قوانین موجــود رانندگی می کند.

عواملی که باعث شــده اند  رئیس پلیس راه کشــور بگوید۹۲ درصد از عوامل تصادفات، خطاهای انســانی است هر چند نباید ایمنی مسیر و خودرو را   در رانندگی های پر خطر افرادی  را پیشت فرمان می بینیم که در حال صحبت کردن با موبایل هستند یا  در شرایط نامساعد روحی قرار دارند و تمام عصبانیت خود را در رانندگی نشــان می دهند به طوری که بســیاری از پرونده های تلنبار شده در دستگاه قضا گواهی می دهند که اکثر تصادفات بعد  از یک تشنج فکری به وقوع می پیوندند.

براساس گزارش های اخیر پلیس راهور کشور هر تصادف عامل  مرگ ۳ نفر و مجروحیت ۱۵  نفر است.

در سراســر جهان محدودیت ها و قوانین سخت گیرانه ای برای رانندگی وجــود دارد. این قوانین برای جلوگیری از حواس پرتی رانندگان به ویژه براثر استفاده از ابزارهای ارتباطی وضع  شده اند.  درکشــورهای حوزه اروپا میزان این جرائم از۶یورو درکشور ارمنستان تا ۲۲۰ یورو در انگستان و ۴۲۰ یورو در هلند متغیر اســت.

در کشورهای عضو اتحادیه اروپا هرگونه استفاده از تلفن همراه حین رانندگی به طور کلی ممنوع اعام شده است و عاوه بر جریمه نقدی، امتیاز منفی نیز لحاظ می شــود؛ در کشور ما نیز   هزار تومان جریمه ۱۰۰اســتفاده از موبایل در هنگام رانندگی دارد.

تحقیقات  نشان می دهد که گاهی نظارت پلیس راهور به کاهش آمار تصادفات شــهری و جاده ای منجر شده است اما مهم تر از این موضوع، وضع قوانین جدید اســت؛ یک نمونه آن، افزایش دوره های آموزشی با متد های به روز قبل از اخذ گواهی نامه است.

۹۸۷۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مطبوعات روزنامه نگار شیراز فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۹۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیک بیوتی

  تبلیغات ومدشدن محدود به اینها نیست وبه سایز واندازه بدن هم رسیده تاکار وکاسبی جراحان زیبایی حسابی سکه شود؛ جراحی‌هایی که امروزه بی‌رویه‌ شده‌اند و به‌جرات می‌توان گفت یک اپیدمی خطرناکند.به‌واقع باید گفت درهیچ قرنی به اندازه قرن اخیر، معیارهای زیبایی متغیر نبودند. قرن اخیر را می‌توان دوره اپیدمی جراحی‌های زیبایی و دستکاری درظاهر آدم‌ها نامید. تغییراتی که از شکل و ظاهر بینی گذر کرده و به رنگ پوست، سایز بدن، برجسته‌سازی نقاط مختلف بدن وصورت وحتی رنگ چشم‌ها هم رسیده است؛ تجارت کثیفی که جز افسردگی، سرخوردگی و...برای افراد وبی‌هویتی و بی‌اعتبار کردن ارزش‌های واقعی جوامع عایدی دیگری نداشته؛ هرچند سود این تجارت در جیب صاحبان صنایع می‌رود، البته سلبریتی‌ها هم در این تجارت سود می‌کنند، چون همچنان می‌توانند دیده شوند.دنیای مجازی وترویج جرای‌های زیبایی جراحی‌های زیبایی دردنیای امروز پدیده‌ای بسیار گسترده واپیدمیک است که رسانه‌ها،سلبریتی‌ها ودنیای مجازی نقش مهمی درافزایش این پدیده،به‌خصوص دردهه‌های اخیر داشته‌اند. مصطفی آب‌روشن به جام‌جم می‌گویدباپیشرفت فناوری وعلم پزشکی،امکانات متنوعی برای انجام این نوع جراحی‌ها وجود دارد و این امر باعث شده تعداد افرادی که به جست‌وجوی زیبایی و جذابیت هستند، به‌شدت افزایش یابد.این آسیب‌شناس اجتماعی می‌گوید سلبریتی‌ها به‌عنوان گروه‌های مرجع ومحبوب درجامعه،تأثیر بسزایی بر نگرش افراد دارند و بارفتارو ظاهر خود،الگو و الهام‌بخش بسیاری از افراد هستند، بنابراین بسیاری از جوانان به‌دنبال شباهت به سلبریتی‌ها هستند و تلاش می‌کنند تا ظاهر و سبک زندگی آنها را تقلید کنند.به گفته آب‌روشن،دنیای مجازی نیز نقش مهمی درترویج جراحی‌های زیبایی داردو شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فضای گسترده‌ای برای نمایش زندگی‌های لوکس و به‌ظاهرمتقاعدکننده فراهم کرده است.او می‌افزاید: افراد دراین فضا با مشاهده عکس‌ها، فیلم‌های سلبریتی‌ها وشخصیت‌های معروف،تحت فشارقرارمی‌گیرندتا به آنچه استاندارد زیبایی تعریف شده،دست یابند.این فضا باعث شده تا جوانان زیادی به جست‌وجوی روش‌های متنوع برای بهبود ظاهر خود باشند. 
 
این جراحی‌ها مد و پرستیژ اجتماعی تلقی می‌شود
این جامعه‌شناس باتاکید براین مسأله که زیبایی ظاهری با جلوه‌های مختلف و متنوع آن یکی ازارزش‌های مهم اجتماعی درهمه جوامع دنیا به‌شمار می‌آید ودرتعاملات اجتماعی تاکید زیادی برآن می‌شود،به شکلی که عدم مدیریت بر بدن یا محرومیت فرد از زیبایی، به‌ شکل ضمنی ممکن است باعث طرد اجتماعی فرد شود وتسری وپیامد این افکار از منظر روان‌شناختی اشخاص را دچار انزوا، پریشانی و ناکامی ‌کند، می‌گوید: هرقدر فاصله وضعیت موجود چهره با وضعیت مطلوب و آرمانی بیشتر باشد، شخص دچار اختلال ذهنی شده و اعتمادبه‌نفس خود را ازدست می‌دهد،براین مبناجوان امروزی میل شدیدی دارد تامتمایزو پسندیده‌تر در جامعه ظاهر شود.بنا برنظر این آسیب‌شناس هرقدر فراوانی افرادی که به جراحی‌های زیبایی روی می‌آورند، بیشتر می‌شود، به همان اندازه انگیزه برای افرادی که تمایلی به این کار نداشته‌اند نیز بیشتر می‌شود؛ زیرا در وضعیت یادشده، این الگوی رفتاری به‌عنوان یک مد و پرستیژ اجتماعی تلقی می‌شود و با توجه به آنچه در جامعه ما در حال رخ‌دادن است،درمی‌یابیم که افراد ناخواسته این الگوی تقلیدی رادرذهن‌شان ضرورت‌انگاری می‌کنند و جراحی زیبایی را جزو اولویت‌های زندگی قرار می‌دهند.جامعه ایران تمایل دارد در هر حوزه‌ای قالب‌های سطحی مدرنیته را به‌عنوان سبک زندگی انتخاب کند.در جامعه ما شکل طبیعی بدن نه‌فقط از تاثیرپذیری مدرنیته بی‌نصیب نمانده، بلکه رکورددار بالاترین عمل‌های زیبایی در جهان شده که این الگوی رفتاری جمعی معیاری برای بازنمایی وضعیت اجتماعی و فرهنگی جامعه است. به گفته آب‌روشن جامعه توده‌وار ایران تمایل دارد تا درهر حوزه‌ای قالب‌های سطحی مدرنیته را که بیشتر جنبه نمایشی دارد، به‌عنوان سبک زندگی انتخاب کند. افراد در دنیای مدرن، به‌خصوص در شبکه‌های اجتماعی به علت شناخت‌های سطحی و گذری، ناگزیر بر مبنای وضعیت ظاهری‌شان مورد قضاوت و انتخاب قرار می‌گیرند؛ بر این اساس افراد می‌کوشند که فرم طبیعی بدن خود را به شکل پذیرفته‌‌شده اجتماعی تغییر دهند؛ چراکه از منظر افرادِ جامعه، این تلقی وجود دارد که زیبایی ظاهری با ویژگی‌های شخصیتی شایسته و مطلوب رابطه معناداری دارد، به ‌عبارتی چهره زیبا نشان از شخصیت زیبا دارد.

زنان برای بالا بردن شانس دیده‌شدن دست به جراحی می‌زنند 
بنابرنظر این آسیب‌شناس اجتماعی کسانی که باورهای سنتی زیباشناختی دارند،تصویری کاملا پسندیده ازظاهر خوددارند و برعکس کسانی که اندیشه‌های مدرن را در سر می‌پرورانند، تصویری غیرقابل تحمل از فرم بدن خود دارند.با توجه به الگوهای پذیرفته‌شده مدرن، فرم بدن باید لاغر، جذاب، متناسب وجوان به نظر برسدکه درجامعه ما به علت باورهای فرهنگی، دینی و عرفی این‌گونه خصوصیت‌ها کمتر قابل عرضه در حوزه عمومی است.در نتیجه جوانان و دختران در واکنش به این محدودیت‌های قانونی که هر نوع کام‌جویی زن و مرد رادرچارچوب نظام خانواده تعریف کرده، به جراحی‌های مختلف بدن، به‌خصوص جراحی بینی و صورت جهت تاثیرگذاری بیشتر روی آورده‌اند. به ‌عبارتی در جامعه‌ای که به علت منعیات اجتماعی و فرهنگی زن به‌طور آزادانه قدرت انتخاب در همسریابی ودوستی با جنس مخالف را نداشته و نگاهی شیءواره درمورد زنان حاکم بوده،بدیهی است که زنان تلاش می‌کنند به اشکال مختلف خود راعرضه کنند.براین اساس تنها عضوی ازبدن که امکان وقابلیت عرضه درحوزه عمومی را دارد، مورد توجه افراطی قرارمی‌گیردبنابراین زنان سعی می‌کنندبیشترین تغییرات ومدیریت را درقرص صورت اعمال کنند تا شانس دیده‌شدن و مورد انتخاب قرار گرفتن را به شکل معناداری افزایش دهند.

دیگر خبرها

  • آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۳۰ فروردین
  • همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند
  • اجرای مستمر طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در محلات تهران
  • تجمع تجلیل از فرماندهی انتظامی استان مرکزی
  • نگاهی به حال و هوای بارانی اماکن تاریخی لارستان پس از یک روز بارندگی + تصاویر
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۲۹ فروردین
  • فیک بیوتی
  • ◄ مشارکت مردم و ابتکار بخش خصوصی/ نگاهی به پروژه لوکوموتیو GT22
  • از کشتن افراد عینکی به جرم روشنفکر بودن تا حذف پول و مذهب از مناسبات اجتماعی / فاجعه‌بارترین حرکت قرن بیستم برای ساخت اتوپیای روستایی