Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- پس از آنکه ابعاد مختلفِ قیام اباعبدالله علیه‌السلام را خوب شناختیم، اکنون نوبت آن رسیده است که تأثیر این قیام در تاریخ پس از خود را بشناسیم و سپس جایگاه هر یک از امامان پس از اباعبدالله علیه‌السلام در امتدادبخشی به قیام عاشورا را فهم کنیم. تاریخ انتشار: 11:03 - 17 شهريور 1398 - کد خبر: ۵۴۸۱۸۴

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از انتشارات انقلاب اسلامی؛ پس از آنکه ابعاد مختلفِ قیام اباعبدالله علیه‌السلام را خوب شناختیم، اکنون نوبت آن رسیده است که تأثیر این قیام در تاریخ پس از خود را بشناسیم و سپس جایگاه هر یک از امامان پس از اباعبدالله علیه‌السلام در امتدادبخشی به قیام عاشورا را فهم کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



چرا که متأسفانه برداشت غالب از سیرۀ امامانِ پس از اباعبدالله علیه‌السلام اینست که ایشان به‌لحاظ اجتماعی و سیاسی، شخصیت‌هایی –نعوذبالله- منفعل و سازشکار و گوشه‌گیر بوده‌اند که حداکثر فعالیت‌شان این بوده که بنشینند در مسجدالنبی (ص) و به تبیین معارف قرآن و عقاید دین برای مردم و تشنگان معارف الهی بپردازند! تاریخ و سیرۀ سیاسی ائمعه معصوم برای ما اینچنین معرفی شده و هیچ تحلیل جامع و واقع‌بینانه‌ای از حیات سیاسی و سیرۀ مبارزاتی ایشان نداریم تا نسبت میان فعالیت‌های ایشان با قیام عاشورا را به درستی فهم کنیم.


کتاب «همرزمان حسین علیه‌السلام» درواقع در پاسخ این اشتباه بزرگ تاریخی و این دغدغه ارائه شده است. این کتاب که متن پیاده‌شدۀ ده گفتار از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تحلیل مبارزات سیاسی امامانِ معصوم (بالخصوص از امام سجاد تا امام کاظم علیهم السلام) است که در بهمن‌ماه ۱۳۵۱ ایراد شده است.

ایشان در این کتاب، با تبیین نظریۀ «انسان ۲۵۰ ساله» مبانی کلامی و قرآنی این نظریه را تبیین نموده و سپس با ارائه‌ی طرح کلانی از این ۲۵۰ سال امامت، آن را به چهار دوره تقسیم نموده و سیرۀ سیاسی امامان پس از اباعبدالله علیهم‌السلام را تبیین نماید.

در این رویکرد و با بهره‌گیریِ مجتهدانه از ظرافت‌های تاریخی است که روشن میشود که نه‌تن‌ها آن انگارۀ کلیشه‌ای کاملاً اشتباه است، بلکه امامان معصوم همواره در حال مبارزۀ حادّ سیاسی و تشکیلاتی برای در اختیار گرفتنِ حکومت بوده‌اند و اساساً همین امر عامل شهادت ایشان توسط سلاطین زمانه بوده است.

آیت‌الله خامنه‌ای در این گفتار‌ها به خوبی توضیح میدهد که امامان پس از اباعبدالله علیه‌السلام «همرزمان حسین، همدل‌های حسین، پادررکابانِ پیکار با ظلم» بوده‌اند و «امام صادق علیه‌السلام در کنار حسین است و با همان دشمن میجنگد و مبارزه میکند؛ با همان دستی که حسین را شهید کردند، او را هم شهید کردند؛ منتها در دو میدان.»

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: محرم ماه محرم رهبر معظم انقلاب کتاب همرزمان حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۴۹۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا صلح امام حسن (ع) سازش و تسلیم بوده است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی بیان کرد: هنگامی که اسم مبارک امام حسن مجتبی علیه السلام می‌آید خیلی‌ها نام صلح امام مجتبی علیه السلام را بیان می‌کنند و صلح را به معنای سازش و تسلیم می‌برند. اما رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی درمورد صلح امام حسن مجتبی علیه السلام می‌فرمایند...

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • برگزاری جشن ولادت امام حسن علیه السلام همراه با افطاری خاص
  • حرم امیرالمومنین سیاهپوش شد
  • برگزاری مراسم شب قدر در بیش از ۹۵ مسجد شهرستان بهار
  • مدیر شبکه نسیم: در تدارک برنامه‌ای با محوریت جناب‌ خان هستیم؛ فرزاد حسنی هم با یک مسابقه ترکیبی می‌آید
  • هیات خادم الرضا (ع) به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته است
  • هیات خادم الرضا(ع) به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته است
  • آیا صلح امام حسن (ع) سازش و تسلیم بوده است؟
  • نیم نگاهی به یاران و تربیت یافتگان مکتب امام حسن مجتبی علیه السلام
  • چاپ کتابی درباره غیبت امام زمان/زمان قیام است یا سکوت؟
  • برگزاری نخستین جلسه با محوریت شعار سال با حضور استاندار سیستان و بلوچستان در بندر چابهار