Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلسه چهارم محاکمه عمر البشیر با حضور شاهدان برپا شد، در این راستا رئیس دفتر رئیس‌جمهوری مخلوع سودان در برابر دادگاه اظهار کرد، البشیر تنها کسی بود که کلید اتاقی در کاخ ریاست‌جمهوری که میلیون‌ها یورو در آنجا قرار داشت را در دست داشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت روسیا الیوم، یاسر بشیر، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری مخلوع سودان در شهادتش در برابر دادگاه محاکمه عمر البشیر به اتهام فساد و در اختیار داشتن غیرقانونی ارز خارجی فاش کرد، رئیس‌جمهوری سابق به او بیش از ۱۰ میلیون یورو (۱۱میلیون دلار) به صورت نقدی در ماه‌های اخیر حکومتداری‌اش داده بود تا به طرف‌های مختلفی تقدیم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر سابقی که با البشیر از سپتامبر ۲۰۱۸ کار کرده و به عنوان شاهد در دادگاه صحبت می‌کرد، گفت، رئیس‌جمهوری سابق یک بار پنج میلیون یورو به او داده بود تا به عبدالرحیم حمدان دقلو برادر معاون فرمانده نیروهای واکنش سریع و معاون رئیس شورای انتقالی نظامی بدهد که بعد از براندازی البشیر در حال حاضر به عنوان عضو شورای حاکمیتی فعال است؛ شورای حاکمیتی که در پی توافق تقسیم قدرت بین نظامیان و غیرنظامیان تشکیل شده است.

یاسر بشیر اظهار کرد، از بین طرف‌های دیگری که این پول‌ها را دریافت کرده‌اند وزارت دفاع همچنین نظامیان و غیرنظامیان برای معالجات پزشکی بوده‌اند.

وی افزود، هیچ کس منبع این پول‌ها را نمی‌شناخت و تنها اوامر را اجرا می‌کرد.

در این جلسه اظهارات عبدالمنعم محمد الخضر، رئیس مالی دانشگاه بین‌المللی آفریقا نیز به عنوان شاهد شنیده شد.

او گفت، حدود چهار میلیون یورو از رئیس دانشگاه گرفته و در حساب‌های بانکی دانشگاه در چند بانک سپرده‌گذاری کرده است. این مبلغ حمایت مالی رئیس‌جمهوری به دانشگاه بود که اکثرا دانشجویان خارجی را می‌پذیرد.

در این راستا هیئت دفاع البشیر در دو یادداشت که به دادگاه داد، تصریح کرد، البشیر مخالفت‌هایی با شیوه اعتراف‌گیری قضایی دارد و به اضافه اینکه قضاتی که در زندان حاضر شده بودند اظهارات او را در شرایط نامناسبی تدوین کردند.

هیئت دفاع البشیر گفت، قضاتی که از او اعتراف گرفتند وابسته به یک حزب سیاسی بودند که آن را مشخص نکردند و این بر خلاف استقلال دستگاه قضاست.

این اظهارات را ابراهیم الطاهر، رئیس تیم دفاع البشیر در پایان جلسه چهارم محاکمه او در میان تدابیر شدید امنیتی در آکادمی علوم قضایی و حقوقی در شرق خارطوم مطرح کرد. قرار است محاکمه البشیر ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) از سر گرفته شود.

تیم دفاع البشیر در یادداشت دوم خود نیز گفت: اتهام مطرح شده علی البشیر درباره منبع پول‌ها اتهامی غیرقانونی است و شامل فرد اهدا کننده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نیز می‌شود؛ مساله‌ای که تاثیر منفی بر روابط دیپلماتیک دو کشور می‌گذارد و به بازنگری در اختیارات سیاسی و حاکمیتی که قانون اساسی انتقالی مصوب سال ۲۰۰۵ به رئیس‌جمهوری داده، می‌انجامد.

این تیم افزود، جدا کردن این مسائل خارج از تخصص و اختیارات این دادگاه است و این مسائل باید در دادگاه‌های اداری و قانون اساسی حل و فصل شوند و بررسی تعامل با کشورهای دیگر از مسائل سیاسی محسوب می‌شود که به دادگاه‌های کیفری اختصاص پیدا نمی‌کند بهتر است این دادگاه ماده‌ای را که غیرقانونی بودن این پول‌ها را نشان می‌دهد و به آن استناد شده اعلام کند و همچنین ماده‌ای که تعامل با منبع اهدا کننده پول و مشخصا فرد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را جرم تلقی کرده، نشان دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دادگاه عمر البشیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۵۲۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکم دادگاه مسکو برای بازداشت رئیس سرویس امنیتی اوکراین

دادگاه منطقه «باسمانی» مسکو امروز (سه‌شنبه) درخواست بازپرس را پذیرفت و حکم غیابی برای دستگیری «واسیل مالیوک» رئیس سرویس امنیتی اوکراین را به اتهام تروریسم صادر کرده است.

به گزارش ایسنا، دادگاه منطقه مذکور اعلام کرد: دادگاه با درخواست بازپرس مبنی بر اجرای اقدام پیشگیرانه در قالب بازداشت غیابی رئیس سرویس امنیت اوکراین موافقت کرده است.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رئیس سرویس امنیت اوکراین بر اساس ماده ۲۰۵ قانون جنایی روسیه که مربوط به اقدامات تروریستی است، متهم شده است.

مالیوک روز دوشنبه در تلگرام نوشته بود، سرویس امنیت اوکراین در یکسری حمله علیه پالایشگاه‌های نفت روسیه، پل کریمه و کشتی‌ها در دریای سیاه دست داشته است.

پل کریمه از زمان آغاز عملیات روسیه هدف حملات اوکراین بوده است.

در اکتبر ۲۰۲۲، یک کامیون بمب گذاری شده بر روی پل منفجر شد که منجر به کشته شدن راننده و چهار غیرنظامی و آسیب به پل شد.

در ژوئیه ۲۰۲۳، اوکراین به پل حمله کرد و در جریان آن، دو نفر کشته و یک نفر زخمی شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مداخله ایرلند در پرونده نسل کشی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل
  • حکم ممنوعیت رسانه‌ای برای ترامپ
  • رد ادعای فروش تسلیحات به تل آویو از سوی فرانسه
  • حبس ابد برای رئیس فدراسیون فوتبال چین
  • آسانژ دادگاه تجدیدنظر را برد
  • حکم رئیس سابق فدراسیون فوتبال چین: حبس ابد!
  • حکم دادگاه مسکو برای بازداشت رئیس سرویس امنیتی اوکراین
  • بازگشت ۵۷۶ هکتار اراضی ملی گلستان به بیت‌المال
  • عمر البشیر کجاست؟
  • رئیس گشت مرزی آمریکا: اوضاع مرز با مکزیک تهدیدی علیه امنیت ما است