Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-24@20:58:45 GMT

مُهر فراموشی بر دیرینه ترین ابزار صیادی هرمزگان!

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۵۳۹۲۱

مُهر فراموشی بر دیرینه ترین ابزار صیادی هرمزگان!

گرگور بافی یکی از صنعت های قدیمی و سنتی در حاشیه خلیج فارس بوده که این روزها دست خوش فراموشی است و علت آن بها ندادن به استاد کاران قدیمی است لذا بهره برداری از این صنعت ساده و کاربردی گامی موثر در راستای حمایت از تولیدات ملی و اشتغال زایی به شمار می آید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ استان هرمزگان به عنوان قطب اقتصاد کشور در زمینه های مختلف فرهنگی و تولیدی فعالیت داشته و از آنجایی که یکی از بنادر بزرگ کشور محسوب می شود، صیادی در آن از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صیادی یکی از شغل های رایج شهر های ساحلی بوده که به دو روش تجاری و تفریحی انجام می گیرد: ماهی گیری تجاری به دو صورت سنتی و صنعتی انجام شده و ماهی گیری تفریحی نیز به دو روش وزرشی و غیر ورزشی (سنتی) انجام می شود و یکی از روش های اصیل و دیرینه صیادی در هرمزگان که مهر فراموشی بر آن خورده، صید با استفاده از گرگور است.

گرگور به عنوان یکی از مهم ترین روش های صید جایگاه ویژه ای میان صیادان دارد از این رو در گوشه و کنار شهرهای ساحلی به ویژه شهر بندرعباس کارگاه های متعدد دراین زمینه ایجاد شده که صنعتگران را تحت پوشش خود قرار داده است.

از آن جایی که عمده مراحل ساخت گرگور با دست انجام می شود لازمه دقت، علاقه و حوصله بالا صنعتگران بوده که در ساخت این وسیله صیادی ابزار استفاده تنها نوعی سیم چین است به این صورت که صنعتگران سیم های مفتولی را به صورت دسته دسته به هم می بافند تا وسیله صید مهیا شود.

 

تقریبا 60 سال پیش، با ورود سیم بکسل های مناسب به وسیله کشتی های بین المللی تغییرات زیاد در مواد سازنده گرگور ایجاد و از دهه 40 به بعد بافت گرگور کاملا سیمی شد.

در استان هرمزگان گرگور به کلگر معروف است چراکه در گذشته آن را از درخت نخل و گز درست می کردند و پس از ورود مفتول های نازک و فلزی به بازار استفاده از چوب و ترکه های خرما به فراموشی سپرده شد.

صنعت بومی و قدیمی در حال فراموشی

در ادوار گذشته ساحل نشینان این منطقه، گرگور یا کلگر را از ترکه های خرما و چوب درخت گز می ساختند که پس از ورود مفنتول های نازک فلزی به بازار، استفاده از چوب و ترکه های خرما در ساخت این محصول رفته رفته منسوخ شد و صنعتگران مفتول های یاد شده را جایگزین مواد اولیه پیش کردند.

اکثر استاد کاران قدیمی بیشتر به رفوگری و کار تعمیر تورها می پردازند و اگر هم تولیدی صورت بگیرد، در حد تور های کوچک چند متری است که در اصطلاح به آن (رق) گفته می شود.

از جمله مراکز تولید عمده این محصول در نواحی ساحلی استان قرار دارد که می توان جزایر قشم، هرمز، لارک و روستاهای ساحلی جاسک و سیریک و کوهستگ نام برد.

نحوه بافت به این ترتیب است که ابتدا با رد کردن مفتول ها از زیر و روی هم و با حفظ فواصلی معین، فرم گنبدی­ شکل اولیه ساخته می­ شود و سپس بخش زیرین به طور مجزا بافته شده به بخش گنبدی­ شکل متصل و بخش زیرین که به شکل یک دایره بافته می ­شود متحرک است به گونه­ ای که صیادان قادر خواهند بود پس از بالا کشیدن گرگور از زیر آب، جهت خارج کردن ماهی های صید شده آن را بازنمایند. 

کار گرگور حرفه ای مردانه و کمی دشوار است ولی در بعضی از روستا های هرمزگان مثل رمچال و طبل زنان نیز برای امرار معاش و اشتغال زایی هم پای مردان خود به تولید گرگور می پردازند .

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۵۳۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هاشمی: امروز آرزوی دیرینه ورزش محقق شد / نسبت به سال گذشته، ۹۴ درصد رشد در افتتاح پروژه‌ها داشته‌ایم +فیلم

وزیر ورزش و جوانان گفت: در بخش تحول زیرساخت‌های ورزشی، موفق شدیم جلسه شورای عالی ورزش را با حضور رئیس جمهور برگزار کنیم و یکی از مشکلات، پروژه‌های نیمه‌تمام بود و با کمک سازمان برنامه و بودجه، ۳۴۲۸ پروژه شناسایی شدند و قرار شد پروژه جدیدی را آغاز نکنیم تا پروژه‌های نیمه تمام به ثمر برسد. ۷ هزار میلیارد برای تکمیل این پروژه‌ها پیش بینی شده است. نسبت به سال گذشته، ۹۴ درصد رشد صورت گرفته است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، كيومرث هاشمي در مراسم اختتاميه جشنواره قهرمان ايران گفت: شروع امروز ما با يك حركت بزرگ انجام شد و خصوص‌سازي سرخابي‌ها با عنايت و حمايت دولت انجام شد و اميدوارم راه‌ خصوصي‌سازي ورزش با حمايت همگان انجام شود. واگذاري سرخابي‌ها در راستاي حكمراني ورزش است و به دنبال اين هستيم تا وزارت ورزش خود را از سطح اجرايي دور كند و به مرحله نظارت برسيم.

او ادامه داد: برگزاري اين مراسم حاصل زحمت دست‌اندركاران و همكارانم در وزارت ورزش و فدراسيون هاي ورزشي بود و اميدوارم با برگزاري اين مراسم در معرفي ظرفيت‌هاي ورزش قهرماني بهره ببريم. از شبكه ورزش براي برگزاري اين مراسم تشكر مي‌كنم.

هاشمي افزود: مجموعه ورزش كشور در يك حركت هماهنگ اين افتخارات را كسب كرده‌اند و ضمن حفظ توان رقابتي، اقداماتي را براي تحول مسائل ورزش كشور در نظر گرفتيم و تلاش ما بر اين است تا پايان اين دولت، برخي از اين مشكلات را برطرف كنيم.

او افزود: در بخش تحول زيرساخت‌هاي ورزشي، موفق شديم جلسه شوراي عالي ورزش را با حضور رئيس جمهور برگزار كنيم و يكي از مشكلات، پروژه‌هاي نيمه‌تمام بود و با كمك سازمان برنامه و بودجه، ۳۴۲۸ پروژه شناسايي شدند و قرار شد پروژه جديدي را آغاز نكنيم تا پروژه‌هاي نيمه تمام به ثمر برسد. ۷ هزار ميليارد براي تكميل اين پروژه‌ها پيش بيني شده است. نسبت به سال گذشته، ۹۴ درصد رشد صورت گرفته است.

وزير ورزش و جوانان در خصوص برنامه اين وزارت‌خانه براي تجهيز مجموعه ورزشي آزادي گفت: توانستيم براي اين مجموعه ۱۲۰۰ ميليارد بودجه در نظر بگيريم و احداث مجموعه بين‌المللي تهران در دستور كار قرار گرفته و اتفاقات خوبي رخ داده است و با استفاده از ظرفيت‌هاي پيمانكارهاي داخلي و خارجي، اميدوارم مجموعه‌اي را در شان ورزشكاران بسازيم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



هاشمي در خصوص روند طرح آمايش سرزمين گفت: اين طرح در جلسه شوراي عالي ورزش تصويب شد و قرار است تا ۴ ماه آينده كارهاي مربوطه‌اش انجام شود. يكي ديگر از مسائلي كه مد نظر قرار گرفته، رسيدگي به مشكلات قهرمانان است كه به عنوان يك محور اصلي در مجموعه ورزش كشور، در دستور كار قرار گرفته است. ما مطالبات دو سال گذشته قهرمانان را توانستيم پرداخت كنيم و براي باقي‌ مانده مطالبات هم در مراسم تجليل از قهرمانان كارهاي لازم را صورت خواهيم داد.

وزير ورزش و جوانان گفت: اصلاح طرح قانون سرباز قهرمان و طرح مشاغل ورزشكاران در دستور كار قرار گرفته است و با تصويب اين قانون اميدوارم اتفاقات خوبي رخ دهد. همچنين بحث شهرك مسكوني در كميسيون‌هاي مختلف مجلس دارد بررسي مي‌شود تا از اين ظرفيت هم بهره ببريم.

هاشمي افزود: يكي ديگر از اولويت‌هاي ما، اصلاح ساختار اساس‌نامه حمايت از قهرمانان و پيشكسوتان بود كه تواستيم مقدار قابل توجهي از مقادير را افزايش و زنده كنيم.

او خاطرنشان كرد: اصلاح اساس‌نامه فدراسيون ورزشي يكي ديگر از برنامه‌هاي ما است كه هر فدراسيون بايد اساس‌نامه تخصصي خود را داشته باشد تا اختيارات بيشتري به مجموعه فدراسيون داده شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


هاشمي درخصوص حق پخش تلويزيوني گفت: در قانون برنامه هفتم، بحث حق پخش تلويزيوني است و داريم آيين‌نامه‌اي را تدوين مي‌كنيم تا به تصويب برسد و بحث فيرپلي مالي را هم داريم پيگيري مي‌كنيم و اميدوارم اين آيين‌نامه تدوين شود و اتفاقات خوبي رقم بخورد.

وزير ورزش و جوانان در خصوص توسعه و كمك به تجهيزات ورزشي فدراسيون‌ها گفت: كمك به تجهيزات ورزشي فدراسيون‌هاي ورزشي با كمك وزارت نفت دارد صورت مي‌گيرد تا نوسازي را در اين زمينه صورت دهيم. تقويت زيرساخت‌ها براي ميزباني رويدادها و گسترش ميزباني در شهرهاي ديگر از اولويت‌هاي ما است.

وزير ورزش و جوانان در خصوص توسعه ورزش همگاني گفت: در تقويت و توسعه ورزش همگاني، ۹ دستگاهي كه فعاليت ورزشي دارند، در برنامه و امور حضور دارند و در راستاي اين مساله، برنامه ملي پيشرفت ورزش كشور به تصويب رسيد و اميدوارم تكليف ورزش كشور را به طور كلي مشخص كنيم تا توسعه ورزش همگاني به عنوان يك اولويت پيش برود.


او درباره برنامه نظام جامع باشگاه‌داري گفت: نظام جامع باشگاه‌داري كارهايش انجام شده است و يكي از اولويت‌هاي ما بود و در دستور صحن مجلس قرار گرفته است. ما نزديك به ۳۴ هزار باشگاه ورزشي در سراسر كشور داريم و اين در اشتغال‌زايي مي‌توانند كمك كنند. اميدوارم نظام تخصصي مشاغل ورزشي را با كمك دولت شكل دهيم و شاهد رشد و گسترش ورزش كشور باشيم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هاشمی: امروز آرزوی دیرینه ورزش محقق شد / نسبت به سال گذشته، ۹۴ درصد رشد در افتتاح پروژه‌ها داشته‌ایم +فیلم
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • توقیف دو فروند قایق صیادی ترال در آب‌های قشم
  • توقیف ۲ فروند قایق صیادی در آب‌های قشم
  • توقیف ۲ فروند قایق صیادی ترال متخلف در قشم
  • هوش مصنوعی نارسایی قلبی را از طریق اسکن پا تشخیص می‌دهد
  • یوونتوس، قهرمانی اینتر در سری آ را تبریک گفت + عکس
  • (عکس) امین حیایی در آغوش دوست دیرینه اش!
  • پشم چینی گوسفندان، سنت دیرینه عشایر+فیلم
  • امین حیایی در آغوش دوست دیرینه اش!