Web Analytics Made Easy - Statcounter

«وندی شرمن» رئیس پیشین تیم مذاکرات هسته‌ای آمریکا با ایران، درباره پایان محدودیت‌های برجام در بخش «تحقیق و توسعه» بشدت هشدار داد.

پایگاه آمریکایی «بیزینس اینستایدر»، در واکنش به گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران در پاسخ به خروج غیرقانونی آمریکا از این توافق و اجرا نشدن تعهدات کشور‌های اروپایی در زمینه جبران خروج واشنگتن از برجام، به سراغ یک چهره آشنای آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای واشنگتن با تهران رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وندی شرمن رئیس پیشین تیم مذاکرات هسته‌ای آمریکا با ایران در دولت «باراک اوباما» درباره گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران و به ویژه گام سوم به شدت ابراز نگرانی کرد.

او مدعی شد: «این اقدامات، نگران‌کننده است برای اینکه از یک چارچوبی که درباره رسیدن ایران به یک سلاح اتمی اطمینان حاصل می‌کرد، دارد دور می‌شود در حالی که رئیس‌جمهور ترامپ گفته است که (عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی) برایش بیشترین اهمیت را دارد».

شرمن که سابقه لفاظی‌های ضد ایرانی را در کارنامه خود دارد و یک بار در اوج مذاکرات هسته‌ای مدعی شده بود که «فریبکاری بخشی از ژِن ایرانیان است»، در مصاحبه با بیزینس اینسایدر هم علیه ایران اظهارنظر تازه‌ای کرده است.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه و رئیس تیم مذاکره کننده آمریکا در گروه ۱+۵، بیست و سوم مهرماه سال ۱۳۹۲ در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا این اظهارات موهن را علیه ایرانی‌ها مطرح کرده بود.

این مقام دولت اوباما حالا به بیزینس اینسایدر گفته است: «نه تنها ایران جسورتر شده است بلکه در موقعیتی رها شده که دست به اقداماتی می‌زنند که آن‌ها می‌گویند از آن موقعیت عقب رانده نخواهند شد. ما در یک موقعیت لسیار بسیار سخت قرار داریم».

شرمن ادامه داد: «البته همه اقداماتی که آن‌ها (ایران) انجام داده‌اند، برگشت پذیر هستند، اما اگر آن‌ها مسیر تحقیق و توسعه فناوری سانتریفیوژ و آزمایش سطوح مختلف سانتریفیوژ‌ها را را آغاز کنند، آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب خواهند کرد و این مایه نگرانی جدی است».

رئیس پیشین تیم مذاکرات هسته‌ای واشنگتن افزود: «اگر آن‌ها (ایران) واقعا تحقیق (و توسعه برنامه هسته‌ای) را پیش ببرند، اطلاعات بیشتری کسب خواهند کرد و در آن صورت امکان این نیست که بتوان دانش را محو کرد، این موضوعی بود که رئیس‌جمهور (سابق) اوباما می‌فهمید و به همین دلیل وارد مذاکرات (با ایران) شده بود».

وی افزود: «حتی اگر ما (آمریکا) گزینه اقدام نظامی را برای بمباران همه مراکز هسته‌ای آن‌ها اتخاذ کنیم، آن‌ها می‌توانند (این مراکز) را دوباره بسازند و احتمالا محرمانه آن‌ها را بازسازی خواهند کرد. این موضوع، مساله را پیچیده‌تر و نگران‌کننده‌تر می‌کند».

اظهارات وندی شرمن درباره برنامه هسته‌ای ایران در حالی مطرح شده که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها طی دهه‌های گذشته درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران و «قریب‌الوقوع» بودن دستیابی تهران به سلاح اتمی جتجال‌آفرینی کرده‌اند، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره اعلام کرده که هیچ سندی مبنی بر «نظامی بودن» برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.

روز گذشته بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشستی خبری در محل این سازمان به تشریح جزییات گام سوم کاهش تعهدات برجامی پرداخته بود.

پیشتر، رئیس جمهور ایران یک روز پیش از پایان فرصت ۶۰ روزه دوم ایران به طرف‌های باقیمانده در برجام گفت: «در گام سوم سازمان انرژی اتمی موظف است در زمینه تحقیق و توسعه هر آنچه نیاز فنی کشور است، بلافاصله شروع کند و تمام تعهداتی که در زمینه تحقیق و توسعه در برجام مدنظر بوده را کنار بگذارد و شاهد گسترش در حوزه تحقیق و توسعه در زمینه انواع سانتریفیوژ‌های جدید و هر آنچه که برای غنی‌سازی نیاز داریم را سازمان انرژی انجام دهد و شاهد سرعت عمل در این زمینه باشیم».

منبع: پارسینه

کلیدواژه: برجام توافق هسته ای سازمان انرژی اتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۵۵۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجراجویی هسته‌ای ایران در فصل دوم برنامه «بی‌واسطه»

محمد دلاوری در فصل دوم برنامه «بی‌واسطه» سراغ موضوع جنجالی صنعت هسته‌ای ایران رفته‌ و ضمن به تصویر کشیدن پیشرفت‌های چشمگیر ایران در این صنعت با رئیس سازمان انرژی اتمی به گفت و گو می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، فصل دوم برنامه بی‌واسطه با اجرای محمد دلاوری به آنتن شبکه یک سیما رسید. دوربین قسمت دوم این برنامه وارد رآکتور هسته‌ای می‌شود و گفتگویی با مهندس محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژِی اتمی می‌کند.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: هسته‌ای یکی از فناوری‌های مرز دانش بوده و پیشران توسعه علم و فناوری است. به دلیل درون‌زا بودن این سرمایه‌گذاری در این مقطع زمانی اگرچه برای کشور پرهزینه بود اما نکته خیلی مهم این است که توانسته نیاز محور حرکت کند.

وی با تقسیم هسته‌ای در دو محور اساسی افزود: انرژی و پرتوها دو محور اساسی هسته‌ای هستند که از چندین دهه گذشته پرتوها در قالب اشعه در بخش سلامت و پزشکی کاربرد داشته است و در 12 سال اخیر کارکرد دیگری در بحث رادیو داروها داشته که با تولید مجصولات می‌توان از این فناوری در بخش درمان استفاده کرد.

دکتر بابک فلاحی، رئیس بخش هسته‌ای بیمارستان شریعتی رشته پزشکی هسته‌ای را جز یکی رشته‌های تخصصی پزشکی دانست و گفت:. از 25 سال قبل همچنان  رادیو دارو در داخل کشور تولید میشده و قبل از آن از کشورهای دیگری  همچون هلند و آفریقای جنوبی واردات به کشور صورت میگرفته است.

وی از وجود بیش از 200 مرکز پزشکی هسته‌ای در کشور خبر داد و افزود: اوایل رشته پزشکی هسته‌ای بسیار محدود بوده است اما الان بیش از 200 مرکز پزشکی هسته‌ای در کشور وجود دارد و دارویی که در این حوزه استفاده می‌شود در حجم بسیار بالایی در حال تولید و توزیع است.

رئیس بخش هسته‌ای بیمارستان شریعتی با تاکید بر این نکته که رادیوهای ایرانی طبق استاندار جهانی تولید می‌شوند ادامه داد: رادیو دارویی که مستقیم از کمپانی‌های خارجی وارد کشور شود اصلا نداریم. این رادیو داروها طبق استاندارهای جهانی در کشور تولید شده و همچنین  صادر نیز می‌شوند و اگر آن استاندار خاص در تهیه این نوع داروها رعایت نشود کارایی لازم برای تشخیص و درمان بیماری به دست نمی‌آید.

دکتر فلاحی در توضیح رادیو داروها گفت: رادیو داروها مواد دارویی هستند که از خود تابش قابل آشکار سازی نشان داده و با استفاده از این تابش و دستگاه‌های آشکار ساز تصویر برداری، می‌توانیم وضعیت عملکردی بدن در بیماری‌های مختلف را تشخص دهیم.

به گفته وی برای درمان بعضی از تومورها رادیو داروی اختصاصی موجود است و ماده تابش اثر درمانی دارد.

ایران، اولین بخش درمان هسته‌ای در خاورمیانه

رئیس بخش هسته‌ای بیمارستان شریعتی با ذکر این نکته که برای اولین بار در خاورمیانه بخش درمان هسته‌ای در ایران راه‌اندازی شد گفت: پزشکی هسته‌ای در کشورما، 45 سال پیش برای اولین بار در خاورمیانه شروع به کار کرد. ما هاب علمی هستیم و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ما در ارتباط است. متخصصان از کشورهای عراق، آذربایجان و افغانستان برای گذراندان دوره‌های علمی به اینجا اعزام می‌شوند. ما شانه به شانه کشورهای ردیف اول در خاورمیانه پیش می‌رویم.

تا کنون حدود 50هزار پرونده بیمار بستری شده و درمان شده با پرتوداروها در بایگانی بیمارستان ثبت شده است.

فلاحی گفت: رادیو دارو از دو بخش رادیو اکتیو و دارو تشکیل شده است. خود ماده رادیو اکتیو نیز دو نوع تشخیصی و درمانی تقسیم شده که بر حسب اشعه‌ای که از خود ساطع می‌کند این تقسیم بندی انجام می‌شود.

وی با اشاره به دیگر کاربردهای پزشکی هسته‌ای افزود: پزشکی هسته‌ای فقط برای سرطان نیست بلکه در بیماری‌های دیگری نیز کاربرد دارد. 15 درصد مردم دنیا درگیر بیماری پروستات هستند که برای درمانش از رادیو دارو استفاده می‌شود. در کشور ما 220 مرکز پزشکی هسته ای در کشور وجود دارد

رئیس سازمان انرژی اتمی از دانش هسته‌ای به عنوان یک ظرفیت اقتدار آفرین نام برد و گفت: : هسته‌ای یک ظرفیت گسترده قدرت ساز و اقتدار آفرین دارد. برای داشتن چرخه سوختی که معرفی کردیم داشتن و استفاده از آن راکتور لازم است. راکتور بر اساس پیشبرد تحقیقات و بهبره برداری از حوزه هسته‌ای در بخش غیر انرژی است.

غنی سازی، شاه‌کلید چرخه سوخت هسته‌ای

اسلامی خاطرنشان کرد: در چرخه سوخت، محور اصلی غنی سازی است. اگر غنی سازی نداشته باشیم نمیتوانیم از راکتور بهره برداری کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا هسته‌ای ارزش این میزان فشار و تحریم اعمال شده بر کشور را دارد یا خیر، گفت: در هر سال یک میلیون نفر از خدمات رادیو دارو استفاده می‌کنند که ماده نحریمی است. اما جدای از بحث تحریم، عمر محصولات رادیو دارو حدودا یک ساعت است و باید خیلی زود به مصرف برسد، بنابراین وارد کردن آن از کشور دیگر غیرقابل انجام است. بنابراین مردم ما به صورت انحصاری ار این ظرفیت بهره مند هستند.

هسته‌ای بهانه‌ی تحریم است، نه دلیل تحریم

وی با اشاره به تجربه کشور در زمان توقف بحث هسته‌ای گفت: موسسات و اشخاصی تحریم شده‌اند که قدرت تامین تکنولوژی روز را دارند و دستاوردهای آنها، کارساز و موثر بوده و ربطی به هسته ای هم ندارد.  تعداد انها نیز بسیار زیاد است و موضوع هسته‌ای فقط بهانه‌ای برای تحریم است. اگر هسته‌ای هم متوقف شود(که چندسال هم کشور تجربه کرد) هیچ تحریمی برداشته نمی‌شود، چون هسته‌ای تنها یک بهانه است.

اسلامی با اشاره به دارایی کشور در حوزه اتمی گفت: تجهیزات راکتور تهران، شتاب دهنده برای فرایند تولید رادیو دارو، شتاب دهنده برای پرتودهی به مواد غذایی و محصولات یکبار مصرف بیمارستانی از آن استفاده میشود، راکتورهای تحقیقاتی که در دست ساخت داریم که یکی از آنها در نیروگاه خنداب اراک و یکی هم در اصفهان شروع کردیم که این دو راکتور به تولید انواع رادیو ایزوتوپ‌ها و رادیو داروها کمک کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی رسیدن به انرژی پاک را به عنوان یکی از تکالیف راهبردی این سازمان برشمرد و افزود:  یکی از تکالیف راهبردی سازمان انرژی اتمی، رسیدن به انرژی پاک و پایدار است که با اراده‌ای که در دولت هست با انتخاب الگوهای تامین مالی، مدیریتی و فناوری در دستور کار قرار دادیم.

آینده تولید انرژی در جهان، هسته‌ای است

وی با اشاره به اجلاس کاپ 28 گفت: دراجلاس کاپ 28 ، کشورها تعهد کردند که گاز گلخانه‌ای را به صفر برسانند و انرژی پاک تولید کرده و جایگزین کنند؛ همه آنجا متعهد شدند که ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌ای را به سه برابر افزایش دهند.

اسلامی تصریح کرد: کشور آمریکا که بیشترین ظرفیت را دارد، چین و سپس فرانسه که 75 درصد برق را از انرژی اتمی تولید می‌کنند یک رنساس هسته‌ای برای توسعه نیروگاه اتمی اعلام کردند زیرا برق این نیروگاه ها انرژی پاک پایدار است و می‌توان به آن اعتماد کرد.

وی از افزایش توان کشور در این حوزه خبر داد و گفت: حداقل دو نیروگاه هزار مگابایتی در مدار خواهیم آورد. امیدواریم نیروگاه دارخوئین که نیورگاه 300 مگاباتی است را در این دوره به اتمام برسانیم و حرکتی که برای دیگر نیروگاه‌ها اغاز کردیم نیز به درصد پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برسانیم.

اسلامی با اشاره توان صنعتی کشور افزود: با توجه به ظرفیت صنعتی کشور از لحاظ قدرت تولید مواد خام مصرفی و ظرفیتی که برای عمل آوری تجهیزات است ما تا ظرفیت 300مگاباتی را به راحتی در کشور می‌توانیم کار کنیم. به دنبال این هستیم که ظرفیت داخلی صنایع ملی را گسترش دهیم که اندازه بزرگتر را تولید کنند و که در هزار مگاباتی هم مشکل نداشته باشند.

رئیس سازمان انرژی اتمی یکی از بخش‌های کلیدی  و حیاتی برای صنایع کشور را  بخش صنعتی ابزار دقیق هسته‌ای دانست و گفت: در تمام صنعت‌ها یک گاز جریان دارد که تحت فشار است. کل صنعت حساس کشور همه با تحریم مشکل پیدا کرده بودند. اکنون با توان داخلی به 150 صنعت بزرگ کشور سرویس داده و پشتیبانی می‌کنیم. انواع ابزار اندازه گیری دقیق در کشور تولید شده و نیاز همه صنایع کشور پاسخ داده شده است.

وی با تاکید بر اهمیت قدرت بازیگری کشور در این حوزه ادامه داد: ما باید در هر حوزه‌ای که وارد می‌شویم تبدیل به بازیگر شویم. در حوزه رادیو دارو ما بازیگر هستیم و در بازار جهانی سهم داریم. در آب سنگین یکی از بازیگران مطرح هستیم که در مجلات نیز قابل مشاهده است و در اقتصاد دنیا سهم داریم. باید ظرفیت را گسترش دهیم که سهم پیدا کنیم وقتی سهم پیدا کنیم می‌توانیم مشارکت کنیم. آن چیزی که حائز اهمیت است این است که ابزار طبق نیاز کارفرما طراحی و تنظیم و ارائه می‌شود. 

موقعیت جغرافیایی ایران دندان گیر است

رئیس سازمان انرژی گفت: امروز امریکایی‌ها در ظرفیتی قرار دارند که چرخه سوخت هسته‌ای را به کشورهای متحد خود نیز نمی‌دهند در زمان شاه نیز میگفتند ایران نباید چرخه سوخت داشته باشد چون از لحاظ موقعیت جغرافیایی ایران و ظرفیت انسانی یک کشور قدرتمند است. بیش از 20 سال پیش که کسی نمی‌دانست خرابکاری صنعتی چیست؛ در هسته‌ای خرابکاری صنعتی و ترور اشخاص و دانشمندان انجام دادند چون از قبل از انقلاب مخالف این موضوع بودند.

 فصل دوم برنامه تلویزیونی «بی واسطه» با اجرای محمد دلاوری و تهیه کنندگی و کارگردانی سید محمدعلی صدری‌نیا روزهای زوج ساعت ۱۹ از شبکه یک سیما پخش می‌شود. این برنامه در هر قسمت یکی از پرونده‌های مهم و چالشی کشور را بدون واسطه بررسی می‌کند.

دیگر خبرها

  • اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
  • هشدار بزرگ لهستان درباره حمله نظامی روسیه به همسایگان
  • امنیت مراکز هسته‌ای ایران ۱۰۰ درصد برقرار است
  • ظرفیت ۱۵ همتی اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه برای حل مسائل
  • ظرفیت ۱۵ همتی اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه در خدمت حل مسائل کشور
  • تقسیم صحیح و اصولی مسائل اساسی کشور یک ضرورت است
  • برنامه‌ریزی برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای
  • درخواست ۸۷۰ دانشگاه اروپایی برای افزایش بودجه تحقیق و توسعه
  • ماجراجویی هسته‌ای ایران در فصل دوم برنامه «بی‌واسطه»
  • صدور هشدار هسته‌ای به اسرائیل؛ عدول از ملاحظات قبلی و تغییر دکترین هسته‌ای یعنی چه؟