Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-24@10:02:51 GMT

نخست وزیر جدید سودان آغاز به کار کرد

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۵۷۴۳۲

نخست وزیر جدید سودان آغاز به کار کرد

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، شبکه تلویزیونی "المیادین" گزارش داد که "عبدالله حمدوک" نخست وزیر جدید سودان پنجشنبه گذشته اعضای کابینه دولت خود برای اداره مرحله انتقالی پس از سرنگونی «عمر البشیر»، رئیس جمهوری مخلوع این کشور را معرفی کرد که از مجموع ۱۸ وزیر چهار تن از آنان را زنان تشکیل می دهند و تکلیف دو  وزارتخانه دیگر هنوز مشخص نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس "اسما محمد عبدالله" وزیر امورخارجه سودان شد، تا برای نخستین بار سکان دار وزارت امورخارجه این کشور به یک زن برسد.

حمدوک همچنین  " الطریفی ادریس " را به عنوان وزیر کشور، ژنرال "جمال عمر" وزیر دفاع، "مدنی عباس" وزیر بازرگانی و صنعت، "عادل علی ابراهیم" وزیر انرژی، "فیصل محمد صالح" وزیر اطلاع رسانی و "عمر مانیس" وزیر مکلف در امور کابینه را معرفی کرد.

دیگر وزیران کابینه حمدوک به قرار زیر است: نصرالدین عبدالباری" وزیر دادگستری، "ابراهیم احمد البدوی" وزیر دارایی و برنامه ریزی اقتصادی، "اکرم علی التوم" وزیر بهداشت، "عباس محمد علی" وزیر آبیاری و منابع آبی، "عیسی عثمان شریف" وزیر کشاورزی و منابع طبیعی، "لینا الشیخ محجوب" وزیر کار و توسعه اقتصادی، "انتصار صغیرون" وزیر آموزش عالی و پژوهش های علمی، "یوسف آدم الضی" وزیر حکومت فدرال و "نصرالدین مفرح" امور دینی و اوقاف هستند.

نخست وزیر جدید سودان در رابطه با  دو وزارتخانه های باقی مانده کابینه دولت انتقالی اش یعنی "وزارت دام و شیلات" و وزارت "زیرساخت و حمل و نقل" نیز  گفت، رایزنی برای انتخاب وزیران این وزارتخانه ها همچنان ادامه دارد.

حمدوک ۳۱ مردادماه به عنوان نخست وزیر جدید و "عبدالفتاح البرهان" نیز یک روز پیش از آن به عنوان رییس شورای حاکمیتی سودان سوگند یاد کرد.

اعتراض‌های مردمی سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) به علت افزایش قیمت نان آغاز شد؛  اما این اعتراض‌ها بسرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و معترضان خواستار سرنگونی دولت البشیر شدند.

دولت البشیر سرانجام ۲۲ فروردین ماه با دخالت ارتش این کشور سرنگون و پس از آن، ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال "عبدالفتاح البرهان" قدرت را در دست گرفت. اما مردم سودان بار دیگر با اعتراض علیه شورای نظامیان خواستار کناره گیری آنان از قدرت و واگذاری آن به غیر نظامیان شدند.

شورای نظامی انتقالی سودان و "نیروهای آزادی و تغییر" ۲۶ تیرماه با حضور میانجی های آفریقایی و اتیوپیایی، سند توافق سیاسی را در دوره انتقالی امضا کردند. این سند در خصوص نحوه مدیریت کشور در دوره سه ساله انتقالی است و توافق شد که دو شورا (شورای حاکم و شورای وزیران) تشکیل شود.

شورای حاکم متشکل از پنج نظامی و پنج غیر نظامی است و یک غیر نظامی دیگر نیز با توافق دوطرف به این تعداد اضافه می شود و ابتدا نظامیان به مدت ۲۱ ماه ریاست شورای حاکم را بر عهده خواهند داشت و سپس به مدت ۱۸ ماه ریاست را به غیر نظامیان می سپارند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: افزایش قیمت دولت زنان سودان عمر البشیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۵۷۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی با استقبال نخست وزیر سریلانکا وارد این کشور شد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جریان این سفر یک روزه ابتدا به همراه رئیس جمهور سریلانکا ابرپروژه چند منظوره ۲ سد و نیروگاه ۱۲۰ مگاواتی اومااویا را به شکل رسمی افتتاح خواهند کرد و سپس مراسم استقبال رسمی از دکتر رئیسی در کاخ ریاست جمهوری این کشور در شهر کلمبو برگزار خواهد شد.

دیدار دوجانبه، نشست هیئت‌های عالی‌رتبه مشترک دو کشور، مراسم امضای اسناد و برگزاری نشست مطبوعاتی دیگر برنامه‌های این سفر هستند.

کد خبر 6087200 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • لحظه استقبال نخست وزیر سریلانکا از رئیسی + فیلم
  • استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان
  • رئیسی با استقبال نخست وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
  • انگلیس هزینه‌های دفاعی را به ۲.۵ درصد افزایش می‌دهد
  • آغاز تعیین حدود مرز‌های ارمنستان با جمهوری آذربایجان 
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر
  • حزب‌الله عراق: عملیات علیه نظامیان آمریکا را از سر می‌گیریم
  • حزب‌الله عراق: عملیات علیه نظامیان آمریکایی را از سر می‌گیریم
  • لفاظی مجدد نتانیاهو علیه مقاومت فلسطین
  • آغاز به کار جشنواره فجر «معماری» / فراخون جایزه ۴ میلیاردی برای طراحی خانه جشنواره