Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-03-28@12:27:16 GMT

تهدید شیعیان نیجریه؛ تکرار عاشورای خونین؟

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۵۸۵۰۳

تهدید شیعیان نیجریه؛ تکرار عاشورای خونین؟

به گزارش الف  جنبش اسلامی نیجریه ، به رهبری شیخ زکزاکی، اعلام کرد به رغم ممنوعیت فعالیت، روز سه شنبه مراسم روز عاشورا در این کشور برگزار خواهد شد.


این در حالی است که پلیس نیجریه نسبت به برگزاری این مراسم هشدار داده است.


پیشتر نیز محمد آدامو، سربازرس پلیس نیجریه خواستار دستگیری رهبران شناخته شده جنبش اسلامی در سراسر کشور شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی نیروهای ویژه پلیس را مامور کرده است، تشکیلات جنبش اسلامی را برچیده و با فعالیت های این گروه در روز عاشورا مقابله کنند.


یکی از اعضای برجسته جنبش اسلامی نیجریه در مصاحبه با روزنامه نیجریه ای "ساندی پانچ" گفت اعضای این جنبش از تمام روستاها و شهرها در 19 ایالت و همچنین ابوجا، در مراسم روز عاشورا، گرامیداشت شهادت امام حسین (ع) شرکت خواهند کرد.
ابراهیم موسی، مدیر امور رسانه ای جنبش اسلامی نیجریه نیز با تایید این خبر گفت حرکت شیعیان برای حضور در مراسم عاشورا در بسیاری از شهرهای نیجریه آغاز شده است.


وی همچنین با بیان آنکه هیچ یک از رهبران و اعضای جنبش اسلامی قصد ندارند نیجریه را ترک و درخواست پناهندگی کنند، افزود ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش عشق خود را به نیجریه ثابت کرده است.


وی با بیان آنکه مراسم روز عاشورا همراه با آرامش برگزار خواهد شد، افزود:" ما به برادران شیعه خود در سراسر جهان پیوسته و سالروز شهادت امام حسین (ع) نوه پیامبر را گرامی خواهیم داشت. ما ترجیح می دهیم در نیجریه بمیریم تا اینکه آن را ترک کنیم، ما جنایتکار نیستیم. راهپیمایی ما روز سه شنبه در ابوجا و سایر شهرهای شمالی برگزار خواهد شد."


وی در پاسخ به این سوال که اگر پلیس مقابل آنها قرار گیرد چه واکنشی نشان خواهند داد، گفت:" اقدام ما آرام خواهد بود، به این دلیل زنان و کودکان هم به ما می پیوندند. لذا اگر هرگونه درگیری رخ دهد، تقصیر دولت خواهد بود."


موسی گفت:" ما آماده ایم جانمان را قربانی کنیم، همان طور که امام حسین (ع) در کربلا شهید شد. ما قصد جنگ نداریم، فقط می خواهیم مراسم عزاداری برگزار کنیم، که یک مناسبت جهانی است."


این در حالی است که سخنگوی پلیس نیجریه، فرنک ام بی ای، در پاسخ به سوالی درباره واکنش پلیس به برپایی مراسم روز عاشورا گفت این مساله را علنی نخواهد کرد اما " به آنها اجازه دهید مراسم را برگزار کنند و خواهید دید که واکنش پلیس چه خواهد بود."


دولت فدرال نیجریه، جنبش اسلامی را در 30 ژولای 2019 غیرقانونی اعلام کرد.


به دنبال سفر کوتاه مدت اخیر شیخ زکزاکی به هند برای درمان پزشکی، که با کارشکنی دولت نیجریه بی نتیجه ماند، دولت ابوجا رهبر جنبش اسلامی را به تلاش برای دریافت پناهندگی از هند متهم کرد.


در حمله ارتش نیجریه به طرفداران شیخ زکزاکی در دسامبر 2015، صدها نفر از اعضای جنبش اسلامی کشته شدند. شیخ نیز در این حمله از ناحیه یک چشم نابینا شد و یک بازوی وی نیز از کار افتاد.


دادگاه فدرال نیجریه در سال 2016 به آزادی شیخ زکزاکی و همسرش از زندان رای داد و خواستار پرداخت غرامت به آنها شد. اما دولت این حکم را اجرا نکرده است. نیجریه مدعی است، شیخ قصد داشته است فرماندهان ارشد نظامی این کشور را ترور کند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۵۸۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت حماس با قالیباف دیدار کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس صبح روز پنجشنبه در بهارستان با محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

رییس دفتر سیاسی حماس که روز سه‌شنبه ۷ فروردین به تهران سفر کرده است، با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو داشت.

رییس دفتر سیاسی حماس و هیات همراه روز گذشته با حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان نیز دیدار و گفت وگو کرد.

هنیه در این سفر با علی‌اکبر احمدیان نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیات همراه نیز دیدار کرده است.

کد خبر 6064161 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با قالیباف دیدار کرد
  • «زیاد نخاله» با قالیباف دیدار کرد
  • دیدار زیاد نخاله با رئیس مجلس
  • دیدار رییس مجلس شورای اسلامی با دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین
  • رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت حماس با قالیباف دیدار کرد
  • قتل خونین بخاطر جای پارک قایق های تفریحی نوروزی در دریا
  • سقوط مرگبار زن ۱۹ ساله در عید‌ دیدنی خونین محله لواسان
  • معاون دبیرکل جهاد اسلامی: قعطنامه شورای امنیت الزام آور نیست
  • حماس : مشکل مذاکرات آتش‌ بس مربوط به اسیران نیست
  • حماس: مشکل مذاکرات آتش‌بس مربوط به اسیران نیست