ورود روحانیون به سیاست، خواست مردم است
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۶۰۲۵۷
یک کارشناس علوم سیاسی و استادیار دانشگاه گفت: اگر اکنون روحانیون قسمتی از اداره کشور را بر عهده گرفته اند و به مباحث سیاسی وارد شده اند به خواست مردم بوده است.
علیرضا بخشی زاده در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره نقش دستورات مذهبی در ایجاد سیاستهای مختلف داخلی و خارجی دولت های دینی، اظهار کرد: نقش مذاهب به خصوص مذاهب اسلامی در اتخاذ سیاست های مختلف در کشورهای اسلامی غیر قابل انکار است و از این رو سیاستمداران این کشورها همواره سعی می کنند با استفاده از گزینه های دینی و مذهبی و توجه به نظریات آنها در ابعاد سیاسی، اجتماعی، مقبولیت خود در میان قشر مذهبی جامعه را بالا ببرند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: اغلب مردم کشورهای اسلامی معتقدند شکل گیری سیاست بر مبنای عقاید و آموزههای مذهبی شان باعث رشد و تعالی جامعه می شود و دین مبین اسلام نیز در این زمینه دستورات و نکات بسیاری را برای سیاستمداران در نظر گرفته، از این جهت بسیاری از سیاستمداران کشورهای اسلامی سعی می کنند، رفتار و حرکات سیاسی خود در ابعاد مختلف را منطبق با راهبردهای اسلامی و در جهت رشد و تعالی دینی مردم جلوه دهند.
این کارشناس علوم سیاسی و استادیار دانشگاه با اشاره به مناقشات چندی پیش دو مقام سیاسی و دو چهره حوزوی کشور بر سر موضوعات سیاسی، خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین چالشهای بسیاری از علما و مراجع اسلامی از ابتدای انقلاب، اعلام مواضع درباره تحرکات سیاسی و رفتارهای اجتماعی دولت های مختلف بوده و مقامات دولتی ایران نیز همواره سعی کرده اند با حضور مرتب در دفتر مراجع تقلید، نظر آنها پیرامون وضعیت کشور و راهبردهای دینی برای بهبود این وضعیت را جویا شوند.
بخشی زاده ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که همواره مراجع و علمای زیادی از آن یاد کردهاند، مشکل استقلال حوزهها از حکومت و سیاست بوده زیرا تجربه تاریخی نشان داده است، روحانیون و مبلغان دینی که وظیفه هدایت مذهبی مردم را به صورت جداگانه از ورود به دنیای سیاست پیگیری می کردهاند، همواره از محبوبیت بیشتری در میان مردم برخوردار بوده و سخنان و مواضع تاثیر گذارتری در جامعه دینی داشتهاند.
وی اضافه کرد: وضعیت امروزی حوزههای علمیه و میزان خروجی آنها در حال حاضر به هیچ وجه قابل مقایسه با وضعیت این مراکز در ابتدای انقلاب اسلامی نیست، از این رو امروز نمی توان حوزههای علمیه و اعضای آن را از ورود به بسیاری از مباحث تاثیر گذار در زندگی روزمره مردم منع کرد؛ زیرا این خود مردم هستند که در بسیاری از موارد به روحانیون و تحصیل کردگان حوزه مراجعه می کنند و طلب راهبرد می کنند.
این کارشناس علوم سیاسی و استادیار دانشگاه با بیان اینکه ورود نکردن حوزههای علمیه به مباحث خرد سیاسی از گذشته های دور به عنوان یک رسم در اداره این مراکز شناخته می شده، تصریح کرد: تا پیش از انقلاب اسلامی، حوزه های علمیه به عنوان یکی از نهادهای مخالف حکومتهای شاهنشاهی در ایران شناخته می شدند و بسیاری از تصمیمات مهم علیه حکومتهای شاهنشاهی توسط این مراکز گرفته می شد؛ اما با روی کار آمدن جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب، حوزههای علمیه دلیلی برای مخالفت با حکومت نداشتند و به همین دلیل ورود حوزویان به مباحث سیاسی به امری مرسوم در جامعه تبدیل شد.
بخشی زاده افزود: علت دوری حوزههای علمیه از سیاست در گذشته، نگاه مردم به نوع ارتباط و نحوه تعامل حوزه با حکومت بود، زیرا حوزههای علمیه به عنوان رکن اساسی مخالفت با حکومت های استبدادی همواره مواضع دینی خود در قبال مسائل مختلف را اعلام می کردند و ارتباط حوزههای علمیه با حکومت باعث می شد تا از ارزش این مواضع در میان مردم کاسته شود. در حقیقت مدیران حوزههای علمیه قصد داشتند تا با دور نگه داشتند طلاب از فضاهای متشنج سیاسی کشور، از تاثیرات سیاستمداران در اعلام مواضع آنها بکاهند.
این کارشناس علوم سیاسی و استادیار دانشگاه یادآور شد: گسترش و بهبود ارتباطات حوزه با مردم یکی از اولویت های اصلی مراجع و علما بوده ولی برخی منازعات سیاسی میان تحصیل کردگان این مراکز که به مباحث سیاسی ورود کرده اند، همچون ماجرای شیخین، موجب نوعی خود تخریبی و شاید کاهش میزان محبوبیت این قشر از جامعه در میان مردم خواهد شد.
وی اضافه کرد: وابستگی و اعتماد مردم ایران به روحانیون مذهبی موجب افزایش محبوبیت آنها در میان جامعه پس از انقلاب اسلامی شد و از همین رو بسیاری از مردم حضور روحانیون در سمتهای سیاسی کشور را موجب رشد و جلوگیری از فساد در سیستم اداری کشور دانستند. در حقیقت اگر اکنون روحانیون قسمتی از اداره کشور را بر عهده گرفته اند و به مباحث سیاسی نیز وارد شده اند به خواست مردم در ابتدای انقلاب بوده است.
کد خبر 388088منبع: ایمنا
کلیدواژه: سیاست جامعه روحانیت مبارز مجلس شورای اسلامی انقلاب اسلامی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۰۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تاکید بر توجه به معماری اسلامی ایرانی در ساخت و سازهای جدید
به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، آیت الله علیرضا اعرافی، در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر قم گفت: جا دارد از تلاشها و اقدامات در شهرداری و شورای اسلامی شهر باوجود اختلاف سلایقی که هست، تشکر و قدردانی کنیم، آنچه در مدیریت شهری اهمیت دارد راه و رسم تعامل، همدلی و همراهی برای خدمت هر چه بیشتر به مردم است. البته نقدهایی وجود دارد، لذا باید ارزیابی جامع داشته باشیم.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه با اشاره به اهمیت توجه به معماری اسلامی ایرانی در ساخت و سازهای جدید افزود: شهر قم باید به عنوان الگوی شهرسازی معماری اسلامی و ایرانی در کشور مطرح شود و این در سایه یک کار و همت جمعی و خرد نخبگانی فنی و علمی میسر خواهد شد.
امام جمعه قم گفت: سبک شهرسازی و معماری روی فرهنگ و آداب هر منطقهای اثر میگذارد، شهر قم به عنوان ام القرای جهان اسلام باید در این سبک معماری اسلامی در کشور پیشتاز باشد و این در سایه یک مهندسی و معماری قوی همراه با روح سرشار معنوی و اندیشه معرفتی و اسلامی صورت خواهد پذیرفت، اما در حال حاضر این خلاء وجود دارد و چنین اراده قوی در ساخت و سازهای جدید وجود ندارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به فرهنگ و پیوست فرهنگی نهادها و سازمانها اشاره و بیان کرد: هر دستگاه و نهادی که ارتباط و تعامل بیشتری با مردم و آحاد جامعه دارد باید دارای یک پیوست فرهنگی و معرفتی باشد؛ اگر خدمت توأم با فرهنگ و اخلاق همراه باشد، ارزش بیشتری دارد.
آیت الله اعرافی، رودخانه قم را نَفَس شهر توصیف و تصریح کرد: بستر رودخانه را باز بگذارید. هسته مرکزی شهر یعنی حرم، بازار، فیضیه و مسجد اعظم تاریخچه قم و اهالی قم است، مدیریت شهری علی رغم تمام تلاشهایی که داشته نسبت به تسهیل رفت وآمد زائران و مجاوران شهر کریمه اهل بیت (ع) در هسته مرکزی شهر، کاری از پیش نبرده و شیوه را اصلاح نکرده است.
مدیر حوزههای علمیه عنوان کرد: امروز تردد طلاب و اساتید به مدارس علمیه و به ویژه مدرسه فیضیه در هسته مرکزی شهر سه راه بازار، شیخان، حرم مطهر، مدرسه فیضیه با دشواریهای همراه است، زائران دسترسی مناسبی به اطراف حرم و محیط پیرامونی آن ندارد که ان شاءالله به این نکته توجه شود.
در ابتدای این نشست، محرری، صابری، ملایی از اعضای شورای شهر قم نکاتی را مطرح کردند.
انتهای پیام/