Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفتۀ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، تاکنون ۸ اثر از میراث فرهنگی ناملموس مرتبط با آئین‌ها و مراسم محرم قزوین به ثبت ملی رسیده و پروندۀ ثبتی نوحه‌های دستگاهی قزوین و غذای نذری اوزباسترما روستای‌کلج قزوین برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور در دست تهیه است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، گردشگری و صنایع دستی استان، علیرضا خزائلی با اعلام این خبر گفت: آیین سوگواری‌های زنانه در حسینیه آقا سید جمال، مراسم شور زرآباد، تعزیه خوانی مکتب قزوین، آئین طبق‌کشی، آئین علامت‌کشی، مراسم مافی شهرستان آبیک، آئین طشت‌گذاری شهرستان‌های آبیک و الوند و مراسم سوم امام (زنان بنی اسد) از جمله آیین‌ها و مراسم سوگواری ایام محرم در قزوین به شمار می‌روند که تاکنون در فهرست میراث ملی ناملموس به ثبت رسیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خزائلی با اشاره به اجرای مراسم تعزیه‌خوانی در قزوین گفت: استان قزوین از دیر باز جزو قطب‌های تعزیه کشور بوده و مراسم تعزیه‌خوانی که درکنار مراسم سنتی و آیین‌های مختلف ماه محرم در قزوین برگزار می‌شود، این مراسم در کشور نیز به ثبت جهانی رسیده است.

وی یادآورشد: همچنین دو مهارت طبق‌سازی و زره‌بافی به‌عنوان مهارت‌های مرتبط با عزاداری ایام محرم نیز در فهرست میراث ملی ناملموس کشور قرار دارند و پروندۀ ثبتی نوحه‌های دستگاهی قزوین و غذای نذری اوزباسترما روستای‌کلج قزوین برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور در دست تهیه است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: غذای نذری طبق کشی طشت گذاری ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۳۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت مراسم آبگیری آب‌ انبار‌های سرایان در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: گواهینامه مراسم آبگیری آب‌انبار‌های سرایان در تقویم رویداد‌های گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره ۲۰۲۰۹۳۹۱ به ثبت رسید و به استان ابلاغ شد.

 هادی شاه‌وردی افزود: آبگیری آب‌انبار‌ها همه ساله از اوایل دی‌ماه در شب‌های سرد زمستان انجام می‌شود و گروهی از مردم که این سنت حسنه را که از پدرشان به ارث برده‌اند و به میرآب معروف هستند اقدام به انجام آبگیری آب‌انبار‌ها می‌کنند.

وی گفت: در سرایان هنوز بسیاری از آب‌انبار‌های قدیمی بر خلاف آسیاب‌های آبی در گوشه و کنار شهر بر جای مانده‌اند و این سازه‌های هنرمندانه هنوز هم کارکرد خود را در این شهرستان از دست نداده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: آب‌انبار یک مکان مردمی و مورد استفاده همگان است و افراد با همکاری یکدیگر، آبی را که از سال گذشته در آب‌انبار باقی مانده و گل و لایی که کف مخزن آب انبار انباشته شده را تخلیه می‌کنند.

شاه وردی گفت: در سابق مخازن با استفاده از نیروی حیوانات و چرخ و هم‌اکنون به وسیله پمپ تخلیه می‌شود.

وی افزود: پس از تمیز شدن داخل مخازن تمامی آب‌انبارها، مسیر جوی‌های آب تمیز می‌شود و آب سرد و گوارا از دو قنات زابری و تیربری، به مخازن آب‌انبار‌ها هدایت می‌شود تا مردم شهر در تابستان گرم از این آب سرد و گوارا استفاده کنند.

وی گفت:  این مراسم با شماره ۱۳۱۵ در فهرست میراث معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است.

دیگر خبرها

  • ثبت آئین پخت سمنوی سادات از البرز در فهرست میراث ملی
  • تجلیل از استادکار پیشکسوت حوزه میراث فرهنگی قزوین
  • ثبت مراسم آبگیری آب انبار‌های سرایان در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور
  • ثبت ۱۸ اثر تاریخی همدان در فهرست میراث‌ملی کشور
  • ثبت مراسم آبگیری آب‌ انبار‌های سرایان در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور
  • ثبت ۲۵ اثر استان اردبیل در فهرست آثار ملی کشور و یک اثر در فهرست آثار جهانی
  • ثبت ۴ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی
  • ثبت ۲۰ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث‌ملی و ۴ اثر در میراث جهانی
  • ثبت ۲۰ اثر در فهرست میراث‌ملی کشور و ۴ اثر در میراث جهانی
  • تعزیه‌خوانی حضرت علی‌اکبر توسط ایرج خواجه امیری