Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-28@15:23:56 GMT

برگزیت آمریکایی پمپئو برای خروج از افغانستان

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۶۳۴۴۸

برگزیت آمریکایی پمپئو برای خروج از افغانستان

تصویب قانون تامین امنیت فضای مجازی در ترکمنستان، انفجار تروریستی در کرکوک عراق، تقدیر سوریه از مواضع عراق، بازگشت ۲ هزار تروریست به اروپا، امیدواری آلمان به نجات برجام و ناکامی حزب پوتین در انتخابات پارلمان روسیه از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان در امروز بوده است.

برگزیده اخبار جهان و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبر بین الملل ایمنا مطالعه کنید:

دولت جدید سودان، سوگند یاد کرد

دولت انتقالی سودان به ریاست عبدالله حمدوک در برابر رئیس دادگستری و شورای حاکمیتی سوگند یاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری النشره، وزرای دولت انتقالی روز یکشنبه در برابر  عبدالفتاح البرهان، رئیس دادگستری و عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان سوگند یاد کردند.

در پی ادای سوگند دولت جدید که اولین دولت پس از براندازی عمر البشیر، رئیس‌جمهوری پیشین سودان است، اولین نشست آن با حضور اعضای شورای حاکمیتی برگزار شد. در این نشست، رهبران جبهه انقلابی سودان موافقت خود را با مذاکره در راستای انجام تدابیر امنیتی فوری، اصلاح سرویس امنیتی و تشکیل ارتش یکپارچه اعلام کردند.

امروز (دوشنبه) جوبا، پایتخت سودان جنوبی میزبان مذاکرات مستقیم میان هیئت رسمی سودان و گروه‌های مسلح مخالف دولت خواهد بود. قرار است هیئتی به ریاست محمد حمدان دقلو، عضو شورای حاکمیتی سودان با نمایندگان جبهه انتقالی سودان و برخی جنبش‌های دیگر همچون "جنبش مردمی- شاخه شمال" به ریاست عبدالعزیز الحلو و دیگر جنبش‌ها دیدار کند.

حمدوک پنجشنبه در نشستی خبری از تشکیل کابینه و تعیین چهار وزیر خبر داده و تاکید کرده بود، اولویت دولت آتی توقف جنگ و ایجاد صلح پایدار است.

بر اساس سند قانون اساسی امضا شده میان شورای نظامی و نیروهای ائتلاف آزادی و تغییر، دولت بر دوره انتقالی ۳۹ ماهه به رهبری شورای حاکمیتی که ریاست آن میان نمایندگان ارتش و غیر نظامی‌ها در گردش است، نظارت خواهد کرد تا پس از آن انتخابات سراسری برگزار شود.

عراق: سوریه به اتحادیه عرب بازگردد

سفیر عراق در اتحادیه عرب در افتتاحیه صد و پنجاه و دومین دور از نشست عادی شورا در قاهره خواستار عضویت مجدد سوریه در این اتحادیه شد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری روسیا الیوم،‌ نایف الدلیمی، سفیر عراق در اتحادیه عرب ضمن سخنرانی در افتتاحیه صد و پنجاه و دومین دور از نشست عادی شورای اتحادیه عرب در قاهره گفت، جهان عرب امروز با چالش‌هایی روبروست و این مساله مستلزم تجدیدنظر در شیوه برخورد با این چالش‌ها برای مقابله با خطرها و بحران‌هایی است که برخی از کشورهای عربی شاهد آن هستند.

او بر ضرورت اجتناب از سیاست‌های تشدید تنش و مداخلات خارجی و همچنین همکاری برای تحقق آرمان‌های مشروع مردم منطقه تاکید کرد.

این دور از نشست شورای اتحادیه عرب به ریاست عراق بود و در سطح نمایندگان دائمی برگزار شد.

الدلیمی در ادامه خواستار هماهنگی تلاش‌های کشورهای عربی برای مبارزه با تروریسم، جنایت‌های سازمان‌یافته و تصادفی در مرزها و مبارزه سیاسی، رسانه‌ای و فرهنگی جهت مقابله با این جنایت‌ها شد و بر اهمیت حمایت از عراق در بازسازی پس از پیروزی بر داعش تاکید کرد.

چین: جدایی هنگ کنگ محال است

صدها تن از دانش‌آموزان هنگ‌کنگی امروز (دوشنبه) در حمایت از اعتراضات ضد دولتی در این دولت‌شهر زنجیره انسانی تشکیل دادند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، تشکیل این زنجیره انسانی در هنگ‌کنگ از سوی دانش‌آموزان پس از اعتراضات گسترده روز یکشنبه صورت گرفت.

ایستگاه‌های مترو روز یکشنبه در بحبوحه درگیری‌های خشونت‌بار مجددا باز شدند، گرچه در برخی از نقاط دولت‌شهر هنگ‌کنگ تنش‌ها همچنان پا بر جای بود. دولت هنگ‌کنگ به قانونگذاران خارجی هشدار داده است تا در امور داخلی این دولت‌شهر دخالت نکنند.

رسانه‌ دولتی چین امروز گزارش داد، هنگ‌کنگ بخش جدایی‌ناپذیر چین است و هرگونه اقدام جدایی‌طلبانه محکوم به شکست است. روزنامه چاینا دیلی گزارش داد، راهپیمایی روز یکشنبه تاییدکننده دخالت نیروهای خارجی در این اعتراضات است و به راهپیمایان هشدار داد که نباید صبر و تحمل دولت مرکزی را بسنجند.

برگزیت آمریکایی پمپئو برای خروج از افغانستان

وزیر امور خارجه آمریکا گفت، طالبان تلاش می‌کند تا با انجام حملات تروریستی در افغانستان برتری مذاکره به دست بیاورد اما واشنگتن بدون توافق صلح نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج نمی‌کند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری‌ آمریکا یکشنبه خروج نیروهای کشورش از افغانستان را بدون توافق صلح رد کرد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا یکشنبه به سی‌ان‌ان گفت: اگر دیگران تلاش کنند از خشونت برای پایان بهتر در مذاکرات به نفع خود بهره ببرند، ما از توافق دور می‌شویم. آمریکا همچنان مایل به عقد توافق صلح است اما تا زمانی که اثبات نشود طالبان می‌تواند به تعهداتش طبق یک توافق بالقوه پایبند باشد، پیش نمی‌رویم.

مقام‌های افغان گفتند، پمپئو و سایر مقام‌های دولتی آمریکا درب‌ها را برای از سرگیری مذاکرات بین آمریکا و طالبان باز گذاشته و طالبان نیز چنین کاری را انجام داده است. اما احتمال برگزاری چنین گفت‌وگوهای مجددی تا چندین ماه وجود ندارد چون دو طرف احساس بی‌اعتمادی به هم دارند.

پمپئو دو شرط برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان مطرح کرده است؛ یکی اینکه خشونت‌ها کاهش یابد و دوم اینکه حمله تروریستی از افغانستان علیه ایالات متحده هرگز صورت نگیرد.

اردوغان: با آمریکا اختلاف داریم

رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد که این کشور اختلافات زیادی با آمریکا درباره جزئیات منطقه امن در شمال سوریه دارد.

بر اساس گزارشی از شبکه المیادین، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت: هر گامی که ما می‌خواهیم برداریم می‌بینیم که آمریکا نظر متفاوتی درباره آن دارد. درحالی‌که هدف ما از بین بردن یک "سازمان‌ تروریستی" در شمال سوریه است به نظر می‌رسد هم‌پیمان ما دنبال منطقه امنی برای این گروه‌هاست و به منفعت ترکیه فکر نمی‌کند.

اشاره اردوغان به یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه است که ترکیه آن را بخشی از حزب کارگران کردستان(پ‌ک‌ک) می‌داند.

وی مجددا گفت: اگر ما منطقه امن را با سربازانمان در شرق فرات قبل از پایان سپتامبر ایجاد نکنیم طرح‌های ویژه خود را اجرایی خواهیم کرد. نمی‌توان منطقه امن را از طریق پرواز سه یا پنج بالگرد یا گشت‌زنی پنج تا ۱۰ خودرو یا استقرار چندصد سرباز در منطقه به شکل صوری ایجاد کرد.

ناکامی حزب پوتین در انتخابات پارلمان روسیه

خبرگزاری نووستی امروز (دوشنبه) گزارش داد، حزب حاکم روسیه یک سوم از کرسی‌های انتخابات محلی در مسکو را از دست داده است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، انتخابات روز یکشنبه که از نزدیک رصد شد، به مهمترین چالش برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بدل شده است چرا که اعتراضات گسترده به رد صلاحیت کاندیداهای اپوزیسیون برای شرکت در این انتخابات و دستگیری چند تن از رهبران اپوزیسیون در جریان این دور از انتخابات صورت گرفت.

خبرگزاری نووستی همچنین گزارش داد، استراتژی تاکتیکی رای‌گیری از سوی اپوزیسیون ممکن است در این روند انتخاباتی خوب عمل کرده باشد. این انتخابات از سوی الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه و متحدانش یک فرصت برای رویارویی با حزب "روسیه متحد" پیش از انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱ دانسته شد.

اعتراضات در روسیه اواسط ژوئیه سال جاری میلادی و پس از آن شکل گرفت که کمیسیون مرکزی انتخابات این کشور از ثبت‌نام تعداد زیادی از کاندیداهای اپوزیسیون امتناع کرد و گفت آنها نتوانسته‌اند امضاهای کافی را برای جلب حمایت از خود دریافت کنند.

کاندیداهای حزب حاکم بعد از این رویدادها خود را مستقل نامیدند تا خودشان را از حزب دور نگهدارند و بتوانند شانسی برای پیروزی داشته باشند؛ محبوبیت این حزب به پایین‌ترین میزان خود در یک دهه گذشته رسیده است؛ بر اساس ‌آمارهای منتشر شده از سوی خبرگزاری نووستی، حزب حاکم روسیه حدود یک سوم از کرسی‌هایی را که قبلا داشت، از دست داد.

دیدار فرستاده سازمان ملل در امور یمن و وزیر خارجه عربستان

فرستاده سازمان ملل در امور یمن از تلاش‌های عربستان در جنوب یمن قدردانی کرده و دیدارش با وزیر مشاور در امور خارجه عربستان را "سازنده" خواند.

بر اساس گزارشی از سایت شبکه اسکای نیوز، مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل در امور یمن پس از دیدار با عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان، این دیدار را بسیار "مثبت" ارزیابی کرد. گریفیث پس از دیدار روز یکشنبه در جده افزود، در این دیدار راه‌های پیشبرد روند سیاسی در یمن مورد بررسی قرار گرفت.

اظهارات فرستاده سازمان ملل به یمن پس از آن مطرح شد که عربستان و امارات یکشنبه با صدور بیانیه مشترکی از قبول دعوت گفت‌وگو در عربستان توسط دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوبی این کشور استقبال کردند.

ریاض و ابوظبی در این بیانیه بر ضرورت تداوم این "فضای مثبت" و کنار گذاشتن "دودستگی‌ها" تاکید کردند و آن را گام اصلی و مثبت برای پایان دادن به بحران حوادث اخیر در استان‌های عدن، ابین و شبوه دانستند. همچنین طرفین بر اهمیت توقف کامل اقدامات و فعالیت‌های نظامی و نقض‌ها تاکید کردند.

شهادت یک اسیر فلسطینی در زندان

رژیم صهیونیستی به‌رغم وخامت حالش حاضر به آزادی او نمی‌شد، شامگاه یکشنبه به شهادت رسید.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری فلسطین الیوم، "بسام السایح"، اسیر فلسطینی از ساکنان شهر نابلس در شمال کرانه باختری بود که از سال‌ها پیش به بیماری سرطان خون مبتلا بود.

با این حال، رژیم صهیونیستی نه تنها او را تحت درمان قرار نمی‌داد بلکه حاضر به آزادی او نیز نبود تا اینکه در نهایت شامگاه یکشنبه بر اثر وخامت حالش به شهادت رسید.

در پی شهادت این اسیر فلسطینی، سازمان زندان‌های صهیونیستی از ترس اعتراضات گسترده اسرای فلسطینی به حالت آماده‌باش درآمده است.

در همین راستا، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس رژیم صهیونیستی را مسئول شهادت بسام سایح در زندان‌های این رژیم دانست.

او شهادت سایح در زندان‌های رژیم صهیونیستی را جنایتی دیگر در کارنامه سیاه این رژیم دانست و گفت: روزی دشمن صهیونیستی تاوان این جنایت و دیگر جنایت‌های خود را خواهد داد و موجودیت این رژیم در سرزمین فلسطین، نامشروع و رو به زوال است. ملت فلسطین سرانجام حساب اشغالگران را کف دستشان خواهد گذاشت و سرزمین و اسرای فلسطینی را هم آزاد خواهد کرد.

از سوی دیگر، هنیه مساله آوارگان فلسطینی را یک مساله ثابت خواند که بیانگر پایبندی ملت فلسطین به حق بازگشت و مقاومت و سرزمین خود است. او عنوان کرد: هدف معامله قرن حذف مساله آوارگان و قدس، سیطره بر کرانه باختری، توسعه شهرک‌سازی و ممانعت از تشکیل کشور فلسطین در سایه تلاش‌های دولت آمریکا برای نابودی مساله فلسطین است.

پمپئو: به اون بگویید برگردد تا ترامپ نا امید نشده

وزیر امور خارجه آمریکا گفت، کشورش امیدوار است که طی روزها یا هفته‌های آینده به روند مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای با کره‌شمالی برگردد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، پس از دومین نشست میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی که ماه فوریه در هانوی برگزار شد، مذاکرات میان دو طرف با هدف متوقف کردن برنامه‌های موشکی و هسته‌ای پیونگ‌یانگ به بن‌بست رسید.

رهبران این دو کشور باری دیگر در ماه ژوئن در یک منطقه مرزی بین دو کره دیدار و توافق کردند که گفت‌وگوها از سر گرفته شود اما این اتفاق تاکنون به وقوع نپیوسته است.

مایک پامپئو، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری ای‌بی‌سی، اظهار کرد: ما می‌دانیم کیم جونگ اون به تعهد در قبال فرایند خلع سلاح ادامه داده است.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: امید داریم که در روزها و یا شاید هفته‌های آینده پای میز مذاکره با آنها برگردیم. این بهترین نتیجه است.

امیدواری آلمان به نجات برجام

وزیر امور خارجه آلمان در واکنش به گام سوم ایران در کاهش تعهدات خویش در توافق هسته ای، گفت: هنوز می توان یک راه حل پیدا کرد، اما ما اروپایی ها نمی توانیم به تنهایی این کار را انجام دهیم.

بر اساس گزارشی از دویچه وله، هایکو ماس در گفت وگو با روزنامه فونکه که در شماره روز دوشنبه آن منتشر شد، گفت: ما نباید راهکار حل و فصل مسالمت آمیز را از دست دهیم.

ماس افزود: اگر ایران دیگر نخواهد تعهدات خود طبق توافق وین را رعایت کند، این اقدام دارای سیگنال بسیار اشتباهی است. آلمان خواستار بازگشت تهران به رعایت کامل توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ است.

وزیر خارجه آلمان همچنین با اظهاراتی خوشبینانه گفت: هنوز می توان یک راه حل پیدا کرد، اما ما اروپایی ها نمی توانیم به تنهایی این کار را انجام دهیم.

به گفته ماس، توافق، یک جاده یکطرفه نیست.

دویچه وله در ادامه گزارش خود آورده است: وزیر خارجه آلمان می خواهد از درگیری نظامی با ایران جلوگیری کند؛ به همین دلیل او به احساس مسئولیت همه دست اندرکاران توافق هسته ای متوسل شده است.

بازگشت دو هزار تروریست به اروپا

معاون وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که اروپا با چالش بزرگی در زمینه تروریسم بین المللی مواجه است چرا که دو هزار جنگجو پس از شکست داعش در سوریه و عراق به اروپا بازگشته اند.

اولگ سیرومولوتف در گفت وگو با خبرگزاری دولتی تاس با بیان این مطلب افزود: هیچ یک از کشورهای جهان از جمله آمریکا، اعضای اتحادیه اروپا و کشورهای مرفه در آسیا از شر تروریسم بین المللی در امان نیستند.

به اعتقاد وی، تروریسم بین المللی به یک مشکل فراگیر تبدیل شده است و افزایش اقدامات تروریستی درنقاط جهان گواهی بر این واقعیت است.

گفتنی است، سوریه از اسفند ماه ۱۳۸۹ درگیر بحران ناشی از حمایت برخی از همسایگان این کشور، اعراب و کشورهای غربی از تروریسم در این کشور است.

تقدیر سوریه از مواضع عراق

کاردار سوریه در مصر ضمن تقدیر از موضع عراق در حمایت از ملحق شدن مجدد سوریه به اتحادیه عرب گفت، هم اکنون دمشق به چیزی جز ادامه حمایت از ارتش به منظور ریشه کن کردن تروریسم و تکمیل آزادسازی خاک کشور اشتیاق ندارد.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری روسیا الیوم، «باسم درویش» کاردار سوریه در مصر در واکنش به درخواست عراق مبنی بر پیوستن مجدد سوریه به اتحادیه عرب گفت، دمشق از هرگونه موضع آگاهانه و حمایت جویانه از سوریه قدردانی می‌کند و به بازیافتن نقش عربی دیرینه خود امیدوار است.

وی در گفتگو با روسیا الیوم  ضمن اشاره به اینکه درخواست های متعددی در خصوص ملحق شدن مجدد سوریه با اتحادیه عرب تصریح کرد:می‌بینیم که موقعیت و نقش محوری سوریه در چارچوب اقدام مشترک عربی، محوری و اساسی بوده است.

انفجار تروریستی در کرکوک عراق

یک انفجار در منطقه «حزیران» و انفجار دیگر در مسیر بغداد و در نزدیکی حسینیه «الزهراء (ع)» کرکوک رخ داد که در اثر آنها پنج نفر زخمی و یک نفر دیگر کشته شد.

 منابع خبری عراق از وقوع دو انفجار در شامگاه یکشنبه (روز گذشته) در استان «کرکوک» خبر دادند.

شبکه خبری «السومریه» به نقل از «رسانه امنیتی» گزارش داد که یک انفجار در منطقه «حزیران» و انفجار دیگر در مسیر بغداد و در نزدیکی مسجد جامع «النور» رخ داده است.

خبرنگار شبکه «العهد» که در کرکوک حضور دارد، در جزئیات این انفجار اعلام کرد که انفجار منطقه حزیران در نزدیکی حسینیه «الزهراء (ع)» رخ داده است.

تصویب قانون تامین امنیت فضای مجازی در ترکمنستان

رئیس جمهور ترکمنستان قانون جدید مربوط به تأمین امنیت در فضای مجازی و زیرساخت‌های اطلاعاتی این کشور را امضا کرد.

«قربان قلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در نشست شورای امنیت این کشور قانون تأمین امنیت سایبری را تصویب کرد.

بر اساس این گزارش، این قانون در نشست شورای امنیت ترکمنستان با حضور رئیس جمهور، «یالیم بردیف» وزیر امنیت ملی و رئیس شورای امنیت و برخی از مقامات ارشد این کشور معرفی شد.

قطر: عربستان قصد فریب افکار عمومی را دارد

کمیته ملی حقوق بشر در قطر، عربستان سعودی را به تلاش برای فریب افکار عمومی با ارائه «بهانه‌های واهی» در توجیه تحریم‌های یک جانبه و اقدامات خودسرانه علیه قطر متهم کرد.

کمیته ملی حقوق بشر در قطر، عربستان سعودی را به تلاش برای فریب افکار عمومی با ارائه «بهانه‌های واهی»  برای توجیه «تحریم‌های یک جانبه و اقدامات خودسرانه علیه قطر» متهم کرد.

این کمیته در بیانیه‌ای که روز یکشنبه در حساب کاربری توئیتر خود منتشر کرد، گفت: مقامات سعودی با ارائه آمار و ارقام گمراه کننده برای پوشاندن تخلفات علیه کشور قطر ، تلاش‌های ناموفقی برای فریب مردم و جامعه جهانی دارند.

کد خبر 388949

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مایک پمپئو آمریکا افغانستان برگزیت قطر عربستان یمن برجام هایکو ماس شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۳۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج جریان صدر از روند سیاسی عراق؛ راهبردی برای بازگشتی دوباره

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: از مقتدی صدر و جریان وابسته به وی به عنوان یکی از جریان‌های با نفوذ سیاسی عراق در دو دهه اخیر نام برده می‌شود. پیشینه خانوادگی صدر و شخصیت وی موجب شده است در سال‌های پس از سقوط صدام یکی از جریان‌های کلیدی عراق به شمار رود.

مقتدی صدر با وجود اشتراکات بسیاری که با سایر گروه‌ها و احزاب شیعی در عراق دارد همچون مخالفت با اشغالگری نظامیان آمریکا و دفاع از قضیه فلسطین اما در زمینه سیاست داخلی عراق و رابطه با همسایگان به ویژه ایران و عربستان با برخی از شیعیان و جریان مقاومت دارای اختلاف نظر بوده است.

آغاز اختلافات بر سر انحلال پارلمان و گروه‌های مقاومت

سال ۱۴۰۱ و پس از انتخابات پارلمانی عراق، با وجود اختلافات تاکتیکی و حتی راهبردی صدر با دیگر گروه‌های عراقی، جریان سائرون متشکل از جریان صدر و حزب کمونیست عراق با وجود برتری نسبی در انتخابات پارلمانی، در زمینه تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور همسو ناکام ماندند و این موضوع باعث شد صدر برای چندمین مرتبه در حیات سیاسی خود به خداحافظی از فرآیند سیاسی حاکم بر عراق روی آورد؛ موضوعی که بلافاصله به استعفای دسته جمعی نمایندگان متحد وی در مجلس عراق منجر شد.

خبرگزاری عراق در این باره نوشت: مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در جریان دیدار با اعضای فراکسیون صدر در نجف اشرف خاطرنشان کرد: «با سلام و درود به شما و قبل از وداع با یکدیگر و پیش از تشکر به خاطر مواضع و وحدت و یکپارچگی شما، می‌خواهم شما را از موضوعی مطلع سازم؛ من تصمیمی مبنی بر خروج از فرآیند سیاسی گرفته‌ام تا با مفسدین نه در دنیا و نه در آخرت تحت هیچ شرایطی شراکت نداشته باشم. وی افزود: من می‌خواهم به شما بگویم که با وجود مفسدین،‌ در انتخابات آتی شرکت نخواهم کرد. این یک پیمان میان من و خداوند و میان من و شما و مردمم است.»

نمایندگان فراکسیون صدر عراق در پارلمان این کشور به درخواست رهبر این به صورت جمعی استعفا دادند. محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق بلافاصله موافقت خود را با این درخواست نمایندگان جریان صدر عراق اعلام کرد.

پس از کناره گیری جریان صدر، رهبر این جریان خواستار اعتراضات گسترده مردمی شد و پیروان خود را به تحصن در پارلمان و اشغال ساختمان مجلس تشویق کرد و دست آخر خواستار برگزاری انتخاباتی دیگر شد. هواداران جریان صدر با انجام اعتراضاتی خواستار موافقت دادگاه عالی فدرال عراق با درخواست انحلال پارلمان شده بودند. در پی این حادثه، پایتخت عراق به صحنه ناآرامی‌ها تبدیل شد که طی آن ۳۰ نفر کشته و بیش از ۷۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. در واکنش به این تحولات، مخالفان او، یعنی جریان چارچوب هماهنگی شیعیان، وفاداران خود را به منطقه سبز بغداد فرستاد که از لحاظ تعداد به مراتب بیش از جریان صدر بودند.

دلایل کناره گیری صدر از جریان سیاسی عراق

مقتدی صدر همیشه تلاش کرده در عرصه سیاسی عراق یک بازیگر اصلی و تأثیرگذار باشد؛ او در کابینه و در حکومت‌هایی که تشکیل شده، تلاش کرده در داخل و خارج به عنوان یک اپوزیسیون، جریان سازی کند. به همین دلیل، او در تمام حکومت‌ها و دولت‌هایی که تشکیل شده، وتأثیر بسزایی داشته و صاحب قدرت بوده است. همزمان طرفداران صدر یا شخص او تلاش کرده اند که پرچمدار اصلاح و حامی اجتماعات ضد حکومت باشند.

سال گذشته عراق شاهد رویارویی دو جبهه یکی جبهه سید مقتدی صدر و جبهه دیگر چارچوب هماهنگی بود که احزاب دیگر شیعه در کنار آنها قرار گرفتند. زمانی که سید مقتدی صدر ۷۳ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان را به دست آورد به فکر اتحاد با کردها در قالب حزب دموکرات و احزاب سنی که الحلبوسی به عنوان رئیس پارلمان در رأس آن ها قرار داشت، بیفتد. خمیس الخنجر هم به آن پیوست تا این سه ضلع بتوانند دولت تشکیل بدهند. آنها در یک برهه‌ای محمد حلبوسی را به ریاست پارلمان برگزیدند اما پس از آن نتوانستند دیگر آن تعداد لازم را برای انتخاب رئیس جمهور به دست آورند.

چارچوب هماهنگی شیعه از سوی دیگر تلاش کرد تا بتواند با صدر به یک نقشه راه واحدی برسد و دولت را مانند گذشته و به صورت متحد با یک جبهه واحد شیعی تشکیل دهند. این چارچوب همچنین با کردها و اهل سنت رایزنی کرد تا بتواند دولت تشکیل دهند اما سید مقتدی صدر اصرار بر این داشت که با نوری مالکی دولت تشکیل نمی‌دهد؛ موضوعی که منجر به آن شد که ۷۳ نماینده صدری از پارلمان به دستور وی استعفا بدهند و نمایندگان دیگری جایگزین آنان شوند.

سرانجام چارچوب هماهنگی شیاع السودانی را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد. وی از حامیان حشد شعبی است و رابطه حسنه ای با رهبران بسیج مردمی دارد، اما صدر در خطی مشی‌های سیاسی خود، نخست وزیری را به صلاح کشور می دانست که مستقل از نیروهای مسلح باشد.

احتمال بازگشت جریان صدر به روند سیاسی این کشور

باوجود کناره گیری سال گذشته صدر از روند سیاسی عراق باز هم گمانه زنی‌هایی مبنی بر بازگشت وی به عرصه سیاسی عراق وجود دارد. سید مقتدی صدر دنبال آن است که بتواند بازیگر اصلی در عرصه سیاسی عراق باشد. یعنی پیشوا و زعیم سیاسی جبهه شیعه در عراق باشد تا بتواند ضمن مدیریت این جبهه، زعامت این حوزه را در اختیار داشته باشد.

«سعد المطلبی» سیاستمدار مستقل عراقی در خصوص بازگشت مجدد مقتدی صدر به ساحت سیاسی عراق گفت: «من معتقدم که این بازگشت یا از طریق بازگشت جنبش صدر به رهبری مقتدی صدر و یا از طریق جدایی یک فراکسیون سیاسی از آن خواهد بود که نام جریان صدر را یدک می‌کشد، اما در در عین حال به صدر مرتبط نخواهد بود. اینکه صدری‌ها به عرصه سیاسی عراق بر می‌گردند یا نه بستگی به دیدگاه مقتدی صدر دارد که بنا به اظهارات او، وی از بازگشت امتناع می ورزد، اما ممکن است اتفاقات آتی باعث شود تا او در این تصمیم بازنگری کند. این احتمالی است که مراکز مختلف نیز در حال بررسی آن هستند.» به هر حال، مقتدی صدر به عنوان یکی از رهبران جریان شیعی عراق در سال های اخیر رفتارهای متناقضی را از خود نشان داده و این رفتارها در برهه‌هایی موجب انسداد سیاسی در این کشور و بلا تکلیفی مردم شده است.

کد خبر 6059534

دیگر خبرها

  • مک‌کال:بایدن برای آزادی زندانیان از افغانستان کاری نکرده است
  • استفاده طالبان از بالگردهای آمریکا پیام ضعف واشنگتن است
  • پشت پرده تجاوز هوایی ناکام آمریکا به دیرالزور/ جنگ ویلایی تازه شروع شده است!
  • جزئیات تجاوز بامدادی آمریکا به شرق سوریه
  • خروج جریان صدر از روند سیاسی عراق/ راهبردی برای بازگشتی دوباره
  • خروج جریان صدر از روند سیاسی عراق؛ راهبردی برای بازگشتی دوباره
  • بیانیه ارتش سوریه درباره حمله هوایی آمریکا به دیرالزور
  • جزئیات حملات آمریکایی‌ها به مناطق مسکونی در غرب استان دیرالزور + نقشه میدانی و عکس
  • بغداد: آمریکا به روش و زمان خروج از عراق فکر می‌کند
  • ببینید | حمله جنگنده‌های آمریکایی به سوریه