Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا؛ آیین گل مالی که یادگاری از پیشینیان قوم لر است، از دیرباز در لرستان و بسیاری از مناطق لرنشین در کشورمان درمراسم سوگ بزرگان، قهرمانان و جوانان و عزیزترین درگذشتگان برپا می‌شده است این آیین بعد از واقعه عاشورا در سوگ سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش مرسوم شد.

در این مراسم ابتدا خاک تمیزی را از مکانی که عاری از هرگونه آلودگی باشد، تهیه کرده سپس آن را در حوضچه‌هایی که معمولا به دو شکل مربع و دایره و با آجر ساخته می‌شود، الک کرده، درون حوضچه می‌ریزند و بعد آن را با گلاب‌های ‌نذری و آب به صورت گل در می‌آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای خشک کردن افراد به گل افتاده‌ در روز عاشورا مقداری هیزم کنارحوضچه‌ها آتش می‌زنند.

دمدمه‌های صبح عاشورا عزاداران وارد حوضچه‌های گلی شده بعضی سر و صورت و چشم و بعضی بدن خود، برخی دیگر هم تنها کتف و شانه خود را گل می‌زنند و در کنار شعله‌های آتش خود را خشک می‌کنند.

در این مراسم گروه‌های مختلف از هر فکر و سلیقه، فقیر و غنی و پیر و جوان شرکت می‌کنند.

در ادامه برگزاری این مراسم، صبح عاشورا قبل از طلوع آفتاب نوای عزاداری مردم بهمراه صدای دهل که به نوای چمرانه معروف و معمولا در سوگ جوانان نواخته می‌شود، به گوش می‌رسد، سپس عزاداران گل مالی شده در کنار آتش‌ تا سپیده صبح به عزاداری می‌پردازند، سپس عزاداران در دسته‌های منظم سینه و زنجیرزنی در شهر به راه می‌افتند و تا اذان ظهر عاشورا به عزاداری می‌پردازند.

این آیین در روز عاشورا پس از اقامه نماز ظهر به پایان می‌رسد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خاک عاشورا عزاداری فقیر برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۴۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از پیشکسوتان و فعالان تئاتر یزد در آیین روز ملی هنرهای نمایشی

ایسنا/یزد رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان یزد از برگزاری مراسم روز ملی هنرهای نمایشی با اجرای برنامه‌های متنوع در سال نو در حضور هنردوستان و مهمانان نوروزی شهر میراث جهانی یزد خبر داد.

علی جاور در گفت‌وگو با ایسنا در این باره تصریح کرد: شامگاه هفتم فروردین ماه به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی با برگزاری مراسمی پرشور با حضور مهمانان نوروزی از پیشکسوتان و فعالان تئاتر این دیار تجلیل شد.

وی گفت: در این مراسم که با حضور مسئولان استان در محل بازارچه تاریخی چارسوق در مجاورت مسجد جامع کبیر شهر تاریخی یزد برگزار شد، از «حیدر نیک آئین» و «محمدرضا صارمی» به عنوان پیشکسوتان خوشنام تئاتر استان،‌ «مجتبی لاله زاری»، «ریحانه خواجه منصوری» و «الهه کیانفر» به عنوان فعالان نمایشی استان و همچنین از «سیدمحمد مهدی مدرسی زاده» بازیگر روشندل فعال تئاتر و سرپرست گروه جامعه نابینایان تئاتر استان تجلیل شد.

جاور خاطرنشان کرد: این مراسم با اجرای برنامه‎‌های هنری ایرانی مانند اجرای برنامه‌‎های نقالی توسط «ملیکا شیخ العارفین» از بافق، و  برنامه دیگری توسط «سید علی موسوی»، برنامه خیمه شب بازی با اجرای ابویی از هنرمندان مهریز و غیره برای مخاطبان همراه بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جشنواره آیین‌های بومی محلی در سراوان برگزار شد
  • میزبانی ۴۰ هزار خادم رضوی از عزاداران در شبهای قدر
  • آماده شدن روزه داران و مساجد زاهدان برای احیای شبهای قدر
  • میزبانی ۴۰ هزار خادم رضوی از عزاداران علوی در شب‌های قدر
  • برگزاری آیین شب‌های قدر در ۱۴۰۰ مسجد لرستان
  • آداب و رسوم برگزاری نوروز / این قسمت: مشهد
  • برگزاری آیین سنتی سمنوپزان در قزوین+ فیلم
  • نوروز از جایگاه بالایی در آداب و رسوم سیستانی های گلستان برخوردار است
  • تجلیل از پیشکسوتان و فعالان تئاتر یزد در آیین روز ملی هنرهای نمایشی
  • مراسم خاص همراه با تولد سرمربی در تمرین آبی‌ها