Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@08:59:39 GMT

یزد| صبح رو سیَه تمنای فهرجیان از صبح عاشورا

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۶۴۷۳۴

یزد| صبح رو سیَه تمنای فهرجیان از صبح عاشورا

آئینن سنتی «صبح رو سیَه» به عنوان تمنای مردم روستاهای استان یزد از صبح عاشوراست که در این روز طلوع نکند. ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷ استانها یزد نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، مردم روستای تاریخی و قدیمی فهرج یزد پیش از طلوع آفتاب صبح عاشورا با بیرون رفتن از خانه‌های خود، آئین سنتی «صبح رو سیَه» را آغاز کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این آئین سنتی پیش از طلوع آفتاب تعدادی از شرکت‌کنندگان بر طبل‌ها می‌کوبند و شیپور می‌نوازند تا تمام مردم روستا از شروع این آئین اطلاع کسب کنند.

همزمان با شیپور و طبل‌زنی سایر مردم عزادار شرکت‌کننده در این مراسم به گریه و سینه‌زنی می‌پردازند و به سمت مسجد صاحب الزمان(عج) و تکیه این مسجد می‌روند.

با رسیدن جمعیت به تکیه صاحب‌الزمان(عج) مردان به پشت بام حسینیه رفته و زنان در محوطه پایین می‌ایستند و منتظر طلوع آفتاب می‌مانند تا شروع به خواندن اشعار مخصوص خود کنند.

تا طلوع آفتاب همچنان شیپورزنی ادامه پیدا می‌کند و لحظه به لحظه بر تعداد شرکت‌کنندگان در این مراسم افزوده می‌شود و به محض اینکه آفتاب طلوع کرد مردم یک بیت «ای صبح رو سیَه به چه رویی شوی سپید، امروز حسین تشنه جگر می‌شود شهید» را تکرار می‌کنند.

عزاداری هیئت‌های عزاداری حسینیه ایران در حظیره به روایت تصویرحسینیه ایران در سوگ؛ یزد مملو از شور حسینی استاجتماع بزرگ عاشورائیان در حسینیه ایران برگزار شد

این بیت شعر از سوی مردم دقایقی نسبتا طولانی تکرار می‌شود و با خواندن آن اشک از چشمان عزاداران حسینی جاری می‌شود و به نوعی پس از تمنایی که از صبح عاشورا داشتند این بار به گلایه از آن می‌پردازند که چرا در این روز ماتم صبح طلوع کرده است.

پس از اینکه این مراسم به پایان رسید عزاداران حسینی با پای پیاده به سمت گلزار بهشت رضا(ع) این دهستان تاریخی حرکت کردند تا با خیراتی که می‌کنند اموات خود را هم در ثواب این مراسم‌ها شریک می‌کنند.

با انجام این مراسم شرکت‌کنندگان به سمت شهدای فهرج محل دفن هویط بن هانی(ع) خواهرزاده امام علی(ع) حرکت می‌کنند و با طی مسافت گلزار تا شهدا ضمن زیارت این بزرگوار و شهدای فهرج به هویط بن هانی(ع) تسلیت می‌گویند.

انتهای پیام/ح

R41376/P/S6,76/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۴۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوقات شرعی فردا پنج شنبه ۳۰ فروردین

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،فردا پنج شنبه ۳۰ فروردین، برابر با ۹ شوال و ۱۸ آوریل است.
اذان صبح ساعت ۴ و ۱۹ دقیقه
طلوع آفتاب ساعت ۵ و ۵۰ دقیقه
اذان ظهر ساعت ۱۲ و ۲۹ دقیقه 
غروب آفتاب ساعت ۱۹ و ۸ دقیقه
اذان مغرب ساعت ۱۹ و ۲۷ دقیقه 
و نیمه شب شرعی امشب هم ساعت ۲۳ و ۴۳ دقیقه خواهد بود.

دیگر خبرها

  • «طلوع خونین» را در تماشاخانه ایران‌شهر مشاهده کنید
  • تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ به افق قم
  • اوقات شرعی سی ام فروردین در سمنان
  • اوقات شرعی فردا پنج شنبه ۳۰ فروردین
  • مراسم معارفه ‌و تکریم مدیرعامل هلدینگ بهپویان هوشمند امید برگزار شد
  • اوقات شرعی ۲۹ فروردین به افق شهرکرد
  • اوقات شرعی بیست و نهم فروردین در سمنان
  • ◄ وصف شرایط فعلی حمل و نقل ریلی و شرکت راه آهن در قالب یک شعر
  • اوقات شرعی ۲۸ فروردین به افق شهرکرد
  • اوقات شرعی بیست و هشتم فروردین در سمنان