Web Analytics Made Easy - Statcounter

بزرگترین آئین تعزیه‌خوانی کشور همزمان با روز عاشورای حسینی در روستای فدیشه نیشابور با حضور جمعیتی کثیر برگزار شد. ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نیشابور، همزمان با روز عاشورای حسینی مراسم تعزیه‌خوانی در سراسر کشور در حال برگزاری است و در این میان در شهرستان‌ها و روستاها نیز مراسم باشکوهی در این حوزه برپا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعزیه از جمله رسوم قدیمی و سنتی ایرانیان است که در آئین‌ها و روزهای عزاداری برپا می‌شود و ریشه در فرهنگ شفاهی این دیار دارد.

تعزیه‌خوانی از جمله رسومی است که در روز عاشورا نیز در سراسر کشور برپا می‌شود و در بسیاری از نقاط کشور این مراسم دل‌های زیادی را به روز عاشورا گره می‌زند و حماسه حسینی را به صورت تصویری و نمایشی برای مردم به نمایش می‌گذارد.

از عزاداری مردم آذربایجان شرقی در عاشورا چه می‌دانید؟عزاداری هیئت‌های «شاه حسین گویان» تبریز در محوطه استانداری آذربایجان شرقی به روایت تصویرعزاداری فرزندان رودکی در رثای امام حسین(ع)؛ نگاهی به کربلاخوانی در تاجیکستان

روستای فدیشه نیز از جمله روستاهای قدیمی شهرستان نیشابور است که علاوه بر عنوان خاصش از بعد دیگری نیز زبانزد است و آن هم این است که این روستاها همه ساله در روز عاشورا آئین تعزیه‌خوانی را برپا می‌دارد.

اما آئین تعزیه‌خوانی در فدیشه تفاوتی بنیادین با سایر آئین‌های مشابه خود دارد و آن هم طیف مخاطبانش و البته تعداد افرادی است که این تعزیه را برگزار می‌کنند و البته به لحاظ تاریخی نیز این آئین سنتی در روستای فدیشه دارای ادبیات مکتوب و شفاهی خاص خود است و برخی منابع قدمت این آئین در فدیشه را به 400 سال قبل بازمی‌گردانند.

این مراسم امروز نیز مانند سال‌های گذشته از ساعت 8 صبح آغاز شده و تا ظهر روز عاشورا ادامه دارد و به نماز ظهر عاشورای عظیم این روستا در بخش میان جلگه نیشابور منتهی می‌شود.

70 گروه تعزیه‌خوان امروز مراسم روستای فدیشه را عهده‌دار هستند و جمعیت کثیری نیز از سراسر نقاط کشور برای به تماشا نشستن بزرگترین آئین تعزیه‌خوانی کشور به این روستا آمده‌اند.

80 دیگ حلیم به عنوان غذای سنتی روز عاشورا در این روستا به همت مردم خود روستا برپا شده است و در ظهر عاشورا با این غذای سنتی از آنها پذیرایی می‌شود.

انتهای پیام/ح

R41347/P/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۵۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

به گزارش قدس خراسان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرماندهی مرزبانی استان خراسان رضوی، سرتیپ دوم مجید شجاع اظهار کرد: در راستای برخورد قاطع و قانونی با ورود مواد مخدر به کشور مرزبانان هنگ تایباد با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی موفق به کشف مقادیر قابل توجی مواد مخدر از نوع شیشه شدند.

فرمانده مرزبانی استان خراسان رضوی تصریح کرد: مرزبانان این فرماندهی مستقر در پست کنترل و مراقبت مرزی دوغارون در حین کنترل خودروهای ورودی به یک دستگاه خودروی تریلی مشکوک و خودروی مورد نطر را مورد بازرسی قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد: مرزبانان هنگ تایباد در بازرسی از این خودرو موفق شدند ۵۱۲ کیلوگرم شیشه و ۵۴ کیلوگرم هروئین را که به طرز بسیار ماهرانه‌ای جاساز شده بود را کشف کنند.

شجاع با اشاره به دستگیری یک قاچاقچی مواد مخدر افزود: مرزبانان ضمن توقیف خودرو، مواد مخدر مکشوفه به وزن ۵۶۶ کیلوگرم را به همراه قاچاقچی مواد مخدر تحویل مراجع قضایی دادند.

فرمانده مرزبانی استان خراسان رضوی در پایان از زحمات شبانه روزی مرزبانان بویژه عوامل دخیل در این عملیات قدردانی نمود و عنوان داشت: ورود مواد مخدر بویژه شیشه ضربه‌ای سخت به جوانان کشور وارد می‌کند لذا مرزبانان این فرماندهی با تلاش بی وقفه با هرگونه تجاوز و قاچاق مواد مخدر به خاک کشور مقتدرانه و قاطعانه برخورد می‌کنند.

دیگر خبرها

  • درخشش شطرنج‌ بازان خراسانی در مسابقات قهرمانی رده‌ های سنی کشور
  • کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد
  • کشف محموله ۵۶۶ کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون
  • برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) درنیشابور
  • برگزاری مسابقه ادبی تاسیمرغ در کشور
  • فهرست نهایی گروه‌های منتخب جشنواره آئین‌های نمایشی روستایی رضوی اعلام شد
  • اختتامیه مدیحه‌سرایی و چاووشی‌خوانی روستایی رضوی در دشتستان بوشهر
  • نیشابور میزبان کنگره ملی امامزادگان محمد محروق و ابراهیم(ع) می شود
  • برگزاری کنگره ملی امامزادگان محمد محروق و ابراهیم در نیشابور
  • برگزاری آزمون المپیاد‌های علمی کشور در خراسان رضوی