Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-19@08:17:55 GMT

محرم در سرزمین جام

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۶۵۲۹۸

محرم در سرزمین جام

هر خطه از سرزمین ما با آداب و رسوم ویژه خود به استقبال ماه محرم و صفر می‌رود؛ رسومی که می‌تواند گردشگران زیادی را از نقاط مختلف جهان برای تماشای زیبایی‌های آن به ایران کشاند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تربت جام در خصوص آداب و رسوم مردم این شهر در ماه‌های محرم و صفر اظهار کرد: بارزترین مراسم عزاداری عمومی در ماه محرم و به مناسبت شهادت امام حسین(ع) برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در آخرین روزها از ماه ذی‌حجه و در آستانه ماه محرم مراسم علم‌بندان عزای حسینی در این شهر برپا است.

غلام‌رسول رحیمی افزود: مساجد، هیئات و تکایا با همت دلسوختگان عاشورا رنگ عزا به خود می‌گیرد و هر شبی که از محرم می‌گذرد، عزاداری‌ها سوز و شور بیشتری به خود می‌گیرد. عصر روز تاسوعا در شهر تربت جام، همه هیئات در قالب دسته‌های سینه‌زنی از جای‌جای شهر به گلزار شهدای بهشت نبی حضور یافته و در کنار قبور شهدا به نوحه‌سرایی و اقامه عزا می‌پردازند.

وی ادامه داد: در روز عاشورا، اجتماع بزرگ عاشورائیان و اقامه نماز ظهر عاشورا در محل مهدیه و خیابان المهدی انجام می‌گیرد. همچنین قبل از شکل‌گیری اجتماع عاشورائیان هیئات بر اساس سنت دیرینه‌ای که نشان وحدت فریقین و نیز ابراز ارادت به شیخ جام است، در قالب هیات سینه‌زنی به مزار شیخ‌الاسلام احمد جامی حضور پیدا می‌کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تربت جام اضافه کرد: از نمونه‌های دیگر اقامه عزا در ماه‌های محرم و صفر، وجود روضه‌های خانگی مردانه و به ویژه زنانه در منازل دوست‌داران اهل بیت(ع) در طول این دو ماه است. در ادامه عزاداری‌های ماه‌های محرم و صفر، روز اربعین حسینی است که مراسم اربعین حسینی در شهر تربت جام، با حضور هیئات عزاداری در کنار مزار شهدای گمنام برگزار می‌شود. همچنین در دهه آخر صفر مراسم عزاداری در مساجد، تکایا و هیئات مانند دیگر نقاط ایران صورت می‌گیرد.

رحیمی ادامه داد: از سنت‌هایی که هر ساله شور دیگری در روزهای آخر صفر ایجاد کرده و در نظام مقدس جمهوری اسلامی احیا گردیده است، پیاده‌روی به سمت حرم امام رئوف حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) است که دلدادگان به محضر امام هشتم از شهر و روستاها کاروان‌کاروان، مرد و زن طی حداکثر چهار روز پیاده‌روی خود را به مشهدالرضا می‌رسانند. در این بین کاروان‌های برادران اهل سنت در کنار برادران اهل تشیع خود، ارادتشان را به امام رضا(ع) ابراز می‌کنند.

وی در تکمیل سخنان خود ضمن اشاره به ابیاتی از شیخ احمد جامی خاطرنشان کرد: خطه جام  در طول قرون متمادی چنین سنت پسندیده‌ای را در ابراز ارادت به ساحت امام هشتم(ع) داشته است؛ همان‌گونه که عارف این خطه؛ شیخ احمد جامی می‌گوید «ای موالی وصف سلطان خراسان را شنو، ذره‌ای از خاک قبرش دردمندان را دواست».

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تربت جام همچنین بیان کرد: در مراسمات با غذای محلی قلور و آبگوشت از عزاداران در طی ماه محرم و صفر پذیرایی شده و روز شیرخوارگان حسینی در اولین جمعه دهه اول محرم برگزار می‌شود./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۵۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان شمالی، در این مسابقات که امروز به میزبانی شهر خانلق شیروان در محل گود ورزشی شهید ابراهیمیان برگزار شد، ۲۷۰ چوخه کار از استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان، گلستان، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی در چهار وزن ۷۴، ۸۴، ۹۶ و ۱۰۰+ کیلوگرم با یکدیگر به رقابت پرداختند که در پایان
وزن ۷۴ کیلوگرم: مهدی عطایی از سرخس مقام اول، علی عباسی از اسفراین مقام دوم، حسن موسی زاده از قوچان و موسی باغچقی از بجنورد مشترکا مقام سوم را کسب کردند.
وزن ۸۴ کیلوگرم: امین باغچقی از بجنورد، میلاد رضایی از قوچان و حامد قرایی از تربت جام به ترتیب اول تا سوم شدند.
وزن ۹۶ کیلوگرم: حسن نیکنام از قوچان مقام اول، مصیب براتی از تربت جام مقام دوم و حامد میرزاپور از تربت جام و محمد عسگری از فریمان مشترکا مقام سوم را کسب کردند.
وزن ۱۰۰+ کیلوگرم: احمد یزدان پناه از کلات مقام اول، رضا حسن زاده از شیروان مقام دوم، حسن عباسپور از فاروج و بهزاد اعتمادی از قوچان مشترکا سوم شدند.
به نفر اول سنگین وزن هم یک راس اسب به ارزش ۳۰ میلیون تومان و برای سایر اوزان نفر اول ۱۰ میلیون، نفر دوم ۸ میلیون نفر سوم ۶ میلیون تومان جوایز نقدی اهدا شد.
اولین دوره مسابقات کشتی باچوخه کشوری با حضور ۲۷۰ چوخه کار از پنج استان در گود شهید ابراهیمیان شهر خانلق شیروان برگزار شد.

دیگر خبرها

  • تصویر عزاداری زن فلسطینی، عکس خبری برگزیده سال شد
  • شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور
  • ایمن سازی ۲۲۰ هزار راس دام در تربت حیدریه علیه بیماری شاربن
  • یک جان باخته و ۶ مصدوم در حادثه رانندگی مشهد تربت حیدریه
  • تشویق بی‌امان محرم نویدکیا از سوی هواداران سپاهان + فیلم
  • محرم تنها مربی بدون باخت؛ جواد نکونام به یحیی رسید!
  • ۸ شوال سالروز تخریب قبرستان بقیع و علم‌کشی در شمیران + فیلم و عکس
  • آیین تکیه خوانی، سنت عزاداری و علم کشی
  • شکایت از ممنوعیت عزاداری!
  • برگزاری مراسم تکیه‌خوانی و عَلَم‌کشی در شمیران