Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@09:29:10 GMT

حسین(ع)؛ شمع آسمانی روی زمین

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۶۶۵۹۶

حسین(ع)؛ شمع آسمانی روی زمین

به گزارش ایکنا از اصفهان، در یادداشتی به قلم علیرضا یوسفی، معاون رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آمده است:
شمع سمبل روشنایی و جهت دهی و راهنمایی است و خداوند بر اساس اصل هدایت عام: «قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى؛ گفت پروردگار ماکسی است که خلقت هر چیزی را به آن داد و سپس آن را هدایت کرد»، برای هدایت و راهنمایی هر قومی، شمعی قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شمع نا میرا و همیشه فروزان و راهگشا و همیشه رهنمای ما و جامعه ما وجود بی بدیل حسینی علوی فاطمی محمدی است.«ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه». واقعا بارها اندیشیده‌ام که چه کسی به اندازه حسین (ع) در جامعه ما همدلی،همکاری، همبستگی، اتحاد و ... ایجاد می‌کند؟ کدامین کس توان چنین شور آفرینی بی بدیل و بی پایان و بی ملال را در جامعه ما دارد؟ کدامین خوانی جز خوان حسینی این قابلیت را دارد که همه اقشار جامعه ما را بی ریا و بی هیچ‌گونه آداب صمیمانه کنار هم نشاند؟ کدامین آئینی جز آئین‌های حسینی قادر است چنین جمعیت عظیمی را با انضباطی خود خودش در کنارهم گردآورد؟
یا ابا عبدالله، ای فرزند علی (ع)، ای پسر فاطمه، ای نواده پیامبر خاتم، تو در معامله بزرگ و رمزآلود خود با خداوند از کدامین شیرینی‌ها دست شستی که چنین شیرین شدی؟ از چه دلبستگی‌های دل بریدی که اکنون چنین دل می‌بری؟ چه چیزی عاشقانه به خدا بخشیدی که اکنون اینگونه مظهر بخششی؟
مرا یارای این نیست که آنچه در داد و ستد تو با خداوند حاصل شد را احصا کنم. «انَّ اللَّهَ اشتَرى مِنَ المُؤمِنينَ أَنفُسَهُم ...». صرفا به این بسنده می‌کنم: «نان دهی از بهر حق نانت دهند/ جان دهی از بهر حق جانت دهند».
تو در تمامیت معنایی که برای جان متصور است در محضر حضرت حق جانبازی کردی و افلاکیان را در تماشای جانبازی خاکیان مسحور نمودی و بدین‌سان جان جاودان یافتی و نور هدایت و درس‌آموزی تو فرا زمانی و فرا مکانی شد. و چه صحنه دلنشینی بود عاشورای تو که با کلامی دلیرانه و موقنانه بر دونان خطاب کردی: مرگ حق است و به دست شما ظالمان، بی‌انصافان، دنیازدگان، بی‌رحمان، عهدشکنان، بی‌رسم‌ها، بی‌مرام‌ها و ... به ظاهر دردناک! اما در میان شما نبودن عین عظمت و عزت و افتخار است. « إنی لا أَرَی المَوتَ إلَّا السَّعادَةَ وَ الحَیاة مَعَ الظّالِمینَ إلّا بَرما».
ای خون خدا، ای معشوق حق، ای درس آموز بشریت: ملت ما امروز به راهنمایی و گذشت و پاکبازی تو و دعاهای مستجاب تو به غایت نیازمند است. ما را از سفره کریمانه عاشورایت بی نصیب بر نگردان. «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی شَفَاعَةَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُودِ وَ ثَبِّتْ لِی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ وَ أَصْحَابِ الْحُسَیْنِ الَّذِینَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَیْنِ علیه السلام‏.»
یادداشت از علیرضا یوسفی/ معاون رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
انتهای پیام _

منبع: ایکنا

کلیدواژه: امام حسین عاشورا یادداشت علیرضا یوسفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۶۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرونشست زمین در میدان امام حسین(ع) یزد با بارش‌های اخیر

به دنبال بارش شدید باران و وقوع سیلاب در شهر یزد، بخشی از زیرگذر میدان امام حسین(ع) به عنوان میدان اصلی شهر یزد با فرونشست همراه و تردد در این مسیر محدود شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، بارش‌های سیل‌آسای باران در نقاط مختلف استان یزد سبب روان شدن سیلاب و رواناب‌ها در بخش‌های مختلف استان شد.

علاوه بر روان‌ شدن سیلاب‌ در بخش‌های مختلف برخی شهرها، سیل خسارت‌هایی هم به دنبال داشت که از فرونشست تا ورود آب به منازل مردم در برخی از نقاط استان را شامل می‌شود.

از جمله خسارت‌های سیل در شهر یزد، فرونشست بخشی از مسیر زیرگذر میدان امام حسین(ع) بود که سبب شد بخشی از این زیرگذر قابل استفاده نباشد.

شهر یزد در سال 1401 هم شاهد دو سیل بسیار شدید بود که خسارت‌های زیادی به همراه داشت؛ از جمله خسارت‌های این دو سیل ویرانگر، فرونشست‌هایی بود که با عمق بالا در نقاط مختلف شهر به وقوع پیوست.

در سیل مرداد 1401 طبق گزارش‌های اعلام شده بالغ بر 500 فرونشست در بخش‌های مختلف ایجاد شده بود که بخش قابل توجهی از آن به دلیل عدم بازسازی و غیرفعال شدن قنات‌ها بود و میل‌های این قنات‌ها سبب فرونشست زمین شده بودند.

نکته بسیار مهم و قابل توجه در ارتباط با این سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها در نقاط مختلف شهر یزد، وضعیت بافت تاریخی است که با وجود آسیب‌هایی که در این بخش وجود داشته اما نسبت به بخش‌های دیگر به ویژه بافت فرسوده خسارت بسیار جزئی‌تر داشته است.

نوع معماری بافت تاریخی شهر یزد، حفر چاه‌های جذبی از سوی شهرداری و همچنین ورود آب به قنات‌های فعال از جمله دلایلی است که بافت تاریخی شهر یزد را از تخریب سیلاب در امان نگه داشته است.

به گفته کارشناسان قنات و سازه‌های آبی سنتی، در صورتی که تمام قنات‌های شهر یزد که نزدیک به یک هزار کیلومتر در زیر شهر هستند، فعال بودند، سیل امکان خسارت وارد کردن به هیچ بخشی از شهر یزد را نداشت، اما متاسفانه در طول دهه‌های گذشته لایروبی، حفاظت و بازسازی از قنات‌ها به صورت کامل کنار گذاشته شده است.

در حال حاضر و در سیلاب اخیر نیز به دلیل ورود آب به برخی از ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها امکان وقوع خسارت‌هایی وجود دارد، اما بررسی این خسارت‌ها به روزهای آینده موکول شده است. 

انتهای پیام/781

دیگر خبرها

  • فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو
  • نقش مهم شبکه خانواده در حل بسیاری از مسائل جامعه
  • مصادیق نصرت الهی در جامعه ایران/تقدیر از فراجا بابت طرح نور
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین(ع) یزد با بارش‌های اخیر
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع)
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین (ع)
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر امام حسین (ع)
  • ماجرای عجیب قطع مسیر حقابه زمین‌های کشاورزی در قم
  • روحانیت باید توجه به آخرت را به جامعه تزریق کند