Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@01:47:36 GMT

شناسایی بیش از ۱۰۰ سیگنال رادیویی عجیب

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۶۶۹۰۵

شناسایی بیش از ۱۰۰ سیگنال رادیویی عجیب

بزرگترین تلسکوپ چین موفق به شناسایی بیش از ۱۰۰ پالس رادیویی مرموز از یک منبع در حدود سه میلیارد سال نوری از زمین شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، "تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری" یا "فست" (Five hundred meter Aperture Spherical Telescope یا FAST) که بزرگترین تلسکوپ چین به شمار می‌رود، اخیرا موفق به شناسایی سیگنال‌هایی موسوم به "انفجارهای رادیویی سریع" (fast radio bursts) شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انفجارهای رادیویی سریع پالس‌های سریع انرژی هستند که از منابع ناشناخته، اما با انرژی زیاد در فضا بیرون می‌آیند. هر انفجار فقط برای چند میلی ثانیه می‌ماند.

پژوهشگران رصدخانه فضایی امیدوارند تا بتوانند همچنان سیگنال‌ها را تحت نظر بگیرند و بتوانند آنها را با دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند؛ زیرا به باور پژوهشگران کسب اطلاعات بیشتر در مورد ماهیت این پالس‌ها ممکن است اطلاعات ارزشمندی درباره نحوه ساخت آنها در اختیارشان قرار دهد.

این تلسکوپ از سال ۲۰۱۶ در حال مطالعه انفجار رادیویی سریع موسوم به" FRB۱۲۱۱۰۲ "است. ستاره شاسان در اواخر ماه اوت اظهار کردند تلسکوپ فست موفق به شناسایی بیش از ۱۰۰ انفجار رادیویی سریع شده است. این یکی از دستاوردهای بزرگ این تلسکوپ محسوب می‌شود؛ چراکه این بیشترین تعداد پالس‌هایی است که تاکنون شناسایی شده‌اند. بر اساس داده‌های "رصدخانه پارکس" در استرالیا اولین انفجار سریع رادیو در سال ۲۰۰۷ شناسایی شد.

تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری یا فست

تلسکوپ کروی با دیافراگم ۵۰۰ متری که تیان‌یان (چشم آسمان) نیز نامیده می‌شود، یک تلسکوپ رادیویی است. این تلسکوپ در کوهستان‌های استان گوئیژو در جنوب غربی کشور چین ساخته شده‌ است. قطر فیزیکی بشقاب این تلسکوپ ۵۰۰ متر و قطر موثر آن ۳۰۰ متر است. ساخت این تلسکوپ حدود پنج سال طول کشیده است. تلسکوپ مذکور فعالیت خود را از ماه سپتامبر ۲۰۱۶ آغاز کرده، اما فعالیت رسمی آن از سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد. ساخت این تلسکوپ برای نخستین بار در سال ۱۹۹۴ پیشنهاد شد. طراحان تلسکوپ می‌گویند که این تلسکوپ رادیویی می‌تواند اجرام آسمانی ناشناس را جستجو و به درک بهتر منشا هستی کمک کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سيگنال چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۶۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قابلیت تعامل با تلگرام و سیگنال به واتس‌اپ اضافه می‌شود

ایتنا - این ویژگی که اتحادیه اروپا به واتس‌اپ تحمیل کرده، به زودی برای کاربران اروپایی این اپلیکیشن در دسترس قرار می گیرد.
شرکت متا (مالک واتس‌اپ، فیس‌بوک و اینستاگرام) در حال مجهز کردن پیام‌رسان واتس‌اپ به قابلیت جدید و شگفت‌انگیزی است که به کاربران اجازه می‌دهد با رقبای آن مانند تلگرام و سیگنال نیز تعامل و ارتباط برقرار کنند.

این ویژگی که اتحادیه اروپا به واتس‌اپ تحمیل کرده، به زودی برای کاربران اروپایی این اپلیکیشن در دسترس قرار می گیرد.

گفته می شود کاربران با فعال کردن گزینه «پیام‌های شخص ثالث» در بخش تنظیمات، می‌توانند انتخاب کنند که شماره تلفن همراهشان را با کدام پیام رسان‌های دیگر به اشتراک بگذارند.

سپس پیام‌رسان‌های انتخاب شده این امکان را خواهند داشت که از طریق شماره تلفن به پروفایل کاربر در واتس‌اپ دسترسی پیدا کنند و برای او پیام ارسال کنند.

بنابراین دیگر نیازی نخواهد بود که کاربران بین چندین پیام‌رسان جابجا شوند و می توانند تمام پیام‌های خود را در یک پلتفرم واحد دریافت کنند.

 

البته در ابتدا این امکان تنها محدود به ارسال متن ساده، تصویر و ویدئو خواهد بود و از ویژگی هایی مانند استیکرها، واکنش‌ها و پیام های ناپدیدشونده پشتیبانی نمی کند. همچنین هنوز نمی‌توان گروه‌هایی با اعضای چند پیام‌رسان مختلف ایجاد کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که متا تلاش دارد با وجود اجبار اتحادیه اروپا، بهره گیری از این قابلیت جدید را تا حد ممکن برای کاربران دشوار کند. برای مثال هنگام فعالسازی آن، پیغام هشداری نمایش داده می شود که کاربران را از خطرات احتمالی کلاهبرداری یا نقض حریم خصوصی توسط دیگر پیام‌رسان‌ها آگاه می‌کند.

متا تأکید کرده که تمامی پروتکل‌های امنیتی و رمزگذاری لازم برای انتقال امن داده ها بین پلتفرم ها رعایت خواهد شد. با این حال انتظار می رود مانند مواردی چون سایدلود برنامه ها در iOS، این شرکت روش‌هایی را برای سخت تر کردن استفاده از این ویژگی اتخاذ کند تا همچنان انحصار خود را حفظ کند.

دیگر خبرها

  • اولین نقشه میدان مغناطیسی سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری منتشر شد
  • دورترین چیزی که می‌توانیم در آسمان ببینیم چیست؟
  • معرفی ویژه برنامه‌های رادیویی رسانه ملی در شب‌های قدر
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید (+ جدول)
  • قابلیت تعامل با تلگرام و سیگنال به واتس‌اپ اضافه می‌شود
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن
  • سریع‌ ترین دوربین جهان ساخته شد
  • سریع‌ترین دوربین جهان ساخته شد
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید + جدول
  • تداوم نهضت دیجیتال سازی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی درمناطق روستایی