Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-19@02:14:10 GMT

آئین چاق چاقو، در سحرگاه سامان

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۶۷۲۲۳

آئین چاق چاقو، در سحرگاه سامان

مردم شهر سامان به رسم هر ساله در شب عاشورا با برگزاری مراسم چاق چاقو به عزاداری پرداختند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛همه ساله با فرارسیدن ایام محرم، مراسم عزاداری در چهارمحال و بختیاری و در شهرستان ها به رسم دیرین با بازسازی صحنه های جانسوز کربلا، به ویژه در شب و روز عاشورای حسینی همراه با معرفی اهداف قیام عاشورا برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این میراث معنوی ثبت شده مراسم چاق چاقو شهر سامان است.

قدمت مراسم چاق چاقو در شهر سامان از زمانی که دهستان شهر سامان ایجاد شده وجود داشته و بیش از ۲۵۰ سال قدمت دارد. مراسم چاق چاقو در شهر سامان با شماره ثبت ۶۲۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است، مردم شهر سامان شب عاشورا هرساله از ساعت ۹ شب به تکیه ها و مساجد و حسینه ها رفته و از ساعت ۲ دو بامداد با صدای نی، سنج، طبل و خواندن نوحه ویژه و صف بندی با کوبیدن چوب یا سنگ، به هم و یا علی گفتن به عزاداری در خیابانها و کوچه ها ی شهر می پردازند و هنگام اذان صبح با برگزاری نماز جماعت مراسم به پایان می برند.

در این مراسم دسته بزرگی از جمعیت با شکلی خاص، اشعاری ویژه و آهنگی مخصوص در شهر سامان به راه افتاده و هر نفر دو قطعه سنگ یا چوب تخت را در دست گرفته و با نظمی خاص بر هم می‌کوبند.

مردم شهر سامان بویژه جوانترها، هر ساله شب عاشورا از ساعت ۹ شب به تکیه ها، مساجد و حسینیه‌ها رفته و از ساعت حدود ۲ بامداد با صدای نی، سنج، طبل و خواندن نوحه ویژه و صف بندی، با کوبیدن چوب یا سنگ‌ها به هم و «یا علی (ع)» گفتن به سمت هیئت چاق چاقو رفته و در حالی که جمعیت آنان بیشتر و بیشتر می‌شود و صدای سنگ و چوب‌ها سکوت شب را در هم می‌شکند، تا اذان صبح، به عزاداری در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر می‌پردازند.

عکاس: رضا کمالی دهکردی

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۷۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویر عزاداری زن فلسطینی، عکس خبری برگزیده سال شد

 

ادامه تصاویر را از اینجا ببینید

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • تصویر عزاداری زن فلسطینی، عکس خبری برگزیده سال شد
  • خواب کافی و راحت یکی از پایه‌های اصلی سلامتی است
  • قتل مدیر شرکت‌ لوازم آرایشی با ۳۷ ضربه چاقو در برج ۲۰ طبقه‌اش
  • سحرگاه بیم و امید ۴محکوم به مرگ پای چوبه دار
  • برگزاری آئین میهمانی آلاله‌ها در لرستان
  • اتفاق عجیب در رژه روز ارتش مشهد / فراجا عذرخواهی کرد + فیلم
  • اتفاق عجیب در رژه روز ارتش مشهد /فراجا عذرخواهی کرد
  • حادثه عجیب در رژه روز ارتش در مشهد
  • ثبت آئین پخت سمنوی سادات از البرز در فهرست میراث ملی
  • برگزاری مراسم تکیه‌خوانی و عَلَم‌کشی در شمیران