نگاهی به آئین عاشورایی سنگزنی صدخرو داورزن
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۶۷۳۴۷
آئین عاشورایی سنگزنی صدخرو سبزوار که ثبت ملی نیز شده، از آئینهای قدیمی روستای صدخرو است که در دهه اول محرم در این روستا برگزار میشود.
به گزارش قدس آنلاین ، آئین سنگزنی صدخرو، که در سال ۹۱ به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی شده است، مربوط به روستای صدخرو از توابع شهرستان داورزن در غرب سبزوار است.
سنگزنی به عنوان یکی از مجموعه روشهای عزاداری، به شیوهای گفته میشود که اجراکنندگان این مراسم در حین خواندن مرثیه در سوگ امام حسین (ع) همراه با ریتم خاص نوحه، با زدن دو تکه چوب دایرهای شکل به یکدیگر همراه با حرکتهای همگون و ریتمیک به عزاداری میپردازند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در مراسم سنگزنی دهه اول محرم در روستای صدخرو، مردم با ایجاد حلقههای حزن و پشت به پشت و پهلو به پهلو، سنگ یا چوب را به ریتم سه ضرب در پایین و سینه و بالای سر به هم میکوبند. اجرای مرحله شور با ترجیعبند یا علی نیز در مرحله پایانی هر نوحه شور خاصی به مجالس عزاداری روستای صدخرو میدهد.
علی داورزنی از عزاداران روستای صدخرو در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه برگزاری این سنت از ابتدای دهه اول محرم در این روستا آغاز میشود، گفت: فلسفه سنگزدن به عنوان یک فراخوان عمومی برای مصیبت بزرگی است که برای اهل بیت (ع) اتفاق افتاده و مردم با سنگزدن میخواهند عظمت وقایع روز عاشورا و مصیبتی که به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) وارد شده، به نمایش بگذارند.
این عزادار حسینی اضافه کرد: عدهای نیز فلسفه این کار را نمایش و اعتراض گروهی در روز عاشورا در مخالفت با شمر به قصد تاختن اسب بر پیکر امام حسین (ع) میدانند.
وی با بیان اینکه در این روش مردم به صورت حلقهای گرد همدیگر جمع شده و همزمان با مداحی شروع به سنگزنی میکنند، گفت: دو قطعه سنگ و یا چوب از ملزومات این مراسم است. در حال حاضر برای جلوگیری از زخمی شدن، از چوب خراطیشده استفاده میکنند که این چوبها توسط عزاداران بالای سر به هم کوبیده میشود.
محمد داورزنی یکی دیگر از اهالی این روستا با اشاره به اینکه در ابتدای این مراسم، اشعاری در وصف امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع)، علمدار کربلا به صورت سه ضرب و سپس چهار ضرب خوانده میشود، اضافه کرد: این مراسم با صدای یا علی(ع) به اوج شور خود رسیده و سپس با ذکر صلوات به اتمام میرسد.
در حالی که سنگزنی تحرک و تلاش زیادی میطلبد و با آرایش، توازن و نظم همراه است و بعضی از آهنگهای آن با وجد و شور و حالت سماعگونه درمیآمیزد، بیشتر متناسب با روحیات نوجوانان و جوانان و مورد علاقه آنهاست به طوری که به جز چند نفر از پیشکسوتان کهنسال که از روزگار جوانی این کار را ادامه دادهاند، میتوان گفت، بقیه اعضا را نوجوانان و جوانان ۱۴ تا ۳۰ سال تشکیل میدهند.
جایگزینی نسلها و انتقال سنتها از نسلی به نسل دیگر را در ترکیب این هیئات به خوبی میتوان دید.
منبع: قدس آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۷۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گزارش تصویری از آئین واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
انتهای پیام/