Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@15:14:52 GMT

آیین خیمه‌سوزان در ورامین برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۶۷۳۸۱

آیین خیمه‌سوزان در ورامین برگزار شد

به گزارش ایرنا، در این مراسم که روز سه شنبه و همزمان با مراسم عزاداری روز عاشورا برگزار شد، گوشه ای از مظلومیت کاروان امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان را پس از به شهادت رسیدن امام حسین(ع) به نمایش گذاشته شد.
در این آئین که در مناطق مختلف شهرستان از جمله امامزاده طاهر و مطهر، امامزاده حسین رضا و بسیاری از روستاهای ورامین برگزار شد، هنرمندان با اجرای آئین سنتی تعزیه سید و سالار شهیدان، گوشه ای از صحنه های دشت کربلا در حمله لشکر یزیدیان به خیمه های اهل بیت عصمت و طهارت پس از شهادت امام حسین (ع) به نمایش گذاشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این آئین، گروه از هنرمندان تعزیه که لباس سرخ یزیدیان را بر تن داشتند، با در دست گرفتن مشعل های آتش و نواختن شیپور و طبل جنگ در میان عزاداران حسینی به حرکت در آمده و شقاوت سپاه کفر را در واقعه عاشورا به نمایش درآوردند و خیمه گاه لشکر امام حسین (ع) را به آتش کشیده و زنان و کودکان را به اسارت بردند.
با به آتش کشیده شدن خیمه گاه خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام، هیأت های عزاداری با برپایی دسته های سینه زنی، در غم شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان به سر و سینه زدند.
تهرام/۷۲۵۴//۱۳۴۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عاشورای حسینی ورامین محرم ۹۸ هیأت عزاداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۷۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیرکل هنرهای نمایشی به تماشای «شاماران» نشست

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان هنرمند بهبهانی، از بیست‌ودو فروردین در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است.

شب گذشته، ۳ خرداد؛ کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی در کنار جمعی از هنرمندان، به تماشای این اثر نمایشی نشست.نظری در حاشیه این اجرا، از این‌که هنرمندان شهر‌های دیگر در تماشاخانه‌های شناخته‌شده تهران روی صحنه می‌روند ابراز خوشحالی کرد و گفت: ما همیشه از حضور هنرمندان استانی استقبال می‌کنیم و خیلی خوب است که گروه نمایش «شاماران» هم همت کردند و با تلاش فراوان برای اجرا به تهران آمدند.

او در ادامه گفت: نمایش «شاماران» اثری است که ارتباط خوبی با مخاطب برقرار می‌کند.

هنرمندان دیگری که شب گذشته به تماشای نمایش «شاماران» نشستند طیبه نیک آزاد، مهدی شمسایی، تورج فرامرزیان، غلامرضا اصانلو، علیرضا نایینی، علیرضا باقری، محمدحسین ناصربخت، مسعود موسوی، مجتبی سعید زاده، سعید صدیقیان، رمضان بحرینی و علی حیدری بودند.

این نمایش افسانه شاماران و پیوند آن با دوران پادشاهی کیدین هوتران عیلامی در منطقه تاریخی ارجان در بهبهان کنونی را در قالب نمایش ایرانی سیاه‌بازی روایت می‌کند.

اورانوس شرافت، حسین بنایی، جهانشاد زراعت، مصطفی خندانی، آریا عطایی‌قهفرخی، حسین طیبی، امیرحسین شکوریان، مهدی مومن، مریم پراش، آوا شکوریان، فاطمه هاشمی و یلدا خاضعی در نمایش سیاه‌بازی «شاماران» بازی می‌کنند و عنایت خادم بشیری، مهدی محتشم، حسین عبدالله‌زاده و عارف بهبهانی، گروه موسیقی؛ و نوازندگان این نمایش را تشکیل می‌دهند.

نمایش «شاماران» تا هفتم اردیبهشت ساعت ۱۸ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است و علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال و گیشه تئاتر (https://gishehtheater.ir/) تهیه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توزیع بسته‌های معیشتی
  • برپایی آئین جشن تکلیف دختران سرفاریاب
  • مدیرکل هنرهای نمایشی به تماشای «شاماران» نشست
  • آئین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی خراسان شمالی برگزار شد
  • لزوم لحاظ استانداردهای وزارت بهداشت در آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو
  • آیین بزرگداشت چهل‌وپنجمین سالگرد شهادت سپهبد «قرنی» برگزار شد
  • آیین بزرگداشت چهل و پنجمین سالگرد شهادت سپهبد «قرنی» برگزار شد
  • آیین اختتامیه دومین جشنواره استعدادیابی از مدرسه و محله تا انجمن در زابل برگزار می‌شود
  • زنگ سلامت در مدارس شهرستان گناوه به صدا درآمد
  • آیین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی خراسان شمالی برگزار می‌شود