Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@04:28:39 GMT

آیین عاشورایی چک چکو در استهبان برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۶۹۳۰۴

آیین عاشورایی چک چکو در استهبان برگزار شد

مردم استهبان عصر عاشورا هر سال مراسم ویژه‌ای برگزار می‌کنند که در این مراسم افراد دو قطعه چوب به اندازه یک مشت در دست گرفته و به هم می کوبند.
صدای به هم خوردن چوبها در خیل عظیم جمعیت تداعی کننده صدای سم اسب هایی است که بر پیکر شهدای کربلا می تاختند و حرکات موزون و آهنگین بودن این مراسم تداعی کننده پایکوبی لشکریان عمر بن سعد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بنابراین گزارش از عصر عاشورا تا نزدیکی نیمه شب، هیات های مذهبی استهبان به صورت سینه زنی و زنجیر زنی در حسینیه محل چارچو گردانی حاضر می‌شوند و پس از حضور آخرین هیات، ۱۲ مرد قوی هیکل که بعضاً ازبزرگان آن هیات هستند، چارچو را پس از گذشت یکسال از حسینیه بیرون آورده و بر دوش خود می چرخانند و پس از اتمام کار مجدداً چاچو را به محل سابق خود برده تا در سال بعد مجدداً از آن استفاده کنند.
اینان چارچو را نمادی از مظلومیت امام حسین (ع) دانسته اند و براین باورند که در عصر عاشورا هودجی (کجاوه) از آسمان فرود آمده و جسم امام حسین (ع) را در خود جای داده و به آسمان صعود کرده است.
این چارچو گردانی نمادی از آن هودج است که از سالهای بسیار دور با حساسیتی خاص همراه با سیل عظیم جمعیتی ناگفتنی تابدین زمان در استهبان مرسوم بوده است.
این شعائر و آیین های مذهبی در استان فارس تنها مختص شهرستان استهبان است.
درشهرستان استهبان در سیزدهمین روز از ماه محرم نیز مراسمی از سوی حسینیه تیرو نجان و مسجد یزدیان به صورت ویژه در شهر استهبان برگزار می‌شود.
در این مراسم نمادی از کاروان اسیران ، بازار شام و طایفه بنی اسد با لباسهای خاص شبیه سازی شده اند و درحالی که تعدادی از کودکان ملبس به لباس‌های عربی و با زنجیرهایی به یکدیگر بسته شده اند به اسارت برده می شوند.
استهبان در شرق استان فارس واقع است.
۹۸۸۵ / ۲۰۲۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چك چكو عاشورای حسینی استهبان محرم ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۹۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استهبان رتبه نخست را در اجرای نهضت ملی مسکن در فارس کسب کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر رضایی در دویست و چهارمین جلسه شورای مسکن استان فارس با اشاره به تلاش‌های محمود طالبان مدیرکل پیشین این اداره کل گفت: تا یک ماه آینده شاهد اتفاقات خوبی در حوزه مسکن خواهیم بود و گره‌های موجود در حوزه مسکن استان باز می‌شوند.

در این جلسه که با حضور استاندار فارس برگزار شده بود، وضعیت عملکرد شهرستان‌های استهبان، کوهچنار، رستم، پاسارگاد، خرّمبید و فراشبند در نهضت ملی مسکن با حضور فرمانداران بررسی شد.

در بررسی آمار عملکرد نهضت ملی مسکن در ۳۷ شهرستان استان فارس، استهبان با رتبه ۳۶ در چهار ماهه اول سال ۱۴۰۲، به عنوان شهرستان نخست استان در پایان سال انتخاب شد به طوری که از عملکرد ۱۲ درصد در فروردین ماه به ۸۰ درصد عملکرد در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده بود.

در این جلسه عملکرد شهرستان‌های کوهچنار، رستم، پاسارگاد، خرّمبید و فراشبند و مشکلات پیش روی آنان در حوزه مسکن بررسی و پیگیری شد.

کد خبر 6081395

دیگر خبرها

  • (تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران
  • همدلی نیاکی‌ها و اسکی‌های لاریجان با آیین سنتی ورف چال؛ روزی که زنان پادشاهی می‌کنند
  • برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران
  • همدلی نیاکی‌ها و اسکی‌ها لاریجان با آیین سنتی ورف چال؛ روزی که زنان پادشاهی می‌کنند
  • حسینیه تسنیم| چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • آیین اختتامیه دهمین هفته هنر انقلاب آغاز شد/چهره‌های هنر انقلاب تجلیل شدند
  • استهبان رتبه نخست را در اجرای نهضت ملی مسکن در فارس کسب کرد
  • بازتاب آیین روز ارتش ایران در رسانه‌های خارجی/ ترس متحدان اسرائیل از توان موشکی تهران
  • ارتش دژی استوار در برابر هرگونه تجاوز و تهدید و نمادی از وحدت و انسجام ملی
  • رژه نیرو‌های مسلح به مناسبت روز ارتش در اردبیل برگزار شد