Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-23@14:26:35 GMT

شاهین‌طبع: بسکتبال ایران باید متحول شود

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۰۴۳۶

شاهین‌طبع: بسکتبال ایران باید متحول شود

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، صعود از مرحله مقدماتی و بعد از آن کسب سهمیه المپیک 2020 توکیو دو هدف اصلی بود که برای حضور این تیم در جام جهانی 2019 چین تعریف شده بود. آسمان‌خراش‌های ایرانی در حالی هر سه دیدار خود را در مرحله مقدماتی (پورتوریکو، تونس و اسپانیا) واگذار کردند که شانس خود را برای رسیدن به المپیک از‌دست‌رفته می‌دیدند؛ اما وقتی مشخص شدند که پنج رقیب آسیایی‌شان هم به جدول بازنده‌ها راه پیدا کرده‌اند، دوباره امید در دلشان زنده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جدول بازنده‌ها باید خیلی عوامل دست به دست هم می‌داد تا ایران به المپیک برسد. اول اینکه ایران در هر دو دیدارش برابر آنگولا و فیلیپین پیروز شود و مهم‌تر اینکه چین میزبان که یک برد بیشتر از ایران داشت، با اختلاف به نیجریه ببازد. همه این اتفاقات در روزی حساس به نفع ایران رقم خورد تا معجزه صعود به المپیک 2020 توکیو رخ دهد؛ آن‌هم با بهره‌مندی از یک مربی توانمند وطنی. مهران شاهین‌طبع، پرافتخارترین مربی بسکتبال ایران، همان کسی است که دومین حضور در المپیک را به ورزش ایران هدیه کرد. او برای رسیدن به هدف بزرگ مورد تهاجم منتقدان و مخالفان زیادی قرار گرفت؛ اما ثابت کرد بیشتر از هر کسی، توانایی و بار فنی شاگردانش را می‌شناسد.

گفت‌وگوی اختصاصی  با شاهین‌طبع بعد از بازگشت از چین می‌خوانید.

هدفی که شما برای جام جهانی چین تعریف کرده بودید، این بود که ابتدا از گروه خود صعود کنید و بعد از آن روی کسب سهمیه المپیک متمرکز شوید؛ اما این موضوع برعکس شد. شما بدون صعود به مرحله دوم به سهمیه المپیک رسیدید. واقعا این موضوع را پیش‌بینی می‌کردید که کار به اینجا بکشد؟

ما در این دوره واقعا شاهد بازی‌های بسیار باکیفیتی بودیم. در واقع باید بگویم شیوه جدید برگزاری مسابقات این کیفیت را به وجود آورد و به همه تیم‌ها کمک کرد تا حتی در جدول بازنده‌ها هم تلاش خود را برای کسب سهمیه المپیک بکنند. به‌جرئت می‌گویم که ایران در این دوره از حضورش در رقابت‌های جام جهانی بهترین عملکرد را در مقایسه با دو دوره قبل داشت؛ چرا‌که نشان دادیم خودمان را به تیم‌های سطح یک دنیا نزدیک کرده‌ایم. خدا را شکر که فدراسیون بسکتبال در این دوره چند بازی تدارکاتی برای ما در نظر گرفته که خیلی در نتیجه کارمان تأثیر گذاشت. شاید اگر وقت بیشتری داشتیم و در تورنمنت‌هایی بیشتر از این شرکت می‌کردیم، می‌توانستیم بهتر از این ظاهر شویم؛ اما درباره سؤال شما باید بگویم که هیچ چیزی را در میدان مسابقه نمی‌توان پیش‌بینی کرد. چینی‌ها که میزبان این مسابقات بودند، میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری کرده بودند تا سهمیه المپیک را در کشور خودشان بگیرند؛ اما صعود نکردند و مثل ما در جدول بازنده‌ها رقابت کردند. آنها با یک برد بیشتر از ما در جدول وضعیت بهتری داشتند، تا قبل از کوارتر چهارم بازی‌شان با نیجریه هم امیدوار بودند بتواند سهمیه المپیک 2020 را در کشور خودشان کسب کنند؛ اما نیجریه با اختلاف آنها را شکست داد.

درست مثل شکست ایران از تونس (تیم 51 دنیا) در مرحله مقدماتی که هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد!

به رده‌بندی‌های فدراسیون جهانی بسکتبال نباید خیلی توجه کرد. یک‌سری شاخص‌هایی که خیلی متفاوت هستند، این رده‌ها را مشخص می‌کند. تونس تیم واقعا خوبی است. تونسی‌ها 20 بازی تدارکاتی برای جام جهانی داشتند. باید این مسائل را لحاظ کرد. این در حالی بود که ما هفت بازی تدارکاتی داشتیم.

از تونس که بگذریم، بازی با پورتوریکو را در ثانیه‌های پایانی واگذار کردیم؛ در‌حالی‌که برنده بودیم.

این اتفاق برای خیلی از تیم‌ها می‌افتد که به نظر من طبیعی است. لیتوانی، صربستان و فرانسه تیم‌هایی بودند که در لحظه آخر بازی برده را باختند. ما مقابل تونس و پورتوریکو تمرکز تیمی‌مان را از دست دادیم. در بازی با پورتوریکو تا نیمه اول با اختلاف جلو بودیم؛ اما یکباره تیم به‌هم ریخت که به عقیده خودم جنبه فنی داشت. ما می‌توانستیم تصمیم‌گیری بهتری بکنیم. بازی‌کردن در چنین مسابقاتی با این سطح نیاز به رعایت یک‌سری جزئیات دارد. ما همین الان هم از خیلی از تیم‌های آسیایی عقب هستیم. حتی لیگ‌های داخلی‌مان هم با آنها متفاوت است. رعایت این نکات و بازی‌های تدارکاتی هرچه بیشتر است که نتیجه‌اش را در لحظات حساس نشان می‌دهد؛ وگرنه بچه‌های ما هیچ چیزی کم نگذاشتند. در نهایت همه این نقاط ضعف به ما کمک کرد که در جدول بازنده‌ها مقابل آنگولا و فیلیپین پیروز شویم و به المپیک برسیم. 

شما در این یک‌سال‌و نیمی که سرمربی تیم ملی شدید، با حواشی زیادی از طرف ملی‌پوشان روبه‌رو بودید. به‌ویژه این اواخر که برای رقابت‌های انتخابی جام جهانی چین آماده می‌شدید؛ اما در نهایت این بچه‌های معترض را دور هم جمع کردید تا به المپیک رسیدید. نگران نیستید که این اتفاق در آستانه المپیک دوباره تکرار شود؟

من 23 سال است که به صورت حرفه‌ای مربیگری می‌کنم. این بچه‌ها هم مثل بچه‌های خودم هستند؛ اما متأسفانه عده‌ای با مطرح‌کردن بحث‌های جانبی آمدند و این بچه‌ها را از من گرفتند. ما در درون تیم ملی هیچ مشکلی با هم نداریم؛ به جز یک مورد. آن موردی که باعث می‌شود برخی ملی‌پوشان از آن دلخور شوند، چینش ترکیب تیم ملی است. بعضی‌ها از این ناراحت می‌شوند که چرا مثلا در ترکیب نیستند یا روی اسم آنها خط خورده می‌شود؛ اما باید بگویم اینجا باید با سلیقه خودم و کادر فنی تصمیم بگیرم.

قرارداد شما با تیم ملی تا پایان جام جهانی بود؛ اما با این نتیجه‌ای که گرفتید، رئیس فدراسیون، وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک گفته‌اند که شما باید همچنان کارتان را در این تیم ادامه بدهید. چه تصمیمی می‌گیرید؟

المپیک بزرگ‌ترین میدان ورزشی دنیاست و حضور در آن با مسابقات دیگر فرق دارد. من باید با مسئولان بنشینم و صحبت‌هایم را بکنم. ببینم آیا امکانات و برنامه‌هایی را که من می‌خواهم، می‌توانند فراهم کنند یا نه. من حرفم این نیست که برویم المپیک و مدال بگیریم. المپیک جایی است که 12 تیم برتر دنیا در آن شرکت می‌کنند. من دلم می‌خواهد برویم و یک حضور موفق در این بازی‌ها داشته باشیم. الان ما در همین جام جهانی برای سومین مرتبه شرکت کردیم و سهمیه المپیک هم گرفتیم؛ اما تمام می‌شود و می‌رود. باید در بسکتبال ما تحول ایجاد شود. وضعیت بسکتبال ایران به لحاظ ساختاری اصلا مناسب نیست. ما نیاز به احداث سالن و زیرساخت‌های مختص به این رشته داریم. هنوز به یک‌سری از استانداردها نرسیده‌ایم.

از حضور در المپیک چه پیش‌بینی‌ای دارید؟

هیچ. فعلا افتخار حضورش را داریم.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: المپیک بسکتبال شاهین طبع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۰۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسکتبال NBA | مصاف های تکراری اما همیشه جذاب

جدال های میامی هیت - بوستون سلتیکس و دالاس موریکس - لس آنجلس کلیپرز تعدادی از جذاب خاطرات بسکتبالی ما را طی سال های اخیر رقم زده اند؛ خبر خوبی برای شما داریم، همه آنها تکرار می شوند. 

طرفداری | یکشنبه شب و بامداد دوشنبه، همه تیم هایی که تا به حال در پلی آف به میدان نرفته اند، اولین بازی خودشان را انجام می دهند. این مطلب محل تبادل نظر کاربران طرفداری است و پس از پایان همه بازی ها، با همه آمار و اطلاعات لازم به روزرسانی خواهد شد. 

بوستون سلتیکس - میامی هیت (20:30)

تیم سید هشتمی میامی هیت که قبل از بازی پلی این مقابل شیکاگو بلیت خودش برای سفر به بوستون را رزرو کرده بود، به جایی می رود که کاملا با آن آشنایی دارد: خانه بهترین تیم فصل عادی یعنی بوستون سلتیکس. هیت فصل گذشته هم به عنوان تیم سید هشتم کنفرانس شرق کار خودش در پلی آف را شروع کرد و در نهایت علاوه بر شکست دادن سلتیکس در هفت بازی، به فینال هم رسید. 

سلتیکس فصل عادی را با رکورد فوق العاده 18-64 به پایان رساند و به مصاف تیمی می رود که ستاره اصلی اش یعنی جیمی باتلر را به دلیل مصدومیت MCL چند هفته در اختیار نخواهد داشت. علاوه بر این باز هم تری روزیر را هم باید در لیست مصدومان هیت بنویسیم. این دو تیم در فصل عادی سه بار مقابل هم قرار گرفتند و هر سه بازی به سود سلتیکس تمام شد. این هفتمین جدال تاریخ سلتیکس و هیت در پلی آف محسوب می شود. میامی 4 سری از 6 سری آخر را به سود خودش تمام کرده است. 

لس آنجلس کلیپرز - دالاس موریکس (23:00)

پلی آف از راه رسیده و حالا زمان پرسیدن دو سوال تکراری است؛ آیا کوای لنرد سالم است و لوکا دانچیچ چه قدر می تواند موریکس را به رینگ نزدیک کند؟ کوای لنرد یک بار دیگر با مصدومیت زانو دست و پنجه نرم می کند و به دلیل این آسیب دیدگی، هشت بازی پایانی فصل کلیپرز را از دست داد. مشخصا پلی آف و زانوی کوای با یکدیگر سر سازگاری ندارند. 

دو بار آخر که مصدومیت در پلی آف سراغ زانوهای لنرد آمد، کلیپرز خیلی زود در پلی آف های 2021 و 2023 حذف شد؛ کوای فصل 22-2021 را به دلیل جراحی زانو از دست داد و کلیپرز آن سال حتی به پلی آف هم نرسید! با مصدومیت کوای، بار کلیپرز روی دوش پال جرج و جیمز هاردن است، هاردنی که برای اولین بار قرار است با جرزی کلیپرز به پلی آف بیاید. کلیپرزی که طی هفته های اخیر بدون لنرد دیدیم، خوب نتیجه گرفت و از 8 بازی، 7 برد به دست آورد تا بتواند این سری را با مزیت بازی خانگی به جلو هدایت کند. 

دالاس موریکس هم فصل را خارق العاده به پایان رساند، اگر 7 مارس را ملاک بگیریم، آنها فصل را با رکورد 2-16 به پایان رساندند. دانچیچ طی این ران فوق العاده آمار میانگین عالی 33/10/10 ثبت کرد و عنوان بهترین امتیازآور فصل را هم به خودش اختصاص داد (اسکورینگ تایتل). دانچیچ این فصل با کایری به شکل فوق العاده ای هماهنگ شد و از سوی کایری هم آمار عالی 25/5/5 را مشاهده کردیم. این قرار است هجدهمین سری پلی آف زندگی کایری اروینگی باشد که قبلا با کلیولند، بوستون و بروکلین در پلی آف کارهای زیادی انجام داده است. 

میلواکی باکس - ایندیانا پیسرز (02:30)

میلواکی باکس فصل را با فرمی ضعیف به پایان رساند و در نهایت با از دست دادن سید دوم (6 شکست در 8 بازی) به عنوان تیم سه اینجا حضور دارد تا مقابل تیم سید ششمی ایندیانا قرار بگیرد. آنها در شرایطی سری مقابل پیسرز را شروع می کنند که دیمین لیلرد و یانیس آنتتوکومپو هر دو از لحاظ سلامتی در وضعیت نیستند. 

 این دو تیم این فصل 5 بار مقابل هم قرار گرفتند که 4 بازی به سود پیسرز تمام شد و البته یانیس در این سری درون فصلی میانگین عالی 42.4 امتیاز با 13 ریباند ثبت کرده بود. در حقیقت او مقابل همین تیم پیسرز بازی 64 امتیازی خودش را انجام داد و رکورد بیشترین امتیاز در یک بازی تاریخ باکس را شکست. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم باکس از زمان آخرین بازی مقابل پیسرز مربی عوض کرده و ایندیانا هم از آن زمان، پاسکال سیاکام را به ترکیب خودش اضافه کرده است. 

ایندیانا پیسرز در طول فصل عادی بیشترین میانگین امتیاز (123.3) و اسیست (30.8) را ثبت کرد و با توپخانه ای آماده راهی این بازی می شود. تایریس هلیبرتن طی بازی هایی که مقابل باکس در فصل عادی انجام داد آمار عالی 27 امتیاز و 11 اسیست را به شکل میانگین ثبت کرد. آخرین پیروزی ایندیانا در پلی آف به سال 2019 برمی گردد، آنها در سال های 2019 و 2020 سوییپ شدند. آخرین پیروزی آنها در یک سری پلی آف هم به سال 2014 برمی گردد. 

اوکلاهماسیتی تاندر - نیواورلینز پلیکانز (05:00)

اوکلاهماسیتی تاندر به عنوان دومین تیم جوان فصل، دست به کار بزرگی زد و در کنفرانس شلوغ و پرمدعی کنفرانس غرب سید اول را به دست آورد. این اولین حضور تاندر در پلی آف از سال 2020 است، از آن زمان تنها سه بازیکن در راستر تاندر باقی مانده اند: شی گیلجس الکساندر، لو دورت و مایک موسکالا. 

شی گیلجس الکساندری که آن سال در پلی آف دیدیم، با هیولایی که او امروز به آن تبدیل شده است اصلا قابل مقایسه نیست. او این فصل آمار خارق العاده 30/6/5.5 با دو توپربایی را به نام خودش ثبت کرد و از مدعیان جایزه ام وی پی است. طی سه بازی مقابل پلیکانز هم شاهد ثبت میانگین 25 امتیاز و 7 اسیست از او بودیم.

تاندر  طی سه بازی فصل عادی، 2 بار موفق شد پلیکانز را شکست دهد. پلیکانز از پلی این به اینجا رسیده است، آنها سید هفتم را با شکست مقابل لیکرز از دست دادند و مجبور شدند ساکرامنتو کینگز را برای کسب آخرین سهمیه پلی آف کنفرانس غرب شکست دهند. با این حال زایان ویلیامسن، امتیازآورترین بازیکن فصل آنها نمی تواند به دلیل مصدومیت همسترینگ در این بازی حضور داشته باشد و حداقل دو هفته دور از میادین خواهد بود. رکورد این فصل پلیکانز بدون زایان، 5-8 بوده است. مدت هاست هیچ کدام از این دو تیم ران خوبی در پلی آف ها نزده اند؛ آخرین پیروزی نیواورلینز در یک سری به سال 2018 برمی گردد و تاندر هم پس از 4 شکست متوالی در راند اول پلی آف، از سال 2016 و پس از خروج کوین دورنت رنگ دور دوم را ندیده است. 

از دست ندهید ????????????????????????

چرا دیوید تیلور باخت؟  خداحافظی دیوید تیلور از کشتی و ورود به MMA پیش‌بینی سیمپسون‌ها؛ رونالدو در فینال جام جهانی 2026 فان؛ اگر شغل نیکولا جکسون رانندگی بود!

دیگر خبرها

  • با 6 تکنیک کهن ژاپنی زندگی و روابط تان را متحول کنید
  • تیم ملی فوتسال ایران متحول شد/ ژاپنی‌ها چوب غرورشان را خوردند
  • رونمایی از پست بانک متحول شده
  • الفتی در ژیمناستیک ایران تاریخ‌ساز شد
  • نادر کاشانی پیشکسوت تیم ملی بسکتبال ایران درگذشت
  • الفتی در ژیمناستیک تاریخ‌ساز شد
  • بسکتبال NBA | مصاف های تکراری اما همیشه جذاب
  • عمق فاجعه است که این بازیکن در ترکیب تیم ملی ایران نبود؟ | عراقی‌ها بازیکنان ما را برای تیم ملی‌شان می‌خواهند
  • عمق فاجعه است که این بازکین در ترکیب تیم ملی ایران نبود؟ | عراقی‌ها بازیکنان ما را برای تیم ملی‌شان می‌خواهند
  • پرسپولیس در یک جام دیگر هم مدعی است