مسئول موزه قرآن و نفایس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: مجموعه‌ای ارزشمند از آثار فاخر استاد محمود فرشچیان، با موضوع عاشورا در تالاری به نام این استاد در موزۀ قرآن و نفایس حرم مطهر رضوی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است که بیشتر این آثار به سبک نگارگری با تکنیک اکریلیک روی مقوای بدون اسید خلق شده است.

مجید مهردوست افزود: از قدیمی‌ترین آثار عاشورایی استاد در این تالار که اولین اثر اهدایی وی به موزۀ آستان قدس رضوی است، تابلوی "عصر عاشورا" در ابعاد ۹۸ در ۷۳ سانتی‌ متر است که عناصر انسانی، حیوانی و گیاهی در آن موجود بوده و در سال ۱۳۵۵ خورشیدی خلق و سال ۱۳۶۹ به دست استاد به موزۀ حضرت امام رضا (ع) هدیه شده است.

وی تابلو "عرش بر زمین" (گودی قتلگاه) در ابعاد ۱۰۱.۵ در ۸۲ سانتی‌ متر را که در سال ۱۳۹۵ خورشیدی خلق و سال ۱۳۹۶ به موزه اهدا شده است را اثر شاخص دیگری از این استاد در این مجموعه نامید و گفت: این تابلو بازگو کننده واقعه عاشورا و صحنه تأثرانگیز وداع حضرت زینب (س) با پیکر مطهر حضرت امام حسین (ع) در گودی قتلگاه است که سوگواری فرشتگان همراه با حضرت زینب (س) محیطی غم‌ بار را در آن به تصویر کشیده و هر قسمت آن به تنهایی یک تابلو مجزاست که نقطۀ طلایی آن، محل تلاقی حضرت زینب (س) و پیکر مطهر حضرت امام حسین (ع) است.

مهردوست ادامه داد: تابلو هدیۀ عشق (حضرت علی اصغر) در ابعاد ۷۲ در ۹۵ سانتی‌ متر که در آن عناصر انسانی به چشم می‌ خورند، اصابت تیر سه شعبه به گلوی مطهر حضرت علی‌ اصغر(ع) را در حالی‌ که بر دستان حضرت امام حسین (ع) قرار گرفته است، به تصویر کشیده و در سال ۱۳۸۱ خورشیدی خلق و در سال ۱۳۸۲ به موزه اهدا شده است.

وی اظهار داشت: در اثر دیگر استاد فرشچیان با نام "شام غریبان"، صورت و چهره‌ ای تصویر نشده است، بلکه حرکات دست‌ها و پاها و حالت و فرم بدن افراد، نشان‌ دهنده فاجعه‌ ای است که بر خاندان عصمت و طهارت (ع) گذشته است. این تابلو در ابعاد ۱۲۳ در ۱۴۳ سانتیمتر در سال ۱۳۹۴ خورشیدی خلق و همان سال اهدا شده است.

وی گفت: تابلو "پرچمدار حق" (حضرت ابوالفضل) در ابعاد ۱۰۰ در ۷۱ سانتی‌ متر با عناصر انسانی، حیوانی و گیاهی که در سال ۱۳۸۹ خورشیدی خلق و در سال ۱۳۹۰ هدیه شده است،  شمایلی از علمدار کربلا را با حالت زخمی بر روی اسب به تصویر کشیده که در آن، چهره و دستان حضرت ابوالفضل (ع) پوشیده شده است.  

مسئول موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی افزود: در این اثر، درخت‌ های نخل که در اطراف تابلو به صورت پراکنده کشیده شده، فضایی غم‌ بار و پر اندوه را در ذهن بیننده تداعی می‌ کند و اسب حضرت عباس(ع) با نشستن بر روی زمین سعی کرده که سوار بدون دست را بر روی زین نگه دارد و مشک آبی که تیر خورده و آب آن بر زمین ریخته، تیرهای اصابت‌ شده به بدن حضرت و تیرهایی که به اسب خورده، نحوه شهادت قمر بنی هاشم را بیان می‌ کند.

وی اظهار داشت: آثار استاد فرشچیان ابتدا به صورت پراکنده در موزه‌ های آستان قدس رضوی در معرض نمایش بود که به‌ مرور با افزایش آثار اهدایی وی از ششم شهریور سال ۱۳۸۹ خورشیدی، تالاری اختصاصی برای نمایش آثار این استاد در موزه قرآن و نفایس حرم مطهر رضوی افتتاح شد که در حال حاضر ۱۷ تابلو نقاشی از آثار این هنرمند برجستۀ نگارگری را مقابل دیدگان هنردوستان قرار داده است.

۷۴۸۹/۶۰۵۳    

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی:

اخلال میلیاردی شبنم نعمت‌زاده در بازار دارو| نعمت‌زاده دست راست پدر در شرکت‌ها بوده| شناسایی ۲۲ حساب شخصی| متهمان باعث کمبود دارو در کشور شده‌اند| متهمان چه گفتند؟

اینستاگرام صفحه دختر سردار سلیمانی را بست+ عکس

ناگفته‌های پسرعمه زهرا کودک گمشده از روز حادثه / ماجرای ناپدید شدن ۲۰ ثانیه‌ای دختر بچه ۲ ساله چه بود؟

کلیدواژه: موزه آستان قدس رضوی عاشورای حسینی نگارگری فرهنگی محمود فرشچیان

منبع این خبر، وبسایت www.irna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۵۰۷۰۵۲۸ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.
خبر بعدی:

پیام تسلیت رییس موزه هنرهای معاصر تهران به مناسبت درگذشت مسعود عربشاهی

احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران طی پیامی درگذشت مسعود عربشاهی را به جامعه هنری و هنرمندان هنرهای تجسمی تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری شبستان در پیام «احسان آقایی» رییس موزه هنرهای معاصر آمده است : مسعود عربشاهی در زمره‌ی هنرمندانی است که در پیشبرد هنر نوگرای ایران نقشی بی‌بدیل داشته‌اند. درک درست از تجرید و آشنایی با اسطوره، تاریخ، نماد و نشانه‌، هنر انتزاعی ایرانی را بشکوه ساخت و به آن جلوه‌ای بی‌نظیر بخشید.


رییس موزه هنرهای معاصر تهران در ادامه این پیام گفت : کنکاش و پرسه‌های عربشاهی در پستوهای میراث دیداری هنر ایران، از وی هنرمندی ساخت که توانایی بروز خلاقیت با کارمایه‌های گوناگون را داشت. او با خلق مجموعه‌ای درخشان‌ از نقاشی‌های انتزاعی سنجه‌ای ارزشمند برای هنر ایران بجا گذاشت.


وامدار اویی ، روحش قرین رحمت و آرامش.

پایان پیام/14

دیگر خبرها

  • انبارهایی که آثار تاریخی موزه نفت را تأمین کردند
  • بازی گروهی صلح در موزه ایرانک
  • اصلاح تابلو ایستگاه بی‌آرتی شهید محلاتی
  • تاسیس موزه جنگل‌های هیرکانی و زیتون و سایت موزه مارلیک در رودبار
  • موزه جنگلهای هیرکانی و زیتون و سایت موزه مارلیک در رودبار تاسیس خواهد شد
  • موزه فرش در بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی دایر می‌شود
  • شکویی؛ پایه گذار مباحث فلسفی در جغرافیا
  • هنوز مشخص نیست پیمانکاری پشت پرتابل دزدی شهرداری بوده یا نه/ 50 میلیون تومان ضرر تابلو دزدی از شهرداری تهران
  • برگزاری 400 برنامه در هفته دفاع مقدس در استان/نام شهدا حذف شدنی نیست/تعیین تکلیف باغ موزه تا پایان سال ۱۴۰۰
  • کشف 238 پنل خورشیدی به ارزش 6 میلیارد ریال در اشتهارد
  • 23 نیروگاه خورشیدی در سطح شهر اصفهان وجود دارد/ فعالیت بزرگترین نیروگاه خورشیدی اصفهان در سالن اجلاس سران
  • بهره‌برداری از باغ موزه دفاع مقدس استان فارس تا پایان ۱۴۰۰؛ با حذف نام شهدا مقابله می‌کنیم
  • تعیین رئیس کمیته ویژه بررسی موضوع تابلو‌های مزین به نام شهدا
  • ویژه برنامه‌های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اعلام شد
  • رویای ساخت سلول‌های خورشیدی منعطف به واقعیت نزدیک می‌شود
  • انهدام باند سارقان پنل‌های خورشیدی ادارات دولتی در اشتهارد
  • باند سارقان پنل های خورشیدی منهدم شد
  • آثار عاشورایی مساجد نسبت به ده سال گذشته کیفی شده است
  • خانه موزه شهریار؛‌ جاذبهِ گردشگری نیازمند توجه جدی‌تر