Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت نفت خام افزایش یافت، قیمت طلا برای چهارمین روز کاهش یافت، قاچاق روزانه ۷ میلیون لیترسوخت به همسایگان شرقی و غربی، حداقل قیمت گندم سال زراعی جدید، سامانه ملی املاک و اسکان تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود، ژاپن اعتراف کرد؛ رشد اقتصادی‌مان کاهش یافته است و مخالفت عراق با درخواست آمریکا برای کاهش واردات گاز از ایران را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خودرویی که قرار بود در ایران با نام «آذر» تولید شود، به روسیه رفت

علیمرادلو مدیر پیشین پروژه رنو در ایران، در بخشی از یک گفت‌و‌گو پرده از برنامه‌های خودروساز فرانسوی در کشور به خصوص در حوزه تولید محصول برمی‌دارد. «ما ابتدا اعلام نکردیم رنو قصد دارد چه محصولاتی را به ایران بیاورد و بنابراین خیلی‌ها فکر می‌کردند قرار است دو خودروی قدیمی این شرکت در کشور به تولید برسد، اما این طور نبود. رنو در حال طراحی محصولات جدیدی برای تولید (در کارخانه بن‌رو) بود و اگر کار پیش می‌رفت و تحریم نمی‌شدیم، الان دومین محصول موردنظر این خودروساز در ایران عرضه می‌شد. اولین محصول رنو برای کشور، نیو داستر یا داستر جدید بود و دومی که خودرویی ۱۰۰درصد مختص ایران به شمار می‌رفت، «آذر» نام داشت. آذر در واقع مدلی بود شبیه مدل X۴ بی‌ام‌دبلیو که عقب آن بالا کشیده بود. «آذر» در حال حاضر قرار است با نام «آرکانا» در روسیه به تولید برسد. رنو در کنار طراحی این محصول برای ایران، صادرات آن را نیز دنبال می‌کرد و حتی قرار بود مرکز تحقیقات و مهندسی نیز در کشور احداث کند. همچنین به دنبال این بودیم که قطعه‌سازان کشور به سیکل جهانی تامین قطعات گروه رنو-نیسان-میتسوبیشی وارد شوند و از همین رو قرار بود ۲۰ قطعه‌ساز داخلی برای ورود به این سیکل انتخاب و مورد آموزش قرار گیرند.» /دنیای اقتصاد

قیمت نفت خام افزایش یافت

قیمت نفت روز سه‌شنبه با خوش بینی به احتمال توافق اوپک و کشورهای دیگر برای ادامه کاهش تولید، برای پنجمین روز متوالی افزایش پیدا کرد و به بالاترین حد در شش هفته گذشته رسید. بهای معاملات آتی نفت برنت ۲۶ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش پیدا کرد و به ۶۲ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۲۷ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش پیدا کرد و به ۵۸ دلار و ۱۲ سنت رسید.

قیمت طلا برای چهارمین روز کاهش یافت

قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر ریسک پذیری سرمایه‌گذاران که تقاضا برای خرید دارایی‌های ارزشمند شامل این فلز زرد را محدود کرد، برای چهارمین روز متوالی کاهش پیدا کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز سه شنبه بازار سنگاپور ۰.۶ درصد کاهش یافت و به ۱۴۹۰ دلار و ۴۸ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته تا مرز ۱۴۸۶ دلار سقوط کرده بود که پایین‌ترین حد از ۱۳ اوت بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۸ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۴۹۸ دلار و ۵۰ سنت رسید. قیمت طلا از چهارم سپتامبر که به رکورد ۱۵۵۷ دلار صعود کرده بود، حدود پنج درصد ریزش داشته است.

قاچاق روزانه ۷ میلیون لیترسوخت به همسایگان شرقی و غربی

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران معتقد است روزانه هفت میلیون لیتر سوخت از کشور به همسایگان غربی و شرقی قاچاق می‌شود و در این بین احیای کارت سوخت می‌تواند تا حدی این موضوع را کنترل کند. حمیدرضا صالحی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه استفاده از کارت سوخت نحوه مصرف بنزین و گازوییل را مشخص می‌کند،‌ گفت:‌ با این حال مهمترین عامل و ابزار کنترل مصرف و کاهش قاچاق، ‌مساله قیمت و واقعی شدن آن است. وی اضافه کرد: ‌برای جلوگیری از قاچاق، نباید فاصله قیمت در داخل و خارج مرزها زیاد باشد و واقعی‌شدن قیمت‌ها همانگونه که در بازار ارز موثر بود و باعث کاهش قاچاق واردات شد، ‌در مورد سوخت نیز می‌تواند کارآمد باشد. صالحی افزود: درباره واقعی‌شدن قیمت حامل‌های انرژی نیازمند حرکت‌های اصولی و هدفمند هستیم تا به سمت کاهش قاچاق و بهینه‌شدن مصرف انرژی در داخل کشور کمک کند. وی با اشاره به مصرف روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور تاکید کرد:‌ با توجه به جمعیت و سرانه خودرو در کشور، میزان مصرف بنزین باید به ۶۰ تا ۶۵ میلیون برسد. این عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه نیمی از خانوارها در کشور خودرو شخصی ندارند ،‌گفت: ‌با فروش ارزان بنزین، نیمی از جمعیت را از دریافت یارانه حامل‌های انرژی محروم می‌کنیم زیرا این یارانه تنها به ماشین‌دارها می‌رسد که به معنای بی‌عدالتی و از دست رفتن منابع کشور است.

حداقل قیمت گندم سال زراعی جدید

رئیس بنیاد گندمکاران کشور گفت: طبق نرخ تورم و آنالیز قیمتی کارشناسی شده در تیرماه امسال، قیمت حداقلی خرید تضمینی گندم سال زراعی جدید ۲ هزارو ۵۵۰ تومان با سود ۲۰ درصد تعیین شده تا دولت در سال آتی نیز دچار مشکل در خرید ضمینی نشود. «علی قلی ایمانی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه  قیمت مزبور برای حمایت از کشاورزان در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، افزود: گفته می شود نرخ پیشنهادی خرید تضمینی گندم وزارت جهاد کشاورزی بیش از نرخ مذکور است که در صورت تصویب شرایط برای کشاورزان  و دولت مساعد خواهد شد. وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی نرخ خرید تضمینی گندم را به شورای اقتصاد ارایه داده است تصریح کرد: طبق قانون شورای اقتصادی نیز باید تا پایان شهریورماه جاری قیمت خرید تضمینی گندم را اعلام کند تا کشاورزان نسبت به کشت گندم اقدام کنند در غیراینصورت ممکن است با کاهش کشت گندم توسط تولیدکنندگان روبرو شویم که این امر می تواند خودکفایی کشور در امر گندم را با مخاطراتی مواجه سازد.

قیمت دلار هنوز بالاتر از شاخص‌ تورم است

محمدمهدی مفتح عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره ثبات در بازار ارز، گفت: نرخ ارز هنوز بالاتر از قیمتی است که شاخص‌های اقتصادی مانند تورم و...تعیین می‌کنند. نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر تلاطم های بازار ارز کاهش پیدا کرده است، افزود: سیاست‌های کلی کشور، قدرت دفاعی و نظامی، روحیه بالا و اعتماد مردم و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی موجب تزریق آرامش به بازار ارز شد. مفتح با بیان این که نرخ دلار و یورو شاخص مهمی در تعیین قیمت‌های بازار است گفت: نرخ ارز بر سطح عمومی قیمت‌ها در روستاها و معیشت تمامی دهک‌ها موثر است. وی اظهار کرد: باید با اتخاذ روش‌های ویژه و تداوم به کارگیری سیاست های مذکور، نرخ‌ ارز به قیمت واقعی و منطبق بر شاخص های اقتصادی نزدیک شود. عضو کمیسیون برنامه و مجلس در ادامه به خانه ملت گفت: هرچه نرخ دلار و یورو کاهش پیدا کند، سطح عمومی قیمت ها نیز کم شده، در نتیجه زندگی مردم بهتر می‌شود.

سامانه ملی املاک و اسکان تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود

عباس فرهادیه مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن آخرین وضعیت راه اندازی سامانه املاک و اسکان را تشریح کرد و گفت: دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن طرح اصلی اجرای سامانه ملی املاک و اسکان را آماده کرد و به تایید سازمان امور مالیاتی رساند. وی ادامه داد: جلسه ای مشترک بین رییس ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی تشکیل شد و رییس ثبت اسناد و املاک کشور موافقت کرد تا اطلاعات اولیه را در خصوص اسناد و املاک کشور در اختیار این سامانه بگذارد. فرهادیه توضیح داد: در حال حاضر دفتر فناوری اطلاعات وزارتخانه راه و شهرسازی در حال اجرای فرآیند انتخاب مشاور برای نوشتن و آماده سازی سامانه ملی املاک و اسکان است. این مسئول در وزارت راه و شهرسازی گفت: پیش بینی ما این است که قبل از اتمام سالجاری، سامانه آماده و راه‌اندازی شود و سازمان امور مالیاتی به عنوان مصرف کننده اصلی سامانه بتواند از اطلاعات سامانه بهره لازم را ببرد.

ژاپن اعتراف کرد؛ رشد اقتصادی‌مان کاهش یافته است

کابینه دولت ژاپن در گزارش نهایی خود از رشد اقتصادی این کشور در ۱۲ ماهه منتهی به ژوئن اعلام کرد که اقتصاد این کشور ۱.۳ درصد رشد کرده که ۰.۵ درصد کمتر از پیش‌بینی قبلی دولت از نرخ رشد سومین اقتصاد بزرگ جهان بوده است. تضعیف رشد اقتصادی کشورهای جهان و جنگ تجاری بین آمریکا و چین از جمله مهم‌ترین دلایل ذکرشده توسط دولت ژاپن برای کاهش رشد اقتصادی این کشور بوده است. هم‌چنین رشد اقتصادی ژاپن در دومین فصل سال ۰.۴ درصد بوده که ۰.۱ درصد کمتر از رقم پیش‌بینی شده قبلی است. ایزورو کاتو- کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در موسسه " تو تان ریسرچ" گفت: این احتمال وجود دارد که رشد اقتصادی تا پایان سال حتی وارد محدوده منفی شود. اگر اوضاع خطرناک تر شود، احتمالا بانک مرکزی مجبور خواهد شد نرخ بهره را کاهش دهد.

مخالفت عراق با درخواست آمریکا برای کاهش واردات گاز از ایران

«رویترز» روز سه‌شنبه به نقل از «لؤی الخطیب» وزیر برق عراق نوشت، بغداد بدون واردات گاز از ایران در تولید برق با مشکل مواجه می‌شود و با وجود فشارهای آمریکا به ادامه واردات از ایران ادامه می‌دهد. بنا بر این گزارش، الخطیب که امروز در حاشیه گردهمایی «کنگره جهانی انرژی» در شهر ابوظبی در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در این مورد گفت: «نهایتا، این یک بازار آزاد است. مسئله برق دائما در عراق موضوعی سیاسی می‌شود.» قطعی مداوم برق در عراق یکی از مسائلی است که مورد اعتراض مردم این کشور قرار گرفته است. با این وجود، واشنگتن بغداد را برای توقف واردات گاز از ایران که منبع تولید بخش بزرگی از برق عراق است، تحت فشار قرار داده است. گاز صادراتی ایران برای تولید ۲۵۰۰ مگاوات برق کافی است و ضمنا ایران ۱۲۰۰ مگاوات برق نیز به صورت مستقیم به عراق صادر می‌کند. الخطیب در پاسخ به سؤالی در مورد فشارهای آمریکا به عراق برای توقف یا کاهش واردات گاز از ایران، گفت: «ما با همه روابط متعادلی داریم و دیگران باید به آن احترام بگذارند.» دولت آمریکا اردیبهشت ماه امسال تمام معافیت‌های مربوط به واردات نفت از ایران را لغو کرد، اما عراق با تأکید بر اینکه بدون واردات گاز از ایران در تأمین برق با مشکل مواجه می‌شود، از آمریکا معافیت وارداتی دریافت کرد.

شاخص ترامپ به ادبیات اقتصادی اضافه شد!

سی ان بی سی: بزرگ‌ترین بانک آمریکا از شاخص جدیدی رونمایی کرد که به بررسی آثار توئیت های ترامپ بر حوزه پولی و تجاری می‌پردازد. کلیدواژه‌های مورد استفاده ترامپ در این زمینه شامل "چین"، "میلیارد" و "محصولات" هستند. این شاخص جدید که بانک جی پی مورگان نام شاخص وولففه ( Volfefe) را برای آن انتخاب کرده است، برگرفته از لغت ناشناس ( covfefe) است که ترامپ یک بار در توئیتر از آن استفاده کرد و از مخاطبانش خواست تا معنای آن را بیابند. از زمان روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور، وی تاکنون چندین هزار توئیت داشته است که ۱۴۶ مورد آن ها مستقیما منجر به واکنش بازارها شده است. بیش از همه توئیت های ترامپ بازار اوراق قرضه را تحت تاثیر قرار داده است. از زمانی که ترامپ ماه گذشته با افزایش تعرفه بر واردات محصولات چینی، آتش اختلافات بین دو طرف را مجددا شعله ورتر ساخت، توجه فعالان بازار به توئیت های وی بیش از پیش افزایش یافته است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: قیمت دلار اقتصاد ایران تولید خودرو ترامپ سامانه سماح ماه محرم داستان اتم سعید مرتضوی شبنم نعمت زاده تاسوعا عاشورا شب دهم محرم زیارت عاشورا شام غریبان جان بولتون مقتدی صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۰۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال ۳۰ درصدی می‌شود

به گزارش همشهری آنلاین، اقتصاد جهانی با ریسک‌های بزرگ انرژی، تنش‌های منطقه‌ای، بحران مالی بانک‌ها و ... مواجه است و همین مسئله، ضرب‌آهنگ تحولات کوتاه‌مدت آن را بالا برده است؛ اما از منظر بلندمدت، صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود به رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ خوش‌بین شده و برآورد خود را با ۰.۱ درصد افزایش به ۳.۲ درصد رسانده است.

صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران در سال جاری را ۳.۳ درصد پیش‌بینی کرده و نرخ تورم مصرف‌کننده را نیز با ۴ واحد درصد به ۳۷.۵ درصد تنزل داده است. همچنین در این گزارش، نرخ بیکاری ایران با بهبود ۰.۱ واحد درصدی نسبت به گزارش سال قبل به ۸.۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

این نهاد بین‌المللی اعلام کرده است که سرعت رشد اقتصادی به دلیل عوامل کوتاه‌مدت، مانند هزینه‌های استقراضی همچنان بالا و لغو حمایت مالی همچنین اثرات بلندمدت ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹، حمله روسیه به اوکراین، رشد ضعیف در بهره‌وری و افزایش چندپارگی ژئواکونومیک، پایین است و هم‌زمان هشدار داده که تجزیه ژئواکونومیک می‌تواند با موانع بیشتر بر سر جریان کالاها، سرمایه و مردم تشدید شود که حاکی از کاهش سرعت عرضه است.

صندوق بین‌المللی پول، گرچه در گزارش خود رشد پیش‌بینی شده برای اقتصاد آمریکا را ۰.۶ درصد نسبت به ۲.۱ درصد قبلی افزایش داده اما درعین‌حال، برآورد خود از رشد اقتصاد منطقه یورو را با ۰.۱ درصد کاهش به ۰.۸ درصد کاهش داده و تخمین رشد آلمان و فرانسه را نیز هرکدام ۰.۳ درصد پایین آورده و به ترتیب ۰.۲ و ۰.۷ درصد اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید:

هشدار صندوق بین‌المللی پول به بانک‌های مرکزی؛ مراقب باشید

فارغ از داده‌های صندوق بین‌المللی پول که شتاب رشد اقتصاد منطقه یورو را کاهشی برآورد می‌کند، داده‌های یورواستات از بهبود صادرات و رشد مازاد تجاری منطقه یورو حکایت دارد که نشان می‌دهد این اتحادیه بدترین وضعیت اقتصادی خود را در قالب ۶ فصل رکود متوالی پشت سر گذاشته و بازگشت آرامی را تجربه می‌کند.

در بازارهای جهانی، قیمت طلا از جهش بازماند؛ زیرا تقاضا برای طلا در بحبوحه تنش‌های خاورمیانه تا حدی فشار ناشی از بازدهی بالاتر خزانه‌داری آمریکا را جبران کرد. در معاملات امروز بازارهای جهانی، بهای هر اونس طلا به ۲۳۸۳ دلار و ۲۹ سنت رسید و هر اونس طلای آمریکا با ۰.۳ درصد کاهش به ۲۳۹۹ دلار و ۶۰ سنت رسید.

همچنین در بازار جهانی نفت نیز قیمت نفت با وضعیت خوبی مواجه نبود و تحت تأثیر نگرانی‌ها نسبت به تقاضای جهانی به دلیل ضعف اقتصادی چین و احتمال رشد ذخایر آمریکا، کاهش یافت. در معاملات امروز، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئن، با ۵۶ سنت معادل ۰.۶۲ درصد کاهش، به ۸۹ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه رسید. گرچه قیمت‌ها در بازار نفت فعلاً کاهشی شده؛ اما خبرها حاکی از این است که چین برای جبران افزایش اخیر قیمت جهانی نفت، قیمت خرده‌فروشی بنزین و دیزل را افزایش داده است.

یک خبر دیگر در بازار نفت حاکی از این است که بزرگ‌ترین پالایشگر نفت هند در تلاش است محوله‌های نفتی که از آمریکا خریداری کرده است را دوباره به فروش برساند. تحلیلگران معتقدند این اقدام نشان می‌دهد که احتمالاً نفت بیشتری از سوی روسیه به این کشور آسیایی روانه شده و پالایشگاه هندی از خرید نفت آمریکا پشیمان شده است.

شرایط نوسانی بازار رمزارزها نیز خبر دیگری است که به آن نی پردازیم. بیت کوین بعد از افت قیمت اخیر، در معاملات امروز توانست تا حوالی ۴ درصد رشد قیمت را تجربه کند؛ اما این رشد ماندگار نبود و در ادامه دوباره به محدوده منفی برگشت. در زمان نگارش قیمت هر بیت کوین به ۶۱ هزار و ۵۱۹ دلار رسید که حدود ۰.۴ درصد کمتر از قیمت‌های روز سه‌شنبه است.

کد خبر 845312 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها اقتصاد - تورم رشد اقتصادی

دیگر خبرها

  • ریزش بورس آمریکا در پی اخبار حمله به اهدافی در ایران
  • پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران
  • تورم ماهانه قیمت ماهی بالاتر از گوشت قرمز و مرغ
  • رشد اقتصادی ایران به روایت صندوق بین‌المللی پول
  • رمزگشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار
  • رمز گشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار
  • کاهش قیمت دلار متوقف شد؟
  • صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال ۳۰ درصدی می‌شود
  • کـارنامه خوراکی‌ها؛ رشد ۲۰۰ درصدی قیمت خوراکی‌ها در دو سال
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ |برنت ۸۹ دلار و ۶۱ سنت شد